Review: In Sound Mind

Op 28 september werd In Sound Mind uitgebracht voor de pc, Nintendo Switch, PlayStation 5 en Xbox Series X|S. In maart schreef ik naar aanleiding van de preview al een stukje over deze toch wel opvallende survival-horrorgame. We Create Stuff, het team achter de bekende Nightmare House 2-mod voor Half-Life 2, maakt good stuff, vond ik toen.

Na de demo van In Sound Mind bijna vier uur gespeeld te hebben, was ik toen dus erg enthousiast over wat ik zag en beleefde. Hamvraag én insteek van deze review is dan ook of deze eerste goede indruk gehandhaafd werd tijdens het spelen van de finale versie van de game!

20210922200140_1.png


Surreëel maar spannend verhaal

In de game kruip je in de huid van Desmond Wales, een psychiater die samen met zijn witte kat Tonia in een appartementenblok woont. Het is op diezelfde locatie waar alles ook begint. Desmond heeft blijkbaar een black-out gehad en heeft in eerste instantie totaal geen idee waar hij zich bevindt of wat er aan de hand is. Het is wel meteen duidelijk dat het spookt in het gebouw, en dat je dus vastzit in een soort nachtmerrie. De verlichting en de lift blijken defect, er ligt een toxisch paars slijm in de gangen, en hier en daar hangt er zwarte rook waar je onmogelijk doorheen kan stappen. Er woont niemand meer behalve Desmond zelf, en overal zijn er brieven te vinden met warrige teksten. In de gangen rinkelen de telefoons regelmatig en wanneer je deze opneemt, is er enkel een dreigende stem te horen van een man die je evenmin meer wil vertellen. Stilaan begint Desmond zo te vermoeden dat de vreemde fenomenen te linken zijn aan zijn eigen praktijk en de ondertussen overleden patiënten.

Neen, het behoeft geen extra uitleg dat de beginsfeer uiterst surrealistisch evenals luguber is. Het duurt dan ook niet lang of je moet al rondom boosaardige wezens sluipen. Pas later in de game kun je je gaan verdedigen, onder meer met een glasscherf en met een zelf te vervaardigen pistool. Het doel is om in elk level een speciaal cassettebandje met een opname van een therapeutische sessie tussen Desmond en een patiënt te bemachtigen. Elk van deze tapes creëert na het afspelen ervan een deur, welke dient als portaal naar de wereld van de patiënt. Daar kun je meer van het mysterie ontrafelen. Na heel wat puzzels in die wereld op te lossen en jawel, een boss fight, krijg je immers meer inzichten, zowel over de patiënt als over de situatie waarin je jezelf nu bevindt.

20210922002815_1.png


Over batterijen, kogels, pillen en puzzels

Al na enkele minuten vind je een zaklamp, welke je meest waardevolle voorwerp zal zijn voor de rest van de game. Om deze te kunnen blijven gebruiken, dien je natuurlijk over goed werkende batterijen te beschikken. Deze vind je slechts met mondjesmaat in de verschillende levels, waardoor de eerste uitdaging er dan ook in bestaat om ervoor te zorgen dat je steeds over voldoende batterijcapaciteit beschikt. Daarnaast zul je kogels nodig hebben, en wel veel. Terwijl ik tijdens de preview van de demoversie nog klaagde over het overschot aan kogels, blijkt dit in de finale versie evenwel geen minpunt meer te zijn. De stealth-aanpak blijkt een pak moeilijker geworden én de vijanden lijken nu meer kogels te absorberen vooraleer ze uiteenspatten, waardoor ik mij niet meer in een té luxueuze positie bevond op dit vlak.

Het puzzelen blijft de basis van de gameplay.


Net als in de demo zijn er terug veel pillen te verzamelen, waarover nu meer te vertellen valt. Deze zijn namelijk gelinkt aan de vier stroken genaamd Health, Stamina, Speed en Strength, zichtbaar in het Inventory-menu. Elke keer je drie pillen verzamelt binnen één van deze vier categorieën, levert dit je een upgrade op binnen deze categorie. Het puzzelen blijft echter de basis van de gameplay. Hoe verder je vordert, hoe meer je zult moeten schakelen tussen de diverse wapens en tools in je inventory. Tijdens het spelen van de demo vond ik geen enkele van de puzzels te moeilijk, want logica was er troef. In de finale versie blijkt dit toch een ander verhaal, zeker wanneer je verder in het spel geraakt. Ik kan me inbeelden dat sommige van de minder intuïtieve puzzels best frustrerend zullen zijn voor diegenen die de game vooral aanschaffen omwille van de sfeer en de actie. In die zin is het belangrijk nogmaals te vermelden dat In Sound Mind meer een puzzle-survival-horrorgame is dan een echte actiegame.

20210922205408_1.png


Sfeer, muziek en beeld top

Wat mij echter het meest gaat bijblijven van deze game, is de sfeer. De dreiging in In Sound Mind is een constante. Elk moment kan het er terug gaan spoken, en dat voel je zo perfect aan. Ook de muziek, verzorgd door de band The Living Thombstone, is van een heel hoge kwaliteit en past perfect bij de griezelig overheersende sfeer. Wanneer je overigens de Deluxe-editie van de game aanschaft, krijg je er naast de basisgame de soundtrack en een prachtig artbook bij.

De dreiging is een constante, op elk moment kan het weer beginnen te spoken.


Grafisch gezien is de game ook allesbehalve een miskleun. De donkere werelden én de monsters overstijgen mijns inziens echt het indie-label. Heel af en toe had ik eens een grafische stutter, maar globaal gezien is de performantie van de game echt oké. Tijdens de game kun je helaas wel wat bugs ervaren. Zo verdwijnen er bijvoorbeeld voorwerpen tijdelijk uit de Inventory wanneer je een oud level opnieuw bezoekt, en krijg je vanzelf kogels bij wanneer je daarna terugkeert naar je praktijk. Bepaalde dialogen herhalen zich ook of passen niet meer binnen de progressie van het verhaal. Gelukkig bemerkte ik echter niets game breaking, doordat ik ook altijd kon terugschakelen naar de laatste save game.

Conclusie

De finale versie van In Sound Mind heeft mij zeker niet ontgoocheld. Het enige echte minpuntje welke ik staan had tijdens de preview, werd aangepakt en er zijn geen noemenswaardige klachten bijgekomen, behalve wat bugs die normaliter wel zullen verholpen worden. Voor wie houdt van survival horror games met de klemtoon op puzzelen, is deze game dus echt een must-have. Maar ook het verhaal, de sfeer, de actie, muziek en graphics zijn elk op zich een reden voor anderen om deze game minstens één kans te geven!

Pro

  • Griezelige sfeer
  • Spannend verhaal
  • Doorgaans uitdagende en leuke puzzels

Con

  • Bepaalde puzzels toch frustrerende ervaring
  • Bugs
8

Over

Beschikbaar vanaf

28 september 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 5
  4. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. We Create Stuff

Uitgever

  1. Modus Games
 
Terug
Bovenaan