Plug-in thuisbatterijen

En wat met een stekkerdoos als er maar 800W door komt?

Stel ik heb maar 1 stopcontact en wil 2 batterijen plaatsen en max 800W ontladen/opladen. (Tenzij het automatisch 1600W wordt met 2 batterijen)

Opladen kan je via de app niet beperken tot 800W, alleen ontladen. Denk wel dat je het via de API/modbus kan.
Het opladen op 2500W is geen probleem, dat passeert altijd een automaat, maar een verlengsnoer moet je daar niet tussen willen steken, enkel als het echt niet anders kan een dikke korte verlengdraad, geen 3G1.5 wat de standaard verlengsnoeren/stekkerdoos hebben.

Is de gratis bijgeleverde p1 meter bij de marstek hetzelfde als de ct003 meter?
Is het de moeite waard om de batterij op te laden tijdens de super dal uren?

Is de gratis bijgeleverde p1 meter bij de marstek hetzelfde als de ct003 meter?
Is het de moeite waard om de batterij op te laden tijdens de super dal uren?
Kort geantwoord, ja en nee.

Engie adverteert dat de energieprijs van de super daluren 45% goedkoper is dan de piekuren. Ja, dat klopt. Met omvormer verliezen dat richting de 25% zal je misschien denken dat je profijt doet. Maar je moet de nog distributie, heffingen en taks erbij rekenen. Uw 45% goedkoper halveert ongeveer als je alles bij elkaar optelt. Je bent hoogstens break even. Begin er niet aan. Opladen doe je best via over zonne overschot en eventueel als je een dynamischcontract hebt en je ziet het zakken bvb onder de 5 cent ofzo (en dan nog)…

Nog iemand waarbij de Marstek Venus E (v2) bijna dagelijks bijlaadt? Ik snap dat als de SOC constant laag is, maar de afgelopen dagen heeft hij telkens wat geladen door de dag, gisteren was hij zelfs tot 50% geraakt en nog heeft hij deze nacht bijgeladen.
Hij doet dat tegenwoordig maar aan 360W, maar vind het raar dat hij dat de eerste maand van de winter nooit gedaan heeft en nu quasi dagelijks.

Wss een cel dat uit balans is, maar hij balanceert vermoedelijk enkel op/nabij 100%. Misschien moet ik hem eens manueel volladen om te checken.

Nog iemand waarbij de Marstek Venus E (v2) bijna dagelijks bijlaadt? Ik snap dat als de SOC constant laag is, maar de afgelopen dagen heeft hij telkens wat geladen door de dag, gisteren was hij zelfs tot 50% geraakt en nog heeft hij deze nacht bijgeladen.
Hij doet dat tegenwoordig maar aan 360W, maar vind het raar dat hij dat de eerste maand van de winter nooit gedaan heeft en nu quasi dagelijks.

Wss een cel dat uit balans is, maar hij balanceert vermoedelijk enkel op/nabij 100%. Misschien moet ik hem eens manueel volladen om te checken.
Toen ik 'm liet ontladen tot 11 percent, deed hij dat bijladen van het net hier ook constant. Nu dat ik de DoD op 20 percent heb staan, doet hij dat niet meer. Ik vermoed dat hij dat pas gaat doen als hij onder de 11 percent komt en daar gaat hij bij mij niet meer op komen aangezien hij stopt met elektriciteit te leveren aan 20 percent. Je kan dus eens proberen om je DoD ook op 20 percent te zetten?

Toen ik 'm liet ontladen tot 11 percent, deed hij dat bijladen van het net hier ook constant. Nu dat ik de DoD op 20 percent heb staan, doet hij dat niet meer. Ik vermoed dat hij dat pas gaat doen als hij onder de 11 percent komt en daar gaat hij bij mij niet meer op komen aangezien hij stopt met elektriciteit te leveren aan 20 percent. Je kan dus eens proberen om je DoD ook op 20 percent te zetten?

Moet ik firmware updaten, weet niet wat de gevolgen daarvan zijn. Zoals bvb het bijladen, heb om van 1kW naar 360W bijladen zelf een nieuwe firmware moeten aanvragen. Hou het in gedachten.
Eigenlijk stom dat ze geen releasenotes hebben waar zo een zaken instaan.

Moet ik firmware updaten, weet niet wat de gevolgen daarvan zijn. Zoals bvb het bijladen, heb om van 1kW naar 360W bijladen zelf een nieuwe firmware moeten aanvragen. Hou het in gedachten.
Eigenlijk stom dat ze geen releasenotes hebben waar zo een zaken instaan.
Klopt, dat updaten deed ik zelf ook niet graag, maar wilde de DoD sowieso kunnen instellen. Nu draait alles stabiel hier, dus ik weet niet of ik nog een update ga uitvoeren (tenzij echt nodig voor de veiligheid oid). Uiteindelijk moet die batterij gewoon opbrengen, niet meer en niet minder.

Geen last van.

Ik lees toch niet veel (het is te zeggen geen) "oh nee het is allemaal kapot na een update" berichten op Tweakers.

Ik zit nog steeds op firmware v153, geen idee welke BMS versie (heb het enkel kunnen zien vlak na de update).

Ik heb de local API toggle, en het 's nachts bijladen aan 100W voor 10-20 minuten gebeurt af en toe nog. Met de relatief zonnige dagen is het wel toptijd voor de batterij moet ik zeggen. De laatste dagen toch wel 50-100% capaciteit ontladen iedere dag.

Deze de goedkoopste momenteel? https://www.multi-solar.nl/products...ry=BE&currency=EUR&gad_campaignid=23250053247
Wordt stilaan tijd om eentje aan te schaffen. Die injectie de laatste dagen zie ik niet graag, brengt toch niks op. Wel altijd beter dan afname uiteraard...
Ben ik zopas ook tegengekomen. Maar telkens ik denk: 't is denk tijd om eentje aan te schaffen, komt er een nog een betere aanbieding. Ik denk nog een 2 of 3 tal weken te wachten en er dan voor te gaan... 1100 euro zou een hele mooie prijs zijn! Aan de andere kaant, 65 euro verschil...

Laatst bewerkt:
Idd ik moet ook gaan bestellen, dinsdag 19kwh geïnjecteerd, woensdag 7kwh (ik was thuis dus ook nog eens gekookt en machines gedraaid door de dag) en vandaag weer 13kwh geïnjecteerd..

Met een sluimerverbruik van 550w (woning + zorgwoning) zou ik alleen al hiermee de batterijen elke nacht kunnen benutten.. ook tijdens de zomer.

Idem hier, met die DOD instelling nog geen nachtladen gezien.

Ik lees toch niet veel (het is te zeggen geen) "oh nee het is allemaal kapot na een update" berichten op Tweakers.

Ik zit nog steeds op firmware v153, geen idee welke BMS versie (heb het enkel kunnen zien vlak na de update).

Ik heb de local API toggle, en het 's nachts bijladen aan 100W voor 10-20 minuten gebeurt af en toe nog. Met de relatief zonnige dagen is het wel toptijd voor de batterij moet ik zeggen. De laatste dagen toch wel 50-100% capaciteit ontladen iedere dag.

De laatste 3 dagen heeft de batterij bijgeladen op het moment dat ik het laden van de auto stop en de batterij van stand-by naar NOM gaat. Op dat moment heeft dat ook geen effect want iedereen slaapt. Als dat bvb gebeurd op het moment dat er gekookt wordt is dat wel on top op de capaciteitspiek en dat wil ik vermijden. Al gaat dat eigenlijk ook maar over 15 euro per jaar (geregend dat je 6 maanden de hit neemt).

Het updaten zal wss niets breken dan, maar je moet wel de RS485 connectie uittrekken anders update hij niet.
Zal deze avond dan eens proberen updaten, als hij dat wil met weinig charge, tegen dat ik thuis ben van kantoor is de batterij wss leeg. Dan zal het voor in de week zijn.

Ik zie de mijne sinds mijn laatste update soms zakken naar 10 of 8%. En bijladen hoeft dan niet. Dat gebeurd overdag terug als er wat zon is.
Vroeger ging die direct laden zodra die onder 11% zat.

Hey

Geen idee of de vraag hier al gesteld is, vind het niet direct terug...

Momenteel heb ik reeds een thuisbatterij hangen, Hierdoor valt mijn injectie redelijk mee. Ik heb nu bijvoorbeeld al vanaf oktober maar maximaal 2kWh injectie per maand. Maar vanaf maart begint dit terug op te pikken en had ik vorig jaar in totaal 880kWh injectie. Ik was nu aan het zien of een extra plug-in batterij voordelig kan zijn, en of dit samen kan werken met mijn huidige installatie.

Wat zijn de opties de je allemaal kan instellen op zo een marstek? Kan ik deze zo instellen dat die enkel laad met overschot dat op het net gaat OF als mijn energie bijna gratis is? Ik heb momenteel een beetje schrik dat die mijn huidige batterij gaat leeg trekken en dat ik zo geen winst ga hebben hier aan.

Hey

Geen idee of de vraag hier al gesteld is, vind het niet direct terug...

Momenteel heb ik reeds een thuisbatterij hangen, Hierdoor valt mijn injectie redelijk mee. Ik heb nu bijvoorbeeld al vanaf oktober maar maximaal 2kWh injectie per maand. Maar vanaf maart begint dit terug op te pikken en had ik vorig jaar in totaal 880kWh injectie. Ik was nu aan het zien of een extra plug-in batterij voordelig kan zijn, en of dit samen kan werken met mijn huidige installatie.

Wat zijn de opties de je allemaal kan instellen op zo een marstek? Kan ik deze zo instellen dat die enkel laad met overschot dat op het net gaat OF als mijn energie bijna gratis is? Ik heb momenteel een beetje schrik dat die mijn huidige batterij gaat leeg trekken en dat ik zo geen winst ga hebben hier aan.
Enkel laden op zonneopbrengst kan.
2 samen laten werken kan mits aankoop p1 meter van Marstek + splitter.
Op goedkope energie kan, maar is af te raden, want is zeker niet voordeliger.

Kijk ook of je veel extra verbruik hebt dat een 2e batterij eventueel kan coveren, indien niet is een 2e batterij niet rendabel.
Dus niet enkel kijken naar uw injectie.

Terug
Bovenaan