Dat is bovenrug hé (en ook IMO een geweldige ego-oefening). Buiten de suggesties van @Likes kan je ook de deadlift meer je rug laten belasten door bv. deficit deadlifts of snatch grip te doen, maar zeker die laatste vereist ook wel wat flexibiliteit. Good mornings zijn ook een optie.
En bent-over-rows? Of rows aan een pulley?

rows zijn meer bovenrug. Bent-over heb je ook wel je onderrug voor nodig, maar die oefening heb ik nooit goed gekunnen. Mijn onderrug was precies niet sterk genoeg om zo lang zo te staan met het gewicht dat ik nodig had om mijn rows deftig te doen.

Rack pulls is toch de deadlift maar niet vanaf de grond? Dus eigenlijk de laatste beweging van de deadlift. (of zoals jij het noemt de deficit deadlift) Is dan toch puur onderrug/core?

Deed ik eigenlijk wel liever op een LB training omdat deadliften na het squatten niet echt schitterend ging doordat mijn benen al vrij leeg waren.
Ja, rack pull is een deadlift die al hoger begint. Deficit is met je voeten hoger zodat je beweging langer wordt, en je dus met een kleinere hoek tussen benen en rug begint. Ik dacht aan een langere "time under tension" als beter.
Nooit bij stilgestaan dat zo'n rack pull je onderrug meer zou trainen, hangt misschien ook af van de hoogte waarvan je begint. Zou inderdaad wel nuttig kunnen zijn, al moet ik zeggen dat het me wel een risico zou lijken. Kan inderdaad wel nuttig zijn om de benen te ontlasten.
Voor de onderrug lijkt me dat niet ideaal, je gaat hem wel gebruiken om te stabiliseren, maar er gebeurt normaal geen volledige beweging op de onderrug? Meestal is de onderrug daar wel limiterend, terwijl je eigenlijk de bovenrug wil trainen.

Voor de onderrug lijkt me dat niet ideaal, je gaat hem wel gebruiken om te stabiliseren, maar er gebeurt normaal geen volledige beweging op de onderrug?
Je gebruikt 'm toch wel denk ik. Maar misschien eerder kettlebell swings dan en/of hyperextension/back extension (what's in a name)?

Je gebruikt 'm toch wel denk ik. Maar misschien eerder kettlebell swings dan en/of hyperextension/back extension (what's in a name)?
Ja, je gebruikt hem zeker hoor. Op zich is dat denk ik ook een beetje iets waar je verschillende meningen over kan vinden, wat is nu het echt functionele: je onderrug laten buigen tijdens hyperextensions of good mornings of gewoon isometrische contractie zoals bij bv. rows? Je kan zowel argumenteren dat het eerste het meeste trainingspotentieel heeft als dat het 2de eigenlijk doet waarvoor de rug dient: stabiliteit.

Feit is wel dat als je olympische gewichtheffers ziet trainen de hyper/backextension en good morning populair zijn, dus ik ben geneigd daarvoor te gaan.

Ja, je gebruikt hem zeker hoor. Op zich is dat denk ik ook een beetje iets waar je verschillende meningen over kan vinden, wat is nu het echt functionele: je onderrug laten buigen tijdens hyperextensions of good mornings of gewoon isometrische contractie zoals bij bv. rows? Je kan zowel argumenteren dat het eerste het meeste trainingspotentieel heeft als dat het 2de eigenlijk doet waarvoor de rug dient: stabiliteit.

Feit is wel dat als je olympische gewichtheffers ziet trainen de hyper/backextension en good morning populair zijn, dus ik ben geneigd daarvoor te gaan.
Ja, ik heb ze allemaal al wel eens gedaan (behalve good mornings) en heb wel de indruk dat de hyper/backextension mij het meeste die spieren laat "voelen". Nuja, hoe sterker de onderrug, hoeveel meer stabiliteit die brengt zeker?

Ja, ik heb ze allemaal al wel eens gedaan (behalve good mornings) en heb wel de indruk dat de hyper/backextension mij het meeste die spieren laat "voelen". Nuja, hoe sterker de onderrug, hoeveel meer stabiliteit die brengt zeker?
Waarschijnlijk :)

Waar is de prijs voor whey momenteel het schappelijkste? (Mag in grote verpakking zijn, liefst zelfs).
Prijzen zijn toch echt goed gestegen amai.
Understatement, ik wou net bestellen en zie dat de Whey Isolate van XXL ondertussen 73 euro kost voor 2500 gram :eek: .

EDIT: bij Myprotein voor Isolate zelfs 100 euro voor 2500 gram.

Laatst bewerkt:
Heeft er iemand hier whey van Body & Fit? Die staat precies in reclame, dus wil die misschien wel eens proberen.

Heeft er iemand hier whey van Body & Fit? Die staat precies in reclame, dus wil die misschien wel eens proberen.
Even geleden dat ik het goed bekeken heb, maar Body & Fit kreeg vrij vaak heel negatieve reviews en sterke kritiek over het merendeel van hun producten x jaar geleden. Kan zijn dat dat wel veranderd is ondertussen..
XXL voor alles hier.

Even geleden dat ik het goed bekeken heb, maar Body & Fit kreeg vrij vaak heel negatieve reviews en sterke kritiek over het merendeel van hun producten x jaar geleden. Kan zijn dat dat wel veranderd is ondertussen..
XXL voor alles hier.
Ja ik heb normaal ook altijd alles van XXL, maar heb nu eens een pot van B&F besteld (omdat ze Chocolate Cereal Milk smaak hebben).

@515 waar bestelt gij nu? Ik ben best wel tevreden van die Isolate en de Night Protein van XXL.
XXL voor alles hier.
Ik heb vaak B&F gehad, heb geen recente testen bekeken maar ben wel bijna zeker dat ze aanpassingen gedaan hebben na dat geval met die testen toen. Maar ze hebben wel bijna altijd een promo zogezegd van x-aantal % of met een code van influencers x-aantal %.
In de whey perfection vind ik Ice coffee een goeie smaak en cookies and cream.
De laatste keer dat ik bestelde was via Myprotein, daar was toen de beste prijs (maar nog steeds te veel naar men zin 😆).

Ik heb vaak B&F gehad, heb geen recente testen bekeken maar ben wel bijna zeker dat ze aanpassingen gedaan hebben na dat geval met die testen toen. Maar ze hebben wel bijna altijd een promo zogezegd van x-aantal % of met een code van influencers x-aantal %.
In de whey perfection vind ik Ice coffee een goeie smaak en cookies and cream.
De laatste keer dat ik bestelde was via Myprotein, daar was toen de beste prijs (maar nog steeds te veel naar men zin 😆).
De B&F Whey Perfection Chocolate Cereal Milk is aangekomen. Superlekker.

Niemand uit de regio evergem ?

Ben aan het denken basic fit op te zeggen en hier om de hoek naar een echt power training club te gaan, denk dat daar een betere begeleiding is.

Laatst bewerkt:
'k Heb het vlaggen. Pijn in de elleboog die nu al enkele weken aanwezig is. Waarschijnlijk overbelasting of een ontsteking van het beulenwerk van de afgelopen maanden in de tuin.

Als ik mij optrek met handen op schouderbreedte met handpalmen van mij weg, dan moet ik stoppen van de pijn. Neem ik wat minder breed met de handpalmen naar me toe (chin ups?) geen enkel probleem.

Een week ontstekingsremmers nemen heeft ook niets geholpen. Boks en alles van calisthenics met een elleboogband aan.

Ik heb die band nog liggen omdat ik lang gesukkeld heb met een golfelleboog. Met gesterkte arm naar binnendraaien deed dan pijn, volgens inet golfelleboog. Naar buiten draaien was tenniselleboog. Nu is het geen van beide denk ik, het doet vooral pijn al ik kracht zet met m'n vingers.

'k Heb het vlaggen. Pijn in de elleboog die nu al enkele weken aanwezig is. Waarschijnlijk overbelasting of een ontsteking van het beulenwerk van de afgelopen maanden in de tuin.

Als ik mij optrek met handen op schouderbreedte met handpalmen van mij weg, dan moet ik stoppen van de pijn. Neem ik wat minder breed met de handpalmen naar me toe (chin ups?) geen enkel probleem.

Een week ontstekingsremmers nemen heeft ook niets geholpen. Boks en alles van calisthenics met een elleboogband aan.

Ik heb die band nog liggen omdat ik lang gesukkeld heb met een golfelleboog. Met gesterkte arm naar binnendraaien deed dan pijn, volgens inet golfelleboog. Naar buiten draaien was tenniselleboog. Nu is het geen van beide denk ik, het doet vooral pijn al ik kracht zet met m'n vingers.
Klinkt een beetje zoals wat ik heb/had. Bij mij kwam/komt dat verder van mijn schouder, ik moet zeggen dat de sessies bij de osteopaat daar echt wel bij helpen hier.

Geschreven voor klimmers, maar zelfde principe. Die (reverse) wrist curls zijn een wonderoefening voor uw ellebogen.
Na dat te lezen denk ik dat de renovatie van de tuin misschien toch niet aan de basis ligt. Ik deed meestal pull ups met de handpalmen naar mij gerecht, close grip. Ik las ergens dat echte pull ups beter waren, handen op schouderbreedte en handpalmen weg van mij. Samen met de tuinrenovatie ben ik dus van oefeningen gewisseld.

Ook blijkt dat mijn elleboogband gevaarlijk kan zijn omwille van het maskeren.

Idem voor mijne tijgerbalsem in den boks.

Mijn job vergt heel veel handelingen met de muis, als tekenaar. Dat zal er ook geen goed aan doen en zal waarschijnlijk ook aan de basis liggen waarom altijd die elleboog het laat afweten.

Kortom: geen oefeningen die ook maar een beetje last geven, oefeningen doen (zoals die wrist curls), rust en seks.

Dikke merci! Interesting read!

Toch eens wat raad vragen aan de meer ervaren lifters hier.
Momenteel is mijn schema 3x full body workout
1)Bench press - squat - OHP - lat pulldown - rows - triceps
2)Bench press - squat - OHP - lat pulldown - rows - biceps
3)Bench press - deadlift - OHP - lat pulldown - rows - triceps

Tussen elke training zit een dag rust en altijd rust in het weekend.
Nu zou ik graag 5 maal gaan trainen op die twee rustdagen, 2 korte sessie houden van max 45 min.
Ik dacht om in sessie 3) de deadlift te veranderen door squat en op de 2 nieuwe sessies dat ik ga invoeren het volgende te doen:
Deadlift - sit ups - pull ups - back extensions

Dus dan zou het schema er als volgt uit zien met elk weekend rust:
1)Bench press - squat - OHP - lat pulldown - rows - triceps
2)Deadlift - sit ups - pull ups - back extensions
3)Bench press -squat- OHP - lat pulldown - rows -biceps
4)Deadlift - sit ups - pull ups - back extensions
5)Bench press - squat - OHP - lat pulldown - rows - triceps

Zou dit overkill zijn? Zou op sessie 2) en 5) enkel deadlift genoeg zijn om overbelasting te voorkomen?
Het doel is sws om de drie full body sessies te behouden maar 2 extra sessies te doen om me core strength en vooral onderrug te versterken.

Gewoon eens proberen en ziet wat er gebeurt. Veel zal van je recovery afhangen: hoe goed je voeding en slaap is.

Zal normaal geen probleem zijn denk ik. Ik dacht toen ik 3x per week trainde dat ik moest oppassen voor ovetraining. Nu doe ik 4x kracht per week en dan nog een dag conditioning en cardio erbij en er is nog ruim marge

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan