De samenvatting van het Vlaams begrotingsbeleid van de huidige regering is ondanks het meer positieve bilan dan dat van de andere overheden, toch ook niet al te super.
- Belastingen en inkomsten:
- wij indexeren onze belastingen wanneer het ons goed uitkomt: verkeersbelasting, "zorgverzekering" (die in tegenstelling tot de RSZ echt wel afzetterij is), ...
- wij indexeren onze belastingen NIET wanneer het ons slecht uitkomt: schalen voor erfbelasting in tijden van massieve inflatie? Nee hoor, die laten we bij het oude.
- wij verkopen het afschaffen van de woonbonus als een must en doen alsof de verlaging van registratierechten zelfs maar in de buurt komt van het voordeel dat huizenkopers voorheen genoten.
- Uitgaven:
- alles wat we moeten doorstorten naar lagere niveaus indexeren we zo weinig mogelijk of niet.
On topic: dit is hier gewoon ook aan de hand bij de Lijn omdat de inflatie er zwaar ingehakt heeft overal. - Kindergeld wordt groeipakket: een correctere hervorming (want niet langer sterk oplopend per kind) maar feitelijk ook wel een besparing want:
- we gaan zelfs eens proberen dit nieuwe kindergeld niet volledig te indexeren, zou dat opvallen? Ja, dat viel op, dus toch maar beperkt terugkrabbelen, maar doen alsof dat iets extra is dat we aan de mensen geven!
- alles wat we moeten doorstorten naar lagere niveaus indexeren we zo weinig mogelijk of niet.
- Begrotingsopsmuk:
- Een duur project als Oosterweel? Dat moet toch niet in de begroting zeker?
Ik ben niet eens mac-bc gewijs tegen zo'n investering in Antwerpen als motor van onze economie, maar in mijn "huishoudboekje" (nu ja, Excel, beroepsmisvorming) kan ik zo'n dingen ook niet even naast de boekhouding houden, dit is foefelen pur sang.
- Een duur project als Oosterweel? Dat moet toch niet in de begroting zeker?