Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
De samenvatting van het Vlaams begrotingsbeleid van de huidige regering is ondanks het meer positieve bilan dan dat van de andere overheden, toch ook niet al te super.
  • Belastingen en inkomsten:
    • wij indexeren onze belastingen wanneer het ons goed uitkomt: verkeersbelasting, "zorgverzekering" (die in tegenstelling tot de RSZ echt wel afzetterij is), ...
    • wij indexeren onze belastingen NIET wanneer het ons slecht uitkomt: schalen voor erfbelasting in tijden van massieve inflatie? Nee hoor, die laten we bij het oude.
    • wij verkopen het afschaffen van de woonbonus als een must en doen alsof de verlaging van registratierechten zelfs maar in de buurt komt van het voordeel dat huizenkopers voorheen genoten.
  • Uitgaven:
    • alles wat we moeten doorstorten naar lagere niveaus indexeren we zo weinig mogelijk of niet.
      On topic: dit is hier gewoon ook aan de hand bij de Lijn omdat de inflatie er zwaar ingehakt heeft overal.
    • Kindergeld wordt groeipakket: een correctere hervorming (want niet langer sterk oplopend per kind) maar feitelijk ook wel een besparing want:
      • we gaan zelfs eens proberen dit nieuwe kindergeld niet volledig te indexeren, zou dat opvallen? Ja, dat viel op, dus toch maar beperkt terugkrabbelen, maar doen alsof dat iets extra is dat we aan de mensen geven!
  • Begrotingsopsmuk:
    • Een duur project als Oosterweel? Dat moet toch niet in de begroting zeker?
      Ik ben niet eens mac-bc gewijs tegen zo'n investering in Antwerpen als motor van onze economie, maar in mijn "huishoudboekje" (nu ja, Excel, beroepsmisvorming) kan ik zo'n dingen ook niet even naast de boekhouding houden, dit is foefelen pur sang.
Hoewel de grootste democratische partij van Vlaanderen ook al te neoliberaal is naar mijn goesting, inclusief de nodige overlopers (nvdr: dan heb ik het over mensen als Annick De Ridder, niet de kleinkinderen van collaborateurs) zou het desondanks een zegen zijn als de huidige liberale partij gebouwd op elitisme en nepotisme een pijnlijke dood sterft, en dan kan er misschien een nieuwe uit de assen vereisen.

oewel de grootste democratische partij van Vlaanderen ook al te neoliberaal is naar mijn goesting, inclusief de nodige overlopers (nvdr: dan heb ik het over mensen als Annick De Ridder, niet de kleinkinderen van collaborateurs) zou het desondanks een zegen zijn als de huidige liberale partij gebouwd op elitisme en nepotisme een pijnlijke dood sterft, en dan kan er misschien een nieuwe uit de assen vereisen.
Huh, hebben wij een neoliberale partij in Vlaanderen? Waarom hebben we dan zoveel niet-(neo)liberaal beleid?!

Huh, hebben wij een neoliberale partij in Vlaanderen? Waarom hebben we dan zoveel niet-(neo)liberaal beleid?!

Choose your own adventure: welke kleur koos je?
  • Blauw
  • Geel
Ze voerden een (neo-)liberale vlag, maar verrassing: het was om de postjes te doen.
Verhofstadt, De Croo & De Croo junior, Michel & Michel junior 1 + 2, De Gucht en De Gucht junior... de blauwe clans danken u!
Dacht je dat liberalisme de voorkeur zou geven aan meritocratie over nepotisme? Think again! Maar schermen met de grote liberale namen uit de 18e en 19e eeuw is wel leuk natuurlijk om te doen alsof je ideologisch gedreven bent!

En wie weet: er zit zelfs mogelijks nog een De Gucht jr.² x Verhofstadt jr. in de pipeline... als de VLD niet snel doodgaat, wordt dat gegarandeerd een lijsttrekker!

