Preview: Fulqrum Games op gamescom

Fulqrum Publishing is een Tsjechische uitgever die reeds meer dan 140 games heeft uitgegeven. Een paar exemplaren waar je wellicht al van gehoord hebt, zijn King's Bounty, Men of War, Realpolitiks, en Lovecraft's Untold Stories. Het merendeel van hun uitgegeven games bestaan ergens in het domein van horror of first-person shooters. Op gamescom hebben de mensen van Fulqrum mij niet enkel met goodies en versnaperingen in de watten gelegd, maar ook met drie demo's van games die er bij hen aan zitten te komen. Jammer genoeg ging het om hands-off previews, dus zelf heb ik niks kunnen spelen, maar de getoonde footage en uitleg hebben me alvast warm gemaakt voor een paar van deze titels. Het gaat om de retro-horror-FPS Forgive Me Father 2, de verhaalgedreven RPG VED en de episodische scifi-FPS Diluvian Ultra.

Forgive Me Father 2​



Als je nog niet van Forgive Me Father gehoord hebt, ga dan best even deze checklist af: houd je van retro games? Van klassieke shooters zoals Doom? Houd je van Lovecraft-Lite? Van diverse geweren die vijanden in duizenden bloederige stukjes verpulveren? Als het antwoord op eender van deze vragen ja is, zou het een goed idee zijn om jezelf bekend te maken met deze serie. De originele Forgive Me Father kwam in 2022 uit voor pc.

Het succes van Forgive Me Father heeft ontwikkelaar Byte Barrell nu tot een sequel aangezet. De unieke art style die 3D-omgevingen combineert met 2D-vijanden blijft, maar is nog indrukwekkender gemaakt met Unreal Engine 5. De 3D-architectuur heeft nu meer diepte, maar de 2D-vijanden springen er nog meer uit met meerdere portretten afhankelijk van hun actie in het spel. Er is dan ook nog meer aandacht gehecht om te maken dat elk beeld in Forgive Me Father 2 uit een stripboek zou kunnen komen. Ook de essentiële mix van brutale retro-first person shooting met wat Lovecraft-monsters en een stoutmoedig gevoel voor humor blijft aanwezig. Wel is in deze sequel de wapenselectie ferm uitgebreid om tot experimenteren aan te zetten. Ook is iets meer focus gezet op het verhaal, waarin Zadok Allen van het iconische Cthulhu-verhaal The Shadow over Innsmouth een instrumentele rol speelt.

Iets meer focus is ook gezet op geheime gebieden en easter eggs zoals die in klassiekere games meer voorkwamen, maar waar nodig waren de ontwikkelaars ook niet bang om te moderniseren: interactie met de omgevingen en reloads zijn tot de standaarden van moderne shooters gebracht. Het origineel best beperkte Madness-systeem laat nu ook diversere magische krachten toe, zoals het pauzeren van de tijd rondom je. De gameplay zag er uitdagend as hell uit, met heel veel getentakelde vijanden die snel rondom je bewegen en allerhande wapens tegen je gebruikt. Dat maakt het natuurlijk extra bevredigend om ze met je geweer in één crunchy schot te verpulveren. Zo zal je doorheen de campaign als een priester door de gangen van een gekkenhuis en de straten van een onbenoemd stadje schieten tot je een van de games meerdere eindes bereikt.

Spreken deze thema's je aan? Een releasedatum voor Forgive Me Father 2 bestaat nog niet, maar de game zal nog in 2023 in Early Access gebracht worden. Daarnaast kunnen mensen die van de eerste game willen proeven dat binnenkort ook makkelijker, want het origineel komt naar consoles en wordt op de Steam Deck speelbaar, en dat op 28 september.


Diluvian Ultra​



Als de identiteit van Fulqrum Publishing nog niet duidelijk was, kan het verder verklaard worden met Diluvian Ultra, wederom een retro-FPS, maar daar stoppen de gelijkenissen met het vorige spel wel. Ontwikkelaar Crest Helm Studios creëerde voor Diluvian Ultra een uitgebreidde, diepe bio-mechanische wereld waar alles rondom je, met zelfs je wapens inbegrepen, iets organisch is. Denk maar aan Scorn, maar in een pixelstijl en met véél meer actie. Het sadistisch verhaal filosofeert over de mogelijke toekomsten van de mensheid, gebruik makende van ideeën zoals het transhumanisme en de technocratie. Als Atilla, een extremist met een obsessie voor organische technologie, zal je een invasie van je ruimteschip moeten afweren, en dat in bliksemsnelle combat waar zowel schieten als mêlee centraal staan.

In de combat zal je rekening moeten houden met verscheidene schilden die verschillende wapentypes zullen vergen om te doorboren, die elk met een opvallende kleurencode vormgegeven wordt. Naast de selectie in wapens, hebben wapens ook meerdere modi. Één wapen is zelfs een insect-huisdier-wapen dat je herlaadt door hem te aaien ... schattig, hoor. Daarnaast kan je allerlei upgrades en geheimpjes vinden aan de hand van vernuftig platformen. Diluvian Ultra wordt gepresenteerd als de eerste aflevering in een episodisch model, al zal het bestaan van de volgende afleveringen afhangen van het succes van dit eerste. Deze wordt op 28 september beschikbaar op de pc voor slechts € 9,99.


VED​



En als laatste kreeg ik iets helemaal anders te zien: VED. Deze verhaalgedreven RPG wordt ontwikkeld door het Litouwse Karaclan. Met een prachtig geschilderde stijl, vertelt VED het verhaal van de blinde Cyrus, die tussen twee werelden verstrengeld geraakt. Een technologische wereld vol pijn en maatschappelijk ongeduld genaamd Micropolis, en de droomwereld, waar magie heerst, waar hij de wonderen rondom hem kan zien, maar ook iets duisters loemt. Er wordt gul inspiratie geput uit de Slavische mythologie. De VED in de titel wijst op een oeroude orde die de twee werelden gescheiden wilt houden. Ook voor de speler zal het onderscheid tussen de twee maar al te duidelijk zijn: in de echte wereld van Micropolis zal het verhaal zich grotendeels afspelen; hier leeft Cyrus zijn leven en maakt hij beslissingen die impact zullen hebben op de toekomst. De dromenwereld is waar Cyrus in turn-based combat zal stappen met duistere entiteiten.

Aan de verhaalkant zullen er verscheidene facties zijn om je mee te alliëren of om juist te antagoniseren. Facties die een van de twee werelden boven de andere verkiezen, facties die harmonie willen en facties die alles in vuur en vlam willen zien opgaan. Met elk van deze kanten zal je als personage ofwel een vriendelijke, ofwel een respectvolle, ofwel een vreesvolle relatie hebben en dit zal effect hebben op de vloei van het verhaal, alsook de sterktes en zwaktes van je personages in combat. Terwijl focust deze slick en stijlvolle combat op positionering: waar je tegenover een vijand staat, bepaalt welke aanvallen je kan uitvoeren en op welke delen van de vijand. Nog een element die deze combat meeslepend zou moeten maken zijn de diverse prachtig vormgegeven, maar ook intelligent geprogrammeerde vijanden, die dynamisch door verschillende stadia zullen schakelen. VED ging origineel in 2022 uitkomen, maar heeft sindsdien wat vertraging onderdaan. Fulqrum verwacht deze nu te releasen in 2024. VED komt dan uit naar de pc, de PlayStation 4, de Xbox One en de Nintendo Switch.

Conclusie

Fulqrum Publishing heeft alvast een mooi gevuld release-schema voor de rest van 2023 en 2024. Met Forgive Me Father 2 en Diluvian Ultra zetten ze verder in op hetgeen waar ze als uitgevers voor staan: een verse blik op retro-FPS games. Met de schilderkunstige RPG VED breiden ze hun grenzen juist uit, met indrukwekkend resultaat.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Uitgever

  1. Fulqrum Publishing
 
Terug
Bovenaan