Plug-in thuisbatterijen

Met de laatste firmware van de Marstek V2 zou je de ontlaadlimiet kunnen instellen. Standaard is deze 11%, maar vraag me af of 20% de levensduur niet gaat verlengen?

Ik zit zelf nog op firmware v154 en die werkt perfect, dus dan is upgraden altijd gevaarlijk. Maar als die 20% ontlaadlimiet de levensduur zal verlengen, is upgraden het risico misschien wel waard.

In de winter staat de batterij elke avond op 11% en dat lijkt me niet gezond.
Ja. Bron. Volgens deze bron zal de DoD (depth of discharge) instellen op 20% zou de levensduur van je batterij verdubbelen.

Ik ben ook van plan om een plugin batterij te zetten (5,12kW). Ik wilde het voorjaar afwachten, maar als er nu al een interessant aanbod zou zijn...
De Marstek komt hier al lange tijd ruim aan bod. Maar welke is het interessantste om te nemen?
Of is het gewoon sowieso de Marstek Venus 3.0 E5?
Waarom zou je die nu aankopen? De prijzen van de batterij zullen niet stijgen & de komende maanden ga je toch weinig tot niks hebben aan uw batterij.

Waarom zou je die nu aankopen? De prijzen van de batterij zullen niet stijgen & de komende maanden ga je toch weinig tot niks hebben aan uw batterij.
Mocht er een heel goede promotie zijn.
Mijn intentie is en blijft om te wachten. Maar stel dat die Marstek plots aan €1000 staat...

Ik zou durven zeggen: je kunt beter nu bestellen, ze binnen 2-3-4 weken krijgen. Dan installeren, ermee leren werken, de app leren kennen. Uitsnuffelen hoe je er je piek mee kunt shaven of niet etc. Dan ben je begin maart klaar om er een vol jaar tegenaan te gaan. Als je bestelt in april, verlies je al veel.

Ik heb hier gisteren 5kwh in de batterij geduwd.

Het is niet dat de batterij hier superveel winst draait deze maand, maar zelfs in november was het ongeveer break-even.

Gisteren ook de eerste dag van december dat ik de batterij opnieuw helemaal vol gekregen heb, ondanks ook 2 machines was en 1 droogkast. Het was dus best zonnig gisteren :clap:

Jullie hebben dan toch veel WP aan zonnepanelen of weinig verbruik? Hier gisteren maar 1,25 kWh in de batterij gestoken.

Jullie hebben dan toch veel WP aan zonnepanelen of weinig verbruik? Hier gisteren maar 1,25 kWh in de batterij gestoken.
Of gewoon een andere ligging van de panelen & locatie.

Hier Z-gerichte installatie, 3,6kWp panelen op een 3,3kVA omvormer. Gisteren 6,63kWh opgewekt waarvan 4,18kWh geïnjecteerd (geen batterij).

Hier hebben wij een plat dak, wat dus nu nadelig is met de hellingshoek.
Een ZO ligging en 9,48kWp panelen met 8kW omvormer. Gisteren 5,3kWh opgewekt.

Zo zie je dat hellingshoek + ligging veel uitmaakt.
YTD komen we uit op 9.812kWh

Gisteren de marstek tot max 50% gevuld.
maandag.jpg

Laatst bewerkt:

OW ligging. 8kW omvormer (2 x 4). 11kWp.

Niet gecheckt hoeveel we geproduceerd hebben. Batterij zat zo goed als vol en heel de dag was- en droog-machines gedraaid.

Dan zal ik toch eens moeten kijken wat er hier misloopt. 3120 WP met een omvormer van 3.3 kW en 15/12 maar 3,51 kWh opgewekt. ZO/ZW opstelling op licht hellend dak.

Zonet van fw v154 naar fw v156 gegaan met de Marstek V2 en de DoD ingesteld op 80/20 zodat ze ontlaadt tot max 20%. Nu wel even manueel van het net aan het laden tot 20%.

Dan zal ik toch eens moeten kijken wat er hier misloopt. 3120 WP met een omvormer van 3.3 kW en 15/12 maar 3,51 kWh opgewekt. ZO/ZW opstelling op licht hellend dak.

Zonet van fw v154 naar fw v156 gegaan met de Marstek V2 en de DoD ingesteld op 80/20 zodat ze ontlaadt tot max 20%. Nu wel even manueel van het net aan het laden tot 20%.

Der scheelt niets, ik heb 15/12 1,3kWh opgewekt. Ligt aan de opstelling en hoeveelheid zon.
Zuid opstelling, 5kWp op 4,2kW omvormer op een plat dak.

Wij hebben een hellend dak, maar de panelen liggen oost-west. Dan is het ook gene vetten in de winter. Maar ik kan moeilijk mijn huis 90° draaien. We hebben deze maand nog maar 93.5kWh opgewekt.

Maar vanaf maart tot eind september is het wel dik in orde en kunnen we bijna helemaal op de zon leven.

Probleem is dan wel met een perfect zuid gericht dak (Hier ZZO) dat ge in de late namiddag/vroege avond veel minder productie hebt. Alles heeft zijn voor- en nadelen.

Laatst bewerkt:
Sinds ik de Marstek ingesteld heb op max tot 20% ontladen, laadt hij elke dag terug bij tegen 1000W. Ervoor gebeurde dit bijladen van het net om de zoveel dagen, maar nu elke dag. Kan ook door de nieuwe firmware komen of door de donkerdere dagen. Iemand anders ook opmerkt dat dit de laatste dagen meer gebeurt dan afgelopen weken? Indien niet, kan ik de donkerdere dagen al uitsluiten.

Sinds ik de Marstek ingesteld heb op max tot 20% ontladen, laadt hij elke dag terug bij tegen 1000W. Ervoor gebeurde dit bijladen van het net om de zoveel dagen, maar nu elke dag. Kan ook door de nieuwe firmware komen of door de donkerdere dagen. Iemand anders ook opmerkt dat dit de laatste dagen meer gebeurt dan afgelopen weken? Indien niet, kan ik de donkerdere dagen al uitsluiten.

Ik heb niet geupdate, bij mij loopt de marstek langzaam leeg van 11% naar 8% (heb dan manueel geladen). Hij is nog eens gezakt maar 10%, maar dan was er toch net wat zon.

Zet hem op 11% en test het, hij zou niet zover mogen leeggaan dat elke dag bijladen nodig is.

Terug
Bovenaan