Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik ben niet zeker of ik de vraag goed begrijp maar elektriciteit zoekt in principe altijd de snelste weg. Als er vlakbij een verbruiker stroom vraagt zal die kort door de bocht eerst bediend worden, dat hoeft niet in dezelfde kring te zijn, het zal in praktijk vooral het toestel zijn met de kortste kabellengte tussen batterij en verbruiker. Dat is ook hoe stroom van een PV installatie in principe eerst in je eigen huis verbruikt wordt en dan pas naar het net (naar u geburen zonder zonnepanelen) vloeit als er overschot is.Is het altijd enkel op eigen kring dat ze elektriciteit teruggeven?
Als je wacht tot begin maart liggen die slechte maanden gewoon aan het einde van je je jaar ipv aan het begin... dat doet niks aan de terugverdientijd op zich. Tenzij je natuurlijk zinspeelt op een verdere daling van de prijzen de komende 3-4 maanden, dan heb je wel een punt. Stijgen zullen ze niet meer doen alleszins, zelfs niet t.o.v. black friday promo's imo. Die Marstek batterijen staan eigenlijk al onafgebroken in promo van in mei.Wachten tot begin maart, in de winter rendeert een batterij niet. Dan pits je er ws een jaar af.
Ja daar zinspeel ik op. Het is verstandig om als vastregel 200 € of 250 € te hanteren als bovengrens per kWh voor een plugin batterij om een aanvaardbare terugverdientijd te krijgen in België. De venus E v3 is in enkele maanden of weken toch al spectaculair gedaald (van 1600 naar 1300) , wat hoop geeft om binnenkort een goede ROI te krijgen.Als je wacht tot begin maart liggen die slechte maanden gewoon aan het einde van je je jaar ipv aan het begin... dat doet niks aan de terugverdientijd op zich. Tenzij je natuurlijk zinspeelt op een verdere daling van de prijzen de komende 3-4 maanden, dan heb je wel een punt. Stijgen zullen ze niet meer doen alleszins, zelfs niet t.o.v. black friday promo's imo. Die Marstek batterijen staan eigenlijk al onafgebroken in promo van in mei.
Dus wacht jij nog af?Ja daar zinspeel ik op. Het is verstandig om als vastregel 200 € of 250 € te hanteren als bovengrens per kWh voor een plugin batterij om een aanvaardbare terugverdientijd te krijgen in België. De venus E v3 is in enkele maanden of weken toch al spectaculair gedaald (van 1600 naar 1300) , wat hoop geeft om binnenkort een goede ROI te krijgen.
Yup. In alle eerlijkheid ook nog niet helemaal uit of ik voor 2x Marstek A ga of E ga.Dus wacht jij nog af?
Welke verschillen zitten in die twee batterijen?Yup. In alle eerlijkheid ook nog niet helemaal uit of ik voor 2x Marstek A ga of E ga.
Kijk eens op google of vraag aan chatgpt ofzoWelke verschillen zitten in die twee batterijen?
Ze hebben de v3 aan 1600-1700 gelanceerd om eerst de reststock van de v2 nog weg te krijgen denk ik. Eens de v2's allemaal weg waren is die v3 heel snel gezakt naar het niveau waarop de v2 zat.Ja daar zinspeel ik op. Het is verstandig om als vastregel 200 € of 250 € te hanteren als bovengrens per kWh voor een plugin batterij om een aanvaardbare terugverdientijd te krijgen in België. De venus E v3 is in enkele maanden of weken toch al spectaculair gedaald (van 1600 naar 1300) , wat hoop geeft om binnenkort een goede ROI te krijgen.
Ja dat is ook mijn gedachte. Ik vermoed dat hun enige pluspunt nog is dat het een NL is ipv chinees bedrijf?Onlangs ook nog eens voor mijn schoonbroer bekeken, wel nog gek dat de homewizard zo duur blijft met veel minder capaciteit dan de marstek.

Ja, ik heb zo een jaar gesimuleerd. En ik moet zeggen dat die zeer dicht bij de werkelijkheid zit.Voor diegene met een Home Assistant setup is https://github.com/hif2k1/battery_sim alleszins de moeite om het gebruik en dus terugverdientijd van een thuisbatterij te simuleren. Staat op HACS dus eenvoudig te installeren.
Round trip efficiëntie van die Marstek batterijen zit rond de 80% voor zover ik al gelezen had (1kWh opladen = 0.8kWh teruggeleverd).
Ik zou van half mei tot nu aan een besparing van +-€180 zitten. Zit hem wel vooral vanaf mei (startdatum) tot eind oktober; november tot nu toe met moeite 6€ bespaard.![]()
Hier dezelfde ervaring!Ja, ik heb zo een jaar gesimuleerd. En ik moet zeggen dat die zeer dicht bij de werkelijkheid zit.
Mijn Marstek staat er sinds eind mei en ik heb tot nu toe 750kWh afname bespaard. Maart, april, mei zijn goeie maanden voor de batterij. Beter dan juni/juli omdat de nachten dan zo kort zijn.
Huh?... Beter dan juni/juli omdat de nachten dan zo kort zijn.
Als de batterij bij die korte nachten niet meer (grotendeels) leeg geraakt dan verlies je daar een deel mogelijke winst ten opzichte van wat je tijdens de late lente / vroege herfst haalt bij een ganse laad-ontlaad cyclus.
Ok ja. Uw ROI is minder groot maar je betaalt ook (bijna) geen elektriciteit. Daarvoor doen we het hé.Als de batterij bij die korte nachten niet meer (grotendeels) leeg geraakt dan verlies je daar een deel mogelijke winst ten opzichte van wat je tijdens de late lente / vroege herfst haalt bij een ganse laad-ontlaad cyclus.
Heb je de marstek V2 of V3? RTE zou 5% beter moeten zijn bij de V3Ja, ik heb zo een jaar gesimuleerd. En ik moet zeggen dat die zeer dicht bij de werkelijkheid zit.
Mijn Marstek staat er sinds eind mei en ik heb tot nu toe 750kWh afname bespaard. Maart, april, mei zijn goeie maanden voor de batterij. Beter dan juni/juli omdat de nachten dan zo kort zijn.
Ik heb een V2. Volgens de modbus data, zou mijn RTE 78% zijn.Heb je de marstek V2 of V3? RTE zou 5% beter moeten zijn bij de V3
Ik denk al een tijdje dat die simulator hier om een of andere reden niet werkt.Voor diegene met een Home Assistant setup is https://github.com/hif2k1/battery_sim alleszins de moeite om het gebruik en dus terugverdientijd van een thuisbatterij te simuleren. Staat op HACS dus eenvoudig te installeren.
Round trip efficiëntie van die Marstek batterijen zit rond de 80% voor zover ik al gelezen had (1kWh opladen = 0.8kWh teruggeleverd).
Ik zou van half mei tot nu aan een besparing van +-€180 zitten. Zit hem wel vooral vanaf mei (startdatum) tot eind oktober; november tot nu toe met moeite 6€ bespaard.![]()