Parijs-Roubaix 09/04/23

Het vergelijken van palmaressen is niet alleen subjectief, maar ook weinig zeggend. Uiteindelijk winnen die mannen tientallen grote wedstrijden en gaan ze toch hun top drie hebben.
WVA kan nog RVV en PR winnen de komende jaren. Kans is groot dat die over twintig jaar toch vooral zal spreken over zijn E3 overwinning gezien dat podium.
 
Het vergelijken van palmaressen is niet alleen subjectief, maar ook weinig zeggend. Uiteindelijk winnen die mannen tientallen grote wedstrijden en gaan ze toch hun top drie hebben.
WVA kan nog RVV en PR winnen de komende jaren. Kans is groot dat die over twintig jaar toch vooral zal spreken over zijn E3 overwinning gezien dat podium.
Over 20 jaar heeft die een grote foto van Calais in zijn living hangen. Hoeveel renners kunnen ze zeggen dat ze solo hebben gewonnen in de gele trui? Dat is normaal iets alleen weggelegd voor Tour winnaars, en dan nog...
En Malauncène & Parijs in Tricolore zullen ook wel absolute hoogtepunten blijven, een monument meer of minder gaat de waarde van die overwinningen niet verminderen voor VA zelf. Juist voor de waardering van het palmares van buitenaf misschien... maar wat dan nog.
 
welke beelden zie jij dat dan duidelijk? Want ik zie op de beelden enkel dat VDP terugrijdt naar Van Aert nadat hij zo goed als stil stond door die fase met Degenkolb (ook wel een zeer triestige reactie om dat een zogezegd race-incident te noemen, maar dat zal wel de frustratie zijn hoop ik)
Wat was het anders? Een moedwillige aanval op MVDP door Philipsen die dat bekokstoofd heeft met WVA?

Voor alle duidelijkheid, mijn 2de zin is het in het belachelijke trekken ;) Maar wat zou het anders zijn dan een race incident? MVDP heeft ook niet gewacht op WVA na zijn lekke band, wat ook niet hoeft.

Het is volle finale, dan moet er niet meer gewacht worden, zeker wanneer je zelf totaal niet betrokken bent bij het incident.
 
Wat was het anders? Een moedwillige aanval op MVDP door Philipsen die dat bekokstoofd heeft met WVA?

Voor alle duidelijkheid, mijn 2de zin is het in het belachelijke trekken ;) Maar wat zou het anders zijn dan een race incident? MVDP heeft ook niet gewacht op WVA na zijn lekke band, wat ook niet hoeft.

Het is volle finale, dan moet er niet meer gewacht worden, zeker wanneer je zelf totaal niet betrokken bent bij het incident.
gaat over het feit dat Kimme het een zogezegd race incident noemt. Terwijl die zogezegd weg moet natuurlijk. Dit is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden :(
 
gaat over het feit dat Kimme het een zogezegd race incident noemt. Terwijl die zogezegd weg moet natuurlijk. Dit is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden :(
Op die manier, mea culpa.

Dat gezegd zijnde, we weten allemaal dat Kimme zich al eens graag uitdrukt in absoluten, hij is daar niet de enige in, om dan steeds elke woord te gaan analyseren helpt de discussie ook niet vooruit ;)

Voor mij was WVA minstens bij de top 3 van sterkste mannen in de finale, net als MVDP. Philipsen en Degenkolb mogen vechten voor de derde plaats. Zowel voor Wout persoonlijk als voor de wedstrijd was het jammer dat hij net daar een platte band kreeg.
 
Over 20 jaar heeft die een grote foto van Calais in zijn living hangen. Hoeveel renners kunnen ze zeggen dat ze solo hebben gewonnen in de gele trui? Dat is normaal iets alleen weggelegd voor Tour winnaars, en dan nog...
En Malauncène & Parijs in Tricolore zullen ook wel absolute hoogtepunten blijven, een monument meer of minder gaat de waarde van die overwinningen niet verminderen voor VA zelf. Juist voor de waardering van het palmares van buitenaf misschien... maar wat dan nog.

Worden die Tour ritten nu niet een beetje overschat? Niemand spreekt toch bij Boonen en Gilbert over hun Tour ritten of zelfs de groene trui? Gaat toch volledig over hun monumenten + wereldtitel als hun palmares wordt besproken?

