Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze morgen een kort interview beluisterd met de voorzitter van de bestuursraad van De Lijn:
  • De Lijn genereerd zelf slechts 14% van de middelen nodig om operationeel te zijn, een aantal jaar terug was dat 34%
  • We zetten volop in of efficiëntie en kostenbesparingen - de interviewer onderbrak en vroeg concreet naar voorbeelden of een aanpak - het bleef ongemakkelijk stil aan de overkant
  • We zijn heel trots op onze werknemers die zich blijven inzetten - interviewer merkte op dat, gezien de vele stakingen, dit toch een ander beeld schetst - een ongemakkelijke stilte gevolgd door wat politieke praat volgde
  • Argument nummer 1: onze bussen staan ook in de file - no shit Sherlock, ze wensen overal aparte wegen + afstemming van de verkeerslichten op de bus. Klinkt als een waterdicht plan als je het mij vraagt. Als dan de reizigers ook nog eens directe lijnen eisen naar elke bestemming zijn we helemaal safe.
Crisis zegt u? Ik vrees van wel ja

Laatst bewerkt:
Deze morgen een kort interview beluisterd met de voorzitter van de bestuursraad van De Lijn:
  • De Lijn genereerd zelf slechts 14% van de middelen nodig om operationeel te zijn, een aantal jaar terug was dat 34%
  • We zetten volop in of efficiëntie en kostenbesparingen - de interviewer onderbrak en vroeg concreet naar voorbeelden of een aanpak - het bleef ongemakkelijk stil aan de overkant
  • We zijn heel trots op onze werknemers die zich blijven inzetten - interviewer merkte op dat, gezien de vele stakingen, dit toch een ander beeld schetst - een ongemakkelijke stilte gevolgd door wat politieke praat volgde
  • Argument nummer 1: onze bussen staan ook in de file - no shit Sherlock, ze wensen overal aparte wegen + afstemming van de verkeerslichten op de bus. Klinkt als een waterdicht plan als je het mij vraagt. Als dan de reizigers ook nog eens directe lijnen eisen naar elke bestemming zijn we helemaal safe.
Crisis zegt u? Ik vrees van wel ja
Mja, zijn verklaring voor dat eerste punt was dacht ik ook wel de "gratispolitiek" van o.a. Stevaert. Verder is het ook wel gewoon moeilijk om sterke statements te maken over de bereidwilligheid tot staken van je eigen personeel hé, het is niet of ze kunnen die even makkelijk buitengooien, en de vakbond wil al eens snel een fractie leeghoofden aanzetten tot actie terwijl anderen misschien wel willen werken.

Uiteindelijk is het ook wel zo dat je moet opereren binnen grenzen die opgelegd worden door de politiek -ongeacht de realiteit- en dan nog eens allerhande politieke manoeuvres moet slikken. Als je (terecht?) dan klaagt dat je vastzit in een dwangbuis, krijg je commentaar dat je het maar moet slikken, van een politieker die zwaar incompetent mag zijn en dan wel gewoon op een ander niveau terugkeert.

Ik sta alleszins niet te popelen voor een privatisering hoor, en ik denk dat dit ook gewoon iets is dat goed klinkt voor de begoede burger die eens achter een lijnbus staat aan te schuiven in zijn (firma)wagen, en niet voor de studenten en minder kapitaalkrachtigen die erop rekenen om ergens te geraken.

Ik sta alleszins niet te popelen voor een privatisering hoor, en ik denk dat dit ook gewoon iets is dat goed klinkt voor de begoede burger die eens achter een lijnbus staat aan te schuiven in zijn (firma)wagen, en niet voor de studenten en minder kapitaalkrachtigen die erop rekenen om ergens te geraken.
Buiten mss een aantal politici wellicht niemand vermoedelijk - OV mag ook wat kosten, het is tenslotte een belangrijke basisbehoefte die toegankelijk en betaalbaar moet zijn voor iedereen - maar men mag ook niet ontkennen dat het OV praktisch niet/nooit werkbaar zal zijn voor een niet onbelangrijk deel van de bevolking.

