Plug-in thuisbatterijen

Ik heb niet geupdate, bij mij loopt de marstek langzaam leeg van 11% naar 8% (heb dan manueel geladen). Hij is nog eens gezakt maar 10%, maar dan was er toch net wat zon.

Zet hem op 11% en test het, hij zou niet zover mogen leeggaan dat elke dag bijladen nodig is.
Heb 'm net eens terug op 12% gezet (is het minste dat mogelijk is, maar hij laat 'm altijd iets onder het ingestelde niveau zakken). Zal het komende dagen in het oog houden. Ik krijg precies weeral spijt dat ik geüpgraded heb, maar langs de andere kant vind ik 11% te weinig om 'm zo een hele winter te laten staan dus moest ik wel upgraden.

Als je weet dat er geen z
Sinds ik de Marstek ingesteld heb op max tot 20% ontladen, laadt hij elke dag terug bij tegen 1000W. Ervoor gebeurde dit bijladen van het net om de zoveel dagen, maar nu elke dag. Kan ook door de nieuwe firmware komen of door de donkerdere dagen. Iemand anders ook opmerkt dat dit de laatste dagen meer gebeurt dan afgelopen weken? Indien niet, kan ik de donkerdere dagen al uitsluiten.
hoeveel kWh laadt hij bij? Als je met de donkere dagen dat niet wil, is het dan een optie om ee batterij 1x tot 50% te laden en vervolgens uit te trekken?

hoeveel kWh laadt hij bij? Als je met de donkere dagen dat niet wil, is het dan een optie om ee batterij 1x tot 50% te laden en vervolgens uit te trekken?
Na het nogmaals checken van de grafiek zijn de schalen anders dan voorheen. Het lijkt een gigantische laadpiek te zijn zoals hij het voorheen deed aan 1000W, maar het is eigenlijk maar 500W de ene dag en 120W een andere dag en ook maar 30 minuten beide keren. Dus eigenlijk is het geen probleem, ik heb dat liever dan elke keer die pieken van 1000W.

Ik verdien een kleine 300 euro per jaar terug met een 5kWh thuisbatterij als ik mijn kwartierwaarden van Fluvius inlees. Dan wordt zo een single Marstek wel interessant natuurlijk, 4 jaar terugverdiendtijd.

Is de site betrouwbaar ivm garantie?

Ik vind hem hier in NL met 10 jaar garantie voor minder dan 1000 euro

Ik vind hem hier in NL met 10 jaar garantie voor minder dan 1000 euro

Dat is zonder btw

Vraaje, hoe werkt de marstek met 3fasen electriciteit? Moet je op elke fase een batterij zetten?
Nee, uw p1 meter kijkt wat er totaal uit het net getrokken wordt en compenseert dat op 1 enkele fase (tenzij het meer dan 800 of 2500w is, afhankelijk van wat uw instellingen zijn)

Ok, maar dan moet je al 800w verbruiken op die bepaalde fase?
Nee. Als je bvb op fase 1 100w trekt, fase 2 200w en fase 3 75 wat zal uw marstek 370 of 380w op uw installatie zetten waardoor uw verbruik rond de nul uitkomt (niet verwachten dat uw thuisbatterij echt de nul kan houden). Die 800w is een grens die je instelt wat uw batterij max kan leveren. 800w is wat "wettelijk" mag op een niet aparte zekering. Je kan die ook op 2500 begrenzen (hoewel begrenzen hier niet correct is, dit is wat de marstek maximum kan leveren volgens de fabrikant) als je die op een aparte kring zet.

Ok, ik ga een aparte kring steken. Maar in principe is het dus voldoende om 1 stopcontact te voorzien, en dat dekt alle fasen?

Ik begrijp wel niet goed, hoe die batterij dan op een andere fase stroom kan steken.

Ok, ik ga een aparte kring steken. Maar in principe is het dus voldoende om 1 stopcontact te voorzien, en dat dekt alle fasen?

Ik begrijp wel niet goed, hoe die batterij dan op een andere fase stroom kan steken.
Die steekt ook geen stroom op een aparte fase maar uw digitale meter rekent gewoon uw verbruik door al uw fases op te tellen.
Hier een screenshot van mijn "installatie" . Welliswaar tijdens het opladen. Als je wil post ik vanavond wel eens een screenshot uit de app tijdens verbruik.

Bijlagen

• Screenshot_20251225_122117.jpg
    Screenshot_20251225_122117.jpg
    266,2 KB · Weergaven: 15
Is een pure privé aankoop, ik heb het daar moreel moeilijk mee. En denk niet dat je zoiets kan inbrengen als bedrijfskosten.
Ik heb ze ook prive aangekocht maar van anderen wel gehoord dat tijdens controles men daar niet moeilijk over doet gezien de beperkte kost en de grens tussen prive en professioneel energieverbruik altijd wel wat flou is.

Je batterij gaat gewoon injecteren op zijn fase terwijl de andere fase afneemt. De digitale meter telt er som van de fasen en dat is dan 0.

Werkt prima hier met 1 batterij en 3 fasen.

Voorlopig lijkt alles nog oké met DoD op 21%. Dan laat hij de batterij zakken tot 19% voor hij begint te laden. Ik ga nog enkele weken afwachten, maar als ik dan nog geen problemen opgemerkt heb, ga ik die van m'n ouders ook upgraden zodat ik de DoD ook zo kan instellen bij hen.

Terug
Bovenaan