Als je met een paar man gaat, is de parking dan waarschijnlijk wel nog goedkoper.
Dat is waar maar tegelijk ook jammer, want de trein is eigenlijk een prima vervoersmiddel van/naar de luchthaven. De enige reden waarom je de trein niet neemt is de kostprijs (tenzij de treinverbinding bij heel vroege of heel late vluchten niet uitkomt). Die onnodige autorit van Geel naar Zaventem en terug is weeral meer dan 10 liter benzine of diesel die niet had moeten verstookt worden. Ik merk dat ik daar met de jaren gevoeliger voor word.
Bedrijfswagens (en in een gezelschap van enkele vrienden zal iemand wel een firmakar hebben) zorgen natuurlijk ook voor een foute afweging. Je vergelijkt de kostprijs van de trein met de kostprijs van de parking, zonder de variabele kost van de auto (brandstof, slijtage) mee te nemen in de vergelijking.
Niettemin is die Diabolo-regeling een typisch Belgisch gedrocht. Die investering had gewoon door de overheid moeten gebeuren, dan was er helemaal geen sprake van een ontmoedigende Diabolo-taks.
De overheid had indertijd geen ruimte in de begroting om (goedkope) overheidsschuld aan te gaan om de Diabolo-tunnel te bouwen. Geen probleem natuurlijk voor onze leider: ze zetten een publiek-private samenwerking (PPS) in de markt waarbij een private partij niet alleen de tunnel zou bouwen, maar hem ook zelf zou financieren.
De overheid betaalt sinds de opening van de tunnel in 2012 een vaste huurprijs, aangevuld met een variabele prijs per verkocht ticket. Ruwweg lag het financieel rendement voor de investeerder tussen de 5 en 7%, afhankelijk van de vraag naar Diabolo-tickets. Dat gebeurde dus in een tijd dat de overheid voor ongeveer 3 % kon lenen en ze die tunnel dus in elk scenario goedkoper zelf kon financieren.
Die PPS werd trouwens op 28 september 2007 ondertekend.
Premier van België van 12 juli 1999 tot 20 maart 2008, never forget.