Welja, tenzij je aan successieplanning doet. Wat voor mij de grote absurditeit is. Overlijden je ouders onverwacht/jong (weinig kans dat er al een schenking is gebeurd) of hebben ze gewoon geen kaas gegeten van financiële optimalisatie: erfbelasting. Hebben ze echter hun voorzorgen genomen, ja dan is het ok. Dat gelijktrekken naar een lager bedrag voor iedereen lijkt me dan ook gewoon eerlijk.
Ik ben het niet gaan opzoeken eerlijk gezegd, maar dat voorstel van Vooruit, spreekt dat over verschil roerend/onroerend (zoals we gebruiken in Vlaanderen maar niet in Brussel en Wallonië)? Want indien ze dat toepassen schiet het natuurlijk omhoog naar een grens van het dubbele. Anyway, ik zie principieel weinig verkeerd aan iedereen vrijstellen van een "eerste schijf" aan erfenissen, maar als je natuurlijk die compleet legale ontwijkinsmethoden niet volledig aanpakt gaat er gewoon een pak minder belasting betaald worden. Ik heb daar geen probleem mee maar dat is waarschijnlijk niet de bedoeling.
Drie belangrijke punten in het voorstel:
1) Geen verschil tussen erfenissen en schenkingen, dat trekt al heel wat gelijk tussen wie wel of geen kaas heeft gegeten van financiële optimalisatie, of wie onverwacht/jong overlijdt.
2) Geen verschil tussen roerend en onroerend.
3) Geen verschil tussen relaties (ouder - kind, partner - partner, broer - zus, vriend - vriend, ...).
Daarbij is het ook belangrijk dat het gaat om 250.000 euro per erfgenaam. Stel dat je ouders overlijden, en je hebt nog 2 broers en zussen, dan moeten je ouders al een kapitaal van meer dan 750.000 achterlaten vooraleer je belastingen moet betalen op je erfenis. En dan nog alleen maar op het stuk boven de 250.000, en dat dan nog eens progressief. De gemiddelde Belg komt daar niet aan hoor.
Er sterven dagelijks ook genoeg mensen onder de 65 jaar hé.Heb je soms ook het vermogen van het gemiddelde Vlaamse gezin, van 65-70 jaar - kwestie van ergens een referentiepunt te hebben van vermogen wanneer het een beetje relevant wordt inzake erfenissen. Dat zal gevoelig hoger liggen - schulden zijn dan normaal afbetaald, kinderen uit huis waardoor spaarvermogen een boost krijgt, loon niet zelden ook wat omhoog doorheen de jaren ..