"Experts"
Als ik op een PVDA-congres ga vragen wie het een goed idee vindt om de rijken uit te kleden, dan ga ik ook alleen maar medestanders vinden.
Zoek ik op een VB-congres medestanders om al die god weet wie's terug naar huis te sturen, dan heb ik ook in geen tijd een leger sympathisanten.
Zoek ik tussen een willekeurig network event van ondernemers medestanders om de VB naar 10% te reduceren, dan ga ik niet alleen niet lang moeten wachten, ik ga wellicht tegenpartijen zien die het naar 5% of 0% willen brengen.
Ainters gonna aint, neuters gonna neut, en links-geïnspireerde economen gaan dergelijke zaken voorstellen. Met onderbouwde expertise heeft dat bitter weinig te maken; laat er eens een peer-review van een gezonde doorsnee van economen op los, en je zal al een beter beeld krijgen. Baseer je op een selectie aan specifieke experts en je krijgt dat, met een zweem van onderbouwdheid.
Dus jazeker, een populistisch ballonetje. In essentie gaan ze hiermee, ook al klinkt het uiteraard lekker, enkel en alleen de middenklasse raken die ietwat wil nalaten aan hun nageslacht, maar die de moeite niet gedaan hebben om aan successieplanning te doen. Het enige verschil is dat ze nu ook elk koppel of elke alleenstaande die een huisje weten te vergaren heeft (je weet wel, één van die fundamentele pijlers voor het pensioen), als "onderdeel van de rijksten beschouwen". Zelfs PVDA houdt de eigen woning buiten beschouwing in hun waanideetjes over vermogen, wat zouden de sossen dan een realistisch voorstel doen wanneer ze vanaf 250k beginnen te rekenen... De rest, die wisten (terecht!) hoe dat te ontwijken, en die weten dat morgen nog steeds.