Jammer, ondanks de goede banden met VOKA en vastgoedontwikkelaars, heeft deze partij, de N-VA, boven alles een nationalistische kern.
Zien zij een kans om meer Vlaanderen op te richten, zelfs al zijn dit nutteloze overheidsuitgaven, dan zal dit wel de voorkeur genieten op echte besparingen op de eigen Vlaamse overheid. Maar maak Vlaanderen écht onafhankelijk of geef ze een kans om federale/Belgische zaken af te breken, en je zal wel wat neo-liberale amuse-bouches krijgen. Zie o.a. de tax-shift van Van Overvelt.
Maar hey, troost je er komt een Vlaams Culinair Centrum! En in Antwerpen uiteraard, niet in Brugge.

Laatst bewerkt:
Het feit dat men moet overeenkomen heeft natuurlijk ook een effect.
Dan mag je nog 20% neoliberaal zijn, dat wordt nog altijd afgezwakt door de linkse economische druk van VB, PVDA, vooruit en eigenlijk zelfs ook CDV.
De enige die iets of wat meer zou kunnen pushen naar economisch rechts is en blijft VLD.
Daarom ook dat die voorstellingen van dat Vlaanderen economisch rechts is in tegenstelling tot dat links Wallonië gewoon raar is en voor mij nonsens lijkt.

De samenvatting van het Vlaams begrotingsbeleid van de huidige regering is ondanks het meer positieve bilan dan dat van de andere overheden, toch ook niet al te super.
  • Belastingen en inkomsten:
    • wij indexeren onze belastingen wanneer het ons goed uitkomt: verkeersbelasting, "zorgverzekering" (die in tegenstelling tot de RSZ echt wel afzetterij is), ...
    • wij indexeren onze belastingen NIET wanneer het ons slecht uitkomt: schalen voor erfbelasting in tijden van massieve inflatie? Nee hoor, die laten we bij het oude.
    • wij verkopen het afschaffen van de woonbonus als een must en doen alsof de verlaging van registratierechten zelfs maar in de buurt komt van het voordeel dat huizenkopers voorheen genoten.
  • Uitgaven:
    • alles wat we moeten doorstorten naar lagere niveaus indexeren we zo weinig mogelijk of niet.
      On topic: dit is hier gewoon ook aan de hand bij de Lijn omdat de inflatie er zwaar ingehakt heeft overal.
    • Kindergeld wordt groeipakket: een correctere hervorming (want niet langer sterk oplopend per kind) maar feitelijk ook wel een besparing want:
      • we gaan zelfs eens proberen dit nieuwe kindergeld niet volledig te indexeren, zou dat opvallen? Ja, dat viel op, dus toch maar beperkt terugkrabbelen, maar doen alsof dat iets extra is dat we aan de mensen geven!
  • Begrotingsopsmuk:
    • Een duur project als Oosterweel? Dat moet toch niet in de begroting zeker?
      Ik ben niet eens mac-bc gewijs tegen zo'n investering in Antwerpen als motor van onze economie, maar in mijn "huishoudboekje" (nu ja, Excel, beroepsmisvorming) kan ik zo'n dingen ook niet even naast de boekhouding houden, dit is foefelen pur sang.
Hoewel de grootste democratische partij van Vlaanderen ook al te neoliberaal is naar mijn goesting, inclusief de nodige overlopers (nvdr: dan heb ik het over mensen als Annick De Ridder, niet de kleinkinderen van collaborateurs) zou het desondanks een zegen zijn als de huidige liberale partij gebouwd op elitisme en nepotisme een pijnlijke dood sterft, en dan kan er misschien een nieuwe uit de assen vereisen.

Klopt dat wel wat je schrijft over die begrotingsopsmuk?

Ik ben geen boekhouder. En ik ken er dus niets van. Ik had begrepen dat het discussiepunt ging over de termijn waarop Oosterweel moest worden opgenomen in de begroting en dat het niet ongezien is dat megaprojecten die een begrotingstermijn ver overstijgen dan ook niet volledig in die begroting gaan maar wel stapsgewijs over de looptijd van het project.

Dacht ik?

Ja en neen natuurlijk.

Als je die krijtlijnen ik zeg maar iets in 2018 hebt afgeklopt. En nu zit je vast aan kosten van brandstof die maal 3 gegaan zijn, lonen die maal 1.3 gaan. Terwijl de werkingsbudgetten niet geïndexeerd worden dan kan ik mij wel inbeelden dat er een discrepantie is om die objectieven nog als haalbare kaart te stellen.

Dat is de realiteit van elke business. Als topvrouw ga je daarmee aan de slag, al dan niet door de krijtlijnen terug op tafel te leggen bij je bestuur. Dat doe je niet door een potje te gaan klagen in de media. En al dat niet haal je dan bakzeil bij je bestuur, en is ook dat dan weer iets waar je mee aan de slag gaat.

En dan lijkt het mij ook logisch dat je herevalueert. Net zoals je in een bedrijf als je in 2018 gezegd hebt van we gaan in 2023 17% marge halen. En uw kosten in 2022 serieus ontploffen door marktomstandigheden dat je dan uw winstmarge evengoed bijstelt in functie van de haalbaarheid.

Tuurlijk; en daar zijn de juiste kanalen en methodes voor. In de krant wat gaan klagen, hoort daar niet bij, zelfs niet als je nul op request hebt gekregen.
Het is aan die topvrouw om de juiste acties uit te zetten, de juiste plannen te maken en de juiste inschattingen te maken over wat wel/niet mogelijk is; dat is haar job, dat is niet de job van Peeters.

Ik geef grif toe dat ik niet weet of het dit effectief is, maar zo kwam het bij mij wel over.
En een minister die dan zo reageert ipv hier sereen op te reageren en dit via de interne keuken te doen. Ja sorry... ik heb het liever als een minister op dat moment geen commentaar zegt en dit intern nagaat.

Het is de topvoruw die in deze via de pers gaat.
Uiteraard, Peeters heeft een portie politieke profilering die ze daarbovenop moet gooien, zeker als onderdeel van een partij die op sterven na dood is, maar dat doet niets af aan de essentie van wat ze daar zegt.

Net zoals dat ik het ook eerder zou vinden dat die top dit ook intern moet aankaarten ipv via de pers. Maar als je continue op een njet botst... dan is dat voor mij wel aanvaardbaar. Want als het standpunt niet redelijk is van Minister Peeters, dan lijkt mij dat wel gewoon correct van die top, om op die manier zijn aandeelhouders (de bevolking) ervan op de hoogte te stellen.
En het is dan aan ons om onze politiekers hiervoor ter verantwoording te roepen of af te rekenen. Wat toch nog verschillend is als bedrijf, aangezien ik daar noegabollen te zeggen heb, al geldt dat principe daar evengoed (maar gewoon in mindere mate, aangezien beperktere groep "aandeelhouder/participant" is).

Dat is deel van hoe een bedrijf loopt. Het is niet omdat je iets vraagt, dat je het noodzakelijk krijgt. Een topvrouw hoort daar mee om te kunnen gaan (en moet desnoods maar haar conclusies trekken). Een potje moddervechten in de media straalt in deze enkel en alleen slecht op haar af, en op haar directie-comité, niet op de overheid.

Ik wil nu de feiten allerminst minimaliseren, maar dit is toch overduidelijk een poging van Quickie om sympathie te verkrijgen? De heisa rond Godvergeten is wat gaan liggen, maar toevallig enkele dagen na zijn ontslag komt hij met dit op de proppen. Of ben ik nu gewoon zo cynisch geworden rond de politiek?
Alles wat die heeft gedaan is dat toch?

Zijn verantwoordelijkheid opnemen voor iets wat in de verste verte niet zijn schuld is. Dat is niet verantwoordelijkheid opnemen maar dat is weglopen. Of beter: iets vroeger vakanie nemen van de drukste job en op een manier om enkele dagen/weken te kunnen zeggen : "KIJK EENS HOE VERANTWOORDELIJK IK BEN? IK ALS ENIGE!!!"

Hij had echter niet verwacht dat zijn partij (nog verder) in het verval zou geraken én dat ze hem lokaal ook een beetje zouden uitkotsen. Het feit dat de partij de plaatsvervangende burgemeester, ondanks afspraken, niet konden muilkorven is ronduit triest voor een politieke partij maar des te tekenend voor Open VLD.

Dat viel dus een beetje tegen achteraf gezien, dus haalde hij op de valreep nog zijn triest verhaal uit zijn zak. Respect voor elk slachtoffer, in elke vorm, van elk roofdier. Maar het tijdstip is wel heel toevallig.

De grap is ook dat Open VLD intern uit elkaar valt na de lachwekkende voorzitterverkiezing enerzijds en anderzijds dat ze eindelijk eens de meest competente persoon uit hun stal aanstellen. :D

Langzaam zien we het failliet van de Nationale politiek - ik kan het perfect begrijpen dat je gewoon voor het lokale niveau kiest: veel meer impact vanuit het eigen individu, niet continu in de schijnwerpers, geen 250 andere meningen die je moet tevreden stellen. In schril contrast met de vele tegenstrijdige nationale belangen waarbij er steeds geld tekort is, bestaande verworvenheden die nooit of te nimmer nog hervormd worden - er lijken maar 2 mogelijkheden meer te zijn om iets serieus nog effectief uitgevoerd te krijgen:
  • hier is een zak geld - go for it
  • Europa die op tafel slaat en zegt: doe er wat aan of anders een pak rammel

Dat O-VLD gerust helemaal van het toneel mag verdwijnen: uiteraard.
Maar in deze heeft Peeters wel overschot van gelijk. Als top van De Lijn een potje gaan janken en zagen in de krant, omdat je je eigen toko niet op orde krijgt binnen de krijtlijnen die je zelf mee afgeklopt hebt, dat is in welk ander bedrijf dan ook genoeg reden om per direct opzij gezet te worden.

De minister heeft in het Vlaams Parlement verklaard dat de directeur-generaal "moet stoppen met klagen en zagen" en "beter haar verplichtingen zou nakomen in plaats van haar zorgen publiekelijk te uiten". Persoonlijk betreur ik deze uitspraken en behoud ik volledig vertrouwen in de directeur-generaal. Sinds haar aantreden in 2021 heeft Ann Schoubs zich onvermoeibaar ingezet binnen een uiterst strikt budgettair kader, zowel wat betreft operationele als investeringsbudgetten. Dit in een omgeving die wordt gekenmerkt door aanzienlijke politieke inmenging in bedrijfsaangelegenheden en een bijzonder complexe externe context, om het bedrijf in de juiste richting te sturen.

Met haar recente interview heeft de directeur-generaal vanuit haar functie krachtig aandacht gevraagd voor de situatie, zonder daarbij de minister persoonlijk te willen viseren. Mevrouw Schoubs, de directeur-generaal van De Lijn, heeft openlijk gesproken in een kranteninterview afgelopen weekend. Wat al geruime tijd door vakbonden, reizigersorganisaties en het parlement is benoemd, wordt nu bevestigd door de hoogste verantwoordelijke van De Lijn zelf: "De limiet is bereikt."

Opmerkelijk is dat mevrouw Schoubs heeft benadrukt dat dit geen eenvoudig wanbeleid is, geen louter financieel tekort, en geen gewoon slecht management. Het betreft een strategie van geleidelijke achteruitgang, die zich over twee decennia heeft ontwikkeld.

Deze situatie zou wellicht minder schrijnend zijn als de gevolgen van deze strategie niet werden gedragen door de dagelijkse busreiziger die met frustratie op zijn bus wacht en door de chauffeurs die moeten werken met versleten materieel. Het is een schande dat deze regering na vijftien jaar besparingen op deze wijze omgaat met het openbaar vervoer.

Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat een CEO van een overheidsbedrijf gebonden is aan het beleid en de financiële middelen die door haar minister ter beschikking worden gesteld. Wat is de realiteit na twee opeenvolgende legislaturen van besparingen? Minister Crevits heeft bijvoorbeeld 167 miljoen euro bespaard op het openbaar vervoer, minister Weyts 115 miljoen euro, en minister Peeters 250 miljoen euro. Dit is duidelijk een afbraakbeleid waar de reiziger niet bij gebaat is.

Openbaar vervoer is een kerntaak van de overheid en vereist nu eenmaal investeringen. Het is zorgwekkend dat deze regering haar middelen liever uitdeelt aan diverse subsidies en dergelijke, terwijl essentiële dienstverlening wordt verwaarloosd. Reizigers verdienen een modern en efficiënt openbaar vervoerssysteem. Het is de hoogste tijd dat het beleid van bezuinigingen en de groeiende mobiliteitsproblemen een halt wordt toegeroepen.

Heeft er eigenlijk iemand ergens een vergelijkend kader in termen van financiering in €/inwoner van België / Nederland / Frankrijk en Duitsland - en dat m.b.t. openbaar vervoer? Eventueel ook gekoppeld aan de effectieve kostprijs die nog moet betaald worden door de reiziger.

Dat is de realiteit van elke business. Als topvrouw ga je daarmee aan de slag, al dan niet door de krijtlijnen terug op tafel te leggen bij je bestuur. Dat doe je niet door een potje te gaan klagen in de media. En al dat niet haal je dan bakzeil bij je bestuur, en is ook dat dan weer iets waar je mee aan de slag gaat.

Aan de slag gaan kan dan ook betekenen om het bestuur buiten spel te zetten en de aandeelhouders in te lichten van het beroerde bestuur.
En dan kan je de media hiervoor perfect gebruiken.

Al geef ik grif toe dat dit niet iets is wat je defacto moet doen. Maar als die topvrouw al meerdere keren aan de slag is gegaan met de krijtlijnen en tot de constatatie komt dat het niet gaat, dat er iets moet veranderen aan de krijtlijnen. En als het bestuur dan sturig gewoon zegt van doe wat je beloofd hebt. DOEN DOEN DOEN... en voor de rest niets.
Dan lijkt mij dat, zoals ik al gezegd heb perfect aanvaardbaar.

Al vind ik het echt niet plezant en is dit voor mij iets dat nog altijd eerder intern moet besproken en uitgeklaard worden.

Tuurlijk; en daar zijn de juiste kanalen en methodes voor. In de krant wat gaan klagen, hoort daar niet bij, zelfs niet als je nul op request hebt gekregen.
Het is aan die topvrouw om de juiste acties uit te zetten, de juiste plannen te maken en de juiste inschattingen te maken over wat wel/niet mogelijk is; dat is haar job, dat is niet de job van Peeters.
Over het eerste zijn wij het dus oneens. Wat niet wil zeggen dat als ik nul op request krijg dat ik daarvoor dan direct naar de media moet stappen. Maar het MOET voor mij dan wel kunnen. Om zo de druk op de minister om dit deftig te herevalueren (desnoods in de schoot van de regering) te verhogen. Dat hoort daar nu eenmaal bij.

Over het tweede zijn we het eens. Maar het is wel de job en verantwoordelijkheid van Peeters om die inschattingen naar waarde te evalueren. En als dit dan niet gebeurd dan is voor mij het eerste van toepassing.

Het is de topvoruw die in deze via de pers gaat.
Als ik morgen een collega heb die mij onder de bus gooit. Dan ga ik daar nog niet op antwoorden in de pers van dat die zijn bakkes moet houden en gewoon doen wat ik zeg. Dan zeg ik gewoon geen commentaar en behandel ik dat volgens de juiste wijze, namelijk intern.

Uiteraard, Peeters heeft een portie politieke profilering die ze daarbovenop moet gooien, zeker als onderdeel van een partij die op sterven na dood is, maar dat doet niets af aan de essentie van wat ze daar zegt.
Tuurlijk doet dat alles af aan wat ze daar zegt. Dit laat duidelijk weten dat als ze ZO al reageert in dit geval, nu het zo in de kijker staat. Dat ik het mij niet kan inbeelden dat haar reactie intern op enige andere manier is. Al kan ik evengoed mis zijn, maar dat vooroordeel koppel ik er wel aan.

Dat is deel van hoe een bedrijf loopt. Het is niet omdat je iets vraagt, dat je het noodzakelijk krijgt. Een topvrouw hoort daar mee om te kunnen gaan (en moet desnoods maar haar conclusies trekken). Een potje moddervechten in de media straalt in deze enkel en alleen slecht op haar af, en op haar directie-comité, niet op de overheid.
Dit straalt slecht af op de minister EN op dat management.
Voor mij is een echte topvrouw of echte topmanager iemand die aan de slag gaat en met oplossingen komt. Maar als het bestuur die oplossingen weigert te evalueren of te volgen en gewoon zegt van doe gewoon hetgeen we in 2018 of whatever hebben afgesproken, ik heb u al geld genoeg geven, en ik wijk geen milimeter af van wat er toen gezegd is geweest. Dan is VOOR MIJ. Opnieuw, voor MIJ, een dergelijke actie perfect aanvaardbaar.

Niet iets dat ik graag zie gebeuren. Maar wel iets waarmee ik kan leven.
Voor mij is een topmanager dan niet iemand die zegt ok ik voer dat uit. Die weet dat het toch niet lukt en wacht op haar ontslag bij de volgende evaluatie waar dan geconstateerd wordt dat hetgeen gevraagd werd niet gedaan werd.
Want je kan nog veel keer zeggen, ga ermee aan de slag. Dat wil daarmee niet zeggen dat je de objectieven op die manier gaat halen natuurlijk. En voor mij als bevolking is dat dan wanbeleid. En zoals gezegd dat mag voor MIJ dan ook perfect in de media komen.
Maar zoals gezegd, de minister moet dan wel de mogelijkheid hebben gehad op meerdere momenten om met de zaken waar die topvrouw mee aan de slag gegaan is te evalueren en haar beslissing te nemen.
Waar ik toch wel vanuit ga om eerlijk te zijn.

Voor de rest iemand die even kan lezen wat hier instaat of dat het de gewone foei privatisatie is?

De minister heeft in het Vlaams Parlement verklaard dat de directeur-generaal "moet stoppen met klagen en zagen" en "beter haar verplichtingen zou nakomen in plaats van haar zorgen publiekelijk te uiten". Persoonlijk betreur ik deze uitspraken en behoud ik volledig vertrouwen in de directeur-generaal. Sinds haar aantreden in 2021 heeft Ann Schoubs zich onvermoeibaar ingezet binnen een uiterst strikt budgettair kader, zowel wat betreft operationele als investeringsbudgetten. Dit in een omgeving die wordt gekenmerkt door aanzienlijke politieke inmenging in bedrijfsaangelegenheden en een bijzonder complexe externe context, om het bedrijf in de juiste richting te sturen.

Daar heeft ze voor getekend toch?

Met haar recente interview heeft de directeur-generaal vanuit haar functie krachtig aandacht gevraagd voor de situatie, zonder daarbij de minister persoonlijk te willen viseren. Mevrouw Schoubs, de directeur-generaal van De Lijn, heeft openlijk gesproken in een kranteninterview afgelopen weekend. Wat al geruime tijd door vakbonden, reizigersorganisaties en het parlement is benoemd, wordt nu bevestigd door de hoogste verantwoordelijke van De Lijn zelf: "De limiet is bereikt."

Ze is dus aan politiek beginnen doen. Dan zit ze op de verkeerde stoel.

Opmerkelijk is dat mevrouw Schoubs heeft benadrukt dat dit geen eenvoudig wanbeleid is, geen louter financieel tekort, en geen gewoon slecht management. Het betreft een strategie van geleidelijke achteruitgang, die zich over twee decennia heeft ontwikkeld.

Deze situatie zou wellicht minder schrijnend zijn als de gevolgen van deze strategie niet werden gedragen door de dagelijkse busreiziger die met frustratie op zijn bus wacht en door de chauffeurs die moeten werken met versleten materieel. Het is een schande dat deze regering na vijftien jaar besparingen op deze wijze omgaat met het openbaar vervoer.

Daarnaast is het belangrijk om te benadrukken dat een CEO van een overheidsbedrijf gebonden is aan het beleid en de financiële middelen die door haar minister ter beschikking worden gesteld. Wat is de realiteit na twee opeenvolgende legislaturen van besparingen? Minister Crevits heeft bijvoorbeeld 167 miljoen euro bespaard op het openbaar vervoer, minister Weyts 115 miljoen euro, en minister Peeters 250 miljoen euro. Dit is duidelijk een afbraakbeleid waar de reiziger niet bij gebaat is.

Ik ben als COO volgend jaar ook gebonden aan de budgetten die we zetten met de CEO, die op zijn beurt gebonden is door beleid en budget afgesproken met de RvB. Daar ga je mee aan de slag, daar breek je het budget terug open met diezelfden wanneer er onvoorziene externe factoren zijn waar je niet omheen kan, daar ga je niet een potje zagen en klagen wanneer je het niet kan of wanneer je je zin niet krijgt. Niet professioneel van de dame in kwestie om dat alsnog te doen in de pers.