Wie heeft het grotere palmares? Museeuw of Steels? Dan zegt iedereen toch gewoon Museeuw met zijn 6 monumenten en wereld titel en niemand Steels met zijn 9 Tour ritten en gent-wevelgem? Als je het hebt over de groten van de jaren 90' zullen wenigen zeker in Belgie Museeuw niet erbij rekenen terwijl met alle respect voor Steels ziet er een goeie rustige man uit gaat niemand hem toch bij de groten rekenen?
 
of verlekkerd terugkijken naar de waaiereditie van GW

Akkoord met uw post buiten dit. De blessures vielen toen toch allemaal heel goed mee? Zag er allemaal veel gevaarlijker uit dan het was. Er zijn heel wat edities van GW en andere klassiekers of Touretappes geweest waar veel meer valpartijen waren dan in die Gent Wevelgem hoor. De valpartijen zagen er gewoon veel spectaculairder uit. Toch een groot verschil met even tegen 60 a 70km een bos met uitstekende stenen in te vliegen. Wind en regen in GW maakt de koers, het bos van Wallers doet helemaal niet buiten favorieten uitschakelen door band/wielbreuken en valpartijen. Dit jaar was het wel heel frappant aangezien 90% van het peloton gewoon uitgeschakeld werd omdat er 1 iemand wegschuift. Koers op slot voor 80km als gevolg.
 
Worden die Tour ritten nu niet een beetje overschat? Niemand spreekt toch bij Boonen en Gilbert over hun Tour ritten of zelfs de groene trui? Gaat toch volledig over hun monumenten + wereldtitel als hun palmares wordt besproken?

Wie heeft het grotere palmares? Museeuw of Steels? Dan zegt iedereen toch gewoon Museeuw met zijn 6 monumenten en wereld titel en niemand Steels met zijn 9 Tour ritten en gent-wevelgem? Als je het hebt over de groten van de jaren 90' zullen wenigen zeker in Belgie Museeuw niet erbij rekenen terwijl met alle respect voor Steels ziet er een goeie rustige man uit gaat niemand hem toch bij de groten rekenen?
Bij Gilbert denkt iedereen gewoon terug aan 2011 :D
 
Hetgeen een WVA wel meer heeft dan een Boonen, is de manier waarop in de Tour.

Boonen heeft 'gewoon' een aantal massasprints gewonnen en het groen. Wout won 2 jaar geleden nog een bergrit, een TT en op de Champs, ongezien in het moderne wielrennen. Ook de manier waarop hij vorig jaar het groen wint, een rit solo wint in de gele trui en daarbovenop nog eens superbelangrijk is voor de ploeg, dat blijft bij.

Nu, ik schat een monument ook nog altijd hoger in dan een ritzege in de Tour, daar niet van. En in Vlaanderen blijven de RVV en P-R natuurlijk het meest hangen.

Dus ja, als Wout zich in Vlaanderen écht in de geschiedenisboeken wil nestelen, doet hij er goed aan om toch een keer WK te worden en/of RVV en P-R te winnen. ;)
 
Hetgeen een WVA wel meer heeft dan een Boonen, is de manier waarop in de Tour.

Boonen heeft 'gewoon' een aantal massasprints gewonnen en het groen. Wout won 2 jaar geleden nog een bergrit, een TT en op de Champs, ongezien in het moderne wielrennen. Ook de manier waarop hij vorig jaar het groen wint, een rit solo wint in de gele trui en daarbovenop nog eens superbelangrijk is voor de ploeg, dat blijft bij.

Nu, ik schat een monument ook nog altijd hoger in dan een ritzege in de Tour, daar niet van. En in Vlaanderen blijven de RVV en P-R natuurlijk het meest hangen.

Dus ja, als Wout zich in Vlaanderen écht in de geschiedenisboeken wil nestelen, doet hij er goed aan om toch een keer WK te worden en/of RVV en P-R te winnen. ;)

aha maar wat zeggen we over Laporte in GW dan binnen een paar jaar niemand nog weet hoe hij dat won enkel nog dat hij dat wint

Daar zit wel het probleem natuurlijk. We hebben het over de geschiedenis boekjes en daarin is maar bitter weinig plaats voor de manier waarop. Op de erelijst van PR staat bij 2023 dat VDP won voor Philipsen en VA. Dat VA lek reed op een slecht moment gaan ze er niet bij zetten.

Als hij zich echt in het rijtje Museeuw, Boonen en Gilbert wil nestelen (om het even bij enkel de Belgen te houden) dan moeten er toch gewoon monument gewonnen worden en zelfs meer dan een keer.
 
Worden die Tour ritten nu niet een beetje overschat? Niemand spreekt toch bij Boonen en Gilbert over hun Tour ritten of zelfs de groene trui? Gaat toch volledig over hun monumenten + wereldtitel als hun palmares wordt besproken?