Ik denk ook dat het een fabeltje is dat mensen met een bedrijfswagen voor de fun rondrijden, je moet al een sadist in hart in nieren zijn om overbodige verplaatsingen te doen in ons landje - zo voel ik het alvast aan.

Voor studenten kan er ook wat meer vind ik - zij hebben een minder complex leven met minder verplichtingen ... geen issue als deze groepen wat meer tijd verliezen om van A naar B te geraken, want dat is het enige issue: tijd.

Mss. moet men eens werk maken om het verkeer wat meer te spreiden- ik meen onlangs gehoord te hebben dat een groot deel van het verkeer in de spits niet werk -gerelateerd is, een vorm van dynamisch rekeningrijden zou minstens een proefproject verdienen, drastisch ingrijpen op infrastructuur is geen optie en niet wenselijk. Het effect van thuiswerk zie ik niet meteen terug in het verkeer- is dat perceptie of is het zo - mss zijn het wel de mensen die voornamelijk het OV nemen die nu thuis werken - bij veel overheden is dit het geval?

Ons land is ook één van de meest complexe ter wereld - één van de grootste containerhavens, transitland bij uitstek - daar staan grote uitdagingen tegenover.

Zou in feite ook gewoon een verplicht thema moeten zijn in de verkiezingen.

Beetje off -topic maar goed.

Laatst bewerkt:
Vandaag geen file. Omdat het vakantie is. Kinderen hoeven niet naar school, vele mensen nemen daarom ook een week verlof of gaan op reis.

Een interessant artikel over de mensen die extreem (links of rechts) stemmen, de zogenaamde “deplorables”

Soms krijg je de indruk dat het hier niet zo heel anders is. Als je sommige politici bezig hoort, vraag je je evengoed af in welke wereld ze leven. Minister-president Jan Jambon (N-VA) vond dat poetshulpen rustig konden bezig blijven tijdens de coronapandemie, want het gezin kon ‘boven gaan zitten.’ Minister Bart Somers (Open VLD) lijkt oprecht te denken dat mensen die een beetje hun best doen in het leven, geen sociale woning nodig hebben.

De ‘nieuwe’ voorrangsregel in de kinderopvang is de zoveelste illustratie van een bijna onvoorstelbaar gebrek aan empathie. Als kers op de taart is er dan de premie van 5.000 euro voor de aankoop van elektrische wagens op een moment dat de dienstverlening van De Lijn een absoluut dieptepunt heeft bereikt. Verouderde, vuile bussen, talloze afgeschafte ritten: de verwaarlozing druipt er vanaf. Maandag was er weer eens een ‘spontane’ staking.“

Het is een triestige situatie en ik kan het mensen eigenlijk niet echt kwalijk nemen dat ze voor alternatieve partijen kijken. Zowat alle partijen zijn aan de macht geweest deze legislatuur op Vlaams en Federaal vlak en beide regeringen slagen er niet in om de groep van mensen die extreem stemmen echt te helpen. Integendeel zelfs ze komen af met een premie voor elektrische wagens wat ik nog altijd te zot voor woorden vind.

Een interessant artikel over de mensen die extreem (links of rechts) stemmen, de zogenaamde “deplorables”

Gohja... Dat de gemiddelde politieker absoluut geen idee heeft wat er speelt bij de gemiddelde Belg is wel al langer geweten, daar heb ik geen artikel voor nodig en dat we naar een gigantische Vlaams Belang overwinning gaan is ook wel al vrij duidelijk.

Het hele fiasco dat De Lijn (en eigenlijk héél veel overheidsdiensten) is heeft eigenlijk vooral te maken met incompetentie volgens mij. In de eerste plek met de regering/minister die niet in staat is om competente personen te vinden om die zaken effectief te leiden. En dan de incompetentie van de persoon in leiding. Ik ben tegen de privatisering van overheidsdiensten, de Lijn, NMBS maar mocht je eens goed naar die structuren kijken uit het perspectief van een bedrijf ga je écht wel zaken vinden waarvan je mond openvalt. Het zou mij ook niet verbazen mochten er honderden miljoenen gewoon verspilt/niet efficiënt gebruikt worden. Dan is het natuurlijk gemakkelijk om altijd om meer investering te smeken, maar je kan onmogelijk geld blijven pompen in iets dat vast draait, dat kunnen zelf de meest succesvolle landen als Noorwegen enzo niet. Ooit ga je eens moeten kijken wat daar effectief fout loopt.

