-3,3kg na eerste week cutten. Natuurlijk zo'n drastische daling door een shift in mijn vochtbalans, maar wel een goede start :D

Maandagavond toch nog legday gaan doen ondanks de spierpijntjes, deze morgen weer upper. Dieet gaat voorlopig zonder issues om me er aan te houden.
 
Deze week ook eindelijk herstart na een maand van vakantie, feesten, corona.. voel me eindelijk terug uitgerust en vol energie terug. Lets goooo
 
Amaai gisteren ook eens terug gesport na een dik half jaar stil te liggen.
Positief: Niks van mijn blessures gevoeld (licht begonnen ook)
Negatief: => Zie @Hazz hierboven :help:


2 vragen waar iemand hier mogelijks mee kan helpen:
  1. Ik ga even niet meer deadliften (ik deed al sumos). Iemand een goed alternatief dat rug en heup niet te zwaar belast?
  2. Vermits ik niet teveel impact meer mag hebben, dacht ik een roeimachien te kopen. Iemand hier enige ervaring mee? Waar voor op te letten? ...
 
Amaai gisteren ook eens terug gesport na een dik half jaar stil te liggen.
Positief: Niks van mijn blessures gevoeld (licht begonnen ook)
Negatief: => Zie @Hazz hierboven :help:


2 vragen waar iemand hier mogelijks mee kan helpen:
  1. Ik ga even niet meer deadliften (ik deed al sumos). Iemand een goed alternatief dat rug en heup niet te zwaar belast?
  2. Vermits ik niet teveel impact meer mag hebben, dacht ik een roeimachien te kopen. Iemand hier enige ervaring mee? Waar voor op te letten? ...
Alternatieven voor deadlift, hangt wat af wat je net wil en wat de beperkingen zijn.
Mag het nog gelijkaardig zijn maar minder zwaar en niet altijd het "van de grond trekken" (waar veel blessures gebeuren): Romanian deadlift.
Mag het gelijkaardig zijn, gewoon lichter en explosiever: power clean
Veel lichter en met mogelijk een cardio component: kettlebell swings
Focus onderrug: good morning
Focus glutes: hip thrust

Roeimachine geen ervaring mee, ik vermoed dat hier wel guides over te vinden zijn.
 
Alternatieven voor deadlift, hangt wat af wat je net wil en wat de beperkingen zijn.
Mag het nog gelijkaardig zijn maar minder zwaar en niet altijd het "van de grond trekken" (waar veel blessures gebeuren): Romanian deadlift.
Mag het gelijkaardig zijn, gewoon lichter en explosiever: power clean
Veel lichter en met mogelijk een cardio component: kettlebell swings
Focus onderrug: good morning
Focus glutes: hip thrust

Roeimachine geen ervaring mee, ik vermoed dat hier wel guides over te vinden zijn.
Ik heb enorm slecht gevormde voeten, waardoor zware gewichten en impacten als ik recht sta direct doorstralen naar knie en rugproblemen (en uiteraard mijn voeten zelf). Romanian en power clean lijken mij daarvoor even erg te zijn?

Good mornings lijken me goed doenbaar te zijn, maar is dat een goede vervanger voor deadlift? Lijkt mij heel wat minder spiergroepen te trainen? Eventueel nog te combineren met iets anders?
 
Ik heb enorm slecht gevormde voeten, waardoor zware gewichten en impacten als ik recht sta direct doorstralen naar knie en rugproblemen (en uiteraard mijn voeten zelf). Romanian en power clean lijken mij daarvoor even erg te zijn?

Good mornings lijken me goed doenbaar te zijn, maar is dat een goede vervanger voor deadlift? Lijkt mij heel wat minder spiergroepen te trainen? Eventueel nog te combineren met iets anders?
Good morning is nu ook wel rechtstaand, maar heel wat minder gewicht. Is goed voor de "posterior chain", maar op zich is dat eigenlijk een romanian met de bar op de rug lijkt me. Dus ik weet niet goed of dat nu een oplossing is.

Om echt een deadlift te vervangen zou zoiets + een (seated) row of iets in de aard misschien wel ideaal zijn. Als je rechtstaande zaken wil vermijden zou hyperextension + seated row (+ hip thrust) misschien het beste zijn.
 
Good morning is nu ook wel rechtstaand, maar heel wat minder gewicht. Is goed voor de "posterior chain", maar op zich is dat eigenlijk een romanian met de bar op de rug lijkt me. Dus ik weet niet goed of dat nu een oplossing is.

Om echt een deadlift te vervangen zou zoiets + een (seated) row of iets in de aard misschien wel ideaal zijn. Als je rechtstaande zaken wil vermijden zou hyperextension + seated row (+ hip thrust) misschien het beste zijn.
Allright dat gaan we eens proberen, thanks !
 
Hip thrusts en hamstrings curls wrs.

Iemand die weet waar je een Dexa scan kan laten nemen regio Brugge of zijn die scans bullshit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Deze week geen beentraining. Gisteren bij het boksen een goeie lowkick ontvangen + ik stond niet goed. Resultaat was dat mijn knie een heel rare beweging maakte en dat was randje uit de kom. Ik kan nog stappen zonder pijn alleen als ik de trap opga of wat druk zet voel ik het wel.
 
Heeft er iemand enkele voorstellen voor rug/pull day oefeningen? Voorlopig zit ik met lat pulldowns, single arm cable rows en straight arm pulldown. Maar heb tijdens/na het trainen niet het gevoel voldoende gedaan te hebben.

Ik kan geen row oefeningen doen met losse gewichten omdat ik met mijn rug niet voorover kan buigen en tegelijk gewicht moet controleren. Dus barbell rows, dumbell rows, etc lukken niet.
 
Heeft er iemand enkele voorstellen voor rug/pull day oefeningen? Voorlopig zit ik met lat pulldowns, single arm cable rows en straight arm pulldown. Maar heb tijdens/na het trainen niet het gevoel voldoende gedaan te hebben.

Ik kan geen row oefeningen doen met losse gewichten omdat ik met mijn rug niet voorover kan buigen en tegelijk gewicht moet controleren. Dus barbell rows, dumbell rows, etc lukken niet.
Allerhande pull-up variaties als dat mag? Ik vermoed dat voor de rest je nog met een halter kan werken als je op een bankje steunt met de knie/andere arm?
 
Laatst bewerkt:
Eerste dat in me opkwam is chin ups en pull ups.
Daarnaast idd row oefening met machines of cables. Hyperextensions voor lower back.

Dit vond ik wel een goed filmpje , misschien staan er oefeningen in die je kan gebruiken.

Gisteren voor de eerste keer lu raises gedaan amai, dat voelde ik goed in me schouders. Toont voor mij toch het belang aan om om de zoveel maanden van programma te wisselen om uw volledige lichaam te benutten en progressie te maken.
 
Gisteren voor de eerste keer lu raises gedaan amai, dat voelde ik goed in me schouders. Toont voor mij toch het belang aan om om de zoveel maanden van programma te wisselen om uw volledige lichaam te benutten en progressie te maken.
Dat lijkt me toch af te hangen van wat je progressie noemt hoor. Als je dan effectief over sportspecifieke krachtdoelen spreekt, moet je volgens mij toch altijd specifieke bewegingen doen om daarin te verbeteren. Je kan wat variëren met allerhande bijkomende oefeningen uiteraard, maar er zijn volgens mij geen succesvolle atleten die hun noodzakelijke bewegingen niet continue oefenen.

En eerlijk, ik zie niet waarom je spierpijn door een beweging die je niet gewoon bent linkt aan de nood om je programma te wisselen.
 
Gisteren voor de eerste keer lu raises gedaan amai, dat voelde ik goed in me schouders. Toont voor mij toch het belang aan om om de zoveel maanden van programma te wisselen om uw volledige lichaam te benutten en progressie te maken.
Lu raises zijn zeker een goede oefening, maar spierpijn/doms is geen goede graadmeter of een oefening effectief is of niet.
Van programma wisselen is op zich niet nodig om progressie te maken, jezelf verbeteren (in sets, reps, gewicht) is wat progressie maakt.
Natuurlijk als je niets in je schema had dat de spieren die je gebruikt bij LU raises aanraakt dan is het wel een goede toevoeging om op die spieren progressie te maken.
Ik wissel ook wel eens van programma maar dat is eerder uit verveling en ik heb een basis van oefeningen die ik doe die altijd dezelfde zullen blijven.
 
Ondertussen trouwens wat rustiger aan het trainen (geen wedstijden in de nabije toekomst, wel een baby), en dat is toch ook eens aangenaam. Begon me enkele weken terug zorgen te maken over mijn linkerknie, voelde vaak of er een pees ofzo "versprong" als ik gewoon rondstapte of in bed lag, en had soms toch wel pijn alsof er iets ontstoken was. Ik probeer nu gecontroleerder te squatten, iets dat ik wat uit het oog was verloren denk ik. Lijkt toch al een pak beter te zijn.

Ik heb ook het goede voornemen om terug regelmatig pull ups te doen. Lang geleden deed ik dat makkelijk in sets van 10, maar dan ooit een gestopt en enkele gewichtsklassen verhoogt over de jaren, dus momenteel is een set van 4-5 al een succes :unsure:
Aangezien ik ook wat gewicht probeer te verliezen heeft het toch een klein beetje extra stimulatie.
 
2 weken op vakantie geweest, ongezond gegeten en (zo goed als) niet getraind. Dinsdag naar de gym geweest, ik kan u verzekeren dat de DOMS echt zijn, mijn benen en rug bevestigen dat :eek:.
 
2 weken op vakantie geweest, ongezond gegeten en (zo goed als) niet getraind. Dinsdag naar de gym geweest, ik kan u verzekeren dat de DOMS echt zijn, mijn benen en rug bevestigen dat :eek:.
Anderzijds normaliseert dat wel snel vind ik, en ben je nu ook (in principe) goed uitgerust.
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
953
Terug
Bovenaan