Plug-in thuisbatterijen

Vraag,
heb vanwege onweer marstek v3 uitgeschakeld en uit stekker gehaald (was toen vol).
Na terug opstarten: hij vermeldt 0% en blijft op 0%. Mensen ervaring met dit probleem?

update: nog eens herstart en 2 min uit gelaten, precies nu wel opgelost.

Laatst bewerkt:
Marstek recent op een ander stopcontact aangesloten waar ook een lichtschakelaar zit. Als het licht aan is en de batterij is aan't laden tot ze vol is, dan gaat het licht een fractie van een seconde uit als de batterij vol geladen is (en klikt). Is dat een probleem?

wat je beschrijft lijkt het alsof je een korte tijd een verandering van spanning hebt op de kring. Is het toevallig een ledlamp? Deze zijn vaak gevoeliger daneen halogeen voor spanningsdipjes. Op zich kan het niet heel veel kwaad buiten dat je ledlamp misschien vaker vervangen moet worden.

wat je beschrijft lijkt het alsof je een korte tijd een verandering van spanning hebt op de kring. Is het toevallig een ledlamp? Deze zijn vaak gevoeliger daneen halogeen voor spanningsdipjes. Op zich kan het niet heel veel kwaad buiten dat je ledlamp misschien vaker vervangen moet worden.
Is idd een ledlamp in de kelder.

Antwoord terug gekregen van marstek.nl.

2 weken geduld nog, blijkbaar.
Uiteindelijk aangekomen op 22/06.

Beide batterijen aangesloten op een eigen stroomkring per batterij, CT002 in de P1, ethernet in de batterijen.

Easy-peasy installatie met de marstek app, CT002 gepaired, batterij modus op "zelfconsumptie" gezet, ingesteld op 2500W laden/ontladen, local API aangezet. "Marstek Local API" addon in Home Assistant voor metrics, en direct integratie in EVCC via modbus geconfigureerd.

Werkt fluitje van een cent, 98% self sufficiency gisteren, en al 3,5 eur bespaard op 1 dag wegens de hoge dynamische tarief piek van gisteren avond.

Good stuff.

Heb vorige week ook 2 x Marstek Venus E 3.0 ontvangen en dit weekend alles geïnstalleerd op 2 aparte kringen dicht bij de meterkast. Uiteindelijk alles werkend gekregen door de router afzonderlijk 2.4 ghz te laten uitzenden (ipv Devolo magic 2 gastnetwerk in de meterkast).

Nu is het bereik bij de batterijen niet top, en vooral de CT003 meter is daar precies heel gevoelig aan. Hoe krijg ik hier nu het best een goed en bruikbaar 2.4 ghz netwerk? Met Devolo magic 2, even die van boven gebruikt en normaal dus het standaard 2.4/5 ghz mesh netwerk uitzendt, kan ik een apart 2.4 ghz gast-netwerk uitzenden maar hierop werkt dus niets. Of toch zo'n powerline adapter (uitbereiding Devolo magic 2) en hier bedraad een simpele router hangen die een apart 2.4 ghz netwerk uitzend?

Yes, maar batterijen/CT003 staan in de garage (rechts van huis) en telenet ingang + router staat in living (links van het huis).

Laatst bewerkt:
Hoe koppelen jullie die Marstek op een eigen kring aan zodat die (ont)laadcapaciteit naar 2,5 kW kan? Is dit haalbaar voor een (technische) kluns? Lijkt me immers cruciaal om een degelijke ROI te realiseren en daarvoor een electricien inschakelen roomt de ROI weer af.

Hoe koppelen jullie die Marstek op een eigen kring aan zodat die (ont)laadcapaciteit naar 2,5 kW kan? Is dit haalbaar voor een (technische) kluns? Lijkt me immers cruciaal om een degelijke ROI te realiseren en daarvoor een electricien inschakelen roomt de ROI weer af.
Vaak heb je ergens in huis al wel één of meerdere kringen waar geen (grote) verbruikers opzitten. Ik heb hier de kring gebruikt van onze gasketel en daar van een enkel een dubbel stopcontact gemaakt zodat enkel de gasketel en de eerste batterij op die kring zitten. Daarnaast heb ik dan nog een nieuwe kring gemaakt met twee stopcontacten waar onze steelstofzuiger en onze tweede batterij opzitten. Ik heb ook nog een aparte kring voor een droogkast die we niet hebben (we hebben een was/droogcombi), dus als dat stopcontact op een betere plaats had gestaan was dat ook nog een optie geweest.

Voor 1 batterij zou je normaal ergens in huis wel een geschikte kring moeten vinden.

Hoe vaak heb je 2500W ontladen nodig, bij ons is dat enkel tijdens het koken en doordat we een inductievuur hebben dat niet moduleert wordt daarvan de helft op het net gedumpt. Qua ROI zal dat niet veel schelen.

Vaak heb je ergens in huis al wel één of meerdere kringen waar geen (grote) verbruikers opzitten. Ik heb hier de kring gebruikt van onze gasketel en daar van een enkel een dubbel stopcontact gemaakt zodat enkel de gasketel en de eerste batterij op die kring zitten. Daarnaast heb ik dan nog een nieuwe kring gemaakt met twee stopcontacten waar onze steelstofzuiger en onze tweede batterij opzitten. Ik heb ook nog een aparte kring voor een droogkast die we niet hebben (we hebben een was/droogcombi), dus als dat stopcontact op een betere plaats had gestaan was dat ook nog een optie geweest.

Voor 1 batterij zou je normaal ergens in huis wel een geschikte kring moeten vinden.

Dan staat die dus niet alleen natuurlijk. Ik heb de kring van de ventilatie-unit herbruikt en die op een andere kring gestoken (ventilatieunit hoeft niet apart afgezekerd te worden).

Als je CV ketel nu in kortsluiting gaat, dan gaat er door het stopcontact mogelijks meer stroom (marstek + 20A) waardoor je stopcontact kan smelten. Nu, de kans is klein, maar eigenlijk moet de batterij in deze setup op 800W ontladen.

Je moet bij elke verandering in je meterkast die laten herkeuren. Dus ook al zet je zelf een nieuwe kring op, die keuringskost komt er bij.

Hoe vaak heb je 2500W ontladen nodig, bij ons is dat enkel tijdens het koken en doordat we een inductievuur hebben dat niet moduleert wordt daarvan de helft op het net gedumpt. Qua ROI zal dat niet veel schelen.
Wasmachine, afwasmachine, droogkast, warmtepomp, meerdere airco's tegelijk laten draaien, elektrisch bijverwarmen. Er zijn in veel huizen echt wel meerdere situaties te bedenken waarbij je boven de 800W gaat.

Terug
Bovenaan