Plug-in thuisbatterijen

Even v154 aanvragen via support.
Er is sowieso wel een bug dat je de app niet mag openen op een ander wifi netwerk waar ook een Marstek batterij opzit. Dan is de verbinding van je Marstek batterij met de P1 meter omzeep.
Is dat toevallig ook zo als er enkel een P1 meter is? Mijn ouders hebben een vakantiewoning met HW P1 meter. Elke keer als ze naar daar gaan, verliest de Marstek bij hun thuis zijn verbinding met de P1 meter.

Zeer bizar, maar als die Marstek app zo gevoelig is… En ze checken natuurlijk af en toe hoe vol de batterij thuis is.

Het zou wel vreemd zijn dat een HW P1 meter ergens anders uw setup thuis breekt. Maar alles kan natuurlijk. Je zou denken dat die dingen een ID hebben en niet interfereren met elkaar. Ik heb tot nu toe 0 connection issues gehad.

Hier ook problemen, dacht eerst dat het aan AP lag die ruimte erboven staat en dat hij mss swapte tussen modem en AP
Maar toen begon de TV ook af en toe weg te vallen dus maar naar Proximus gebeld en er bleken gewoon problemen op mijn lijn.
Het heeft nog eens geregend :lol:

Het zou wel vreemd zijn dat een HW P1 meter ergens anders uw setup thuis breekt. Maar alles kan natuurlijk. Je zou denken dat die dingen een ID hebben en niet interfereren met elkaar. Ik heb tot nu toe 0 connection issues gehad.
Als het waar is wat Utolor zegt, dan zou ik er niet van verschieten dat het ook al misgaat zodra die app een P1 meter detecteert...

Ik vind het toch maar een vreemde situatie bij mijn ouders. Als ze thuis zijn werkt alles goed. Zodra ze naar hun vakantiehuisje, stopt de Marstek er een paar uurtjes later mee (misschien omdat ze dan de app openen) en begin hij terug te werken als ze thuis komen.

Ik heb al gedacht om er een HA servertje te zetten om het beter te monitoren, maar het lijkt me overkill om hardware te kopen juist daarvoor...

HW P1 meter gebruikt zijn MAC-adres als ID (via API is het dachtek het veld serial). Maar de vraag is hoe Marstek ermee omgaat natuurlijk.

Als het waar is wat Utolor zegt, dan zou ik er niet van verschieten dat het ook al misgaat zodra die app een P1 meter detecteert...

Ik vind het toch maar een vreemde situatie bij mijn ouders. Als ze thuis zijn werkt alles goed. Zodra ze naar hun vakantiehuisje, stopt de Marstek er een paar uurtjes later mee (misschien omdat ze dan de app openen) en begin hij terug te werken als ze thuis komen.

Ik heb al gedacht om er een HA servertje te zetten om het beter te monitoren, maar het lijkt me overkill om hardware te kopen juist daarvoor...

De hardware kost meer dan de downtime kost. En mogelijks is het opgelost door de app enkel te openen op mobile data.

Je kan in homewizard app wifi signaalsterkte zien. Bij mij is die maar 46% (en hangt op 50cm van de modem)

Bij mij hangt die een kleine meter ervanaf en mijn wifi sterkte is 100%. De kWh meter van homewizard hangt aan de andere kant, minder als een meter en die heeft ook 100%. Zeker dat die niet connecteert op een wifipunt verder weg? Mijn homewizard plug doet dat, die verkiest wifi sterkte 58% ipv 100%...

Ik dacht dat alles onder de 60% data issues kon opleveren. Dus 46% is zeker niet ideaal.

Je kan in homewizard app wifi signaalsterkte zien. Bij mij is die maar 46% (en hangt op 50cm van de modem)
Bij mij geeft de homewizard app aan 48% voor de P1 meter.

Digitale meter (dus ook de P1 meter) staat in de technische ruimte in de kelder. Er staan nog toestellen die verbinding maken met Wifi, warmtepomp, omvormer, kWh meter, marstek batterij, modbus voor de batterij.

AP van de kelder hangt een paar ruimtes verder, in het leefgedeelte. Dus is ook gescheiden met een deur.

Tot nu toe nog niet met 1 van de toestellen verbindingsproblemen gehad. Deze worden constant gemonitord, dus ik krijg een melding als er iets is.

Oorspronkelijk was mijn plan om daar ook nog AP te plaatsen (wat makkelijk kan, want server kast staat daar). Maar omdat ik nog nooit problemen heb gehad, deze niet aangekocht. Wifi van mijn modem staat af (die staat daar ook)

Ik keek net nog eens in de app om te zien hoeveel er nog de batterij zit en volgens app was er geen CT verbinding
Even gaan kijken naar de batterij en lichtje was gewoon aan

Met de vele bewolking krijg ik ze niet vol deze dagen maar heb er wel altijd op kunnen koken dus piek is voorlopig onder de 2kwh (als fluvius klopt).

Dat duurt wel even voor je dat ziet in de app.
Wat duidt het precies aan: dat de batterij verbonden is met de CT of dat de app verbonden is met de C

Vreemd ook dat hij ergens na 22u ineens aan 900w is beginnen laden (voor 15-20 min). Maar dat zal die SoC zijn die jij al aangehaald hebt?

Laatst bewerkt:
Wat duidt het precies aan: dat de batterij verbonden is met de CT of dat de app verbonden is met de C

Vreemd ook dat hij ergens na 22u ineens aan 900w is beginnen laden (voor 15-20 min). Maar dat zal die SoC zijn die jij al aangehaald hebt?

Ik denk dat hij gewoon P1 data laat zien daar.

Dat laden is wat ik ook heb gehad, maar dan aan 1000W voor 40 min. En dat on top toen ik auto aan het laden was.

Is dat toevallig ook zo als er enkel een P1 meter is? Mijn ouders hebben een vakantiewoning met HW P1 meter. Elke keer als ze naar daar gaan, verliest de Marstek bij hun thuis zijn verbinding met de P1 meter.

Zeer bizar, maar als die Marstek app zo gevoelig is… En ze checken natuurlijk af en toe hoe vol de batterij thuis is.
Geen idee, maar zou idd best kunnen. Ik las het ergens op een Marstek groep op facebook. Zowel ik als m'n ouders hebben een Marstek V2 batterij + HW P1 meter en sinds ik niet meer de Marstek app open op de wifi bij m'n ouders is de verbinding ook niet meer weggevallen.

Deze nacht is het volgende gebeurd.
De batterij was leeg (11%) en heb rond 22h het laden van de auto gestart aan 2kW, de marstek valt dan automatisch naar standby waar die niet laad/ontlaadt.
Midden van de nacht begint de Marstek (vermoed omdat de SoC te laag was) gedurende 40 minuten te laden aan 1kW. Omdat ik dit niet check, is mijn capaciteitspiek nu dus 1 kW hoger. Nog steeds maar 3kW, maar toch, dit was niet verwacht gedrag.

Check nu tijdens het laden dus wel of er power (meer dan 500W) naar de batterij gaat en pauzeer de laadsessie zolang het laden duurt.
Blijkbaar is dat om de batterij in conditie te houden en is dat normaal. Tijdens het laden zou je die uitleg ook in de app kunnen zien. Maar wel rot natuurlijk dat het je piek de hoogte injaagt op onverwachte momenten.

Blijkbaar is dat om de batterij in conditie te houden en is dat normaal. Tijdens het laden zou je die uitleg ook in de app kunnen zien. Maar wel rot natuurlijk dat het je piek de hoogte injaagt op onverwachte momenten.

Ja, nu controleer ik gewoon of de marstek tijdens het laden van de wagen aan het laden is of niet (>500W). Indien dat zo is zet ik de laadpaal op minimum en als er dan nog voven de 3kW verbruikt wordt zet ik hem op pauze.
Als de Marstek stopt met laden wordt het laden van de auto hervat.

Maar ik merk daar geen effect van in de batterij zelf (akka dat die het erna weer ontlaad). Betekent het dan dat die ervoor zijn SoC onder de 11% was?
Lijkt wel altijd rond 22u te zijn

Maar ik merk daar geen effect van in de batterij zelf (akka dat die het erna weer ontlaad). Betekent het dan dat die ervoor zijn SoC onder de 11% was?
Zou best kunnen idd. Hier nog geen SoC onder de 11% kunnen opmerken, maar bij m'n ouders stond die gisteren bvb op 10% dus er zal wel een threshold zijn van wanneer die begint te laden.

Je kan dat effectief wel zien, bij mij de enige keer op bijna 5 maanden:
Battery-Soc-Drop.png

Terug
Bovenaan