Plug-in thuisbatterijen

Straks komt er nog een 2 EV bij ook. Dus mijn setup gaat vrees ik te klein worden. Moest ik het opnieuw doen, dan smeet ik zeker 15-16kWp op mijn dak. Maar daarvoor moeten mijn panelen 90° gedraaid worden of ik krijg dat niet op m'n dak.
Als particulier mag je niet boven de 10kwp gaan?

Niet boven de 10kW omvormervermogen.

Bij een particulier kunnen we tegenwoordig 40kWp leggen, indien nodig, onder de 10kVA regel. ;-)
Oost, west, zuid vol leggen om heel de dag te coveren bedoel je dan?
Jij een idee of het kosten/baten nut heeft panelen te herplaatsen op een plat dak? hier liggen ze nu allemaal op het zuiden, vanaf 19u30 keldert de opbrengst en in de dag constant aan de piek van 10kWh die we meestal gewoon terugstorten.

4600Wp is imo te weinig voor een moderne woning met zo'n verbruik.
Als ik 20kWh op een dag opwek, dan is dat net genoeg om de dag door te komen en kan ik niet eens mijn wagen beginnen laden op zonne energie. (Marsteks volladen, SSW run, standby verbruik, beetje huishoudelijk taken, PC thuiswerk, ...)
Op hete dagen komt daar nog eens verbruik van de koeling bovenop en als er dan nog overschot is, kan ik de auto laden. Wat gelukkig meestal wel het geval is op een warme dag, want meestal is het dan ook zonnig.

Gisteren 71kWh opgewekt (met 11.4kWp) waarvan er 44kWh in de auto is gegaan. Dus dat is 27kWh voor de rest van de woning en mijn batterij was 's ochtends nog 50% vol.

Straks komt er nog een 2 EV bij ook. Dus mijn setup gaat vrees ik te klein worden. Moest ik het opnieuw doen, dan smeet ik zeker 15-16kWp op mijn dak. Maar daarvoor moeten mijn panelen 90° gedraaid worden of ik krijg dat niet op m'n dak.
Ik weet het... Maar gewoon niet bij stilgestaan toen we het kochten. Vorige eigenaars ook niet bij stilgestaan. Er is nog plaats voor een 6tal panelen. Had ik het zelf gebouwd dan had ik het dak vol gegooid (zoals het dak van onze vorige woning) Maar extra panelen+ extra omvormer of dak vol en omvormerswap. Kosten/baten weet niet ofdat we het eruit halen.

We zitten hier trouwens ook met een monofasige aansluiting dus we zijn hoe dan ook gelimiteerd op 5KvA. (3fasig is blijkbaar niet mogelijk in ons straat).

De goedkoopste en meest plausibele oplossing lijkt mij plug-in panelen op ons tuinhuis om tot ons maximum te gaan.

Oost, west, zuid vol leggen om heel de dag te coveren bedoel je dan?
Jij een idee of het kosten/baten nut heeft panelen te herplaatsen op een plat dak? hier liggen ze nu allemaal op het zuiden, vanaf 19u30 keldert de opbrengst en in de dag constant aan de piek van 10kWh die we meestal gewoon terugstorten.

Plat dak maakt de oriëntatie bitter weinig uit wegens de lage hellingshoek.
Als je ze oost / west gaat plaatsen, gaat dat praktisch niets schelen in curve.

Als je CV ketel nu in kortsluiting gaat, dan gaat er door het stopcontact mogelijks meer stroom (marstek + 20A) waardoor je stopcontact kan smelten. Nu, de kans is klein, maar eigenlijk moet de batterij in deze setup op 800W ontladen.
Bij kortsluiting wordt er zeer veel ampere getrokken waardoor de automaat springt. En dan stopt de batterij ook met terugleveren.

Terug
Bovenaan