Pc crashed steeds

Shivte

Member
Ik heb plotseling een heel raar probleem waar ik niet uit kom.

Mijn pc kreeg ineens zwart flikkerend scherm, waarna windows opnieuw probeert op te starten 2 of 3 keer en dan een melding geeft met blauw scherm dat windows loaden niet lukt en dan de hele resem aan mogelijkheden...

Ik ben ondertussen al op het punt gekomen dat ik al mijn partities in zijn volledige heb gewiped en 3x een complete fresh install heb gedaan. 2x op dezelfde ssd, dan op een andere ssd omdat ik dacht dat mijn ssd het probleem was.

Ik blijf nog altijd crashen naar een zwart scherm waarna windows pogingen doet om opnieuw op te starten. Dit gebeurd altijd 2minuten ofzo als ik bezig ben in de nieuwe windows.

Geen idee wat er aan de hand is. Ik vermoed een hardware probleem? Maar wat dan? Mijn ssd's kunnen het niet zijn, of ze moesten beide ineens slecht zijn. Mijn pc is ook nog maar 2j oud sinds een volledig nieuwe build.

B550F gaming asus moederbord
Amd ryzen 5600X
32gb ram
 
probeer eens met minimaal aan hardware te starten, dus 1 schijf, geen optical drives, geen usb-drives, 1 ramlat.
indien het dan nog voorkomt, ram op andere plaats of met ander ramplaatje proberen.
 
Welke foutmelding krijg je?

Al eens geprobeerd drivers van je GPU te wipen met DDU en nieuwste drivers geïnstalleerd?

Welke voeding heb je?
 
Heb een gelijkaardig probleem gehad door 1 defect ram latje. Zoals hierboven werd aangeraden, beste manier om de oorzaak te vinden is zoveel mogelijk hardware te verwijderen/op een ander slot te steken en blijven proberen tot die weer gewoon werkt.
 
Sorry ik werd blijkbaar inééns gebanned zonder reden xD

Ben er ondertussen achter dat het mijn grafische kaart was. Hetgeen ik het minst verwachtte eigenlijk.
Ik kon wel altijd in veilige modus starten, dus dat vond ik opzich al raar moest het probleem dan toch hardwarematig zijn, want hardware failed volgens mij ook in veilige modus xD

Heb dan memtest gedaan van 3u, cpu stress test, beide inorde.
Dan men grafische kaart eruit gehaald en oude erin gestoken en probleem was verholpen.

Nu ga ik nogmaals 1x windows terug clean installen. Alles op orde zetten en dan met een bang hartje nogmaals mijn nieuwe graka erin steken en hopen dat het puur softwarematig was. Maar ik vrees ervoor eerlijk gezegd, want als het softwarematig probleem zou geweest zijn, dan zou dat volgens mij toch opgelost moeten geweest zijn met een clean windows install en dat was het dus niet.
 
Hoe oud is uw voeding? Kan zijn dat ze zodanig versleten is dat de stroom die uw voeding trekt zorgt voor een dal in het voltage naar de rest, waardoor de PC crasht.
 
Mja ik ga de kaart eens testen in iemand anders zijn pc om te testen of het mijn voeding zou zijn, maar ik acht die kans klein. De voeding is evengoed nog geen 2j oud.

Ben er onderussen ook al uit dat ik steeds crash vanaf ik de driver installeer.

Ik heb een yt filmpje gevonden met een kaart die exact hetzelfde probleem vertoont, tot zelfs dezelfde readings in gpu-z dusja. Ik vrees het ergste.

Ook klote dat mijn kaart het nu moet begeven.
Ten eerste ben ik totaal niet bereid de huidige prijzen van graka's te betalen en dan ben ik ook nog volop aan het renoveren ook dus geld heb ik sowieso niet xD

Al goe heb ik nog een PS5 maar ik speel liever op de pc.

 
Ook klote dat mijn kaart het nu moet begeven.
Ten eerste ben ik totaal niet bereid de huidige prijzen van graka's te betalen en dan ben ik ook nog volop aan het renoveren ook dus geld heb ik sowieso niet xD

Als je geen kosten wil doen aan een dure graka, kan je altijd geforce now overwegen.
Dat kost ook wel 100 euro/6maand .
(3080 RTX tier tot voor een paar weken, maar hernoemt naar Ultimate nu ze de kaarten aan het aanpassen zijn naar een 4080RTX)
Met hun andere abbo's die goedkoper zijn of gratis heb je maar een beperkte speeltijd en soms lange wachtijden voor er een virtuele server beschikbaar komt. (ik heb nog nooit een wachtrij gezien met het duurste abbo, en ik speel dagelijks)

Niet al mijn games worden daar op ondersteund, maar van de +- 1400 titels die ze ondersteunen zijn er toch een 300 tal bij van mijn digital library.

Ik probeer ook een jaartje te overbruggen op die manier ipv ineens 700 -1000+ euros neer te leggen
voor een mid range of high range graka.

Wel enkel te overwegen indien je een snelle netwerkverbinding hebt met veel downloadlimiet. (One up van telenet)
Ik had eerst ook het gewone One abbo, maar daar trek je het niet mee als je op hoge resoluties wil spelen, zowel qua performantie als downloadlimiet.

Om u een idee te geven van mijn verbruik op de hoge instellingen :biglaugh: (ik zit op een maand aan meer dan 2 terra download verbruik bij telenet, maar stream ook best veel films en series.)

Screenshot-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waterkoeling-PC-kleur-wordt-plots-bij-momenten-rood.jpg


PC heeft een probleemke. Hetgeen ik rood omcirkeld heb wordt regelmatig 'plots' rood gekleurd.
De PC begint dan ook heel veel lawaai te maken

Als ik het goed voorheb dan is dat deel onderdeel van de Corsair Liquid cooler.

Enig idee weet het probleem kan zijn? En hoe ik dit kan oplossen? Thanks.
 
Update: Blijkbaar door de laatste update van windows krijgt de Corsair Liquid Cooler van windows een foute temperatuur door waardoor in feite om de x tijd een vals alarm afging. (Corsair kreeg dan 80 graden door ipv 50 graden of iets dergelijks)

Daardoor moet ik de allernieuwste software van Corsair installeren (ICUE) die wel de juiste temperatuur vanuit windows kan lezen en waardoor er geen vals alarm meer afgaat.
 
Terug
Bovenaan