Opstart problemen PC

Furyan

New member
Beste forumleden,

Ik heb recent een nieuwe pc samengestoken voor mijn vader aangezien de vorige oud en traag werd.
De enige onderdelen die we gehouden hebben zijn de case en de oude HDD (om de gegevens nog over te zetten)
De nieuwe pc werkt goed als deze eenmaal opgestart is, maar om hem opgestart te krijgen is het soms heel wat werk.
Het zit namelijk zo als deze lange tijd uitgestaan heeft (voorbeeld een hele nacht), we deze pc soms wel 5x moeten herstarten eens hij effectief volledig opstart.
Bij bv. de 1ste opstart zie je het logo van Asus van de bios even flikkeren en daarna blijft het scherm gewoon zwart, als we dan op de reset knop drukken van de pc dan kan het daarna weer hetzelfde lopen of met enig geluk start hij dan wel volledig op.
Het is ook zeer moeilijk om te controleren of een oplossing gewerkt heeft, want eens hij opgestart is dan herstart hij zonder enige problemen. Het kan ook zijn dat die de volgende dag zonder problemen opstart maar de dag erna niet.

Wat ik al geprobeerd heb zijn de volgende dingen:
- alle connecties nagelopen in de case (heeft niet geholpen)
- alle drivers geupdated.
- spanning stopcontact gecontroleerd en deze is goed (had namelijk ergens gelezen dat het moederbord moeilijk kon doen als die geen goeie spanningen kreeg?)

Waar ik nog aan zat te denken wat het probleem kon zijn omdat de vorige pc soms ook deze opstart problemen had, is dat het probleem ergens in de bekabeling van de case ligt? bv de bekabeling van de start knop? kan dit? Zoja hoe kan je dit nameten of controleren?

Is er een mogelijkheid dat de oude HDD hier de boosdoener is? of kan dit niet zo vroeg in het opstart proces?

De nieuwe pc bestaat uit de volgende onderdelen:
- Processor: AMD Ryzen 5 5600G 3900 AM4 BOX 1 149,90 149,90 A Wraith Stealth
- Moederbord: Asus PRIME B550M-A
- RAM: D4 16GB 3600-16 Renegade K2 KFY
- Voeding: be quiet! System Power 9 400W ATX24
- SSD: Samsung 500GB 2.6/3.1G 980 M.2 SAM

Graag hoor ik of jullie nog enige tips hebben of dingen die ik kan controleren om dit probleem op te lossen?
 
Is er een mogelijkheid dat de oude HDD hier de boosdoener is? of kan dit niet zo vroeg in het opstart proces?
Stap 1 had moeten zijn om de gegevens naar een SSD over te zetten en die HDD weg te smijten. 95% zeker dat uw probleem opgelost gaat zijn. Maakt de HDD veel lawaai?
 
Stap 1 had moeten zijn om de gegevens naar een SSD over te zetten en die HDD weg te smijten. 95% zeker dat uw probleem opgelost gaat zijn. Maakt de HDD veel lawaai?
neen helemaal niks. ik heb zelf al verschillende HDD scan tools gebruikt om deze te testen (aangezien ik ook een vermoedde had dat deze het aan het begeven was) maar deze geven allemaal weer dat deze gezond is.

de hdd dient nu enkel als opslag ter info. hier word Windows niet op gestart. zou het dan nog kunnen dat deze problemen geeft? ik ga het alleszins is testen.
 
- Je zegt 'drivers geupdate', tel je de BIOS hier ook onder? Indien niet, check die maar is voor een update.
- Wat als je boot van CD / USB , doet ie dan ook lastig?

En doe is een clean install.
 
- Je zegt 'drivers geupdate', tel je de BIOS hier ook onder? Indien niet, check die maar is voor een update.
- Wat als je boot van CD / USB , doet ie dan ook lastig?

En doe is een clean install.
- neen de bios niet, omdat het enige risico's met zich meeneemt heb ik mij altijd laten wijsmaken.
- Het booten via USB zal ik volgende keer proberen.
- de pc is nieuw samengestoken met een nieuwe SSD dus er is hier al een clean install op gedaan 😃
 
neen helemaal niks. ik heb zelf al verschillende HDD scan tools gebruikt om deze te testen (aangezien ik ook een vermoedde had dat deze het aan het begeven was) maar deze geven allemaal weer dat deze gezond is.

de hdd dient nu enkel als opslag ter info. hier word Windows niet op gestart. zou het dan nog kunnen dat deze problemen geeft? ik ga het alleszins is testen.
Probeer eens de PC op te starten met de HDD niet aangesloten. Misschien scheelt er toch iets maar is dit in de SMART data niet duidelijk.
 
Geeft het moederbord, in het geval dat hij op een zwart scherm blijft hangen, geen beep of iets dergelijks? Of zijn er geen LED's op het moederbord die een signaal geven? Dan kan je in de handleiding nakijken wat dat wil zeggen.
 
Geeft het moederbord, in het geval dat hij op een zwart scherm blijft hangen, geen beep of iets dergelijks? Of zijn er geen LED's op het moederbord die een signaal geven? Dan kan je in de handleiding nakijken wat dat wil zeggen.
neen deze geeft geen biep. er is 1 led die continue blijft branden maar dat zou verwijzen naar "no graphics card". Deze is er ook niet dus dat zou moeten kloppen
 
Ik heb er die oude hdd eindelijk uitgehaald, maar het probleem is nog steeds niet opgelost.. na een nachtje rusten startte hij weer niet in 1 keer op en hebben we enkele malen moeten restarten eer hij volledig opstarte. Iemand nog tips?
 
Met zwart beeld bedoeld ge dat de pc crashed? Zou het ni kunnen dat hem gewoon boot maar geen beeld geeft? Zit er ergens in de bios geen instelling om de default GPU aan te wijzen?
 
Met zwart beeld bedoeld ge dat de pc crashed? Zou het ni kunnen dat hem gewoon boot maar geen beeld geeft? Zit er ergens in de bios geen instelling om de default GPU aan te wijzen?
Het lijkt erop dat die crashed ja, er gebeurd gewoon niks meer. Het scherm blijft zwart en het aanmeldscherm komt er niet door en dus ook geen bureaublad. Om de default gpu aan te wijzen heb ik nog niet gecontroleerd, gaat da nie automatisch?
 
Normaal wel ja.
Kijk ook eens naar DOCP. Is er een OC-profiel van uw ram ingesteld? Is nogal belangrijk met nen APU.
Hebt ge nog uw oude GPU liggen soms? Probeer of ie daarmee direct doorstart.
 
Normaal wel ja.
Kijk ook eens naar DOCP. Is er een OC-profiel van uw ram ingesteld? Is nogal belangrijk met nen APU.
Hebt ge nog uw oude GPU liggen soms? Probeer of ie daarmee direct doorstart.
Ik had een oc-profiel ingesteld van het ram geheugen, maar dan had ik nog die problemen. Ik heb het momenteel op default of auto staan omdat ik dacht dat het misschien daar aan lag. Ik zal eens proberen met de oude gpu er in te steken, als deze nog niet weggegooid is.
 
Die APU's hebben al even last van compatibiteitsproblemen om te booten zonder discrete GPU. Sommige doen dat perfect, andere dan weer niet. Vooral op 1080p hebben die vaak problemen.

Je bent al lang niet de eerste en ook niet de laatste.

Ik zou sowieso toch eens proberen om de BIOS te flashen naar de laatste versie, kan veel mee opgelost worden. Indien dat niet werkt zou ik eens proberen om een simpele GPU ofzo te gebruiken en zien of die PC dan effectief feilloos boot.
 
Heb dat probleem , mobo is ook Asus, gebruik al 20 jaar Asus maar dus ook dat probleem met de boot en hangen tijdens de boot en meerdere keren opstarten, heb een paar weken een nieuwe gpu gestoken (rest is onveranderd) en sindsdien start de pc op van de eerste start, al weken geen probleem meer, my 2 cents
 
All,

Het is nu al even geleden, maar het eindelijk bovenstaande allemaal kunnen proberen..
- Ik heb de oude grafische kaart er terug ingestoken van de oude PC (deze werkt 100% zeker nog) - Probleem is er nog steeds
- ik heb een update van de BIOS gedaan, probleem is er nog steeds.
- ik heb de DOCP terug ingesteld voor het OC-profiel van het RAM geheugen, nog steeds hetzelfde probleem.

Ik begin zo stilaan te twijfelen of het niet misschien aan de omkasting kan liggen? dat is het enige oude dat nog overblijft. bekabeling van de aan/uit knop of reset knop? ik ben maar aan het denken natuurlijk.
 
omkasting zou mij ergens verwonderen, tenzij er ergens een standoff verkeerd onder uw moederbord zit, maar dan zou dit veel frequenter voorvallen.

Ik zou dan eerder richting voeding kijken, weet niet of je deze al eens gewisseld hebt?
 
omkasting zou mij ergens verwonderen, tenzij er ergens een standoff verkeerd onder uw moederbord zit, maar dan zou dit veel frequenter voorvallen.

Ik zou dan eerder richting voeding kijken, weet niet of je deze al eens gewisseld hebt?
Voeding is nieuw, maar ik heb helaas de oude niet meer liggen om dit te kunnen testen.

De reden waarom ik denk richting de omkasting is omdat als de oude onderdelen er in zaten dit probleem ook kon voorkomen, alleen niet zo frequent.
 
Zoals je zegt mss de case, maar dan denk ik eerder de knop of "power button" die blijft hangen, mss moet je eerst eens opstarten door de pwr sw (power switch) + en - te shorten ipv de knop te gebruiken.
aangezien je zegt dat de oude dit ook kon hebben, lijkt me dit het meest waarschijnlijke.

mss de voeding idd, stekkers eens uittrekken en weer goed insteken
 
Laatst bewerkt:
Heb je geen multimeter waarme je eens uw voeding kunt meten bij zo een opstart?
Misschien een defecte voeding?
 
Terug
Bovenaan