Preview: Arco

Mijn allereerste gamescom-afspraak was een volledige verrassing. Codename Sundown om tien uur aan de Panic booth, meer informatie kreeg ik niet. Achter gesloten deuren kreeg ik meteen een controller in mijn handen geduwd en legde een zeer sympathieke man mij het spel Arco uit.

Arco is een prachtige pixelated unieke tactical action game waarin de turn-based combat gelijktijdig met de vijand gepland wordt. In de korte demo die ik te spelen kreeg, werden de basics van de combat aan me uitgelegd. De combat heeft twee fasen: planning en actie. Tijdens de planningsfase zie je boven de vijanden welke actie of aanval ze tijdens de actiefase gaan gebruiken. Zie je dat ze die beurt niet aanvallen, dan kun je ze zonder problemen een mep verkopen. Aanvallen kost echter wel mana en die is vrij gelimiteerd. Het is dus aan de speler om goed te plannen wanneer je aanvalt, ontwijkt of rust. Elke beweging zonder aanval herstelt een mana, als je rust herstel je er meteen drie.

Toch is er nog een klein addertje onder het gras. Sommige vijanden hebben de mogelijkheid om een geest te spawnen. Die geesten bewegen echter tijdens de planningsfase en zorgen ervoor dat je toch niet altijd op je gemak keuzes kunt maken. Door onverwachts vlug te moeten beslissen maak je al snel kleine fouten die grote gevolgen kunnen hebben. Ten laatste mocht ik nog een dungeon verkennen die tal van geheime en verborgen loot bevatte en een schat die bewaakt werd door een gigantische kikker als eindbaas.

Door vlug te moeten beslissen maak je al snel kleine fouten die grote gevolgen kunnen hebben.


De ontwikkelaar belooft een verhaal met vier campaigns waar jouw beslissingen het verhaal bepalen. Reis met vier helden door weelderige bossen, uitgestrekte vlakten en verschroeiende woestijnen in hun vendetta tegen de Red Company-bende onder begeleiding van een atmosferische soundtrack door Spaanse componist José Ramón "Bibiki" García.

Conclusie

Arco staat voorlopig gepland voor 2024 maar wist me al aangenaam te verrassen met de uitdagende combat en prachtige omgevingen. Ook was er in de dialogen af en toe humor te bespeuren die het exploreren geestig maakte. Ik vermoed nog maar het topje van de ijsberg gezien te hebben maar ben alvast geïntrigeerd naar dit spel dat maar door vier mensen ontwikkeld werd.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Action
  2. Adventure
  3. Strategy

Uitgever

  1. Panic
 
Terug
Bovenaan