Dat er 0,5miljard+ werkingsmiddelen bespaard zijn, is niet meer of minder dan een gegeven waar ze mee om moet gaan. Oa door de zelfbedruipendheid te verhogen.

Openbaar vervoer is een kerntaak van de overheid en vereist nu eenmaal investeringen. Het is zorgwekkend dat deze regering haar middelen liever uitdeelt aan diverse subsidies en dergelijke, terwijl essentiële dienstverlening wordt verwaarloosd. Reizigers verdienen een modern en efficiënt openbaar vervoerssysteem. Het is de hoogste tijd dat het beleid van bezuinigingen en de groeiende mobiliteitsproblemen een halt wordt toegeroepen.

Openbaar vervoer en De Lijn zijn geen equivalenten van elkaar.

Aan de slag gaan kan dan ook betekenen om het bestuur buiten spel te zetten en de aandeelhouders in te lichten van het beroerde bestuur.
En dan kan je de media hiervoor perfect gebruiken.

Als je daarmee wil suggereren dat "de burger" de aandeelhouder is, dan vergeet je dat die burger vertegenwoordigd wordt door de verkozenen, niet door die burgers zelf. Die demarche via de pers is dus helemaal pointless.

Al geef ik grif toe dat dit niet iets is wat je defacto moet doen. Maar als die topvrouw al meerdere keren aan de slag is gegaan met de krijtlijnen en tot de constatatie komt dat het niet gaat, dat er iets moet veranderen aan de krijtlijnen. En als het bestuur dan sturig gewoon zegt van doe wat je beloofd hebt. DOEN DOEN DOEN... en voor de rest niets.
Dan lijkt mij dat, zoals ik al gezegd heb perfect aanvaardbaar.

As said, dan doet ze haar werk als topvrouw niet. Dan doet ze nog beter van gewoon de eer aan zichzelf te houden.

Al vind ik het echt niet plezant en is dit voor mij iets dat nog altijd eerder intern moet besproken en uitgeklaard worden.

Over het eerste zijn wij het dus oneens. Wat niet wil zeggen dat als ik nul op request krijg dat ik daarvoor dan direct naar de media moet stappen. Maar het MOET voor mij dan wel kunnen. Om zo de druk op de minister om dit deftig te herevalueren (desnoods in de schoot van de regering) te verhogen. Dat hoort daar nu eenmaal bij.

Over het tweede zijn we het eens. Maar het is wel de job en verantwoordelijkheid van Peeters om die inschattingen naar waarde te evalueren. En als dit dan niet gebeurd dan is voor mij het eerste van toepassing.

Daarmee toont ze enkel aan dat ze niet de juiste vrouw op de juiste plaats is.
Lijkt me in deze trouwens dat Peeters de inschattingen wel degelijk correct naar waarde evalueert. Alleen is die anders dan verhoopt...

Als ik morgen een collega heb die mij onder de bus gooit. Dan ga ik daar nog niet op antwoorden in de pers van dat die zijn bakkes moet houden en gewoon doen wat ik zeg. Dan zeg ik gewoon geen commentaar en behandel ik dat volgens de juiste wijze, namelijk intern.

Je vergeet het stuk politieke profilering. Die topvrouw vraagt er om om zo publiek te kakken gezet te worden, nadat zij zelf publiek gegaan is.

Tuurlijk doet dat alles af aan wat ze daar zegt. Dit laat duidelijk weten dat als ze ZO al reageert in dit geval, nu het zo in de kijker staat. Dat ik het mij niet kan inbeelden dat haar reactie intern op enige andere manier is. Al kan ik evengoed mis zijn, maar dat vooroordeel koppel ik er wel aan.

Heeft Peeters dan per definitie ongelijk? Is het de taak van een RvB om blind mee te gaan in al wat het management voorstelt?

Als bestuurslid in enkele RvB: op geen enkel moment is een voorstel, vraag of bemerking van het dagelijkse bestuur per definitie akkoord. Ik mag hopen dat dat bij De Lijn niet anders is.

Dit straalt slecht af op de minister EN op dat management.
Voor mij is een echte topvrouw of echte topmanager iemand die aan de slag gaat en met oplossingen komt.

En dat is net wat ze in deze niet doet. Klagen en zagen via de pers is niet met oplossingen komen, dat is excuses zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan