50 minuutjes deze ochtend! Het is nog gewend worden maar een uurtje 's ochtends minstens 3x per week moet zeker lukken. Het zal wel nodig zijn om een programma ineen te steken om dat uurtje efficiënt te maken. De eerste paar weken/maanden zullen enkel strength zijn dus als jullie ideeën hebben, deel gerust! Mn main oefeningen nu zijn back squat, front squat, overhead press, snatch pull, clean pull, cleans, jerks en weighted good mornings, maar omdat het nu vooral gewend worden is aan opstaan/bewegen heb ik eigenlijk nog niet echt nagedacht over programmatie en efficiëntie
 
50 minuutjes deze ochtend! Het is nog gewend worden maar een uurtje 's ochtends minstens 3x per week moet zeker lukken. Het zal wel nodig zijn om een programma ineen te steken om dat uurtje efficiënt te maken. De eerste paar weken/maanden zullen enkel strength zijn dus als jullie ideeën hebben, deel gerust! Mn main oefeningen nu zijn back squat, front squat, overhead press, snatch pull, clean pull, cleans, jerks en weighted good mornings, maar omdat het nu vooral gewend worden is aan opstaan/bewegen heb ik eigenlijk nog niet echt nagedacht over programmatie en efficiëntie
Ik doe uiteraard geen gewichtheffen, maar met zo'n set aan oefeningen, en 3 keer per week zou ik denken aan beginnen met een meer technische beweging (snatch pull, clean pull, cleans, jerks), en dan altijd een type squat daarna? Of je daar nog een good morning of OHP na kan doen weet ik niet echt. Als het niet lukt misschien een training louter kracht maken altijd, met enkel squat, OHP, good morning?
 
Nog geen enkele geplande ochtendtraining gemist! Snoozen is nog een probleem, ondanks @Tonerider z'n best efforts, maar uiteindelijk geraak ik er wel! Nu een beetje aan't proberen met supersets om te zien of ik zo tijd kan winnen zonder al te veel in te boeten qua gewicht. Ik denk wel uiteindelijk dat er toch wel een halfuurtje gaat moeten bijkomen om aan een 'volwaardige' sessie te geraken.
 
Ik ga nu ook al een tijdje voornamelijk 's ochtends. Grootste voordeel is dat er dan erg weinig volk is waardoor ik in de meeste gevallen mijn training kan uitvoeren zoals gepland, of met minimale aanpassingen. Ook voor supersets te doen is dat veel handiger.

Groot verschil met 's avonds, het laatste halfjaar was het soms zo druk dat er bij het arriveren quasi niets vrij is. Dat is dan een rondje door de fitness stapen en denken "wat kan ik hier doen" en van miserie soms maar wat junk volume gaan doen met zaken die je niet van plan was te doen.
 
Ben nu een aantal maanden al bezig met de 5*5 starting strength. En dat loopt me helemaal prima.
Alleen vroeg ik me nu af in welke mate je een cyclus moet volgen tussen strength - hypertrophy - endurance? Ik kan me inbeelden dat ieder van die drie zich richt op bepaalde typen van spiervezels, wat uiteindelijk enkel positief kan uitdraaien. Tegelijkertijd lijkt hypertrophy een beetje noch vlees noch vis, en in ben sowieso niet geïnteresseerd in extra spiermassa voor de show

Ik zou het kunnen opzoeken, maar dan moet ik weer verschillende bronnen checken, maar ik denk dat hier wel alle ervaring aanwezig is voor het antwoord!
 
Ben nu een aantal maanden al bezig met de 5*5 starting strength. En dat loopt me helemaal prima.
Alleen vroeg ik me nu af in welke mate je een cyclus moet volgen tussen strength - hypertrophy - endurance? Ik kan me inbeelden dat ieder van die drie zich richt op bepaalde typen van spiervezels, wat uiteindelijk enkel positief kan uitdraaien. Tegelijkertijd lijkt hypertrophy een beetje noch vlees noch vis, en in ben sowieso niet geïnteresseerd in extra spiermassa voor de show

Ik zou het kunnen opzoeken, maar dan moet ik weer verschillende bronnen checken, maar ik denk dat hier wel alle ervaring aanwezig is voor het antwoord!
Uiteindelijk ga je niet sterker worden zonder een vorm van spiergroei, dus dat onderscheid is ook een beetje overdreven. Als je echt een tijd op louter kracht traint (denk dan aan zeer korte sets met zware gewichten) dan is het wel goed om dit af te wisselen met periodes waar je wat volume doet en lagere werkgewichten, een beetje zoals 5x5 of richting 8 reps. Maar dat is dan eerder omdat je zo blessures tegengaat. Volgens mij is dat allemaal snelle spiervezels.

5x5 gaat niet mogelijk blijven, op dat moment ga je waarschijnlijk krachtperiodes moeten beginnen inbouwen (dus lager volume, meer gewicht) om nog progressie te krijgen. Maar tot dan zou ik er me niet druk in maken.

Uithouding, dus echt andere spiervezels, is echt veel herhalingen en ook wel wat contradictorisch met kracht denk ik. Lijkt me meer als je denkt aan bv. roeien.
 
Meer kunnen squatten dan DL'en... blijf het crazy vinden. Al steek ik mijn slechte squat op mijn te lange bovenbenen. :shutup:
Dat zie je vooral bij de (super)zwaargewichten, ik denk omdat je op de duur door je massa veel makkelijker in een stevige squatpositie geraakt (stabiel zakken met gewicht) dan in de beginpositie van een deadlift (waar je zonder extra gewicht jezelf als het ware tussen de bar en de grond moet wringen).

Al hebben veel van die echt zware mensen ook moeite met op diepte te squatten door hun gigantische dijen.
 
Eindelijk de laatste 7 dagen nog eens 2 keer (en normaal wordt dat nog 3) gaan trainen. De fut en goesting was er niet, maar het deed mij echt deugd, dus ik heb de smaak terug te pakken. Wel serieuze DOMS :unsure:.

Nu, de laatste weken is het geweldig druk, dus gisteren bijvoorbeeld een training van minder dan een uur, maar toch lat pulldowns, squat (machine), incline bench, OHP (seated, dumbbells), chest press (machine) en nog wat light weight voorarm oefeningskes kunnen doen. Door iets sneller te werk te gaan, maar toch redelijk high rep met (voor mij) best zwaar gewicht te gaan was ik volledig leeg.

Nu terug volhouden dus.
 
Hier heb ik mijn dip in motivatie overwonnen door het powerliften wat aan de kant te schuiven en eigenlijk enkel gekke deficit deadlift variaties te doen en OHP/push press, gewoon om eens wat anders te doen én op 1u klaar te zijn. Zo'n snatch grip deadlift van een 10 cm plateau pakt geeft wel een interessante dimensie aan de deadlift. It never ends.

Groot vraagteken is natuurlijk wat dit betekent voor de squat, en ja bench helemaal opgeven is op termijn misschien ook wat triest na bijna 20 jaar. Anderzijds is het gek om te zien hoe deftig OHP toch wel meteen de schouders, maar ook de armen, doet opbouwen.
 
Hier heb ik mijn dip in motivatie overwonnen door het powerliften wat aan de kant te schuiven en eigenlijk enkel gekke deficit deadlift variaties te doen en OHP/push press, gewoon om eens wat anders te doen én op 1u klaar te zijn. Zo'n snatch grip deadlift van een 10 cm plateau pakt geeft wel een interessante dimensie aan de deadlift. It never ends.

Groot vraagteken is natuurlijk wat dit betekent voor de squat, en ja bench helemaal opgeven is op termijn misschien ook wat triest na bijna 20 jaar. Anderzijds is het gek om te zien hoe deftig OHP toch wel meteen de schouders, maar ook de armen, doet opbouwen.
Het is vooral op dit moment inderdaad iets vinden dat voor jou werkt en als dat op deze manier kan is dat toch dik oké denk ik dan?
 