Dit geldt trouwens niet enkel voor De Lijn of de NMBS, maar ook zaken als Justitie (zie aanslagen), Politie, Leger, Energie en zo kan je nog wel effe doorgaan.

Buiten mss een aantal politici wellicht niemand vermoedelijk - OV mag ook wat kosten, het is tenslotte een belangrijke basisbehoefte die toegankelijk en betaalbaar moet zijn voor iedereen - maar men mag ook niet ontkennen dat het OV praktisch niet/nooit werkbaar zal zijn voor een niet onbelangrijk deel van de bevolking.

Ik denk ook dat het een fabeltje is dat mensen met een bedrijfswagen voor de fun rondrijden, je moet al een sadist in hart in nieren zijn om overbodige verplaatsingen te doen in ons landje - zo voel ik het alvast aan.

Voor studenten kan er ook wat meer vind ik - zij hebben een minder complex leven met minder verplichtingen ... geen issue als deze groepen wat meer tijd verliezen om van A naar B te geraken, want dat is het enige issue: tijd.

Mss. moet men eens werk maken om het verkeer wat meer te spreiden- ik meen onlangs gehoord te hebben dat een groot deel van het verkeer in de spits niet werk -gerelateerd is, een vorm van dynamisch rekeningrijden zou minstens een proefproject verdienen, drastisch ingrijpen op infrastructuur is geen optie en niet wenselijk. Het effect van thuiswerk zie ik niet meteen terug in het verkeer- is dat perceptie of is het zo - mss zijn het wel de mensen die voornamelijk het OV nemen die nu thuis werken - bij veel overheden is dit het geval?

Ons land is ook één van de meest complexe ter wereld - één van de grootste containerhavens, transitland bij uitstek - daar staan grote uitdagingen tegenover.

Zou in feite ook gewoon een verplicht thema moeten zijn in de verkiezingen.

Beetje off -topic maar goed.

Je zegt het nochtans zelf. Geen kat dit voor hun plezier in de auto kruipt, bedrijfswagen of niet.

De conclusie dat een groot deel van het verkeer in de spits daar niet absoluut moet zijn (de facto werkverkeer) is voor mij dus altijd een vraagteken geweest. En ik heb die stelling ook al gehoord dus het is niet dat je dat uit uw gat getrokken hebt.

Maar hoe kan dat ooit waar blijken denk ik dan. Er is nu toch echt niemand die om 8 uur op de Brusselse ring zit indien er geen nood aan is.

Rekeningrijden zal de enigste manier zijn. Het resultaat is uiteraard 100% voorspelbaar. Mensen met salariswagens voelen er niets van. Mensen zonder dat (absurd) voordeel betalen het gelag. En over de sukkelaars in het OV wordt niet gerept.

En bekende Open Vld figuren komen weeral heel slecht in het nieuws

Alle daar hebben we Lydia Peeters weer. Ze is ook de minister die samen met Tommelein de bevolking heeft voorgelogen over de terugdraaiende teller. Heb zelfs op de radio gehoord dat dit de eerste keer is dat de rechtbank zich zelf uitte over hoe slecht en verkeerde de communicatie was van de ministers. Eigenlijk toch niet normaal dat Lydia Peeters toch weer minister werd na dit schandaal en dan zijn ze verwonderd dat mensen niet meer geloven in de politiek.

En bekende Open Vld figuren komen weeral heel slecht in het nieuws

Alle daar hebben we Lydia Peeters weer. Ze is ook de minister die samen met Tommelein de bevolking heeft voorgelogen over de terugdraaiende teller. Heb zelfs op de radio gehoord dat dit de eerste keer is dat de rechtbank zich zelf uitte over hoe slecht en verkeerde de communicatie was van de ministers. Eigenlijk toch niet normaal dat Lydia Peeters toch weer minister werd na dit schandaal en dan zijn ze verwonderd dat mensen niet meer geloven in de politiek.

Dat zo iemand een minister kan blijven na zo'n veroordeling is eigenlijk een schande.

