Gezien je de vergelijking maakt met EV's, wil ik wel even meegeven dat dit een grotere impact kan hebben dan 'hier en daar mss een procentje verschil'.
Een cyclus heeft niet altijd dezelfde belasting. Twee cycli van 80% naar 30% is belastender dan 4 cycli van 65% naar 40% bijvoorbeeld. Hoe dichter bij de 100% en 0%, hoe belastender de cyclus is.
De impact verschilt wel serieus naargelang het type batterij je hebt. En om het nog complexer te maken, de ene batterij heeft liever non-stop belasting terwijl de andere batterij er geen problemen mee heeft dat je heel de tijd start/stopt met de belasting.
Dat is wel zo, maar als je daar zo om bekommerd zijt moet je een 10kWh batterij kopen en ze tussen 20-70% gebruiken… of beter, geen kopen. Een plug-in batterij is en blijft een verbruiksartikel. Lfp batterijen kunnen wel tegen een stootje.
Als ik mijn wagen tss 20 en 80% moet gebruiken (de ideale cijfers), dan geraak ik in de winter niet thuis na mijn werk. Dan heb ik een WLPT van 220 km, doe er nog 30% af en je hebt de range. Ik kijk daar ook niet zo nauw naar, enkel zoals nu staat die al 2 weken stil, dan laad ik maar tot 80%, maar anders laad ik gewoon 90-100%.