Plug-in thuisbatterijen

Maar ook in een setup met 1 plug-in batterij klopt je voorbeeld niet noodzakelijk.

De plug-in batterij van het afgelopen jaar (Marstek Venus) kan ook het verbruik van je oven opvangen als je batterij op een aparte kring zit en je 2500W kan ontladen.

Ik heb in de maand mei tot nog toe afname van het net van 26,6kWh terwijl ik 346kWh stroom verbruikt heb. Het overgrote deel komt rechtstreeks van de zonnepanelen, maar er komt ook 90,2kWh uit de batterij. In mijn geval is dat alleszins meer dan wat sluimerverbruik en peak shaving.
Merci voor die info.
Voor mijn goed begrip, moet je batterij dan op dezelfde kring als je oven zitten?

Maar ook in een setup met 1 plug-in batterij klopt je voorbeeld niet noodzakelijk.

De plug-in batterij van het afgelopen jaar (Marstek Venus) kan ook het verbruik van je oven opvangen als je batterij op een aparte kring zit en je 2500W kan ontladen.

Ik heb in de maand mei tot nog toe afname van het net van 26,6kWh terwijl ik 346kWh stroom verbruikt heb. Het overgrote deel komt rechtstreeks van de zonnepanelen, maar er komt ook 90,2kWh uit de batterij. In mijn geval is dat alleszins meer dan wat sluimerverbruik en peak shaving.
Is dat zelf te installeren of heb je dat laten doen?

Ik denk dat ik 1 van die weinige mensen ben die effectief series baat heeft van een thuisbatterij.

Met een homelab dat ~500W 24/7 verbruikt is mijn nachtgebruik natuurlijk navenant, eindigend op ~700W base load als ik al het sluimerverbruik, ventilatie, etc etc allemaal mee laat rekenen.

Dmv home assistant power metrics, fluvius digitale meter export van het laatste jaar, zonnepanelen metrics van het laatste jaar + stroomverbruik extrapolatie van m'n nieuwe ID7 (rekenende aan ~25km/jaar) heeft Claude Code (wat een tool) een mooie berekening gemaakt dat ik 2 marstek batterijen zou terugverdienen in ~4,5 jaar. Een 3de batterij zou eerder rond de ~6j liggen, dus we beginnen met 2 en zien hoe goed de actuele resultaten matchen met de berekeningen vooraf.
Deze week schakelen we ook over naar een dynamisch tarief via Frank Energie, wat mogelijks nog wat extra besparingen kan opleveren.

Claude Code was alleszins heel behulpzaam om een mooie "Wife Approval" summary te schrijven :D

Dus, ik heb de 2 batterijen vorige week besteld via marstek.nl. Echter buiten de "bestelling ontvangen" mail heb ik nog geen verdere info ontvangen.
Iemand enige ervaring met wanneer ze een leveringstermijn kunnnen specifieren?

Hier draait ook sinds begin april mijn Marstek V3 zonder problemen naast mijn V2 die ik al een jaar heb.
Het enige waar ik mij op miskeken vorig jaar, zijn mijn simulaties. Wij deden alles zoveel mogelijk overdag en niks 's nachts om onze afname te beperken. Een 5kWh batterij was voor ons het interessantst op basis van die gegevens. Dat is genoeg om de nacht door te komen, maar niet om 's avonds nog een vaatwasser of 's nachts de koeling te laten draaien.
Mijn vriendin was vroeger elke middag tussen 11h30 en 13h30 thuis. Nu heeft ze een andere job en is dat niet meer het geval, dus ' savonds draaien we vaker nog een toestel.

Nu met een 2e batterij is dat allemaal geen issue meer. Allé, een issue was het nooit want de stroom komt dan gewoon van het net :D Maar ik wil graag zo zelfvoorzienend mogelijk zijn. De koeling staat nu de hele nacht door te draaien en 's morgens zit ik op +-30% ideaal dus.

Wij hebben deze maand 752kWh verbruikt tot nu toe. Waarvan 196kWh uit de batterij en 6,9kWh van het net.
Vroeger haalde ik in dezelfde periode een 110-140kWh uit 1 batterij, dus terug verdientijd van de 2e batterij is niet veel hoger dan die van de eerste batterij. Zeker niet omdat de prijs nu 20% lager was dan van mijn V2 die ik vorig jaar kocht.
Merci voor die info.
Voor mijn goed begrip, moet je batterij dan op dezelfde kring als je oven zitten?
Nee, dat is niet nodig. De batterij injecteert dan op de andere fase om de meter op 0 te houden.

Nee, dat is niet nodig. De batterij injecteert dan op de andere fase om de meter op 0 te houden.
Ik zie wel de netbeheerder in de nabije toekomst iets van onbalanspiektarieven ofzo invoeren eerlijk gezegd.

Momenteel wordt er geacht dat de installatie gebalanceerd wordt gemaakt, en er mag maar een maximum verschil zijn van wat is het, 5kW? tussen de fasen op een gegeven ogenblik. Ding is, een 5kW zonnepaneelomvormer op een fase, en een plugin batterij (of twee) op de andere fase(s), en je zit daar al ruim over.

