Poll: voor wie stem jij in 2024

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van juni 2024?

• N-VA

Stemmen: 112 29,2%
  • VB

Stemmen: 112 29,2%
  • CD&V

Stemmen: 20 5,2%
  • OpenVLD

Stemmen: 19 5,0%
  • Vooruit

Stemmen: 35 9,1%
  • Groen

Stemmen: 15 3,9%
  • PVDA

Stemmen: 17 4,4%
  • Andere

Stemmen: 10 2,6%
  • Blanco/geen stem

Stemmen: 43 11,2%

• Totaal aantal stemmers
    383
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, VB is echt wel de oplossing:

''In het interview is Dewinter ook duidelijk over de Vlaamse onafhankelijkheid: die wil hij eenzijdig uitroepen in het parlement. Dat in Vlaanderen nog geen 20 procent voor een splitsing is, wuift hij weg. Dewinter haalt verder nog uit naar de VRT, die volgens hem een "propagandakanaal van de multiculturaliteit en het wokisme” is. En ook het onderwijs krijgt een duidelijke waarschuwing van hem. “We zullen de lessenpakketten herbekijken en vragen dat leerkrachten zich beperken tot kennisoverdracht.”

''Ontwikkelingshulp in Afrika wil Dewinter koppelen aan het stimuleren van geboortebeperking. “Eén pak condooms in Afrika, dat zijn over een paar jaar twintig illegalen en tien criminelen minder in ons land.”

Dat spreekwoord met die soep etc. Bijkomend werkt dit soort van propaganda ook gewoon om stemmen te krijgen: ogenschijnlijk simpel en duidelijk, veel mensen hebben dat graag. Vergeet ook niet dat quasi enkel de extreme partijen effectief zo kunnen communiceren- wees maar zeker dat binnen de muren van bvb. de PS of OVLD er ook citaten zijn die zéér ver doorschieten - maar deze partijen kunnen daar niet publiek over communiceren.

Ik wil wel eens weten hoeveel water men bereid is om bij de wijn te doen, andere mogelijkheid is dat iedereen van VB het gewoon goed kan vinden met het idee om eeuwig in de oppositie te zitten en dat hun kiezers dat ook wensen - van dat laatste maakt de oppositie mijn inziens te weinig gebruik.

Ik zou dus echt graag eens een ernstige poging tot besturen meemaken, maar dat kan slechts als de partijtop daar echt wil voor gaan. In elke partij zijn intelligente en verantwoordelijke mensen te vinden - dus ook bij het VB. Ik zie het alvast niet gebeuren - ook al bestaat de kans op een monsterscore voor het VB.

Ook wel deels omdat die geen enkele moeite doen om zich te informeren. Ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren en opnieuw: ik begrijp echt wel dat mensen de traditionele partijen meer dan beu zijn, maar hoe vaak ik al gesprekken heb gehad met proteststemmers die gewoonweg niet weten waar ze op gaan stemmen en dan na vijf minuten toch al aan het twijfelen zijn omdat VB op een aantal vlakken lijnrecht tegen hun standpunten in gaat...

Ik vind het persoonlijk schrijnend dat je uit protest gaat stemmen op een partij die al jaren gekend staat als extreme partij zonder daar dan ook maar iets van research over te doen. En als je al die dingen wel weet en het maakt je nog niks uit: OK dan. Ieder zijn/haar mening natuurlijk. Maar ik denk echt dat het VB een pak minder stemmen zou krijgen moesten al die proteststemmers iets of wat op de hoogte zijn van die hun standpunten of wat voor figuren daar werkelijk op de lijst staan.

Dat gaat niet gebeuren natuurlijk, want zo ver denkt de gemiddelde persoon niet na over zijn/haar stem, maar goed.

Jij gaat er vanuit dat proteststemmers onwetend en ongeinformeerd zijn? Niet veralgemenen/stereotyperen aub.
Ik ben volgende verkiezing een proteststemmer, op het VB.
En ik weet goed genoeg wat hun partijpunten zijn en ik ga daar voor 95% niet mee akkoord.
Mijn enige wens: politieke landschap destabileseren en hopen op een carte blanche.
Als dat door de zure appel bijten is, genaamd het VB, dan is dat maar zo. Maar zonder enige vorm van destabilisatie of een serieuze 'eye-opener', zie ik geen beterschap.

Misschien ben ik sardonisch van aard, maar ik kijk er naar uit om met een grote zak popcorn naar bleitende en verbouwereerde politici te kijken op tv. :unsure:
Dat zal ook het enige leuke zijn geloof ik. Hoezeer ik vind dat ze niet beter verdienen is het wel de bevolking die de dupe zal zijn van hun stoten.

Dat is het nadeel van het verplicht stemmen he: iedereen moet stemmen of het u nu boeit of niet. Die kiezers worden volledig beinvloed door perceptie en die zit momenteel niet goed dankzij hun (egoistische) stunts.

Ik antwoord doorgaans dat er landen zijn waar men letterlijk moet gaan vechten om stemrecht te krijgen

stemplicht is imo niet zo erg, in tegendeel, ook al lijkt het uitzichtloos

Jij gaat er vanuit dat proteststemmers onwetend en ongeinformeerd zijn? Niet veralgemenen/stereotyperen aub.
En ik weet goed genoeg wat hun partijpunten zijn en ik ga daar voor 95% niet mee akkoord.
->
En als je al die dingen wel weet en het maakt je nog niks uit: OK dan. Ieder zijn/haar mening natuurlijk.

Ik antwoord doorgaans dat er landen zijn waar men letterlijk moet gaan vechten om stemrecht te krijgen

stemplicht is imo niet zo erg, in tegendeel, ook al lijkt het uitzichtloos
ja voor stemrecht, ik denk dat niemand daar kwaad om is. Maar stemplicht zorgt ook gewoon dat ge veel ongeinformeerden of ongeintresseerden laat stemmen of mensen die daarvoor wel geinteresseerd waren, maar nu gedesillusioneerd. Dan moet je dat er maar bijnemen dat zulke mensen gewoon foert zeggen en op een extreme partij stemmen.

Mijn enige wens: politieke landschap destabileseren en hopen op een carte blanche.
Als dat door de zure appel bijten is, genaamd het VB, dan is dat maar zo. Maar zonder enige vorm van destabilisatie of een serieuze 'eye-opener', zie ik geen beterschap.
Het politieke landschap is nooit zo verdeeld geweest als nu dus wat valt er nog meer aan te destabiliseren?
En wat bedoel je dan met "hopen op een carte blanche"? Aangezien je het niet eens bent met hun agenda neem ik aan dat je niet wilt dat ze besturen en hun standpunten verwezelijken?
Als je hoopt dat een stem op het VB gaat zorgen dat de politiek an sich gaat bezinnen of veranderen, ga je toch bedrogen uitkomen vrees ik..

Het heeft natuurlijk een bepaald "many of you will die, but that's a sacrifice I'm willing to make"-gehalte, dat je bereid bent om door de zure appel te bijten, die voor jezelf minder zuur is dan voor anderen.

Maar in heel de discussie mis ik wel één ding. Ook in jouw post. Destabiliseren en hopen op een carte blanche, zeg je. Carte blanche voor wie? En om wat te doen? Want stel dat je alles dusdanig destabiliseert dat het Vlaams Belang incontournable wordt, en tegelijk onmogelijk om mee samen te werken federaal, wie krijgt er dan exact carte blanche?

Mee laten regeren is fijn gezegd, maar tenzij ze compromissen maken in hun programma, is er niemand die met hen wil -of zelfs kàn- regeren. En het zullen zware compromissen moeten zijn, aangezien de meerderheid van hun punten ingaan tegen ofwel de grondwet, ofwel het EVRM. En met compromissen maken heeft het Vlaams Belang niks te winnen. De kiezers die net iets extreems willen, zouden hen meteen afstraffen. Er is gewoon geen wil om mee te regeren.

Verder zal ik het nooit snappen dat iemand op een partij stemt waarvan hij voor 95% niet achter de punten staat.

Kan het zijn dat hij een 'tabula rasa' bedoelt in plaats van een 'carte blanche'?

Maar ook pleiten voor een tabula rasa vind ik altijd toch heel naïef. Enerzijds omdat we het hier ondanks vele gebreken écht helemaal niet slecht hebben, en dat naar een tabula rasa gaan zowel vereist als verzekert dat je op korte en middellange termijn het een pak slechter zal hebben. En anderzijds omdat je na een tabula rasa ook op langere termijn geen énkele zekerheid hebt dat er iets beters in de plaats komt. Dat is nog risicovoller dan Russische roulette.

