Preview: Flashback 2

Het heeft dertig jaar geduurd, maar ontwikkelaar Microids Studio Lyon komt samen met de originele game designer Paul Cuisset op de proppen met een langverwachte opvolger van Flashback. Gezien de voorganger ouder is dan mij had ik nog nooit eerder van deze franchise gehoord. Toch staat het gerangschikt bij de beste honderd videogames in de geschiedenis met maar liefst 2.2 miljoen verkochte exemplaren.

Flashback 2 heeft alle ingrediënten om een interessante scifi 2.5D sidescroller twin stick shooter te worden. Echter kon ik er niet omheen dat er nog enorm veel werk was aan de demo die ik op gamescom te spelen kreeg.

Het is 22 mei in het jaar 2134, je wordt wakker na een crash op planeet Titan terwijl je ruimteschip bestemd was voor planeet aarde. Wanneer je wakker wordt, vind je enkel je trouwe AI-systeem genaamd A.I.S.H.A. terug. Zij is een adaptief wapen enhanced with combat AI. Het schip waarin je crashte was dat van boezemvriend Ian. Ian is echter nergens te bespeuren en via tips van omstaanders kreeg je te horen dat Ian gehavend is meegesleurd. Het is aan jou om zijn mysterieuze verdwijning op te klaren.

Flashback-2-06.jpg

Van potentie naar impotentie​

Het verhaal werd meteen vertraagd met een resem aan zijmissies die verplicht waren om het verhaal te vorderen. De enige clue die we vonden was een sleutel van mobsterbaas Corleone. Toen we hem in zijn nachtclub terugvonden wou hij enkel zijn info delen als je eerst iets voor hem deed. Hij wil graag een mechabattle winnen, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Hiervoor stelt hij jou aan, maar dit soort gevechten zijn duur, dus moet je eerst zélf nog 1000 credits zien te verzamelen. Hij stuurt je naar een uitzendbureau dat zich in een andere stad bevindt, maar geeft je gelukkig wel een badge waarmee je voor de rest van het spel kosteloos de Moto Jet kan gebruiken. Eenmaal aangekomen aan het uitzendbureau zag ik dat ik een drietal jobs doen moest doen om aan de nodige credits te komen. Tweemaal zocht ik naar een vermiste persoon en in de derde opdracht moest ik een verloren shipment terughalen. Zoals je leest klinkt geen enkel van deze opdrachten ook maar spannend of interessant en werd ik van de ene naar de andere kant van de kaart gezonden zonder dat er maar iets van het verhaal vorderde.

Voor elk pluspunt zijn er meteen weer drie minpunten.


Niet alleen het verhaal, maar ook de combat liep niet zo vloeiend als gehoopt. Je personage beweegt en reageert sloom op je input en ook het twin-stick schieten deden oudere games zoals Dead Nation of een Helldivers al veel beter voor. Dit spel voelt aan als een van de vorige generatie consoles. Een pluspunt was de hacking minigame die enigszins nog tof was om uit te zoeken. Jammer genoeg zijn er voor elk pluspunt meteen weer drie minpunten. Er kwamen vaak framerateproblemen voor, het model van mijn personage flikkerde constant, de dialogen waren tenenkrullend slecht en ook het traverseren op de Moto Jet hadden ze beter achterwege gelaten en een simpele teleport in de plaats gezet. Elke wagen die je op de snelweg tegenkwam was hetzelfde model, zag er niet goed uit en voegde geen enkele meerwaarde toe aan gameplay. Mijn volgende afspraak op gamescom naderde, dus stopte ik abrupt mijn demo en zette ik het op een lopen, hopen dat de officiële release van de game nog iets deftig neerzet.

Conclusie

Flashback 2 heeft zeer veel potentieel als 2.5D shooter in een cyberpunkwereld. Er werd me gezegd dat het verhaal invloeden had van onder andere Total Recall. Maar niets van dit potentieel werd getoond in de veertig minuten die ik in dit spel vertoefde. Ergens hoop ik dat de speelbare demo een zeer oude build was, maar jammer genoeg denk ik dat er een mirakel moet gebeuren om een positieve release te hebben op 16 november.

Over

Beschikbaar vanaf

16 november 2023

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Microids

Uitgever

  1. Microids
 
Terug
Bovenaan