Preview: Demonschool

Een van de leukste verrassingen van gamescom was deze turn-based strategy RPG met horror- en social sim-elementen, genaamd Demonschool. Deze hybride game combineert de kleuren van Giallo-horror, de thema's van kosmische horror, de sociale interacties en high school life-elementen van Persona 3 en een volledig uniek turn-based en grid-based battle-systeem dat elementen van schaak, RPG en strategy incorporeert.

Het mengen van genres en stijlen die normaal niet samen voorkomen is uiteraard de enige manier om nog iets nieuws te creëren in deze oververzadigde industrie, en dat hebben de mensen bij Necrosoft alvast bereikt. Wat ik tijdens mijn gamescom-preview van dertig minuten speelde, onder de begeleiding van ontwikkelaar Shane Marks en zijn gepassioneerde tips en commentaar, heeft veel indruk gemaakt en heeft mijn bloed volledig opgepompt om aan dit volle horroravontuur te beginnen eens deze uitkomt. Dat zal volgens de ontwikkelaar dit jaar nog gebeuren, en dat op elk modern platform!


Karaktergedreven strategie op een Giallo gekleurd schaakbord​

Op een mysterieus eiland gaat hoofdpersonage Faye naar de universiteit, maar al snel beginnen gruwelijke verschijningen chaos te veroorzaken. Enkel Faye en haar vrienden kunnen deze monsters wegjagen. Daarvoor zullen ze turn-based strategy combat gebruiken tijdens de nacht, terwijl ze de rest van hun schema vullen met schoolactiviteiten en andere personages te leren kennen. Voor fans van Persona zal deze premisse al niet te ver weg klinken. De structuur van de game doet dan ook vooral denken aan Persona 3. Maar één iets is helemaal anders dan de Persona-reeks: de combat.

Elke beweging doet ertoe in de combat van Demonschool.


In plaats van complexe RPG combat met grote cijfers en vele modifiers, gaat het hier om precieze (maar ogenschijnlijk niet minder diepe) strategy combat. De cijfers in het spel zijn opzettelijk klein gehouden zodat de speler handmatig de calculus van de beste zetten in het achterhoofd kan houden. Zo heeft niemand ooit meer HP dan vijf, en wordt er niet gewerkt met halve punten. Dit gegeven is belangrijk, want elke beweging doet ertoe in de combat van Demonschool. In één beurt mag je per personage bewegingen maken en dan een actie ondernemen zolang je bewegingen en acties samen je actiepunten niet overschrijden. Met je actiepunten moet je dus zoveel mogelijk vijanden verbannen naar het schaduwrijk, en daarbij moet je vooral rekening houden met positionering. Verschillende personages hebben verschillende aanvallen die niet enkel verschillende effecten hebben, maar ook elders op het bord gebruikt kunnen worden. Doordat de combat vooral draait rond optimalisatie van je gezamenlijke partijstrategie, laat Demonschool ook toe dat je allerlei tactieken uitprobeert voor je je er ook aan bindt; voor je een sequentie aan acties vastlegt, mag je alle mogelijkheden proberen en terugdraaien tot je de perfect geoptimaliseerde beurt hebt behaald.


Demonhunting 101

Alles in de periferie van deze combat doet terug aan Persona denken. Zo is de structuur van het spel opgedeeld in een schema, met drie slots per dag. Je moet zelf beslissen hoeveel tijd je geeft aan je vrienden, aan het studeren op de schoolbanken, of aan de combat zelf. Wel word je wekelijks getest door een boss die op het einde van elke week de schoolhallen zal teisteren. Die bosses zijn ontwikkeld om de mechanics die je doorheen de week leerde op zijn kop te zetten. Zo kan een boss het raster circulair maken of een deel van het raster steeds wegnemen. Lekker out of the box combat design dus, en dan hebben we het nog niet gehad over de vreemde designs van de bosses en vijanden zelf ... Er is geen traditioneel EXP-systeem, maar in de plaats zal je op school verschillende technieken leren. Er zijn vijftien speelbare personages met elk een uniek archetype. Zo heb je een heler, een melee-vechter, een ranged vechter, een zwarte magiër, en een supportrol, maar ook personages die meerdere van deze rollen combineren. Die personages rekruteer je en upgrade je door ze beter te leren kennen doorheen de dag. Hoe beter je bepaalde personages leert kennen, hoe betere combo's zij dan zullen leren gebruiken in combat.

Met elke actie die ik uitprobeerde, kwam ik dichterbij een optimale strategie.


Van de dialoog en het verhaal heb ik in mijn preview weinig vernomen, maar ook hier kunnen we iets Persona-achtigs verwachten, maar dan met wat meer bloed en wat meer Lovecraft. Zowel de verhaal- als de combat-segmenten hebben een kleurenlaagje gekregen dat duidelijk eer doet aan de Giallo-stijl van Italiaanse horrorfilms; dit combineert mooi met de grafische stijl die doet denken aan de PlayStation 1 om een unieke vibe te creëren die Demonschool eruit doet springen. Ik vond het eerst verwarrend om de combat te leren, maar met elke actie die ik uitprobeerde, kwam ik dichterbij een optimale strategie. De ontwikkelaar spoorde me aan "dat is ook hoe het gespeeld moet worden". Zowel de verschillende combat-technieken van de personages, als de verscheidene combat-scenario's waar ze in gestoken werden, bleven me verrassen en mijn brein volledig activeren.

Conclusie

Ik kan na een paar minuten spelen alvast niet wachten tot de volle release van Demonschool. Het combineert niet enkel zovele geweldige elementen en inspiraties, (zoals Giallo-horror, Lovecraftiaanse thema's, Persona-achtige social sim- én tijdmanagementelementen), maar voegt er nog een volledig verse turn-based strategy combat aan toe die mij beurt per beurt verraste met zijn diepte, veelzijdigheid en innovatie. Nog steeds niet content om het daarbij te laten, bevat Demonschool ook disruptieve, subversieve elementen die zowel zijn verhaal als zijn gameplay-ideeën volledig op zijn kop draaien. Necrosoft heeft passie, talent en lef en dat werd maar al te duidelijk in het klein stukje van Demonschool dat ik heb mogen spelen. This is what it's all about, baby. Eentje om goed in de gaten te houden voor liefhebbers van de Persona-reeks, maar ook strategy- en Giallo-fanatiekelingen.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Horror
  2. Retro
  3. RPG
  4. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Necrosoft Games

Uitgever

  1. Ysbryd Games
 
Terug
Bovenaan