Bij mij is gewoon gaan en bewegen ook altijd het eerste doel, da's altijd duzend keer beter dan niets doen. Alles is in periodes, komt wel goed :)

Hier gaat alles voorlopig de goede richting uit. Door het trainen meer zin gekregen in trainen (funny how that goes). Zelf beetje disappointed wanneer het een niet-gym dag is :) De sessies zijn nog kort en lightweight maar de focus ligt op gewoonte kweken en op tijd opstaan voorlopig.
 
Bij mij is gewoon gaan en bewegen ook altijd het eerste doel, da's altijd duzend keer beter dan niets doen. Alles is in periodes, komt wel goed :)

Hier gaat alles voorlopig de goede richting uit. Door het trainen meer zin gekregen in trainen (funny how that goes). Zelf beetje disappointed wanneer het een niet-gym dag is :) De sessies zijn nog kort en lightweight maar de focus ligt op gewoonte kweken en op tijd opstaan voorlopig.
Mijn vrouw zegt mij vaak dat het moeilijkste stuk van te gaan trainen het effectief opstaan en vertrekken is, dus dat gewoon gaan een doel op zich is volg ik volledig. Zelfde hier, net door (goed) te trainen, net meer zin om te trainen.

Goed bezig @Tanuki_ (en gij ook @Sylverscythe) 💪.
@515 is hier zo stil he.
 
Het is vooral op dit moment inderdaad iets vinden dat voor jou werkt en als dat op deze manier kan is dat toch dik oké denk ik dan?
Ja het is sowieso beter dan stilliggen, ik zit gewoon wat in de grijze zone omdat ik niet weet of ik ooit nog eens wedstrijden ga doen of niet. Op zich vond ik bench press altijd een kakoefening, dus OHP maakt de zaken wat leuker voor mij nu. Misschien probeer ik wel gewoon squat, deadlift, bench, OHP te combineren in 2 lifts per training om wat algemener bezig te zijn, maar ik vind momenteel mijn "vondst" wel leuk.
 
Tijd om olympisch gewichtheffen eens een kans te geven :cool:
Fun fact, mijn "coach" waardoor ik powerlifting deed was oorspronkelijk een gewichtheffer, en ik wou dat ook wel doen. Maar toen ik dat als 19-jarige ofzo zei, vond die me gewoon te oud daarvoor en dus was het niet de moeite.

Nu zeker is de explosiviteit minder, en jaren bench press maken het me al onmogelijk om de bar in een goede positie te krijgen voor een snatch, dusja. Dat lijken me ook complexe bewegingen om even op mijn eentje aan te leren, en dan moet ik nog mijn infrastructuur aanpassen (heb nu een powerlift bar en gewoon ijzeren schijven, geen bumpers).
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een periode gehad dat de motivatie minder was, vooral omdat ik niet echt een doel heb, buien in beweging blijven.

Ik zou 3 trainingen per week willen doen, maar het zijn er vaak 2. SQ/OHP/DL afwisselend met SQ/BP/BOR in een 5x5 schema. Echter allemaal met dumbbells. Zit momenteel tegen mij limieten aan voor de SQ maar ook met DL maar dan omdat ik te weinig gewicht in huis heb.
 
Heb ook een periode gehad dat de motivatie minder was, vooral omdat ik niet echt een doel heb, buien in beweging blijven.

Ik zou 3 trainingen per week willen doen, maar het zijn er vaak 2. SQ/OHP/DL afwisselend met SQ/BP/BOR in een 5x5 schema. Echter allemaal met dumbbells. Zit momenteel tegen mij limieten aan voor de SQ maar ook met DL maar dan omdat ik te weinig gewicht in huis heb.
Heb je vaste dumbbells, of aparte kleine plates?
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
1K
Terug
Bovenaan