Plug-in thuisbatterijen

Gezien je de vergelijking maakt met EV's, wil ik wel even meegeven dat dit een grotere impact kan hebben dan 'hier en daar mss een procentje verschil'.
Een cyclus heeft niet altijd dezelfde belasting. Twee cycli van 80% naar 30% is belastender dan 4 cycli van 65% naar 40% bijvoorbeeld. Hoe dichter bij de 100% en 0%, hoe belastender de cyclus is.
De impact verschilt wel serieus naargelang het type batterij je hebt. En om het nog complexer te maken, de ene batterij heeft liever non-stop belasting terwijl de andere batterij er geen problemen mee heeft dat je heel de tijd start/stopt met de belasting.

Dat is wel zo, maar als je daar zo om bekommerd zijt moet je een 10kWh batterij kopen en ze tussen 20-70% gebruiken… of beter, geen kopen. Een plug-in batterij is en blijft een verbruiksartikel. Lfp batterijen kunnen wel tegen een stootje.

Als ik mijn wagen tss 20 en 80% moet gebruiken (de ideale cijfers), dan geraak ik in de winter niet thuis na mijn werk. Dan heb ik een WLPT van 220 km, doe er nog 30% af en je hebt de range. Ik kijk daar ook niet zo nauw naar, enkel zoals nu staat die al 2 weken stil, dan laad ik maar tot 80%, maar anders laad ik gewoon 90-100%.

Maar toch, DOD aanpassen lijkt mij een asymmetrische risk/reward te hebben. Er is geen downside (op enkele tientallen eurocenten na). Als je met zelfconsumptie werkt en zoals in mijn geval gedurende de wintermaanden quasi geen overtollige zonnestroom hebt dan zie ik geen reden om het niet te doen. Het enige dat het vergt is begin winter een setting aanpassen en tegen einde winter die setting reverten.

Waar en welke batterij is beste prijs/kwaliteit? Nog steeds de Marstek Venus 3?
Volgens mij wel. En de grote userbase is ook een voordeel als je tegen bepaalde problemen aanloopt, dus ik zou niet meteen een andere batterij proberen die minder bekend is. Al loopt alles bij mij al een tijd zonder problemen. Enkel de set up kan wat lastig zijn naargelang hoe sterk je wifi signaal is etc.

Volgens mij wel. En de grote userbase is ook een voordeel als je tegen bepaalde problemen aanloopt, dus ik zou niet meteen een andere batterij proberen die minder bekend is. Al loopt alles bij mij al een tijd zonder problemen. Enkel de set up kan wat lastig zijn naargelang hoe sterk je wifi signaal is etc.
Wifi signaal is zeer goed waar ik ze zou zetten.
Enkel eens zien of ik nog een kring vrij heb of 1 moet bijleggen.

Hebben jullie die op 2400w staan?

Hebben jullie de batterij dan ook aangemeld bij de netbeheerder?

Als ik er 2 zet, zet ik beide kringen ook op een aparte fase of maakt dat niet uit?

Hebben jullie die op 2400w staan?

Hebben jullie de batterij dan ook aangemeld bij de netbeheerder?

Als ik er 2 zet, zet ik beide kringen ook op een aparte fase of maakt dat niet uit?
Als je op 2400W wilt werken moet je beide op een aparte kring zetten en niet op dezelfde.
Ik heb 2 aparte kringen aangemaakt hier, al heb ik ze nog op 800W staan. Ik heb een herkeuring nodig vna mijn installatie, ik woon hier 16 jaar en heb in die tijd zeer veel aanpassingen gedaan dat ik ook allemaal tegelijk wil gekeurd zien :)
Totdat, dat gebeurd is zullen beide op 800W draaien

Als je op 2400W wilt werken moet je beide op een aparte kring zetten en niet op dezelfde.
Ik heb 2 aparte kringen aangemaakt hier, al heb ik ze nog op 800W staan. Ik heb een herkeuring nodig vna mijn installatie, ik woon hier 16 jaar en heb in die tijd zeer veel aanpassingen gedaan dat ik ook allemaal tegelijk wil gekeurd zien :)
Totdat, dat gebeurd is zullen beide op 800W draaien
Ja dat snap ik, ga sowieso 2 aparte kringen maken.

Nee enkel 2400W. Op 800W mag je dit op een bestaande kring zetten.
Zelfs 2500W mag op een bestaande kring met meerdere stopcontacten.

Natuurlijk moet je niet een random stopcontact gaan nemen waarbij je niet weet wat er nog allemaal op de kring zit.

Natuurlijk moet je niet een random stopcontact gaan nemen waarbij je niet weet wat er nog allemaal op de kring zit.
2 batterijen op 2500w niet veronderstel ik?

hebben jullie dit aangegeven bij de netbeheerder?

Ik ga dit uiteraard wel doen, maar vraag me af of dit enige implicaties heeft of is het puur informatief naar de netbeheerder toe?

Klopt wel enkel op voorwaarde dat er geen andere verbruikers op die kring zitten! Dus met andere woorden als je uw batterij op 2500W wil zetten moet deze alleen op een kring zitten.

hebben jullie dit aangegeven bij de netbeheerder?

Ik ga dit uiteraard wel doen, maar vraag me af of dit enige implicaties heeft of is het puur informatief naar de netbeheerder toe?
Voorlopig puur informatief, wat ze er later mee gaan doen weet je natuurlijk niet. Sommigen hebben een brief gekregen van Fluvius als "herinnering" om de batterij aan te geven, maar dat kunnen ze volgens mij enkel maar zien wanneer je 's nachts meer dan 800W injecteert op het net (want tot 800W omvormervermogen moet je niet aangeven als je een digitale meter hebt). Dus het lijkt me dat enkel mensen die inspelen op de marktprijzen van elektriciteit gaan ontdekt worden en in Vlaanderen brengt dat sowieso niet echt op. Maar in theorie moet elke batterij met 2500W omvormer (dus ook de Marstek V2 en V3) aangemeld worden, of je die nu op 800W of 2500W instelt maakt niet uit.
Klopt wel enkel op voorwaarde dat er geen andere verbruikers op die kring zitten! Dus met andere woorden als je uw batterij op 2500W wil zetten moet deze alleen op een kring zitten.
Zelfs daar heb ik nergens iets over kunnen vinden. Toen ik opzocht of mijn gasketel op dezelfde kring mocht zitten, kon ik nergens eenduidig vinden dat dat niet mocht.

Zelfs daar heb ik nergens iets over kunnen vinden. Toen ik opzocht of mijn gasketel op dezelfde kring mocht zitten, kon ik nergens eenduidig vinden dat dat niet mocht.

Een CV-gasketel met stekker moet wettelijk niet apart zitten, aangezien die een aansluitwaarde van 200W ofzo hebben. Een electrische boiler bvb moet dat wel. Van een ventilatie-unit denken vele ook dat ze apart moet zitten, maar mijn unit verbruikt maximaal 180W op full power (550 m3/h) en moet volgens AREI ook niet apart. Veel mensen doen dat wel, om ze makkelijk uit te zetten (wat je best niet doet).

Het AREI is ook wat outdated, een droogkast moet bvb apart gevoed worden, maar moderne condensatiedroogkasten hebben een aansluitwaarde van 550-900W. Wat niet zo spannends is naturlijk. Maar is nog steeds een vereiste en een goede gewoonte. Op de prijs van een bouw moet je niet op wat stopcontacten en draad zien, beter een kring te veel dan te weinig.

Een plug-in op 2500W moet wettelijk niet apart en wordt in het AREI niet vermeld omdat er vroeger geen plug-in aparaten bestonden die konden terugleveren. Dus ook al zit je onder de 2600W en is apart zekering niet nodig, dat is wel raadzaam omdat je 11A meer door een kring kan jagen zonder dat de automaat dat ziet. En een automaat kan al een pak meer dan 20A langdurig leveren, dat is niet instant, behalve bij heel hoge stromen waarbij het element snel opwarmt.

2500W ontladen op een kring met andere toestellen is vragen om doorgebrande draden.
Je 16/20A zekering beschermt de 2,5mm2 draden tegen doorbranden/smelten.
OMdat een batterij ook op die kring stroom levert, kan er tussen je batterij en het tweede toestel een bijkomende stroom van 10-11A door die kleine draad jagen. Een totaal van 30A stroom door je 2,5mm2 draden is gewoonweg fiery death waiting to happen, en dat wil je in geen geval mogelijk maken.

Dus steek die 2,5kW leverende batterijen aub op een aparte kring.

Wat met 2 batterijen zetten en beide aan 800W, geen probleem met de draden en ik/je kan de hele nacht doorgaan.
Of is dit een belachelijk idee?

Terug
Bovenaan