Dat zo iemand een minister kan blijven na zo'n veroordeling is eigenlijk een schande.

Ik had het vonnis gisteren reeds in de mailbox gekregen tesamen met de analyse van de advocaten.

Het was al lang duidelijk dat dit op een financiële sisser ging uitdraaien dus ook wij hebben geopteerd voor de afkoopsom een tijd geleden.

Op zich is het een interessant vonnis in die zin dat de rechtbank wel heel ver gaat in het terechtwijzen van Bart en Lydia, maar, daar blijft het dan bij.

Volgens de advocaten zet dit precedent. Dat is misschien juridisch zo maar ik vraag me af of dat in de praktijk enige zoden aan de dijk zal brengen. We zitten in het post-Trump tijdperk uiteindelijk. En zoals je zegt is Lydia gewoon terug minister, en geniet Bart van z'n postje in Oostende. Politieke aansprakelijkheid is dood.

Ik wil de analyse hier wel posten moest er interesse zijn

Ik moet zeggen dat ik toch schrik begin te krijgen voor de verkiezingen volgend jaar. Ja, we zitten met een bende incompetente zielen in Brussel, 100% akkoord. Maar als ik in mijn omgeving begin rond te horen, hoor ik enkel: proteststem om het VB hé, want ja, als ze met 7 samen gaan hokken om een regering te vormen, dan gebeurd er even weinig. Pijnlijke waarheid, maar daar geraken we natuurlijk ook nergens mee.

Ik moet zeggen dat ik toch schrik begin te krijgen voor de verkiezingen volgend jaar. Ja, we zitten met een bende incompetente zielen in Brussel, 100% akkoord. Maar als ik in mijn omgeving begin rond te horen, hoor ik enkel: proteststem om het VB hé, want ja, als ze met 7 samen gaan hokken om een regering te vormen, dan gebeurd er even weinig. Pijnlijke waarheid, maar daar geraken we natuurlijk ook nergens mee.

Ik ben best wel nieuwsgierig naar de campagne van van Vlaams Belang - en dan vooral of daar enige evolutie zal te zien zijn, mocht men écht de ambitie hebben om ernstig genomen te worden is het nu de moment - de kiezers die ze vandaag de dag hebben beschouw ik als zekerheid - er is geen alternatief - het ongenoegen is groot, de geloofwaardigheid is zoek - lijkt me een perfecte context om ambitie te tonen.

Het is ook niet zo dat een regering met bvb. 3 partijen ook daadkrachtig zal regeren - ook dat is een realiteit. De volgende regering zal naar alle waarschijnlijkheid daadkrachtig moeten optreden - Europa zal eisen stellen m.b.t. de begroting - zo een prettig vooruitzicht is dat niet voor bepaalde partijen.

Ja, VB is echt wel de oplossing:

''In het interview is Dewinter ook duidelijk over de Vlaamse onafhankelijkheid: die wil hij eenzijdig uitroepen in het parlement. Dat in Vlaanderen nog geen 20 procent voor een splitsing is, wuift hij weg. Dewinter haalt verder nog uit naar de VRT, die volgens hem een "propagandakanaal van de multiculturaliteit en het wokisme” is. En ook het onderwijs krijgt een duidelijke waarschuwing van hem. “We zullen de lessenpakketten herbekijken en vragen dat leerkrachten zich beperken tot kennisoverdracht.”

''Ontwikkelingshulp in Afrika wil Dewinter koppelen aan het stimuleren van geboortebeperking. “Eén pak condooms in Afrika, dat zijn over een paar jaar twintig illegalen en tien criminelen minder in ons land.”

Ja, VB is echt wel de oplossing:

''In het interview is Dewinter ook duidelijk over de Vlaamse onafhankelijkheid: die wil hij eenzijdig uitroepen in het parlement. Dat in Vlaanderen nog geen 20 procent voor een splitsing is, wuift hij weg. Dewinter haalt verder nog uit naar de VRT, die volgens hem een "propagandakanaal van de multiculturaliteit en het wokisme” is. En ook het onderwijs krijgt een duidelijke waarschuwing van hem. “We zullen de lessenpakketten herbekijken en vragen dat leerkrachten zich beperken tot kennisoverdracht.”

''Ontwikkelingshulp in Afrika wil Dewinter koppelen aan het stimuleren van geboortebeperking. “Eén pak condooms in Afrika, dat zijn over een paar jaar twintig illegalen en tien criminelen minder in ons land.”

Jezus, dat is toch al wel heel wat extremer dan de 'family friendly' versie die Tom Van Grieken doorgaans probeert neer te zetten in de nationale media.

Hopelijk meer van dat, zodanig dat al die gematigde mensen die gewoon een proteststem willen uitbrengen (iets wat ik deels wel begrijp, hoewel ik zelf nooit of te nimmer op een extreme partij zou stemmen) toch eens twee kaar nadenken vooraleer ze zulke figuren willen steunen met hun stem.

Jezus, dat is toch al wel heel wat extremer dan de 'family friendly' versie die Tom Van Grieken doorgaans probeert neer te zetten in de nationale media.

Hopelijk meer van dat, zodanig dat al die gematigde mensen die gewoon een proteststem willen uitbrengen (iets wat ik deels wel begrijp, hoewel ik zelf nooit of te nimmer op een extreme partij zou stemmen) toch eens twee kaar nadenken vooraleer ze zulke figuren willen steunen met hun stem.
Probleem is dat het voor veel van die proteststemmers geen fuck uitmaak wat het vb uitkraamt.

Probleem is dat het voor veel van die proteststemmers geen fuck uitmaak wat het vb uitkraamt.
Ook wel deels omdat die geen enkele moeite doen om zich te informeren. Ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren en opnieuw: ik begrijp echt wel dat mensen de traditionele partijen meer dan beu zijn, maar hoe vaak ik al gesprekken heb gehad met proteststemmers die gewoonweg niet weten waar ze op gaan stemmen en dan na vijf minuten toch al aan het twijfelen zijn omdat VB op een aantal vlakken lijnrecht tegen hun standpunten in gaat...

Ik vind het persoonlijk schrijnend dat je uit protest gaat stemmen op een partij die al jaren gekend staat als extreme partij zonder daar dan ook maar iets van research over te doen. En als je al die dingen wel weet en het maakt je nog niks uit: OK dan. Ieder zijn/haar mening natuurlijk. Maar ik denk echt dat het VB een pak minder stemmen zou krijgen moesten al die proteststemmers iets of wat op de hoogte zijn van die hun standpunten of wat voor figuren daar werkelijk op de lijst staan.

Dat gaat niet gebeuren natuurlijk, want zo ver denkt de gemiddelde persoon niet na over zijn/haar stem, maar goed.

Ook wel deels omdat die geen enkele moeite doen om zich te informeren. Ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren en opnieuw: ik begrijp echt wel dat mensen de traditionele partijen meer dan beu zijn, maar hoe vaak ik al gesprekken heb gehad met proteststemmers die gewoonweg niet weten waar ze op gaan stemmen en dan na vijf minuten toch al aan het twijfelen zijn omdat VB op een aantal vlakken lijnrecht tegen hun standpunten in gaat...

Ik vind het persoonlijk schrijnend dat je uit protest gaat stemmen op een partij die al jaren gekend staat als extreme partij zonder daar dan ook maar iets van research over te doen. En als je al die dingen wel weet en het maakt je nog niks uit: OK dan. Ieder zijn/haar mening natuurlijk. Maar ik denk echt dat het VB een pak minder stemmen zou krijgen moesten al die proteststemmers iets of wat op de hoogte zijn van die hun standpunten of wat voor figuren daar werkelijk op de lijst staan.

Dat gaat niet gebeuren natuurlijk, want zo ver denkt de gemiddelde persoon niet na over zijn/haar stem, maar goed.
Ik vind dat ook schrijnend en ronduit gevaarlijk. Ik deel dan ook de mening van @Voidski . En kijk eigenlijk niet zo uit naar de komende verkiezingen.

Dat is het nadeel van het verplicht stemmen he: iedereen moet stemmen of het u nu boeit of niet. Die kiezers worden volledig beinvloed door perceptie en die zit momenteel niet goed dankzij hun (egoistische) stunts.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan