Plug-in thuisbatterijen

Ik zie mensen die 3 Marstek batterijen zetten. Als die alledrie tegen 1000W beginnen laden voor een half uur op het verkeerde moment, kan dat wel een serieuze piek veroorzaken...

Deze nacht is het volgende gebeurd.
De batterij was leeg (11%) en heb rond 22h het laden van de auto gestart aan 2kW, de marstek valt dan automatisch naar standby waar die niet laad/ontlaadt.
Midden van de nacht begint de Marstek (vermoed omdat de SoC te laag was) gedurende 40 minuten te laden aan 1kW. Omdat ik dit niet check, is mijn capaciteitspiek nu dus 1 kW hoger. Nog steeds maar 3kW, maar toch, dit was niet verwacht gedrag.

Check nu tijdens het laden dus wel of er power (meer dan 500W) naar de batterij gaat en pauzeer de laadsessie zolang het laden duurt.
Ik heb nu ook eens in mijn grafieken aan het zoeken geweest of die dat van mij al eens heeft gedaan, maar tot nu toe vind ik daar niks over terug.

Zelf vind ik het ook wel straf.
40min aan 1kW laden. Dat is 0,66kWh aan energie, dat bijna 13% SOC. Dat is toch niet eventjes bijladen om de Soc terug op 11% te brengen.

Ik kan me voorstellen dat de batterij een paar weken op 11% staat (zonder geladen te hebben), dat die dan eens eventjes bijlaadt. Maar een batterij dat in die week al eens opgeladen is geweest, laat staan die dag zelf, vind ik dat toch een vreemd gegeven.

Ik heb nu ook eens in mijn grafieken aan het zoeken geweest of die dat van mij al eens heeft gedaan, maar tot nu toe vind ik daar niks over terug.

40min aan 1kW laden. Dat is 0,66kWh aan energie, dat bijna 13% SOC. Dat is toch niet eventjes bijladen om de Soc terug op 11% te brengen.

Ik kan me voorstellen dat de batterij een paar weken op 11% staat (zonder geladen te hebben), dat die dan eens eventjes bijlaadt. Maar een batterij dat in die week al eens opgeladen is geweest, laat staan die dag zelf, vind ik dat toch een vreemd gegeven.

Volgens HA is er 572Wh geladen net voor middernacht, tussen 23-24h op dinsdag. De batterij had dan zeker geladen en niet zoveel afgegeven zoals je in de picture kan zien. In homewizard lijkt het 40 minuten, maar het is volgens HA 34 minuten aan 1022W.
De dag erna heeft hij dan wel een RTE van 99,23%, dus die energie is er enigsinds wel uitgekomen.

Ofwel was 1 cel uit balans omdat hij al een week niet tot 100% was geraakt en is hun default protocol gewoon 30-35 minuten laden aan 1kW, ofwel is er iets anders mis. Er zit 10 jaar garantie op, dus ik blijf het meten.

Battery-load-night.png

Battery-Soc-dump.png

Heb het hier deze maand nu al 3x gezien dat de batterij 's nachts rond de 0.5kWh van het net haalt, begint me best wel al te frequent te worden.

Nee ik zit nog op firmware 153 met BMS 215. Zouden nieuwere versies hier iets aan doen? (ik volg al een tijdje niet meer mee op Tweakers etc.)

Ze zouden dat verbeterd hebben. Ik had een ticketje gestuurd en heb de laatste firmare gepushed gekregen. Firmware 1.54 met BMS 216.

Ik heb het nietmeer gehad, maar de eerste keer was amper een week geleden.

Ze zouden dat verbeterd hebben. Ik had een ticketje gestuurd en heb de laatste firmare gepushed gekregen. Firmware 1.54 met BMS 216.

Ik heb het nietmeer gehad, maar de eerste keer was amper een week geleden.
Updates naar 154 en 216 ontvangen en uitgevoerd. Benieuwd of hem de komende tijd beter gaat reguleren.

Woohoo, geen bans meer op BG wegens aanzetten tot illegale praktijken 🤣
De laatste pagina's staan hier vol met discussie van Marstek batterij in combinatie met P1 meter, terwijl de Marstek nog steeds enkel maar gehomologeerd is met CT-meter 😅 Maar de Excel is gisteren pas laatst geupdated ^^

Ik had gehoopt op toch wat meer duidelijkheid of dit ook retroactief geldig is voor eerdere gehomologeerde producten of dat deze een nieuwe homologatie moeten ondergaan...

Kans is groot dat bvb de Marstek met HomeWizard P1 meter nooit gehomologeerd gaat worden, en eventueel enkel met hun CT003...

Een P1 meter mag dus wel gebruikt worden voor alle kleine productie installaties, dus niet bvb tot maar 800W.
Daar had ik een beetje schrik voor, dus zolang er geen wetten komen die vermogens van plugins gaan beperken tot 800W, lijkt synergrid hier al geen stok voor te steken.

De laatste pagina's staan hier vol met discussie van Marstek batterij in combinatie met P1 meter, terwijl de Marstek nog steeds enkel maar gehomologeerd is met CT-meter 😅 Maar de Excel is gisteren pas laatst geupdated ^^

Ik had gehoopt op toch wat meer duidelijkheid of dit ook retroactief geldig is voor eerdere gehomologeerde producten of dat deze een nieuwe homologatie moeten ondergaan...

Ja, dat wordt nergens gespecifieerd. Je hebt enerzijds de lijst met bvb de Marstek en enfluri-sensor.
En daarnaast het amendment dat vanaf 15/10 naast de enfluri-sensor ook de P1 mag gebruikt worden.

Of je een gehomologeerde batterij mag nemen en daarvan de sensor veranderen staat nergens expliciet dat het mag, het tegenovergestelde eigenlijk ook niet. Verder staat dat er eender welke P1-meter mag genomen worden. Maar is dat ter homologatie van de fabrikant, of is dat voor de consument? Who knows :D

Ja, dat wordt nergens gespecifieerd. Je hebt enerzijds de lijst met bvb de Marstek en enfluri-sensor.
En daarnaast het amendment dat vanaf 15/10 naast de enfluri-sensor ook de P1 mag gebruikt worden.

Of je een gehomologeerde batterij mag nemen en daarvan de sensor veranderen staat nergens expliciet dat het mag, het tegenovergestelde eigenlijk ook niet. Verder staat dat er eender welke P1-meter mag genomen worden. Maar is dat ter homologatie van de fabrikant, of is dat voor de consument? Who knows :D
Er staat wel ergens duidelijk dat plugin batterijen gehomologeerd worden SAMEN MET hun EnFluRi sensor, dus gewoon mixen en matchen mag niet. Zo mag je de Marstek ook niet gebruiken met een Shelly Pro 3EM, hoewel die dan identiek functioneert aan een CT002 (zolang je 1 batterij hebt).

Zoals @rubenvb hierboven zegt, staat de combinatie met welke sensor het gehomologeerd is wel in de Excel.

Maar ook in het homologatie-document. Zoals dat van de Marstek Venus reeks hier:

Dan moet de P1 meter in kolom 7 ingevuld zijn (zoals ook vermeld in de uitleg eronder), wat dus niet het geval is.

Maar een P1 dongle is geen meter, maar een doorgeefluik. Dat toestelletje meet niks, maar geeft gewoon waarden door via een bepaald protocol aan een andere toepassing(en). De digitale meter is de meter bij het gebruik van een P1 dongle.
Dus is een homologatie dan wel nodig?

Maar een P1 dongle is geen meter, maar een doorgeefluik. Dat toestelletje meet niks, maar geeft gewoon waarden door via een bepaald protocol aan een andere toepassing(en). De digitale meter is de meter bij het gebruik van een P1 dongle.
Dus is een homologatie dan wel nodig?
Dat is exact de vraag die ik stelde en wat niet duidelijk is vanuit Synergrid :p

Als we kijken naar de documenten van de aanpassing die vermeld staan in het hierboven gelinkte nieuwsbericht:
C10/11 ed.2.4
7.11.2
Gebruik van een “dongle” die aangesloten wordt op de P1 poort van de digitale meter van de netbeheerder.“Dongle” is in deze context een verzamelnaam voor de verschillende uitvoeringen en componenten voor connectie met de P1 poort die beschikbaar zijn op de markt.

De goede werking van de gebruikte “dongle” wordt aangetoond via een conformiteitsverklaring van de fabrikant.

Het uitvallen van de dongle, sensor of meter of andere elementen in de functionele keten, moet binnen de minuut leiden tot een systeemgedrag dat een overschrijding van de injectielimiet voorkomt (indien nodig wordt de injectie gestaakt). Het energieopslagsysteem mag actief blijven om schade aan het systeem, ten gevolge van bijvoorbeeld een diepe ontlading, te voorkomen.
Vooral die laatste, de fail-safe, is denk ik een belangrijke. Daar is in de huidige homologatie niet op getest en is ook niet opgenomen.

Maar de verwoording doet wel vermoeden dat men mogelijks alle "dongles" over dezelfde kam gaat scheren. Al zou dat in mijn ogen ook onterecht zijn sinds hier geen standaard is. Niet elke P1-meter communiceert op dezelfde manier. Ook heeft de Marstek bv geen ondersteuning voor alle P1-meters... Enkel hun eigen en die van HomeWizard, maar bv die van Homey werkt er niet mee samen.

Niet elke P1-meter communiceert op dezelfde manier. Ook heeft de Marstek bv geen ondersteuning voor alle P1-meters... Enkel hun eigen en die van HomeWizard, maar bv die van Homey werkt er niet mee samen.
Dat probleem lost zijn eigen toch op? Dan werkt de batterij niet als er geen compatible dongle is.

Dat probleem lost zijn eigen toch op? Dan werkt de batterij niet als er geen compatible dongle is.
In het algemeen, sure. Maar wat als dongle x via hun API aantoont dat de verbinding verbroken is op manier A. En dongle y op manier B. En Marstek implementeert enkel communicatie van de waarden en "vergeet" verbreking van de verbinding goed te implementeren?
Wat als dongle z enkel via hun eigen cloud-oplossing communiceert (wat in de home automation wereld steeds vaker en vaker voorvalt, geen local API meer maar communiceren via hun platform). Hoe gaat de Marstek er dan mee om als het internet uivalt?

Dan "werkt" het, maar niet volgens alle voorwaarden van de homologatie. En dat zal altijd een mogelijkheid zijn zolang er geen standaard is qua API/communicatie (van de dongle uit, de P1-poort communiceert wel gestandaardiseerd).

Maar dat zijn allemaal maar what-if scenario's die er uiteindelijk niet toe doen. Het is (momenteel) nog onduidelijk.
En momenteel is de Marstek enkel gehomologeerd met hun eigen CT-meter. En ik zou verwachten dat elke combinatie van "dongle" apart gaat moeten getest en gehomologeerd worden, net zoals het geval is met CT-meters. Maar zelfs als ze het op één hoopje gooien als "dongle", is de Marstek daar momenteel volgens hun huidig beschikbare documenten niet voor gehomologeerd.

Terug
Bovenaan