Wie heeft het grotere palmares? Museeuw of Steels? Dan zegt iedereen toch gewoon Museeuw met zijn 6 monumenten en wereld titel en niemand Steels met zijn 9 Tour ritten en gent-wevelgem? Als je het hebt over de groten van de jaren 90' zullen wenigen zeker in Belgie Museeuw niet erbij rekenen terwijl met alle respect voor Steels ziet er een goeie rustige man uit gaat niemand hem toch bij de groten rekenen?
Is Museeuw de vdP en Steels de VA in u vergelijking? Want das wel héél scheefgetrokken... zó groot is het verschil écht niet. Nog niet bekan. vdP staat echt nog niet op het niveau van Museeuw volgens u monumenten logica en Steels (toen G-W nog een veredeld sprinters WK op woensdag was en er elk jaar 7-8 massasprints waren in de Tour) komt nog niet aan de enkels van Van Aert, niet kwa palmares en zeker niet als renner.

Als ik de naam Cavendish hoor denk ik eerst en vooral aan de Tour en pas daarna (misschien) aan het feit dat hij ook ooit WK & San Remo gewonnen heeft. Cavendish = de Tour. Das net hetzelfde.
Waarom spreekt er niemand over Gilbert zijn Tour rit? Omdat hij der maar 1 gewonnen heeft... in 2011 dan nog, I know, shocking :unsure:
En het gaat ook niet over de streepjes op zich maar ook over hoe iconisch die overwinning waren.

Bij Van Aert gaat die in Calais blijven plakken op het netvlies. En waarom? Omdat het in de Tour de France is, de enige koers waar heel de wereld naar kijkt. Als hij dat doet in de Giro of de Dauphiné kraait er geen haan naar.

Hoeveel mensen weten nog hoe vdP vorig jaar weer de RvV won denk je? vdP heeft intussen 4 monumenten gewonnen en toch gaat deze altijd mee in zijn lijstje meest iconische overwinningen staan: gewoon omdat het de Tour is.
694


Van Aert heeft buiten RvV en P-R alles gewonnen wat er voor hem realistisch gezien te winnen valt.
* In PR was hij op 5 deelnames 3 keer (minstens gedeeld) beste man in koers maar heeft hij in al die edities gewoon zijn kans niet kunnen verdedigen.
* In RvV heeft hij de pech dat hij tegen 2 mannen aan loopt die daar een parcours terugvinden dat meer op hun maat is.
* Er is in MSR in de laatste 16 jaar niemand in geslaagd van te dubbelen.

Dat je geen fan bent, ok. Maar een beetje een rationele kijk kan geen kwaad. Als het in Roubaix eens stopt met die miserie kan het zomaar zijn dat hij die koers nog 3 keer wint. Als het blijft lopen zoals de afgelopen 5 jaar dan zal hij ergens anders ne kassei moeten halen. Dan mag je nog de beste man in koers zijn wat je wil.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat van zijn 9 tour etappes er maar 2 massasprints waren...
Het feit dat hij in andere etappes meestal als knecht meedoet maakt het voor mij nog meer indrukwekkend. Cavendish of Sagan bvb. hebben nooit moeten knechten :)
5 sprints, 2 ITT, 1 late uitval en 1 lange ontsnapping
 
Is Museeuw de vdP en Steels de VA in u vergelijking? Want das wel héél scheefgetrokken... zó groot is het verschil écht niet. Nog niet bekan. vdP staat echt nog niet op het niveau van Museeuw volgens u monumenten logica en Steels (toen G-W nog een veredeld sprinters WK op woensdag was en er elk jaar 7-8 massasprints waren in de Tour) komt nog niet aan de enkels van Van Aert, niet kwa palmares en zeker niet als renner.

Als ik de naam Cavendish hoor denk ik eerst en vooral aan de Tour en pas daarna (misschien) aan het feit dat hij ook ooit WK & San Remo gewonnen heeft. Cavendish = de Tour. Das net hetzelfde.
Waarom spreekt er niemand over Gilbert zijn Tour rit? Omdat hij der maar 1 gewonnen heeft... in 2011 dan nog, I know, shocking :unsure:
En het gaat ook niet over de streepjes op zich maar ook over hoe iconisch die overwinning waren.

Bij Van Aert gaat die in Calais blijven plakken op het netvlies. En waarom? Omdat het in de Tour de France is, de enige koers waar heel de wereld naar kijkt. Als hij dat doet in de Giro of de Dauphiné kraait er geen haan naar.

Hoeveel mensen weten nog hoe vdP vorig jaar weer de RvV won denk je? vdP heeft intussen 4 monumenten gewonnen en toch gaat deze altijd mee in zijn lijstje meest iconische overwinningen staan: gewoon omdat het de Tour is.
694

Je overschat het geheugen van de mensen hoor. Binnen 3 jaar als je over VA en Calais begint gaan mensen het horen donderen in keulen. En zoals ik ook al zei 2 weken terug hadden we het nog over hoe niemand na een paar jaar nog weet hoe een zege is behaald toen Laporte GW won maar nu staan plots de manier waarop voor eeuwig in het collectief geheugen geprent? Wat is het nu?

Museeuw is Museeuw en Steels is gewoon Steels in mijn vergelijking.

euh Cav won 34 ritten in de Tour en is daarmee samen met Merckx record houder niet onlogisch dat hij vooral daarom wordt herinnerd. VA zit daar laats ik check nog niet echt in de buurt van.

En denk je nu echt dat ze bij VDP op het einde van zijn carriere met nu al 4 monumenten op zijn palmares veel aandacht gaan besteden aan die ene Tour rit? Kom nou serieus blijven.

DE TOUR is het belangrijkste. Maar wel DE TOUR hé dat is die gele trui in Parijs hebben dat is de essentie van de Tour en niet de prijs voor de strijdlust.
 
Idd. Of je nu 1, 2 of 10 ritzeges hebt in de tour maakt niet veel uit. Je bent gewoon "een ritwinnaar van de tour".
Diegene met 20 of 30+ zeges in de tour is een ander verhaal.

Maar het is wel bijzonder leuk om VA zoals vorig jaar te zien tijdens de tour.

Samen met Remco de trost van de belgen op deze moment :)
 
Ik zal u eens klaar en duidelijk antwoorden wat ik namelijk steeds altijd en overal doe. Nogmaals, op de Carrefour de L'Arbre zet WVA zijn demarrage in net op het moment van die ondertussen beruchte sandwich (het zogezegde race-incident). Wout neemt hier hooguit een aantal meters extra door maar je ziet op de beelden duidelijk wanneer VDP erachter gaat Wout verder en verder uitloopt op VDP. Het moment van zijn leegloper en dus hierdoor duidelijk snelheidsverlies van Wout laat VDP toe om snel terug te keren en er dan los over te gaan.

Onderweg was het wel degelijk Wout die de stevigste aanvallen van VDP kon beantwoorden. Kung, Ganna, Degenkolb en co werden er vrijwel steeds afgereden in die situaties. Neen, die waren volgens mij duidelijk niet de sterkste in koers.

Er waren nochtans een aantal mensen die er vorig jaar mee lachten of het onzin vonden dat hij corona had (niet op u bedoeld) zeker na zijn sterke P-R de week nadien. Het zij zo..

Om misverstanden hier uit de wereld te helpen ---> ik ben geen fan van VDP maar nog minder een hater en weet gerust dat hij een wereldtopper is in de koers.

Ik heb mijn mening ... jij de uwe ... ik zal het speciaal voor u nuanceren. Van Aert was duidelijk de sterkste renner op de Carrefour de l'Arbre... VDP de winnaar overall.
Eerst en vooral ik apprecieer deze post, er is moeite gedaan om je standpunten uit te leggen en ik merk hier pogingen tot nuance, bij deze nogmaals dat apprecieer ik.

Laten we eerst het filmpje linken van carrefour zondag zo is iedereen mee waarover het gaat: https://sporza.be/nl/2023/04/09/bek...ix-lek-op-carrefour-de-l-arbre~1681051230449/ .

Het 2de filmpje is de volledige carrefour, begin te kijken vanaf +- 25 seconden. Dan zie je dat wanneer Van Aert aan het aanvallen is, Van Der Poel nog van achter Philipsen moet komen. Dan rijdt hij Philipsen voorbij en dan zie ik nergens een vergroting van het gat. Vanaf dat de weg voor VDP vrij is loopt hij nergens meer achterstand op. Bij die ene grote bocht kan je timen dat zijn géén drie seconden, 2 a 2,5, maximum. En ik herhaal, dat is terwijl VDP nog achter Philipsen zat toen Van Aert al weg was! Dat Van Aert voorsprong pakt op een VDP die bijna valt en nadien even nodig heeft om voorbij Philipsen te geraken is de logica zelve (niet omdat hij niet goed genoeg is maar omdat je nu eenmaal niet zomaar overal voorbijsteekt op zo'n strook). Nu goed als jij denkt/vindt dat Van Aert wél uitloopt op VDP nadat deze de weg vrij heeft, dan is het zo maar dan gaan we daar nooit in overeenkomen want ik zie dat niet en ik heb dat filmpje van 3min20 net vier keer herbekeken. Waarvan twee keer vanaf +- seconde 25.

Ik ga nog akkoord, deels omdat ik mij dat niet met 100% zekerheid herinner dat Van Aert het vaakst eerst op het wiel zal gezeten hebben. Ik ga niet akkoord dat die er vrijwel steeds werden afgereden die andere. Die gaan echt niet iedere keer eraf gereden worden en dan toch iedere keer terugkomen op mannen als VDP en VA (akkoord één keer wel toen Van Aert en VDP allebei stil hielden). Nu bon, die anderen waren zeker niet de sterkste in de koers daar zijn we het dan over eens. Dat Van Aert de enige zou zijn die de stevigste aanvallen van VDP kon beantwoorden dat is dan nog iets anders, dat lijkt mij al zeker niet het geval.

Als er toch van die droeftoeters zijn die zouden gezegd hebben dat Van Aert geen corona had, en helaas geloof ik dat, dan is dat oprecht zeer jammer, negeren die mensen, want van koers hebben die niks gegeten, laat staan van sporitiviteit en dergelijke. Ik zou nu geld geven om dat eruit te krijgen, voor iedereen. Voor een VDP, VA, Pogacar en evengoed voor al de andere renners. Heel dat giftig gedoe, hou dat voor de meer marginale kanten van het voetbal, daar is dat ook triest maar daar zit dat zo diep dat het een verloren zaak is vrees ik, in de koers weiger ik dat te accepteren.

We zullen maar bijna afronden dan zeker door te zeggen dat ik absoluut niet zie waar Van Aert de sterkste was op Carrefour, jij wel. Normaal zou dat zwart-wit moeten zijn ofwel is het zo, ofwel niet, maar ik zal er mee moeten leren leven dat dit niet het geval is :) .

Op naar de heuvelklassiekers ;) . Daar ben ik overigens wel supporter voor den top Belg :) .
 
Je overschat het geheugen van de mensen hoor. Binnen 3 jaar als je over VA en Calais begint gaan mensen het horen donderen in keulen. En zoals ik ook al zei 2 weken terug hadden we het nog over hoe niemand na een paar jaar nog weet hoe een zege is behaald toen Laporte GW won maar nu staan plots de manier waarop voor eeuwig in het collectief geheugen geprent? Wat is het nu?

Museeuw is Museeuw en Steels is gewoon Steels in mijn vergelijking.

euh Cav won 34 ritten in de Tour en is daarmee samen met Merckx record houder niet onlogisch dat hij vooral daarom wordt herinnerd. VA zit daar laats ik check nog niet echt in de buurt van.

En denk je nu echt dat ze bij VDP op het einde van zijn carriere met nu al 4 monumenten op zijn palmares veel aandacht gaan besteden aan die ene Tour rit? Kom nou serieus blijven.

DE TOUR is het belangrijkste. Maar wel DE TOUR hé dat is die gele trui in Parijs hebben dat is de essentie van de Tour en niet de prijs voor de strijdlust.
Jumbo had toch de gele trui in Parijs? #samenwinnen

Ik ga het hier bij laten want ik weet dat je toch blijft plakken aan die monumenten. En ik snap ook waarom.
 
Jumbo had toch de gele trui in Parijs? #samenwinnen

Ik ga het hier bij laten want ik weet dat je toch blijft plakken aan die monumenten. En ik snap ook waarom.

Ik dacht dat de deen Vindegaard noemde, kan zijn dat hij zijn naam heeft veranderd.

Tour eindwinst > monument/WK > Tour rit
 
Het is de waarheid dat hij heeft verloren door pech. Waardoor anders?
Maar dat is niet equivalent aan "zonder pech had hij gewonnen" he.

Het is soms wat de mensen er zelf van willen maken
Wat ik letterlijk op mijne facebook las : "Wout was de sterkste, Mathieu de gelukkigste"

Dat tweede klopt helemaal. Dat eerste.... Daar heb ik setieus mijn twijfels over. Zoals altijd waren ze serieus aan elkaar gewaagd. Mathieu raakte niet weg van Wout, Wout niet van Mathieu. En in een sprint op de piste in Roubaix maakten ze vo'gens mijbeiden evenveel kans om te winnen.
Heelspijtig voor ons dat we niet de droomfinale gezien hebben. Heel spijtig voor Wout dat hij zoveel pech had. Maar ook spijtig voor Mathieu want hij heeft niet de kans gehad om te tonen dat hij Wout kon verslaan
 
Terug
Bovenaan