Ik zou, indien het enigszins mogelijk is, toch altijd aanraden om de zonnepanelen en batterijen/EVs op dezelfde fase aan te sluiten (toch als je ze niet gaat gebruiken voor netbalancering (en dan nog, want veel zon betekent normaal goedkope stroom dus dat is ook gebaat bij die dingen op eenzelfde fase).
Je andere verbruikers gaan IMHO veel minder zwaar het net belasten, maar je zou kunnen opteren om je kookvuur/oven op de batterij fase te steken, met het nakend probleem dan dat alle zware verbruikers op dezelfde fase ook weer geen goed idee is...

Maar dus: batterijen en EVs trachten op dezelfde fase als de zonnepanelen steken, lijkt me altijd een heel goed plan.

Mijn kookplaat is bv 2 fasig. Mijn omvormer is 3 fasig en mijn laadpaal heb ik 1 fasig aangesloten ivm het minimum vermogen. En ik heb 2 batterijen gespreid over 2 fases, maar fase 1 is niet gedekt. Uiteindelijk krijg je dat nooit helemaal op 0. Daarvoor moet je al een speciale (hybride) omvormer hebben.

Ik zie wel de netbeheerder in de nabije toekomst iets van onbalanspiektarieven ofzo invoeren eerlijk gezegd.

Momenteel wordt er geacht dat de installatie gebalanceerd wordt gemaakt, en er mag maar een maximum verschil zijn van wat is het, 5kW? tussen de fasen op een gegeven ogenblik. Ding is, een 5kW zonnepaneelomvormer op een fase, en een plugin batterij (of twee) op de andere fase(s), en je zit daar al ruim over.

Ik zou, indien het enigszins mogelijk is, toch altijd aanraden om de zonnepanelen en batterijen/EVs op dezelfde fase aan te sluiten (toch als je ze niet gaat gebruiken voor netbalancering (en dan nog, want veel zon betekent normaal goedkope stroom dus dat is ook gebaat bij die dingen op eenzelfde fase).
Je andere verbruikers gaan IMHO veel minder zwaar het net belasten, maar je zou kunnen opteren om je kookvuur/oven op de batterij fase te steken, met het nakend probleem dan dat alle zware verbruikers op dezelfde fase ook weer geen goed idee is...

Maar dus: batterijen en EVs trachten op dezelfde fase als de zonnepanelen steken, lijkt me altijd een heel goed plan.

Bij mij was dat niet, heb dat nu wel zo gedaan omdat ik in het verleden teveel netspanning kreeg op de lijn met zonnepanelen. Toen de laadpaal en de omvormer op dezelfde fase hingen kon ik de spanning van die lijn naar beneden trekken.
Nu is dat verholpen, maar op een dag als vandaag waar ik niks kan laden (wagen is 100%), stijgt de netspanning alsnog, maar niet naar 254V natuurlijk.

Je kan nooit een balans krijgen bij je thuis, want dat is afhankelijk van de electricien en welke apparaten je waar aansluit. Je kan dat nooit volledig voorzien.

Merci voor die info.
Zoals reeds beantwoord: nee, als je de batterij op 2500W wil kunnen gebruiken zet je die best op een kring alleen voor zichzelf.
Is dat zelf te installeren of heb je dat laten doen?
Is zeer eenvoudig zelf te doen, daar zit ook een groot deel van de besparing tov een vaste batterij, de werkuren van de installateur.

Je moet de batterij in het stopcontact steken, de app downloaden, wifi instelling of netwerkkabel insteken (effectief of, beiden samen is geen goed idee), meter koppelen en je kan beginnen. 5-10 min werk.

Dus, ik heb de 2 batterijen vorige week besteld via marstek.nl. Echter buiten de "bestelling ontvangen" mail heb ik nog geen verdere info ontvangen.
Iemand enige ervaring met wanneer ze een leveringstermijn kunnnen specifieren?
Ik heb daar 8 mei besteld. Buiten wat mails met "je staat in de wachtrij voor levering" heb ik nog niet gehad. 15 werkdagen LT dus ik hoop ook wel snel iets te horen dat ik aan de beurt ben.

Daarnaast is het een optie om te wachten tot volgende winter, wanneer de prijzen vermoedelijk weer wat lager liggen?
Nog misschien een argument dat ik voorbij zag komen. Blijkbaar is de capaciteit voor batterijen te leveren beperkt en zal met het eindigen van de salderingsregeling in 2027 van onze NL vrienden er naar alle waarschijnlijk een rush zijn op thuisbatterijen wat de prijs gevoelig zou kunnen beïnvloeden.