Kan het zijn dat hij een 'tabula rasa' bedoelt in plaats van een 'carte blanche'?

Maar ook pleiten voor een tabula rasa vind ik altijd toch heel naïef. Enerzijds omdat we het hier ondanks vele gebreken écht helemaal niet slecht hebben, en dat naar een tabula rasa gaan zowel vereist als verzekert dat je op korte en middellange termijn het een pak slechter zal hebben. En anderzijds omdat je na een tabula rasa ook op langere termijn geen énkele zekerheid hebt dat er iets beters in de plaats komt. Dat is nog risicovoller dan Russische roulette.
En zelfs dat is in theorie. In de praktijk kun je daar ook niet komen, tenzij de onderhandelingen 2j aanslepen en een tweede verkiezing nog niet helpt, bijvoorbeeld.

Nutshell: ik hoop dat de boel zodanig geblokkeerd zit (want nu passen ze er nog een mouw aan) dat ook de trado's zich moeten heruitvinden, zonder dat VB iets van zijn partijpunten kan uitvoeren. Meest ideale scenario, voor mij.
En ik ga inderdaad niet akkoord met hun standpunten, maar ik ga nog minder akkoord met hoe er de dag van vandaag met postjes wordt gegoocheld en zonder schroom gelachen wordt met alle problematiek errond

edit: tabula rasa was inderdaad beter verwoord

Nutshell: ik hoop dat de boel zodanig geblokkeerd zit (want nu passen ze er nog een mouw aan) dat ook de trado's zich moeten heruitvinden, zonder dat VB iets van zijn partijpunten kan uitvoeren. Meest ideale scenario, voor mij.
En ik ga inderdaad niet akkoord met hun standpunten, maar ik ga nog minder akkoord met hoe er de dag van vandaag met postjes wordt gegoocheld en zonder schroom gelachen wordt met alle problematiek errond

edit: tabula rasa was inderdaad beter verwoord
Het probleem is dat dat voor geen klein stuk een perceptieprobleem is. Om zoiets te keren, heb je misschien inderdaad een tabula rasa nodig, maar ik vrees dat mensen heel fel onderschatten hoe fel ons systeem moet instorten om zo'n tabula rasa te bekomen. Dat zijn in het verleden toch vooral de revoluties en de (wereld)oorlogen geweest. Ik leef toch liever in deze onvolmaakte, maar verder toch best comfortabele maatschappij, dan jaren van chaos, ontbering en mogelijk geweld zonder enige garantie dat we nadien in een betere wereld wakker worden.

Maar euhm, als het VB veruit de grootste is en hierdoor alles wordt geblokkeerd...zit je dan aan Franstalige kant niet met PS/MR als grootste en dan nog o.a. cdH (sorry, Les Engagés), Ecolo, PTB die infeite demandeurs de rien zijn en in een zetel zitten terwijl aan Vlaamse zijde de politiek impodeert?

that's a bingo
Snap nog steeds niet waarom je daar op zou hopen tbh. Het land lag half op zen gat tijdens die langste regeringsvorming waarbij er geen subsidies meer konden uitgedeeld worden oa. Algemene chaos kiezen boven partijen die met postjes goochelen? Lijkt me nochtans duidelijk wat het ergste is voor de samenleving.

Partijen die dit doen mogen zeker afgestraft worden en ja, er is bij momenten weinig oprechte integriteit in de politiek. Maar kijk eens naar het buitenland en het is in elk democratisch land dezelfde discussie. Zo slecht hebben we het echt niet..

Snap nog steeds niet waarom je daar op zou hopen tbh. Het land lag half op zen gat tijdens die langste regeringsvorming waarbij er geen subsidies meer konden uitgedeeld worden oa. Algemene chaos kiezen boven partijen die met postjes goochelen? Lijkt me nochtans duidelijk wat het ergste is voor de samenleving.

Partijen die dit doen mogen zeker afgestraft worden en ja, er is bij momenten weinig oprechte integriteit in de politiek. Maar kijk eens naar het buitenland en het is in elk democratisch land dezelfde discussie. Zo slecht hebben we het echt niet..
reculer pour mieux sauter

Ik heb dan nog liever dat men allemaal op PVDA stemt en dat die het begrotingstekort zodanig laten ontsporen dat het IMF ingrijpt om een hard reset te krijgen van het syteem.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan