Training split
De keuze voor full body of een andere split (Push pull legs/upper lower/ etc) hangt vooral af van wanneer en voor hoelang je kan fitnessen tijdens een week imo.
Full body betekent (voor mij in ieder geval) dat ik minder keren in de week naar de gym moet, maar dat mijn workout dan wel langer duurt.
Upper body - Lower Body split betekent voor mij dat ik iets vaker in de week naar de gym moet maar dat mijn workout minder lang duurt.

Op dit moment haal ik meer voldoening uit de Upper - Lower split, waarbij ik dan 4 keer in de week ga en tussen de 1 - 1.5 uur fitness. Iedere dag hang ik dan op aan 1 van de 4 bekende compound movements (Bench, Squat, OHP, DL) + supplementary exercises. Voor mij werkt dit het beste, voor anderen zal een andere split beter werken.

Barbell - Dumbell - Machines
Zoals @Sylverscythe reeds zei, je kan de meeste oefeningen wel met dumbells doen ipv barbell, zeker als je terug moet beginnen na lange tijd zie ik daar geen graten in. Wanneer je terug wat kracht hebt opgebouwd gaan barbells wel een groot pluspunt zijn.
Ipv deadlift kan je romanian deadlift doen met dumbells, uitstekend voor je posterior chain (glutes, hamstrings, ...). Iets minder full body activatie dan bij een conventional deadlift.
Bench press kan je gewoon met dumbells doen ipv barbell en dat is relatief 1 op 1 qua results denk ik, zeker als je niet puur op kracht verbetering trained.
Squat is een moeilijkere, alhoewel ik gigantisch veel effect op mijn quads heb van bulgarian split squats, waar dumbells ideaal voor zijn.
OHP is net als bench press vrij 1 op 1 te vergelijken met barbell of dumbell.

Machines gaan afhangen van de gym waar je gaat, voor benen zijn machines zoals een hamstring curl of een leg extension uitstekend als het puur voor bodybuilding te doen is. Upper body toestellen gebruik ik zelf amper: lat pulldown voor de lats, face pulls voor de anterior delts en traps en variaties met cables voor de triceps.

Progressive Overload
Als je niet goed weet welke combinatie van weight, sets en reps je best doet zou ik aanraden om gewoon te beginnen met 3-4 sets en 8-12 reps per oefening. Als je dit dan iedere week opschrijft (in een schriftje of op je gsm in een excel bestand) kan je de volgende week (weken) proberen het beter te doen.
Als voorbeeld:
Week 1:
Bench Press sets 3 reps 12 weight 15
Week 2:
Bench Press sets 3 reps 8 weight 17.5
Week 3
Bench Press sets 4 reps 8-10 weight 17.5
Dit is een fictief voorbeeld, zeker als je terug begint gaat een sprong van 2.5 kg mogelijk teveel zijn, doe dan eerder een extra set.

Nu, ik ben geen trainer, dus neem alles met een grain of salt. Dit is enkel uit mijn eigen ervaring geschreven.
 
Squat is een moeilijkere, alhoewel ik gigantisch veel effect op mijn quads heb van bulgarian split squats, waar dumbells ideaal voor zijn.
Ik vind goblet squat een mooie oefening, zorgt er ook voor dat je "juist" squat. Maar na een tijdje moet je dan wel (heel) zware dumbbells vinden en die in positie houden/krijgen. Je kan het ook met twee op de schouders proberen maar op de duur is een barbell met een rek gewoon the way to go.
 
Pfieuw, ik werd serieus tegengewerkt in het opnieuw starten met sporten. Ik had me online lid gemaakt van die fantastische kleinschalige gym in de buurt. Tot ik daar gisterenochtend aankwam en wou binnen gaan met de qr code... Lukte helemaal niet. Gelukkig zag een buurman me sukkelen en kwam die melden dat ze alles daar vorige week waren komen vergrendelen omdat ze failliet zijn gegaan. Wel zo fijn dat ze hier niets van op hun website zetten en hun webshop gewoon online laten staan... Ondertussen ook doodleuk op instragram filmpjes plaatsen van hun andere vestiging. Hun telefoon nemen ze alvast niet meer op en hun whatsapp berichten lezen ze, maar beantwoorden ze niet. Ik vrees dat ik naar dat geld kan fluiten :wallbash:
Het lidmaatschap verloopt via ClubPlanner, wat toch wel een bekende app is. Als het moeilijk loopt, kan ik het misschien rechtstreeks via hun proberen. Normaal heb ik wel 14 dagen herroepingsrecht.

Uiteindelijk dus toch maar lid geworden van de Basic Fit en net mijn eerste training gedaan. Ik kan tijdens mijn middagpauze gaan sporten, maar ik vond het toch behoorlijk druk met al die pubers die vakantie hebben en in groepjes rond machines hangen. Dat was net hetgeen waar ik al tegen op zag :sop:
Misschien moet ik eens proberen tegen 6u te gaan, voor mijn werk. Maar ik vrees dat het dan net nog drukker gaat zijn.
 
  • Wow
Waarderingen: 515
Pfieuw, ik werd serieus tegengewerkt in het opnieuw starten met sporten. Ik had me online lid gemaakt van die fantastische kleinschalige gym in de buurt. Tot ik daar gisterenochtend aankwam en wou binnen gaan met de qr code... Lukte helemaal niet. Gelukkig zag een buurman me sukkelen en kwam die melden dat ze alles daar vorige week waren komen vergrendelen omdat ze failliet zijn gegaan. Wel zo fijn dat ze hier niets van op hun website zetten en hun webshop gewoon online laten staan... Ondertussen ook doodleuk op instragram filmpjes plaatsen van hun andere vestiging. Hun telefoon nemen ze alvast niet meer op en hun whatsapp berichten lezen ze, maar beantwoorden ze niet. Ik vrees dat ik naar dat geld kan fluiten :wallbash:
Het lidmaatschap verloopt via ClubPlanner, wat toch wel een bekende app is. Als het moeilijk loopt, kan ik het misschien rechtstreeks via hun proberen. Normaal heb ik wel 14 dagen herroepingsrecht.

Uiteindelijk dus toch maar lid geworden van de Basic Fit en net mijn eerste training gedaan. Ik kan tijdens mijn middagpauze gaan sporten, maar ik vond het toch behoorlijk druk met al die pubers die vakantie hebben en in groepjes rond machines hangen. Dat was net hetgeen waar ik al tegen op zag :sop:
Misschien moet ik eens proberen tegen 6u te gaan, voor mijn werk. Maar ik vrees dat het dan net nog drukker gaat zijn.
Ik zou zo snel mogelijk dat abonnement proberen herroepen.

En ja, het is vakantie, dus het ideale moment om in groep te "bankdrukken" waar elke 5 minuten eens iemand iets doet en er vooral veel gezeverd wordt met de gsm.
Ik zou denken dat het om 6u wel rustig zal zijn (toch al geen pubers), maar ik onderschat misschien hoe graag mensen trainen voor het werk.
 
hier zijn er maar enkelen aanwezig in de ochtend hoor. Savonds wil je niet gaan, dan is het zoeken naar een vrij apparaat/bankje. Pas vanaf 20u ga je merken dat het weer wat rustiger word.
 
Ik ga altijd rond 19.30 a 20.00 en zelfs dan is het soms echt druk, tegen 21 wordt het dan rustiger.

Dat gezegd zijnde, ik ben van donderdag niet meer geweest, enkel gisteren thuis wat push ups en pull ups en russian twists en ik heb deze week geen goesting om naar de fitness te gaan precies :unsure: .
 
Sinds drie weken zijn de symptomen van de tenniselleboog beginnen liggen. Gisteren bijna volledig pijnvrij getraind zelfs. Hope I didn't jinx it maar ik hoop echt dak er vanaf ben nu na ne half jaar of zo. Heb echt veel moeten inboeten van kracht, maar dat komt wel rap terug natuurlijk. De vraag is nu natuurlijk als ik terug hoger ga willen gaan als op mijn max geweest of ik er weer last van ga krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Sinds drie weken zijn de symptomen van de tenniselleboog beginnen liggen. Gisteren bijna volledig pijnvrij getraind zelfs. Hope I didn't jinx it maar ik hoop echt dak er vanaf ben nu na ne half jaar of zo. Heb echt veel moeten inboeten van kracht, maar dat komt wel rap terug natuurlijk. De vraag is nu natuurlijk als ik terug hoger ga willen gaan als op mijn max geweest of ik er weer last van ga krijgen.
Wat heb je gedaan om dat weg te krijgen? Ik zit nu in de fase dat ik bij kleine dagelijkse handelingen pijn ervaar. Stoppen met trainen doe ik niet, enkel aangepaste oefeningen.

Boksen ligt ik nu een week stil en als ik ga, met elleboogband (die ik gekocht had voor een golfelleboog) en tijgerbalsem.

Edit: ik word er zot van.
 
Wat heb je gedaan om dat weg te krijgen? Ik zit nu in de fase dat ik bij kleine dagelijkse handelingen pijn ervaar. Stoppen met trainen doe ik niet, enkel aangepaste oefeningen.

Boksen ligt ik nu een week stil en als ik ga, met elleboogband (die ik gekocht had voor een golfelleboog) en tijgerbalsem.

Edit: ik word er zot van.

Kinesist dry needling, massage en oefeningen voor schouder en voorarmspieren. Geen idee of dat eig veel uitgehaald heeft, want het is pas beginnen weggaan wanneer ik volledig gestopt was met trainen. Het was met tegenzin, maar de pijn kwam elke keer toch terug op, zelfs met elleboogbrace. Na een maand gestopt te hebben merkte ik verbetering. En dan terug rustig beginnen opbouwen, maar ik merk nog steeds dat er iets is. Week tot week aan het bekijken.
 
Kinesist dry needling, massage en oefeningen voor schouder en voorarmspieren. Geen idee of dat eig veel uitgehaald heeft, want het is pas beginnen weggaan wanneer ik volledig gestopt was met trainen. Het was met tegenzin, maar de pijn kwam elke keer toch terug op, zelfs met elleboogbrace. Na een maand gestopt te hebben merkte ik verbetering. En dan terug rustig beginnen opbouwen, maar ik merk nog steeds dat er iets is. Week tot week aan het bekijken.
Daar was ik al bang voor. Mijn golfelleboog was hetzelfde, rusten en niets doen.

Ik ondervind nu serieuze hinder in dagdagelijkse bewegingen. Brace, balsem en ontstekingsremmers for now. Misschien in de winter wat rustiger aan doen. Mentaal ga ik dat wel heel zwaar vinden, dus nu even doorbijten.
 
Ik heb bewust niet gerust.
Dry needling bij de osteopaat, geen biceps/triceps isolatie oefeningen en geen brace en heb nu na een maand of 3/4 geen last meer en die terug (naar mijn normen) heavy biceps/triceps isolatie.

Gisteren trouwens na een weekje stil te liggen mezelf naar de gym gesleurd, alles ging moeilijk maar toch doorgezet. Ook voor de eerste keer in 2 jaar ofzo eens een kwartierke cardio (fiets) op hartslag (130 - 150) gedaan, ik was echt helemaal kapot. Vanaf nu proberen elke training een kwartier te doen en eens zien hoe snel ik dat terug wat kan opbouwen.
 
Kunnen jullie vertellen hoe die tennis- en golfelleboog aanvoelen? Ik ben nu een dikke 6 maanden bezig, maar begin last te krijgen aan de binnenkant van mijn ellebogen. Aansluiting tussen biceps en onderarmen zeg maar.

Als ik eens diep ga heb ik toch een paar dagen last :S
 
Kunnen jullie vertellen hoe die tennis- en golfelleboog aanvoelen? Ik ben nu een dikke 6 maanden bezig, maar begin last te krijgen aan de binnenkant van mijn ellebogen. Aansluiting tussen biceps en onderarmen zeg maar.

Als ik eens diep ga heb ik toch een paar dagen last :S
Goh, bij mij is het niet aangeduid als golf -of tenniselleboog. De osteopaat is dat gaan checken en eigenlijk heel die kring van voorarm, elleboog, schouder en nek had problemen en dan vooral in de diepte, waardoor gewone massage niks meer hielp, vandaar de dry needling.

Ik voelde dat in 't begin ook vooral na zware trainingen en daarna gewoon in het dagelijks leven, vooral bij uitstrekken en uiteindelijk zelfs bij het oppakken van iets simpel als een waterfles.

Als je er op tijd bij wil zijn kan je altijd eens langs een osteopaat gaan. Dit is geen medisch advies natuurlijk, gewoon mijn ervaring.
 
Hmz ... ik zal het eens laten vallen bij mijn huisarts. Ik doe elke 6 maanden een bloedonderzoek en binnenkort moet ik nog eens langs gaan. In de gym hebben we ook een paar trainers lopen. Ik zal die ook eens ambeteren :)

Tis wel raar hoor. Vroeger heb ik daar nooit last van gehad, maar ik spreek nu wel van 20 jaar geleden. Getting old sucks I guess.
 
Kunnen jullie vertellen hoe die tennis- en golfelleboog aanvoelen? Ik ben nu een dikke 6 maanden bezig, maar begin last te krijgen aan de binnenkant van mijn ellebogen. Aansluiting tussen biceps en onderarmen zeg maar.

Als ik eens diep ga heb ik toch een paar dagen last :S
Doe je veel oefeningen waarbij je een "curl" beweging maakt (voornamelijk bicep oefeningen)? Pijn in de elleboog holte heb ik ook wel eens gehad na te snel te hard te willen gaan in dat soort oefening.

Is ook al gebeurd door bij deadlifts met mixed grip mijn underhand arm niet volledig te strekken.
Denk dat het eerder de aanhechting van uw bicep is dan uw elleboog waar het probleem ligt.
Tis mogelijk dat uw vorm niet ok is bij oefeningen of dat je gewoon te snel te zwaar / te hard gaat.
 
Doe je veel oefeningen waarbij je een "curl" beweging maakt (voornamelijk bicep oefeningen)? Pijn in de elleboog holte heb ik ook wel eens gehad na te snel te hard te willen gaan in dat soort oefening.

Is ook al gebeurd door bij deadlifts met mixed grip mijn underhand arm niet volledig te strekken.
Denk dat het eerder de aanhechting van uw bicep is dan uw elleboog waar het probleem ligt.
Tis mogelijk dat uw vorm niet ok is bij oefeningen of dat je gewoon te snel te zwaar / te hard gaat.
Mogelijks ja. Het is vooral bij de concentration curl dat ik het zitten heb. Maja, die dumbells gaan ook per 2 kg omhoog eh.

Maar ik zal er rekening mee houden. Ik heb van de trainers al eerder opmerkingen gekregen dat ik te zwaar aan het tillen ben op bepaalde toestellen.
 
Hmz ... ik zal het eens laten vallen bij mijn huisarts. Ik doe elke 6 maanden een bloedonderzoek en binnenkort moet ik nog eens langs gaan. In de gym hebben we ook een paar trainers lopen. Ik zal die ook eens ambeteren :)

Tis wel raar hoor. Vroeger heb ik daar nooit last van gehad, maar ik spreek nu wel van 20 jaar geleden. Getting old sucks I guess.
Niks tegen huisartsen, maar mijn ervaring is dat die in zo’n zaken te weinig kennis hebben en je al snel naar een kinesist sturen, die je dan vaak niet of maar tijdelijk kan helpen.
 
Mogelijks ja. Het is vooral bij de concentration curl dat ik het zitten heb. Maja, die dumbells gaan ook per 2 kg omhoog eh.

Maar ik zal er rekening mee houden. Ik heb van de trainers al eerder opmerkingen gekregen dat ik te zwaar aan het tillen ben op bepaalde toestellen.
Zeker bij bicep oefeningen zou ik eerder voor een hoger aantal reps gaan dan te snel naar een hoger gewicht. Alsook dat de bicep al bij een hoop andere upper body oefeningen gebruikt wordt (maar niet als primary mover) waardoor je wel eens sneller een overbelasting op deze spier krijgt.
 
Zeker bij bicep oefeningen zou ik eerder voor een hoger aantal reps gaan dan te snel naar een hoger gewicht. Alsook dat de bicep al bij een hoop andere upper body oefeningen gebruikt wordt (maar niet als primary mover) waardoor je wel eens sneller een overbelasting op deze spier krijgt.
Inderdaad, of een tragere negative, halve reps, ...
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
1K
Terug
Bovenaan