PC blijft crashen tijdens sommige games

Kennaah

Active member
Probleem doet zich al even voor, maar begint frequenter voor te komen.


Crashes: Zwart scherm, buzzing geluid door speakers (stop na eventjes), fans (cpu, case, gpu) blijven draaien en de rode lichten voor CPU en DRAm lichten alternerend op. Ik moet pc rebooten door power knop in te houden en dan her op te starten.

Wanneer: Voornamelijk tijdens gamen, maar niet iedere spel.
3D games vaak: bv god of war, gas station simulator, forza horizon 5.
Bij sommige games zoals bv gas station simulator kan ik na heropstarten enkele uren spelen zonder crash.
Games als bv Factorio, Hearts of iron, nexomon crashen nooit.

Heel soms eens bij het kijken van video. Dit gebeurd max 1 keer om de 2 maanden fzo.
Temperaturen blijven bij elke toepassing in normale range, dus denk geen oververhitting.
Ram getest via memtest86, in alle sloten en combinaties gezet.
Bios update.
Frisse drivers.


Specs:
Mobo: B450 Aorus elite
CPU: AMD ryzen 5 2600
GPU : Radeon RX Vega 56
PSU : be Quiet B9 600w
Ram : 16 Gb (2x8) 2133 DDR4
SSD: Samsung 850 EVO 256gb (for OS)
Harddrive: 3TB
Case: Large coolermaster case

Ik kom er beetje zot van dat ik niet vind wat het is.
Ik vrees voor hardware en vrees GPU.
 
Kan natuurlijk vanalles zijn. Games met DRM-beveiliging, je anti-virus die tegenwerkt, een effectief virus, kapotte hardware, etc.

Ofwel ga je stap voor stap alle mogelijkheden na om hopelijk de schuldige te vinden.

Ofwel doe je eens een volledige format en re-install van Windows.

Ik heb zelf ook maanden last gehad van crashes en heb uiteindelijk door de zure appel gebeten en re-install van Windows gedaan, alles draait nu terug perfect.
 
ja idd, logs bekijken en eventueel de dump file inlezen via windbg (standaard win10).
Windbg Kan je downloaden via de windows store als je het toch standaard niet hebt staan.

Dat zal misschien al iets verduidelijken.
 
Recent heb ik dit ook bij BF2042, andere games hebben hier geen last van. Oorzaak ligt vaak heel breed.
Belangrijk is om vooral te schrappen wat niet past

Nog enkele tips:
- Overlay apps werken elkaar soms tegen (discord, Nvidia, Origin, Steam) --> uitzetten was bij mij de oplossing
- Full screen mode (niet windowed).
- Anti-virus of andere background processen
- Heeft de game Singleplayer? probeer eens een tijdje offline
 
Recent heb ik dit ook bij BF2042, andere games hebben hier geen last van. Oorzaak ligt vaak heel breed.
Belangrijk is om vooral te schrappen wat niet past

Nog enkele tips:
- Overlay apps werken elkaar soms tegen (discord, Nvidia, Origin, Steam) --> uitzetten was bij mij de oplossing
- Full screen mode (niet windowed).
- Anti-virus of andere background processen
- Heeft de game Singleplayer? probeer eens een tijdje offline

Oorzaak is snel gevonden in dit geval.
 
Maar 1 error in logs

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Dat is waarschijnlijk omdat ik via de powerknop de pc moet uitzetten en heropstarten.
Geen andere error.

Als ik wat verder zoek op deze site :


Kan het foute PSU liggen:

<Data Name="BugcheckCode">0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>

<Data Name="SleepInProgress">0</Data>

<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>

<Data Name="BootAppStatus">0</Data>

<Data Name="Checkpoint">0</Data>​

Clean windows install gedaan. Enkel noodzakelijke zaken geïnstalleerd.
Probleem blijft.
 
Laatst bewerkt:
Oorzaak is snel gevonden in dit geval.
Ja.. achteraf gezien heel domme aankoop, voel me bekocht :)

Ontopic:
Maar 1 error in logs


Dat is waarschijnlijk omdat ik via de powerknop de pc moet uitzetten en heropstarten.
Geen andere error.

Als ik wat verder zoek op deze site :


Kan het foute PSU liggen:

<Data Name="BugcheckCode">0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>

<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>

<Data Name="SleepInProgress">0</Data>

<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>

<Data Name="BootAppStatus">0</Data>

<Data Name="Checkpoint">0</Data>​

Clean windows install gedaan. Enkel noodzakelijke zaken geïnstalleerd.
Probleem blijft.
Dat is een typische alert van stroomverlies, aangezien je zegt dat je powerbutton shutdown hebt moeten doen is dat ook direct gevonden.

Probeer anders eens wat GPU benchmarks te laten lopen em je systeem laten belasten met gekende software waar andere geen last mee hebben.
laat die een uurtje of 4 zijn ding doen, kijk of die dan nog crasht. Die programma's halen het onderste uit je hardware.
 
PC crasht dan :)

Heb paar GPU benchmarks gedaan -> Crash
OCCT power stress test -> Crash

Update: OCCT test nu met veel zwakkere gpu GTX 960 gedaan. Geen crash, maar ik weet niet of dit nuttig was.
 
Laatst bewerkt:
PC crasht dan :)

Heb paar GPU benchmarks gedaan -> Crash
OCCT power stress test -> Crash

Update: OCCT test nu met veel zwakkere gpu GTX 960 gedaan. Geen crash, maar ik weet niet of dit nuttig was.
Als hij altijd crasht met de andere GPU en niet met deze, maakt het niet uit of deze zwakker is of niet. Dan kan je al vrij zeker in die richting kijken.
 
Ik ga binnekort dan eens gpu testen bij een vriend en zijn gpu in mijn systeem.
Zullen het nadien dan weten zeker.
Ik hoop PSU stuk met deze gpu prijzen :(
 
Tijdje terug ook ongeveer hetzelfde meegemaakt. PC crashte telkens als de load in-game te hoog was. Voeding vervangen, bleek het uiteindelijk de GPU te zijn (was een Vega 64). Kaart terug stock gezet en terug gestuurd onder garantie (had nog 6 maanden garantie), heb 2/3 van men geld terug gekregen omdat ze die Ref. 64's niet meer maakte.
 
Ik heb hier paar maanden geleden een B450 Aorus elite moeten vervangen met bijna dezelfde symptomen, bij belasting plots random uitvallen. Bios update en dergelijke maakte niet uit was simpelweg defect. Maar sluit eerst de voor de handliggende componenten uit zoals psu.
 
Vooraleer je deze afschrijft, probeer eens oudere drivers (clean) te installeren. In het verleden ook een Vega 56 gehad en hier had ik ook last met nieuwere drivers. Oudere drivers geinstalleerd (en niet meer geupdate) was voor mij een fix.
 
Vooraleer je deze afschrijft, probeer eens oudere drivers (clean) te installeren. In het verleden ook een Vega 56 gehad en hier had ik ook last met nieuwere drivers. Oudere drivers geinstalleerd (en niet meer geupdate) was voor mij een fix.
Heeft niet geholpen. Toch bedankt voor tip!
 
Hoe is de PSU aangesloten naar je GPU?
2 afzonderlijke PCI-e 6+2 kabels? Of één kabel die gesplitst wordt naar 2x 6+2?
 
Terug
Bovenaan