[PROB] PC start op maar geeft geen output

Général Zantas

Well-known member
Sinds vandaag start mijn pc nog wel op maar geeft geen output meer. Ik heb een doorschijnende case met binnenin lampjes, die branden allemaal. Ook de verschillende fans werken allemaal nog. Maar er komt geen output meer naar mijn schermen en mijn keyboard licht ook niet meer op.

De PC is van 1 Januari 2019, dus 3,5 jaar oud. MSI Radeon RX580 8GB, 240 GB SSD, 16GB (2*8) RAM Corsair Vengeance DDR4, AMD Ryzen 5 2600 3.9 GHz, MSI B450M Bazooka, Windows 10.

Ik werk van huis uit en gebruik dezelfde schermen en keyboard met mijn werklaptop, ik type momenteel op dat keyboard en scherm via de laptop. De peripherals werken dus wel. De laatste keer dat ik de pc gebruikte, was gisterenavond. Zonder problemen en ook gewoon correct afgesloten.

Zonet heel even de pc opgestart gekregen nadat ik hem een kwartier uit heb laten staan (maar wel aan de stroom gelaten), maar ik kreeg een scherm met de melding: "devices changed (cpu or memory) or cmos have been cleared please enter setup to configure your system", na een trip via BIOS (niets gewijzigd) op mijn bureaublad geraakt en een kwartier kunnen browsen maar dan bevroor de pc. Als ik dan probeerde te rebooten, dan viel hij gelijk uit. Nog een keer opstarten en plots begon hij tijdens de opstart te piepen, dus ik heb gelijk maar de pc weer uitgezet en sindsdien niet meer geprobeerd.

Initieel na wat googlen dacht ik aan een platte CMOS batterij, maar ik heb zo geen reserve batterij om ze te vervangen en te testen. Zal tot morgen moeten wachten.
Maar goed, misschien ben ik verkeerd. Iemand die de symptomen herkend en andere opties kan aanraden om te proberen?
 
Het scherm geeft niks weer, dus geen foutencodes neen.
Bedoel op het moederbord zelf. Een code met 2 cijfers of letters of combinatie. Moest dat er niet zijn eventueel luisteren naar het aantal beeps.

Zoiets als hieronder. En dan de error code opzoeken voor uw type moederbord.
rYTJRUL.jpeg



edit: kunnen ook bepaalde LED's zijn die oplichten. Zie https://www.cgdirector.com/msi-ez-debug-leds-troubleshooting/.
 
@Deckard

Bedankt. Ik heb ondertussen de CMOS batterij vervangen en dat heeft het probleem niet opgelost.
Computer aangezet en ik hoor 3 luide bieptonen. Ik heb zo geen foutcodes maar inderdaad LED lichtjes.
Het is niet 100% zichtbaar maar de LED lichtjes voor CPU en DRAM branden, VGA en BOOT staan uit.

Het is een beetje bizar want quasi alles op de website die je linkt en enkele andere websites, gaan over dit soort issues na de installatie van een pc. Niet iets dat na 3 jaar plots opduikt.

led-lichtjes.png
 
@Deckard

Bedankt. Ik heb ondertussen de CMOS batterij vervangen en dat heeft het probleem niet opgelost.
Computer aangezet en ik hoor 3 luide bieptonen. Ik heb zo geen foutcodes maar inderdaad LED lichtjes.
Het is niet 100% zichtbaar maar de LED lichtjes voor CPU en DRAM branden, VGA en BOOT staan uit.

Het is een beetje bizar want quasi alles op de website die je linkt en enkele andere websites, gaan over dit soort issues na de installatie van een pc. Niet iets dat na 3 jaar plots opduikt.

led-lichtjes.png

Misschien eens proberen met 1 RAM module er uit te halen en zien of er dan iets verandert. Indien niet de andere.
Als dat allemaal nog hetzelfde geeft de RAM modules (of 1 ervan) in die witte sleuven steken.
 
3 beeps is in principe inderdaad RAM. Ik zou eens beginnen met alle modules eruit te halen en terug goed vast te klikken (misschien maakt er eentje gewoon een slecht contact). Indien het probleem aanhoudt, 1 per 1 testen indien je meerdere modules hebt.
 
@Deckard @REpute

Dank voor het advies.
Ik heb deze voormiddag beide RAM-modules eruit gehaald en een beetje schoongemaakt. Met of zonder RAM, zelfde probleem echter wanneer ik de machine opstartte. Wanneer ik echter 1 module erin liet, die dichtste bij de CPU, kwamen de biepen niet meer voor. Probleem zelf bleef wel bestaan en de LED-lampjes van CPU en DRAM problemen bleven branden op het moederbord.
Probleem is dus waarschijnlijk de CPU. Ik heb de CPU koeler losgemaakt en helemaal schoongemaakt. Ook de omgeving van de CPU zelf helemaal vrijgemaakt van stof. Maar bij het opstarten is er geen verbetering. Zwart scherm zonder output, terwijl de computer effectief wel opstart.

Is er nog iets anders dat ik kan proberen?
 
Misschien een pin van je cpu licht geplooid ?
Ondanks hij voordien werkte dat hij nu maar pas z'n kuren krijgt ?

En heb je zelf al je CMOS reset uitgevoerd ? Misschien dat er ergens problemen zijn met Timings / XMP profile
 
Zit uw kabel scherm <-> GPU in de juiste poort in de desktop ?

Niet ironisch bedoeld, heb mezelf al 2 keer heel dom gevoeld.
 
Oke, vreemd genoeg start hij nu wel weer gewoon op (weliswaar met nog maar 1 latje RAM erin). Nu, dat deed hij gisterenavond ook om dan te bevriezen.

Even afwachten en beetje verder testen met de RAM.
 
Misschien ook eens kijken of XMP niet opstaat in je BIOS en daar afzetten.
 
PC werkt nog altijd, zonder te bevriezen. Ondertussen 2e RAM latje erin gestopt en hij doet het wederom zoals normaal.

Vrij vreemd, na het schoonmaken deed die het nog altijd niet, en nadat ik dan 15-30 minuten gewacht heb, doet die het wel weer. Even aankijken of het zo blijft.
 
Van 12 t/m 15 Mei met de pc gewerkt zonder problemen. Ganse week de pc niet aangeraakt, vanavond weer continu problemen. Hij bevriest, start niet goed op, dan na 2x opnieuw proberen, start hij wel weer op. Na een tijd (soms 2 minuten, soms een half uur) bevriest die weer, etc.

Event Log toont ook niets interessant.

3,5 jaar lijkt me toch iets te snel om de pc te vervangen door een nieuwe, ondanks dat die bv al meer dan 2 jaar ook geen Windows Update geinstalleerd meer krijgt wegens bepaalde issues (geen idee welke).
 
Zoals je zelf al zei: heel moeilijk om een oorzaak te vinden. Ik denk dat je eventueel moet opteren om componenten te vervangen?
Ik zou kijken richting voeding of ram.
 
Terug
Bovenaan