Plug-in thuisbatterijen

Vooral die laatste, de fail-safe, is denk ik een belangrijke. Daar is in de huidige homologatie niet op getest en is ook niet opgenomen.
Toch wel? Neem nu, haha, de marstek met hun CT002 EnFluRi. Communicatie loopt ook via het thuisnetwerk. Valt die uit, moet de batterij ook stoppen. Vanuit de batterij en het regelsysteem daarin is er in principe nul verschil wat voor device de waarden aanlevert. Communicatieverlies is dan communicatieverlies me dunkt.

Hoe dat gecertificeerd en getest moet worden, geen idee. We zullen het zien als de eerste P1 geregelde plugin in de lijst komt zeker. Zou de marstek weer voor de HomeWizard tevoorschijn komen? 🙃

Toch wel? Neem nu, haha, de marstek met hun CT002 EnFluRi. Communicatie loopt ook via het thuisnetwerk. Valt die uit, moet de batterij ook stoppen. Vanuit de batterij en het regelsysteem daarin is er in principe nul verschil wat voor device de waarden aanlevert. Communicatieverlies is dan communicatieverlies me dunkt.
Hangt er allemaal vanaf hoe het geïmplementeerd en getest is... Ik durf zo geen dingen met zekerheid zeggen, daarom dat ik enkel maar zeg dat het onduidelijk is.

Ik heb hier de test-procedure nog al eerder gepost. Daar moet ingevuld worden welke meter(s) er getest is (wat overeenstemt met kolom 6 en 7 van het eerder vermelde homologatie-attest). Er is dus voor de Marstek niet getest met iets anders dan hun eigen CT-meter.

Hangt er allemaal vanaf hoe het geïmplementeerd en getest is... Ik durf zo geen dingen met zekerheid zeggen, daarom dat ik enkel maar zeg dat het onduidelijk is.

Ik heb hier de test-procedure nog al eerder gepost. Daar moet ingevuld worden welke meter(s) er getest is (wat overeenstemt met kolom 6 en 7 van het eerder vermelde homologatie-attest). Er is dus voor de Marstek niet getest met iets anders dan hun eigen CT-meter.
Al dit kan ook dmv een software update aangepast worden. Dus eigenlijk zou zo'n homologatie ook alleen maar voor een bepaalde software/hardware versie mogen gelden.

En dit is dan ook meteen een van de redenen waarom heel deze opzet (vooral de koppeling met de specifieke sensors) in mijn ogen zijn doel voorbij schiet.

Al dit kan ook dmv een software update aangepast worden. Dus eigenlijk zou zo'n homologatie ook alleen maar voor een bepaalde software/hardware versie mogen gelden.

En dit is dan ook meteen een van de redenen waarom heel deze opzet (vooral de koppeling met de specifieke sensors) in mijn ogen zijn doel voorbij schiet.
Daar ga ik mee akkoord, maar het lijkt nu wel zo. Het is zelfs zo met de enfluri sensors met CT klemmen ;)

Al vermoed ik dat, indien men de homologatieprocedure al eens eerder doorlopen heeft, het maar weinig werk zal zijn (voor zowel fabrikant als synergrid) om dit gewoon opnieuw te laten homologeren bij zo'n wijzigingen. Is gewoon een extra testrapport toevoegen. Wat op zich ook niet ideaal is maar ook niet het einde van de wereld.

Kans is groot dat bvb de Marstek met HomeWizard P1 meter nooit gehomologeerd gaat worden, en eventueel enkel met hun CT003...

Een P1 meter mag dus wel gebruikt worden voor alle kleine productie installaties, dus niet bvb tot maar 800W.
Daar had ik een beetje schrik voor, dus zolang er geen wetten komen die vermogens van plugins gaan beperken tot 800W, lijkt synergrid hier al geen stok voor te steken.
Ik snap 1 ding niet goed. Waarom zou de HW P1 maar 1 batterij kunnen aansturen en de CT003 meerdere? Is dat omdat ze hun eigen sensors willen promoten (winstmaximalisatie?)

Ik snap 1 ding niet goed. Waarom zou de HW P1 maar 1 batterij kunnen aansturen en de CT003 meerdere? Is dat omdat ze hun eigen sensors willen promoten (winstmaximalisatie?)
Er zal iets van logica in de CT003 zitten om meerdere batterijen op elkaar af te stemmen. Logischerwijs zit dat in een P1 meter van andere fabrikanten niet. Ze hadden misschien ook de batterijen zelf met elkaar kunnen laten communiceren, maar dat doen ze dus niet, het gaat via de P1 sensor.

Kunnen zo batterijen trouwens in een tuinhuis?
Waar het wel eens koud(lees -5 °C) kan worden?
Ze kunnen zelfs buiten (de Marstek V2 toch), dus tuinhuis moet ook gaan zolang er voldoende ventilatie is. Wel rekening mee houden dat de efficiëntie zal dalen omdat de batterij zichzelf gaat verwarmen als de temperatuur te hard zakt.

Ze kunnen zelfs buiten (de Marstek V2 toch), dus tuinhuis moet ook gaan zolang er voldoende ventilatie is. Wel rekening mee houden dat de efficiëntie zal dalen omdat de batterij zichzelf gaat verwarmen als de temperatuur te hard zakt.

Pakje rotswol tegen de muren hangen? Ik zou gokken dat de warmte van die bak het kotje lekker wakker houdt.

Kan je evengoed een bak rond de marstek timmeren, minder werk. De marstek gaat een tuinhuis (wat je niet deftig kan isoleren gezien de ramen en de deur) in de winter niet warm houden. Die gaat enkel met een vrij grote zonneinstallatie nog voldoende stroom verwerken. In Oktober heeft de Marstek hier 50kWh opgeladen en 40kWh afgegeven. Dat is gemiddeld 4,3kWh per dag en neem dan 25% verlies, dat is amper 1 kWh warmte/dag. En dan is het nog maar oktober, niet december/januari.
Verder werkt de Marstek V2 enkel met wifi en je zal daar dus redelijk goede ontvangst moet hebben, de V3 heeft ook een UTP connectie.

Laatst bewerkt:
Een Marstek heeft geen verwarming aan boord. De Zendure batterijen daarintegen wel.
Het tuinhuis isoleren zal weinig uithalen.

Kan je evengoed een bak rond de marstek timmeren, minder werk. De marstek gaat een tuinhuis (wat je niet deftig kan isoleren gezien de ramen en de deur) in de winter niet warm houden. Die gaat enkel met een vrij grote zonneinstallatie nog voldoende stroom verwerken. In Oktober heeft de Marstek hier 50kWh opgeladen en 40kWh afgegeven. Dat is gemiddeld 4,3kWh per dag en neem dan 25% verlies, dat is amper 1 kWh warmte/dag. En dan is het nog maar oktober, niet december/januari.
Verder werkt de Marstek V2 enkel met wifi en je zal daar dus redelijk goede ontvangst moet hebben, de V3 heeft ook een UTP connectie.

Ik ga mijn nieuw tuinhuis dat komt isoleren. Zal wel goed genoeg zijn. En er komt water, elektriciteit en utp connectie met een telenet pod op.

Als die bouwaanvraag eindelijk erdoor is, kunnen we er aan beginnen. Will let you know of het vorstvrij is.

Wil er ook andere machines kunnen stockeren die nu binnen in de weg liggen.

Bij mijn broer is het ook zo. Het is niet dat het 15 graden is in de winter, maar het vriest niet binnen.

Ik ga mijn nieuw tuinhuis dat komt isoleren. Zal wel goed genoeg zijn. En er komt water, elektriciteit en utp connectie met een telenet pod op.

Als die bouwaanvraag eindelijk erdoor is, kunnen we er aan beginnen. Will let you know of het vorstvrij is.

Wil er ook andere machines kunnen stockeren die nu binnen in de weg liggen.

Bij mijn broer is het ook zo. Het is niet dat het 15 graden is in de winter, maar het vriest niet binnen.

Maar dat is geen standaard tuinhuis om wat fietsen en tuingerief op te bergen. Thuis is het tuinhuis waterdicht en that's it. Die (dikke) planken breken de kou iets, maar met -10 graden zal het daar niet veel schelen.
Daar doet een marstek die werkt op vol vermogen met 10-15% verlies (dus 250W output aan warmte) totaal niets af qua temp.

Maar dat is geen standaard tuinhuis om wat fietsen en tuingerief op te bergen. Thuis is het tuinhuis waterdicht en that's it. Die (dikke) planken breken de kou iets, maar met -10 graden zal het daar niet veel schelen.
Daar doet een marstek die werkt op vol vermogen met 10-15% verlies (dus 250W output aan warmte) totaal niets af qua temp.

Hoeveel graden zou dat schelen als de muren en plafond met een 5-10cm rotswol ingepakt zijn ?

Even aan chatGPT gevraagd

Wat betekent dat praktisch? (enkele voorbeelden)​

• Stel je hebt 1000 Wverwarmingsvermogen in het tuinhuis:
    • Zonder isolatie: temperatuurverschil binnen–buiten ΔT=Q/(UA)=1000/(2,97⋅80)≈4,21 ∘C\Delta T = Q/(U A) = 1000/(2{,}97\cdot80) \approx 4{,}21\ ^\circ\mathrm{C}ΔT=Q/(UA)=1000/(2,97⋅80)≈4,21 ∘C.
    • Met 10 cm rotswol: ΔT≈1000/(0,321⋅80)≈38,9 ∘C\Delta T \approx 1000/(0{,}321\cdot80) \approx 38{,}9\ ^\circ\mathrm{C}ΔT≈1000/(0,321⋅80)≈38,9 ∘C.
  • Voor een praktisch doel: als je 20 °Cwarmer wilt zijn dan buiten (ΔT = 20 K):
    • Nodig vermogen zonder isolatie ≈ Uoud⋅A⋅20≈2,97⋅80⋅20≈4752 WU_{\text{oud}}\cdot A \cdot 20 \approx 2{,}97\cdot80\cdot20 \approx 4752\ \mathrm{W}Uoud⋅A⋅20≈2,97⋅80⋅20≈4752 W.
    • Nodig vermogen met 10 cm rotswol ≈ 0,321⋅80⋅20≈514 W0{,}321\cdot80\cdot20 \approx 514\ \mathrm{W}0,321⋅80⋅20≈514 W.

Dus: met 10 cm rotswol daalt het benodigde verwarmingsvermogen voor hetzelfde binnentemperatuurverschil van ongeveer 4,8 kW → ~0,5 kW in dit rekenvoorbeeld — een zeer groot verschil.

Misschien het snuggerste om een extra box van 0.5m3 met isolatie te maken en die over de batterij te zetten in de winter. Wordt het lekker warm en in de zomer kan die dan weg zodat het niet te warm wordt.

Lijkt me dat je met dat batterijtje toch wel wat warmte zult produceren die relevant is.

Laatst bewerkt:
Hoeveel graden zou dat schelen als de muren en plafond met een 5-10cm rotswol ingepakt zijn ?

Lijkt me dat je met dat batterijtje toch wel wat warmte zult produceren die relevant is.

En hoe relevant is dat als je niet weet of het tuinhuis van de vraagsteller geisoleerd is?
De meerderheid van de tuinhuizen zijn niet geisoleerd, en dan bedoel ik die houten barakken, eens als je begint te metsen is isoleren eigenlijk een evidentie. Ik vervang ooit dat tuinhuis van nu ook door een garage die reeds vergund is (maar dan met een glazen venster+deur).
Maar dat is dan geen tuinhuis natuurlijk.

En hoe relevant is dat als je niet weet of het tuinhuis van de vraagsteller geisoleerd is?
De meerderheid van de tuinhuizen zijn niet geisoleerd, en dan bedoel ik die houten barakken, eens als je begint te metsen is isoleren eigenlijk een evidentie. Ik vervang ooit dat tuinhuis van nu ook door een garage die reeds vergund is (maar dan met een glazen venster+deur).
Maar dat is dan geen tuinhuis natuurlijk.

Maar toch genoeg houten tuinhuizen waar gewoon 5 cm rotswol onder een OSB plaat gestoken wordt ? Kwestie dat je kettingzaag geen blok ijs wordt in de winter.

Ons nieuw tuinhuis zal ook gewoon een houten kot op een betonplaat zijn. Maar wel met een houten profiel aan de binnenkant zodat je eenvoudig isolatie kunt steken als je wil en een OSB plaat (of iets anders) erop smijten.

Terug
Bovenaan