Overigens, als je met een gezonde dosis relativering de video bekijkt, merk je dat er zaken zijn dat zacht gezegd overdreven zijn of vooral marketing in zit (1000 € winst per jaar, 2x opladen /24u voor winstmaximalisatie). Maar de einde saldering in NL en de 2,9 Miljoen NL huishoudens dat zonnepanelen hebben dat gaan beginnen nadenken in 2027 zal vermoedelijk niet uit de lucht gegrepen zijn.

Een verwittigd man....

Heeft er iemand 1 of meerdere thuisbatterijen gekocht van Marstek via de officiële website? (marstek.BE en .NL)
We hebben recent meerdere thuisbatterijen van Marstek aangekocht en willen gebruik maken van de friend4friend actie.
Je kan kiezen tussen €50 cashback of €50 korting op een volgende bestelling.
Ik richt mij op degene die geïnteresseerd zijn in de cashback.

Geef dan een seintje via PB als je graag wil deelnemen en dan heb ik enkele gegevens van jouw bestelling nodig om in te vullen.
Ik stort daarna €25 naar jou door zodat we allebei met mooi de helft er van kunnen genieten.
Zeker met deze warme dagen kunnen we er iets fris mee halen. :coolbrows:

Nog misschien een argument dat ik voorbij zag komen. Blijkbaar is de capaciteit voor batterijen te leveren beperkt en zal met het eindigen van de salderingsregeling in 2027 van onze NL vrienden er naar alle waarschijnlijk een rush zijn op thuisbatterijen wat de prijs gevoelig zou kunnen beïnvloeden.

Overigens, als je met een gezonde dosis relativering de video bekijkt, merk je dat er zaken zijn dat zacht gezegd overdreven zijn of vooral marketing in zit (1000 € winst per jaar, 2x opladen /24u voor winstmaximalisatie). Maar de einde saldering in NL en de 2,9 Miljoen NL huishoudens dat zonnepanelen hebben dat gaan beginnen nadenken in 2027 zal vermoedelijk niet uit de lucht gegrepen zijn.

Een verwittigd man....
Het verhaal van het salderen in NL is eigenlijk vrij gelijkaardig aan hier de terugdraaiende teller.

Ze betalen ook een "boete" als ze meer injecteren, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door een iets hogere injectievergoeding.
Sterker nog, leveranciers zijn in NL verplicht je minstens 50% van het afnametarief te geven tem 2029:

Hier krijg je amper 10-25%, maar bestaat er niet iets als "terugleverkosten" wat ze daar wel hebben, vooral om de saldering wat te kunnen compenseren, denk ik.

Dus een stormloop op batterijen? Ik betwijfel het. Want een thuisbatterij lost vaak het probleem niet op (zeker als je een grote zonne-installatie hebt en bescheiden verbruik).

De nummers na een jaar Marstek V2, 5,08kWp zonneinstallatie, huishouden van 5 personen (3 tieners) en 1 EV in huis:

Totaal verbruik: 6880 kWh
Afname net: 3201 kWh
Injectie net: 787 kWh
Opladen marstek: 1185 kWh
Ontladen Marstek: 865 kWh

RTE batterij: 73%
Zelfverbruik zonne-energie: 82%
Zelfvoorziening: 53%

Verbruik iX3: 3336 kWh.
Hiermee cover ik ruimschoots mijn elektriciteitskosten en kan er nog een deel naar de gasfactuur (475m3 verbruikt in dezelfde periode),

Ik heb mijn Marstek V2 ondertussen ook iets meer dan een jaar. Daar is 1594kWh in gegaan en 1277kWh uitgekomen (modbus stats). Wat een RTE is van 80%. Mijn base load zit op 270W en ik heb al snel 2kW+ opbrengst, dus misschien dat daardoor mijn RTE aan de gunstige kant is.
Op mijn V3 is die zelfs 84%.

De V3 is er begin april bijgekomen omdat ik merkte dat een 5kWh nipt was en vaak te kort schoot. De terug verdientijd van mijn 2e batterij zou maar 6 maand langer zijn dan de eerste, dus dat was een no brainer eigenlijk.

Dit zijn mijn stats van de laatste 12 maand incl. de 2e Marstek die er sinds begin april bij is.

Verbruik: 11100kWh
PV opbrengst: 10600kWh
Afname net: 4700kWh
Injectie net: 3820kWh
Opladen Marsteks: 1820kWh
Ontladen Marsteks: 1470kWh

Verbruik Tesla: 4420kWh
Verbruik warmtepomp: 2264kWh (incl. koelen in de zomer)

Zelfvoorziening: 58%
Zelfconsumptie: 63%

Bijna al mijn afname is van half oktober tot half maart. De andere 7 maanden ben ik zo goed als zelfvoorzienend met 10kWh aan batterijopslag.
Om mijn afname in de winter naar beneden te krijgen, zou ik mijn zuidgevel moeten bedekken met zonnepanelen, want mijn oost-west opstelling presteert helaas met een goed rendement in de winter.

De app ziet er ook stukken beter uit nu. En je kan het laden nu ook limiteren voor wanneer je de batterij op een kring zet waar nog andere grote verbruikers opzitten.

Terug
Bovenaan