[Solved] PC luidruchtig en geen beeld bij opstarten

Yusifer

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik heb nieuw RAM geheugen gekocht, zelfde DDR en kloksnelheid als het RAM dat al in mijn PC zat, enkel meer GBs nu.

PC afgesloten en de knop van de voeding uitgeschakeld to play safe.

Ik open het deurtje van de kast, ik blaas ook nog al het stof er eens uit (was hard nodig zo te zien). Haal de oude RAM eruit, klik het nieuwe RAM in.

Ik zet de voeding weer aan, en druk de aan/uit knop van de PC. Ik merk al direct dat de PC nu veel luider klinkt (geen idee welke ventilator(s) het zijn) en dat er geen beeld op mijn schermen komt.

Ik heb het RAM-geheugen eruit gehaald en opnieuw geprobeerd, maar zelfde verhaal. Ook als ik het oude RAM geheugen erin steek.

Enige wat ik opmerkte bij het wisselen van RAM dat mijn videokaart nogal warm aanvoelde, maar vond dat niet direct abnormaal. Het was al volledig afgekoeld na 5 minuten. Het is een RTX 2070 Super met zo RGB aan de zijkant. Bij het opstarten merkte ik dat dit RGB een beetje flikkert om de zoveel seconden, maar ik weet niet of dat altijd zo geweest is.

Wie o wie heeft een mogelijke oplossing?
 
Kun je ergens een diagnoseled zien op het moederbord ivm bootstatus?
Ik zou eventueel eens de grafische kaart & ram eens opnieuw uithalen en opnieuw insteken. Ook alsnog alle voedingsconnectoren te controleren. (bv 24pins op het moederbord, PCIe connectoren op de grafische kaart)
 
Ondertussen al opgelost. Ik panikeerde wat te snel.

Bij het herplaatsen denk ik dat ik tegen de CPU koeler gebotst ben. De kabel van 1 van de ventilators was lichtjes losgekomen.

Ik dacht niet dat zoiets het probleem kon oplossen maar blijkbaar wel. Die kabel er terug goed in gestoken, nieuwe RAM latjes terug op geklikt en het boot en herkent het nieuwe RAM.

Probleem opgelost al blijf ik het raar vinden dat zoiets zo'n problemen kon veroorzaken en waarom hij nog altijd niet wou opstarten zonder RAM latjes.
 
Sowieso gaat uw pc niet starten zonder RAM. Maar het is wel raar dat hij niet wou starten door een slecht/geen contact met uw cpu-ventilator
 
Sowieso gaat uw pc niet starten zonder RAM. Maar het is wel raar dat hij niet wou starten door een slecht/geen contact met uw cpu-ventilator
Wie weet ligt het probleem toch ergens anders en heb ik dat zonder te beseffen opgelost toen ik dat contactske terug aansloot. :unsure:
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan