Preview: In Sound Mind

Na bijna vier uur puzzelen, bibberen en beven, maar vooral ook genieten van de demo, kan ik enkel laaiend enthousiast zijn over de aankomende pc-versie van In Sound Mind. Deze first person survival-horrorgame komt later dit jaar uit op pc, Nintendo Switch, PlayStation 5 en Xbox Series X|S. Momenteel wordt het spel nog verder ontwikkeld door het team achter de beroemde Nightmare House 2-mod voor Half-Life 2, en het is dan ook duidelijk merkbaar dat deze mensen weten wat ze doen. Het indielabel op hun werk plakken doet hen naar mijn mening zelfs wat onrecht aan. Een langer pleidooi zal ik niet geven, ik laat hieronder gewoon het woord aan In Sound Mind zelf.

InSoundMind.png


Paranormaal verhaal

In de game wordt de speler in de rol geduwd van een psycholoog, luisterend naar de naam Desmond Wales, die in een ware nachtmerrie belandt nadat een patiënte van hem, Virginia Ruhl, komt te overlijden. Desmond ontwaakt nabij het appartementenblok waar zijn praktijk en leefruimte gevestigd zijn, maar al snel wordt duidelijk dat daar paranormale krachten heersen. Deze zal hij moeten zien te overwinnen om terug te kunnen keren naar zijn normale leven. Aan de hand van rare briefjes, cassettebandjes met opnames van therapeutische sessies, sporadische dreigtelefoontjes, magische deuren en Tonia, een witte kat, komt Desmond steeds meer over de ware toedracht van Virginia’s betreurenswaardige lot te weten. Enkel wanneer hij ten volle begrijpt wat er gebeurd is, zal hij zelf uit zijn nachtmerrie kunnen ontsnappen.

Appartementen.png


Mysterie is troef

De begintoon van In Sound Mind klinkt meteen goed, en dit op meerdere vlakken. De tapijten in het appartementenblok lijken geplukt te zijn van de set van The Shining en de enige belichting komt tot stand via je zaklamp waarvan de batterijen sneller dan wenselijk leeglopen. Het feit dat het mysterieuze verhaal slechts met mondjesmaat verder verteld wordt en de jump scares erg gedoseerd zijn, werkt zeker meeslepend. De muziek in de game wordt verzorgd door de band The Living Tombstone en vind ik echt perfect passen bij het creepy plaatje. Grafisch ziet de game er zeker goed uit en ik kon geen bugs of rare glitches vaststellen.

Logische puzzels, prima actie

Vaak dienen er meerdere kleine puzzels in functie van elkaar opgelost te worden vooraleer je wat progressie maakt, maar nooit beginnen deze te vervelen. Tijdens het verkennen ontdek je altijd wel wat nieuws en al moet je dan wel vaak je hersenen gebruiken, elke puzzel blijkt achteraf gezien toch logisch in elkaar te zitten. Je kunt tijdens de ontmoetingen met bepaalde vijanden zowel kiezen om ze via stealth te omzeilen als om ze gewoon neer te knallen met je pistool. Dat schieten bleek wonderwel goed geïmplementeerd en ook het gebruik van glasscherven om geesten te lokaliseren en af te schrikken, vond ik een goed werkend en verfrissend gameplay-element. Als ik dan toch één minpuntje moet aankaarten, dan is dit dat er steeds voldoende kogels te vinden zijn in de omgeving. Hierdoor zul je toch sneller geneigd zijn om de vijanden die neergeschoten kunnen worden, gewoon aan te vallen in plaats van errond te sluipen.

CCTV.png


Vol symboliek

In Sound Mind bevat verschillende referenties naar de psychodiagnostiek, de projectieve en de klinische psychologie en is rijk aan de hiermee gerelateerde symboliek. Zo is er bijvoorbeeld het veelvuldige gebruik van spiegels, camera's en televisietoestellen waarop ogen verschijnen, terwijl de rode draad doorheen het verhaal net gaat over allerhande angsten zoals sociale fobieën, waaronder het niet willen aangekeken/bekeken worden, gekoppeld aan een laag zelfbeeld.

Locker Room.png

Conclusie

In Sound Mind lijkt erin te slagen een goede balans neer te zetten tussen puzzelen en griezelen in een meeslepende survival-horrorsfeer. Aangezien de demo mij bleef boeien tot deze uit was, kijk ik er zeker naar uit om de rest van het verhaal te spelen. De puzzels zijn eerder simpel maar wel knap in elkaar geschoven, en de spanning is even intens als ik van dit type game verwacht, zonder ergens over the top te gaan. Al is de lage moeilijkheidsgraad misschien wel het enige duistere puntje, de rest van In Sound Mind is voldoende solide uitgewerkt zodat de fans van het genre er zeker spannende nachten mee zullen beleven.

Over

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. We Create Stuff

Uitgever

  1. Modus Games
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan