Meh. Terug naar de gym gegaan na 2 weken weinig sporten.
Wat ik vervelend vind, is dat ik mij na een krachttraining altijd slecht voel. Ik bedoel daarmee misselijk en duizeligheid. Spieren zelf heb ik geen last van.
Ik snap het niet zo goed waarom dit is. Mijn gemiddelde hartslag is maar 120ofzo en train nog geen uur. Ik kan met fietsen richting 180 gaan gedurende een vol uur zonder mij daarna slecht te voelen.

minder hard trainen dan? Zoals gezegd train ik misschien 30 min a 45 min dus aan de duur zal het niet liggen.
Ik heb hier ook vaak last van in de fitness. Een aquarius meepakken en na elke set wat drinken helpt wel. Maar na bv. een legpress ben ik altijd zo mottig als iets. Die moet ik echt met veel minder gewicht doen dan mijn spieren aankunnen.
 
Misselijk en duizelig heb ik niet echt last van, tenzij ik bij bv squats richting de 10 reps ga tegen rond de 80% van mijn max. Enkele jaren geleden toen ik nog veel cardio deed leek ik daar minder last van te hebben, maar toen lagen de gewichten ook een stuk lager.

Wat ik wel vaak heb is dat ik na een zware training mij een paar uur later lethargisch begin te voelen. Tijdens het trainen zelf geen probleem en dan zou ik graag nog intenser willen gaan en wat extra sets willen doen, maar een uur of twee later heb ik het dan zitten.
 
't Is vooral voor het herstel en de voordelen op lange termijn die het met zich meebrengt. Uw lichaam onder zo'n stress brengen voor korte periode zou het overall 'sterker' moeten maken. Kan pure marketing zijn ook, heb me er nog niet in verdiept.
Mja, "overall sterker" doet bij mij dezelfde bullshitalarmen afgaan als bij al die vage zaken die in de fitnesswereld rondgaan. Als ik sterk begeleide olympische atleten het zie doen zal ik eens opkijken, tot dan ben ik sceptisch.
Meh. Terug naar de gym gegaan na 2 weken weinig sporten.
Wat ik vervelend vind, is dat ik mij na een krachttraining altijd slecht voel. Ik bedoel daarmee misselijk en duizeligheid. Spieren zelf heb ik geen last van.
Ik snap het niet zo goed waarom dit is. Mijn gemiddelde hartslag is maar 120ofzo en train nog geen uur. Ik kan met fietsen richting 180 gaan gedurende een vol uur zonder mij daarna slecht te voelen.

minder hard trainen dan? Zoals gezegd train ik misschien 30 min a 45 min dus aan de duur zal het niet liggen.
Wat iemand hier zei over slecht ademen misschien? Heel vreemd toch wel, nog nooit gehoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Mja, "overall sterker" doet bij mij dezelfde bullshitalarmen afgaan als bij al die vage zaken die in de fitnesswereld rondgaan. Als ik sterk begeleide olympische atleten het zie doen zal ik eens opkijken, tot dan ben ik sceptisch.
Het is doordat ik enorm veel vechters het zie doen dat ik geïnteresseerd ben geraakt. En dan spreek ik niveau UFC. Dus er zal wel wat van aan zijn denk ik dan.
 
Het is doordat ik enorm veel vechters het zie doen dat ik geïnteresseerd ben geraakt. En dan spreek ik niveau UFC. Dus er zal wel wat van aan zijn denk ik dan.
²
Alistair Overeem heeft zich ook laten begeleiden door "iceman" Wim Hof. Dus ik vermoed dat ijsbaden wel degelijk hun nut zullen hebben voor beter herstel en mentale kracht.
 
Het is doordat ik enorm veel vechters het zie doen dat ik geïnteresseerd ben geraakt. En dan spreek ik niveau UFC. Dus er zal wel wat van aan zijn denk ik dan.
Minder kreupel lopen na intense vechttrainingen misschien? Ik vermoed dat in een bepaalde fase van de voorbereiding meer specifieke vechttraining >>> krachttraining en conditiewerk.

Los daarvan zijn atleten ook gewoon gevoelig aan bullshit zoals iedereen, was het niet voor de OS in Rio dat cupping plots populair was?
 
Minder kreupel lopen na intense vechttrainingen misschien? Ik vermoed dat in een bepaalde fase van de voorbereiding meer specifieke vechttraining >>> krachttraining en conditiewerk.

Los daarvan zijn atleten ook gewoon gevoelig aan bullshit zoals iedereen, was het niet voor de OS in Rio dat cupping plots populair was?
Cupping zie ik ook erg veel bij vechters. Zelfs tot op zeker niveau op Belgische bodem zie ik cold plungen en cupping iedere dag op sociale media passeren. Geen idee wat dat doet eigenlijk.

Eén van de ideeën achter cold plungen die ik opving (via sociale media) is dat uw lichaam 'sterker' wordt op bepaalde vlakken doordat je het onder een bepaalde stress zet. Net zoals je uw spieren onder stress zet (kapotmaakt) tijdens het trainen, ze worden sterker terug opgebouwd.

Toen ik vroeger altijd de fiets nam, door weer en wind, was ik veel minder ziek dan wanneer ik nu altijd de auto neem. Al kunnen de kinderen daar ook wel een groot deel in meespelen.

Hoe dan ook, ik zal me eens verdiepen in de materie. Want je hebt een punt: atleten zijn ook gevoelig aan bullshit en het feit dat je met een schone korting van 10% een cold plunge bad kan aankopen via 'the link in description' helpt den boel ook niet vooruit.
 
Cupping zie ik ook erg veel bij vechters. Zelfs tot op zeker niveau op Belgische bodem zie ik cold plungen en cupping iedere dag op sociale media passeren. Geen idee wat dat doet eigenlijk.

Eén van de ideeën achter cold plungen die ik opving (via sociale media) is dat uw lichaam 'sterker' wordt op bepaalde vlakken doordat je het onder een bepaalde stress zet. Net zoals je uw spieren onder stress zet (kapotmaakt) tijdens het trainen, ze worden sterker terug opgebouwd.

Toen ik vroeger altijd de fiets nam, door weer en wind, was ik veel minder ziek dan wanneer ik nu altijd de auto neem. Al kunnen de kinderen daar ook wel een groot deel in meespelen.

Hoe dan ook, ik zal me eens verdiepen in de materie. Want je hebt een punt: atleten zijn ook gevoelig aan bullshit en het feit dat je met een schone korting van 10% een cold plunge bad kan aankopen via 'the link in description' helpt den boel ook niet vooruit.
Ik was vroeger ook nooit ziek en nu veel vaker. Daaruit zou ik kunnen afleiden dat uitslapen/laat in mijn bed kruipen, elke avond weg zijn, de trein nemen, ... goed was om "sterker" te worden.
Of het ligt dus inderdaad aan het feit dat ik nu een kleine incubatiekamer heb rondlopen die elke mogelijke infectie uit de crèche meeneemt om dan in mijn gezicht te hoesten. :smile:

Ik ben van nature gewoon sceptisch bij dat soort zaken, aangezien wat echt werkt meestal ofwel al breed toegepast wordt ofwel op de dopinglijst staat. Dus vaak gaat het dan over zaken die zo'n miniem of geen effect hebben, dat het voor de wereldklasse atleet misschien nog uitmaakt, maar dat het placebo-effect mogelijk al belangrijker is. Maar dan kom je dus bij de eerdere raad: als je je gezond verstand gebruikt kan je dat allemaal doen, ik zou er gewoon niet veel van verwachten. Vermits ijs wordt gebruikt tegen ontstekingen, kan ik begrijpen dat zoiets nut heeft wanneer je na een vechttraining een hoop kneusingen hebt. Minder pijn hebben de dag erna wil dan ook zeggen dat je beter kan trainen. Maar dat je er "sterker" van wordt op zich, dat lijkt me redelijk sterk. En zo'n uitleg over "stress" is helemaal raar gezien dat meestal gepaard gaat met een hormonale respons die net spieraanmaak tegengaat.

Zelf zat ik in het powerliftingwereldje op Belgisch niveau, en daar zaten ook best wel wat internationals tussen. Veel gewicht kunnen heffen (en ik vermoed goed op iemand kunnen kloppen) is geen garantie op eender wat buiten goed zijn in die sport. Vaak hoort de ene dat van de andere, en het kleine beetje positief of negatief effect zullen we nooit achterhalen aangezien dat allemaal geen gecontroleerde omstandigheden zijn. Vaak gaat het dan ook gewoon over mensen met veel talent (en die mogelijk nog wat illegale zaken nemen), die je bij wijze van spreken elke dag een shift kan laten draaien in de haven na het werk, en ze zullen nog vooruitgang boeken. Dan krijg je allerhande indianenverhalen over hoe je nu net moet trainen, of wat je daarnaast moet doen om sterker te worden.
 
Cupping zie ik ook erg veel bij vechters. Zelfs tot op zeker niveau op Belgische bodem zie ik cold plungen en cupping iedere dag op sociale media passeren. Geen idee wat dat doet eigenlijk.

Ik heb hier echt minuten om zitten denken hoe vechters een menstruatiecup gebruiken voor hun herstel. Toen mijn fantasie op een niveau kwam dat ik dacht nee toch heb ik het toch maar even gegoogled. Amai, waren toch echt moeilijke 3minuten.
 
Het is doordat ik enorm veel vechters het zie doen dat ik geïnteresseerd ben geraakt. En dan spreek ik niveau UFC. Dus er zal wel wat van aan zijn denk ik dan.
Conor Mcgregor deed ook touch butt in the park hé. Kreakalyn (ofzoiets) ging ook creatine uit de wereld helpen, Mike Tyson & co liep zich elke ochtend in de vernieling terwijl we nu ook weten dat het anders kan,..

Comes and goes. Hot cold therapy is wel iets van aan maar dat zijn dingen die ik echt zou laten als amateur. Bikram Yoga voelt ook goed en heeft ook benefits, maar om daar nu 20euro per sessie voor te geven..
Je zou ervan verschieten hoe weinig zo'n atleten kennen van sport/fysiologie. Logisch want ook niet hun sport, maar toch. Dat Dana White nu ineens keto ontdekt en zit te verkondigen dat dit het beste ooit is. Tis ook wat marketing, als Khabib morgen zegt dat hij eenden eieren eet voor extra wrestle gains gaan die eenden nogal ei mogen leggen.

Wim Hof is trouwens ook een man met een cult achter zich van jewelste. Rhonda Patrick podcast met Wim Hof is een goeie om een beeld te krijgen.
 
Over die cold baths etc.:
  1. Ik vind dat best plezant. Ik vind het leuk om te zien hoe hard ik mijn lichaam kan trainen om tegen de koude te vechten. En imo is dat de enige goede reden om dit wel of niet te doen.
  2. Om daar vanalle magische health benefits aan toe te wijzen, is even naief als geloven dat kraaienmelk u beter doet vechten (it's always sunny referentie)
  3. DE hoofdreden waarom vechters dat ooit zijn beginnen doen, en volgens mij direct ook het enige nuttige punt, is dat het zwellingen en blauw plekken gaat verminderen ... wat uiteraard een logische link met de vechtsport kan verklaren.
  4. Het is niet omdat een hoop celebs met 1 of andere spirit healer of cold plunger of whatever lopen te dwepen, dat dit ook maar iets positiefs betekent (maar ook niet noodzakelijk negatief). Genoeg voorbeelden hiervan te vinden. Hoe meer geld iemand heeft, hoe meer kans ge hebt dat ze het aan onzin uitgeven.
  5. Wim Hoff is een bullshit artiest op hoog niveau. Hij kan enkele indrukwekkende dingen, maar heel veel van zijn zogezegde "records" zijn ook al debunked.
    Hij heeft ook een paar doden (indirect) op zijn geweten door zijn cold plunge gedoe, en een aantal rechtzaken tegen zich lopen.
 
Over butt touching gesproken - Wim Hoff heeft ook zo een techniek.

Wim Hof gaat (ging?) steeds naar het park, het Vondelpark, om te mediteren en tot rust te komen 's ochtends. Om zijn sessie af te ronden ging hij steeds met zijn anus op de spuitmond van de fontein zitten om zijn darmen te spoelen. Dat was Wim Hoff zijn eigen manier om aan darmspoeling te doen. Hij is hierdoor eens in het ziekenhuis beland met een geperforeerde darm omdat ze het debiet van de fontein wat harder hadden gezet.

Misschien wel interessant om in het achterhoofd te houden wanneer je iets van die man leest. Ik verzin het niet!

Een van de vreemdere dingen die ik over u las, is dat u ooit op de fontein in het Vondelpark bent gaan zitten.​

“Ik had het al honderd keer gedaan, maar dat was jaren eerder, en ze bleken de fonteinkop anders te hebben afgesteld, de opening verkleind, waardoor het water met een enorme druk naar buiten werd gespoten.”

Waarom deed u dat dan, honderd keer?​

“Een klysma! Schoonmaken! Stront gaat eruit, haha, de vastzittende koek komt los! Ik had met mijn zoon afgesproken, en ik was te vroeg, dus ik ging zwemmen en ik dacht: ik ga mezelf weer eens schoonmaken. En toen ging het mis. Ik voelde direct dat het helemaal fout zat. Ik bleef in het water liggen, en mijn zoon, met wie ik had afgesproken, belde de ambulance. Ik kan goed tegen pijn, dat leer je door het ijswater, maar ik was bijna dood. Mijn darmen waren geperforeerd, ik werd helemaal opengelegd en schoongemaakt, daardoor kon ik weken niet eten. Ik zag eruit als iemand die net uit het concentratiekamp kwam.”
 
Over butt touching gesproken - Wim Hoff heeft ook zo een techniek.

Wim Hof gaat (ging?) steeds naar het park, het Vondelpark, om te mediteren en tot rust te komen 's ochtends. Om zijn sessie af te ronden ging hij steeds met zijn anus op de spuitmond van de fontein zitten om zijn darmen te spoelen. Dat was Wim Hoff zijn eigen manier om aan darmspoeling te doen. Hij is hierdoor eens in het ziekenhuis beland met een geperforeerde darm omdat ze het debiet van de fontein wat harder hadden gezet.

Misschien wel interessant om in het achterhoofd te houden wanneer je iets van die man leest. Ik verzin het niet!
Yup dat verhaal heb ik ook mee gehad :laugh:.
Ik vertel dat ook steeds aan maten van mij die daarmee komen dwepen. De gezichtjes verkleuren snel dan !!

Komt trouwens allemaal aan bod in deze podcast: https://podcasts.apple.com/us/podca...gly-deadly-story/id1373812661?i=1000627577927
En de meeste van zijn capriolen vindt ge ook gewoon terug op de eerste pagina van uw google searches, of gewoon wikipedia.
 
Even terzijde en toch relevant gezien het over ijsbaden gaat:

Ik heb deze middag tijdens mijn lunchpauze getraind, omdat ik dacht dat in de stralende zon mijn onverwarmd kot buiten net iets warmer zou zijn. Welja, viel mee met de juiste kledij maar de barbell heb ik nog nooit zo koud geweten. Deed gewoon pijn om de bar vast te houden, en mijn handen leken al hun bloed kwijt te zijn daarna. Gelukkig warmt metaal snel op (door lichaamswarmte).
 

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
1K
Terug
Bovenaan