Als je plaats hebt kan je altijd overwegen om een barbell te kopen met plates, maar dan moet je natuurlijk ook een rack hebben.
Of geen BP en Squat doen (of helemaal loos gaan en een Steinborn doen).

Moet wel zeggen dat ATX als merk prijs-kwaliteit goede dingen heeft.
 
Als je plaats hebt kan je altijd overwegen om een barbell te kopen met plates, maar dan moet je natuurlijk ook een rack hebben.
Dat staat op de planning, echter is dit op dit moment een grote investering, waardoor ik nog even mij moet behelpen met hetgeen ik heb.
 
Mijn vrouw zegt mij vaak dat het moeilijkste stuk van te gaan trainen het effectief opstaan en vertrekken is, dus dat gewoon gaan een doel op zich is volg ik volledig. Zelfde hier, net door (goed) te trainen, net meer zin om te trainen.

Goed bezig @Tanuki_ (en gij ook @Sylverscythe) 💪.
@515 is hier zo stil he.
Still alive en best wel fanatiek aan het sporten in zen geheel, redelijk cardio gericht met veel (thai)boksen, fietsen, lopen en dan wat kracht op onderhoud 4x/week minstens.
 
Dat staat op de planning, echter is dit op dit moment een grote investering, waardoor ik nog even mij moet behelpen met hetgeen ik heb.
Als je voor de prijsbrekers gaat (met nog enigzins deftig materiaal):

Plates - https://www.strengthshop.eu/collections/weight-plates/products/157-5kg-riot-cast-iron-plate-set (dit is een set, de aparte kan ook)
Bar - https://www.strengthshop.eu/collections/powerlifting-bars/products/original-2029-power-bar-all-black

Die bar is echt een instapper, ik zou daar voor iets van 300 EUR gaan (die bastard bars op dezelfde site, of nog beter iets genre ATX Ram bar te vinden op fitnessseller).
Een rack/squat stand en een bankje zou ik ook bij die merken zoeken.
Het duurste is altijd plates natuurlijk, en dan nog de shipping. Je kan iets duurder gelijkaardige plates vinden bij Rogue, waar je soms free shipping hebt. Nog beter: als je niet te ver woont kan je dan gewoon alles gaan ophalen bij hen in het Antwerpse (Boom of Bornem dacht ik).
 
Als je voor de prijsbrekers gaat (met nog enigzins deftig materiaal):

Plates - https://www.strengthshop.eu/collections/weight-plates/products/157-5kg-riot-cast-iron-plate-set (dit is een set, de aparte kan ook)
Bar - https://www.strengthshop.eu/collections/powerlifting-bars/products/original-2029-power-bar-all-black

Die bar is echt een instapper, ik zou daar voor iets van 300 EUR gaan (die bastard bars op dezelfde site, of nog beter iets genre ATX Ram bar te vinden op fitnessseller).
Een rack/squat stand en een bankje zou ik ook bij die merken zoeken.
Het duurste is altijd plates natuurlijk, en dan nog de shipping. Je kan iets duurder gelijkaardige plates vinden bij Rogue, waar je soms free shipping hebt. Nog beter: als je niet te ver woont kan je dan gewoon alles gaan ophalen bij hen in het Antwerpse (Boom of Bornem dacht ik).
Wat is het verschil tussen een bar van 160 euro, 300 euro en 500 euro? Voor personal use toch quasi niks? Zo snel verslijten die niet.

Acht jaar terug mijn homegym redelijk cheap gekocht bij https://www.helisports.be/ en wegens plaatsgebrek verkocht aan dezelfde prijs.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het verschil tussen een bar van 160 euro, 300 euro en 500 euro? Voor personal use toch quasi niks? Zo snel verslijten die niet.
Zoals bij alles zit het verschil vooral onderaan en bovenaan in de markt.

Die bar van 160 EUR heeft een maximum rated weight van 260 kg, dat is weinig voor een beetje powerlift bar. Er wordt ook heel specifiek gezegd geen dynamische lifts er mee te doen, wat mij doet vermoeden dat die niet zo stevig gemaakt is (dus snel buigen of andere beschadiging).
Voor "maar" 300 EUR zit je met bars die ok zijn voor 400 of 600 kg, wat overkill is voor de normale persoon maar dan ben je volgens mij zeker dat die je hele leven meegaat.
Ga je daarboven dan zit je met zaken waar bij wijze van spreken elke dag 400 kg mee gesquat kan worden.

Er zit natuurlijk ook verschil in stijfheid op, dus bij welk gewicht je buiging verwacht. Ook de afwerking zelf en het materiaal. Kan hij roesten, gaat de roestwerende coating slijten, is de coating niet te glad (chroom), enz. Ook spreken we hier over powerlift bars, daar moeten de onderdelen waarop de plates hangen maar traag kunnen draaien. Een gewichtheffersbar is enerzijds dunner om meer "whip" (buiging) toe te laten, en moet goede lagers hebben zodat die onderdelen snel kunnen ronddraaien, dat wordt dan duurder.

Zelf ben ik voor een ATX powerlifting competition bar gegaan van 300 EUR, deze lijkt nu niet meer te vinden (de Ram bar was hun commercieel succes en heeft deze vervangen denk ik). Ik heb in mijn homegym nog 290 kg van de grond getrokken, dus zo'n instapper is dan gewoon een slecht idee. Anderzijds vind ik voor de paar keer dat ik naar zo'n gewichten ga het ook te gek om te investeren in een Rogue Ohio Power bar van 600 EUR, laat staan een Eleiko van 1000 EUR (die vaak als de beste worden aanzien). Ziehier de Rolls-Royce: https://eleiko.com/en-be/equipment/...eleiko-ipf-powerlifting-competition-bar-20-kg :crazy:

Het is natuurlijk op een bepaald niveau ook wel de bekendheid van het merk, die je bij Rogue en zeker Eleiko ook wel zal betalen. Ik ben bv. hard te spreken over een Texas Power Bar, dat is ook zo'n klassieker. Beetje flexibeler dan wat nu een standaard powerliftbar is (en 0.5 mm dunner), maar wel aangenaam.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat het risico bij de meeste personen niet is dat de baar gaat buigen door te veel gewicht te gebruiken maar dat de baar gaat buigen doordat je tijdens een lift faalt en de boel vanop een zekere hoogte op de grond of op steunen laat vallen. Degelijk materiaal gaat dat overleven terwijl goedkopere baren dan waarschijnlijk al met veel minder gewicht dan hun rating gaan buigen.

Waar ik ook al veel verschil op gezien heb is de knurling van een baar. Bij sommige baren haal je bij een deadlift gegarandeerd je schenen tot bloedens toe open.
 
Ik vermoed dat het risico bij de meeste personen niet is dat de baar gaat buigen door te veel gewicht te gebruiken maar dat de baar gaat buigen doordat je tijdens een lift faalt en de boel vanop een zekere hoogte op de grond of op steunen laat vallen. Degelijk materiaal gaat dat overleven terwijl goedkopere baren dan waarschijnlijk al met veel minder gewicht dan hun rating gaan buigen.

Waar ik ook al veel verschil op gezien heb is de knurling van een baar. Bij sommige baren haal je bij een deadlift gegarandeerd je schenen tot bloedens toe open.
Klopt, zeker als ze specifiek zeggen "geen dynamische lifts" zou ik niet vanop squathoogte die bar op de steunen willen zien vallen.

Knurling op die duurdere wedstrijdbars is vaak ook niet echt aangenaam voor veel herhalingen. Anderzijds helpt het de grip wel.
 
Hier zitten mijn drie maanden heffen na donderdag op. Erna terug meer trainen onder fiets en nog maar een keer per week heffen om de kracht te behouden.

Was best wel plezant, volgende winter ga het wat langer dan drie maanden maken denk ik!

De impact op het lichaam is wel echt straf. Niets noemenswaardig aangepast aan mijn dieet en toch +/- 4,5kg erbij, en de spiervorming in benen en buik is ook duidelijk zichtbaar.

Vooral die gewichtstoename ga ik volgende winter dan wel in het oog moeten houden, wil ook niet te veel wegen voor de hellingen :laugh:
 
Hier zitten mijn drie maanden heffen na donderdag op. Erna terug meer trainen onder fiets en nog maar een keer per week heffen om de kracht te behouden.

Was best wel plezant, volgende winter ga het wat langer dan drie maanden maken denk ik!

De impact op het lichaam is wel echt straf. Niets noemenswaardig aangepast aan mijn dieet en toch +/- 4,5kg erbij, en de spiervorming in benen en buik is ook duidelijk zichtbaar.

Vooral die gewichtstoename ga ik volgende winter dan wel in het oog moeten houden, wil ook niet te veel wegen voor de hellingen :laugh:
4.5kg extra op drie maanden is best veel. Dat gaat hem al snel over 300kcal per dag die je extra binnen hebt of minder verbruikt hebt.
 
4.5kg extra op drie maanden is best veel. Dat gaat hem al snel over 300kcal per dag die je extra binnen hebt of minder verbruikt hebt.

Gewoon spieren droog aan de haak...
Neenee, jk, geen idee, was ook wel verbaasd, maar internet leerde me dat 1-1.5kg niet vreemd is voor mensen die echt van niets komen. Dus ik lig er niet wakker van.
 
Hello

Als noob wil ik terug beginnen met wat fitness met focus op krachttraining (vroeger focus op cardio). Welke eenvoudige noob oefeningen raden jullie aan om als totale krachtbeginner te starten en later op verder te bouwen? Focus is om algemeen wat breder te worden, dus beetje vanalles: benen, armen, borst, buik. Zeker niet de bedoeling om kleerkast te worden, maar gewoon wat gespieder. Ik ben nu vrij skinny, mss licht skinny fat op de buik (het bekende bobbeltje). Mijn fitness heeft zowat alle toestellen van Technogym, maar gene idee waar te starten.

Wat raden jullie ook aan van supplementen en voeding. Ik zal sowieso wel wat op voeding letten, maar eet bv weinig vlees en geen eieren. Ben ik dan aangewezen op eiwitsupplementen (shakes?), etc.

As you can see: total noob here. =]
 
Hello

Als noob wil ik terug beginnen met wat fitness met focus op krachttraining (vroeger focus op cardio). Welke eenvoudige noob oefeningen raden jullie aan om als totale krachtbeginner te starten en later op verder te bouwen? Focus is om algemeen wat breder te worden, dus beetje vanalles: benen, armen, borst, buik. Zeker niet de bedoeling om kleerkast te worden, maar gewoon wat gespieder. Ik ben nu vrij skinny, mss licht skinny fat op de buik (het bekende bobbeltje). Mijn fitness heeft zowat alle toestellen van Technogym, maar gene idee waar te starten.

Wat raden jullie ook aan van supplementen en voeding. Ik zal sowieso wel wat op voeding letten, maar eet bv weinig vlees en geen eieren. Ben ik dan aangewezen op eiwitsupplementen (shakes?), etc.

As you can see: total noob here. =]
Compound oefeningen.
Squats, deadlifts, bench press, barbell row en overhead press.
Dit 3x per week en telkens max 1h.

Bv.
Dag A
  • Squat 5x5 20kg (gewoon de bar dus)
  • Bench press 5x5 20kg
  • Barbell row 5x5 20kg
Dag B
  • Squat 5x5 20kg
  • Overhead press 5x5 20kg
  • Deadlift 5x 30kg
Dag C
  • Squat 5x5 25kg
  • Bench press 5x5 22,5kg
  • Barbell row 5x5 22,5kg
En zo blijven afwisselen en telkens 2,5 à 5kg erbij.

Doe hierna telkens nog wat dips, pull ups en planken en je gaat na verloop van tijd progressie zien.

Let aub. heel goed op je vorm! Kijk youtube video's, spreek ervaren mensen in de fitness aan. Een slechte(re) vorm bij lage gewichten is niet problematisch, maar eens je aan de zwaardere gewichten komt is dit echt cruciaal. Niet onderschatten.

Qua eten, gewoon gezond. Niet teveel suikers en vet en voldoende eiwitten innemen. Voldoende slapen ook.
 
Laatst bewerkt:
Compound oefeningen.
Squats, deadlifts, bench press, barbell row en overhead press.
Dit 3x per week en telkens max 1h.

Bv.
Dag A
  • Squat 5x5 20kg (gewoon de bar dus)
  • Bench press 5x5 20kg
  • Barbell row 5x5 20kg
Dag B
  • Squat 5x5 20kg
  • Overhead press 5x5 20kg
  • Deadlift 5x 30kg
Dag C
  • Squat 5x5 25kg
  • Bench press 5x5 22,5kg
  • Barbell row 5x5 22,5kg
En zo blijven afwisselen en telkens 2,5 à 5kg erbij.

Doe hierna telkens nog wat dips, pull ups en planken en je gaat na verloop van tijd progressie zien.

Let aub. heel goed op je vorm! Kijk youtube video's, spreek ervaren mensen in de fitness aan. Een slechte(re) vorm bij lage gewichten is niet problematisch, maar eens je aan de zwaardere gewichten komt is dit echt cruciaal. Niet onderschatten.

Qua eten, gewoon gezond. Niet teveel suikers en vet en voldoende eiwitten innemen. Voldoende slapen ook.

Ik moest quasi alles al googlen om te weten wat het was, lol. Alles schrikt me al af, lol.
 
Ik moest quasi alles al googlen om te weten wat het was, lol. Alles schrikt me al af, lol.
Ja, gewoon zo'n toestellen doen en dat per aparte spiergroep.. Dan ga je nog lang bezig zijn om enig resultaat te zien.
Alles went wel. Niemand gaat je raar bekijken als je in het begin wat sukkelt. Vraag gewoon aan iemand in de fitness om je te helpen.
 
Nieuw in deze thread 😄
Wou toch ff mijn homegym delen die ik sinds een jaartje heb. Was vroeger fanatiek bezig met bodybuilding, maar dat is toch de laatste jaren minder geweest. Zeker nu ik werk en kinderen heb. Hopelijk kan ik binnenkort weer een frequent schema aanhouden. Een gym thuis helpt gelukkig wel om het makkelijker te combineren met werk en gezin.

 
Nieuw in deze thread 😄
Wou toch ff mijn homegym delen die ik sinds een jaartje heb. Was vroeger fanatiek bezig met bodybuilding, maar dat is toch de laatste jaren minder geweest. Zeker nu ik werk en kinderen heb. Hopelijk kan ik binnenkort weer een frequent schema aanhouden. Een gym thuis helpt gelukkig wel om het makkelijker te combineren met werk en gezin.

Nice!!
Maar is het niet handiger in gebruik om je schijvenhouder van plaats te wisselen met je vaste DB's?
 
Wat Topgear zegt is min of meer "Starting Strenght", en op die site vind je al heel wat uitleg.

Toestellen zijn veelal minder efficiënt dan oefeningen met vrije gewichten. Het voordeel can compounds is dat je meteen een hoop spieren tegelijk aanspreekt.
Klopt!
@MiniJeffrey Ik raad aan het +-6 maanden vol te houden. Dan ga je al een bepaalde basis opgebouwd hebben.
Als je het daarna beu bent, dan kan je wat andere oefeningen doen.

Maar het is belangrijk om eerst een soort van basis sterkte te krijgen. Ik kan het moeilijk uitleggen, maar toen ik intensief een paar maanden compound oefeningen deed, voelde en zag ik er na een tijdje veel sterker uit. Je target ook onrechtstreeks je buikje, zonder 1 buikoefening gedaan te hebben.
Ik deed geen enkel toestel, maar gewoon: squats, deadlifts, bench press en overhead press. Daarmee heb je bijna alle spiergroepen getraind. Af en toe nog wat dips, pull ups en planks als ik zin had.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
1K
Terug
Bovenaan