Parijs-Roubaix 09/04/23

Zou ik niet al te veel geloof aan hechten.
Leuke pun, maar ik veronderstel dat je niet serieus bent voor de rest?

Zo nee: kijk dan maar de beelden eens terug. Daar ligt ergens ter hoogte van die val een grote plas bloed op de kasseien, dat kan enkel komen van een gapende hoofdwonde op zo'n korte tijd.

En de 60 hechtingen zullen zeker en vast niet voor wat schaafwondjes zijn geweest.

https://sporza.be/nl/2023/04/08/san...sefte-meteen-dat-race-over-was~1680978591697/ vanaf 2:00 ongeveer.
 
Sja, andere koers gezien blijkbaar. Hij beantwoordt en pareert elke aanval van VDP onderweg zonder enig probleem. Op de Carrefour was VA wel degelijk duidelijk de sterkste.. zijn leegloper zorgde ervoor dat hij snelheid verliest en zo VDP vrij snel terug in het wiel geraakt en er vol overgaat en VA dan moet lossen. Dat heeft VA trouwens ook achteraf gezegd dat die leegloper op het moment van zijn aanval begon.
Ik vrees het ook dat we een andere koers gezien hebben, gebeurt me nog al wel als ik je posts lees. Het zij zo.

Hij beantwoordt en pareert elke aanval van VDP onderweg? Jup net als Degenkolb, Kung, Philipsen, ... . Waren die allemaal sterker dan VDP of straffer nog, duidelijk de sterkste?

Op carrefour duidelijk de sterkste op basis waarvan? Ik vraag het mij oprecht af. Op basis van het feit dat hij aanvalt op een moment dat VDP het grootste deel van zijn snelheid kwijt is en dus terug moet optrekken en dan ook maar een klein beetje afstand neemt? Het moment waarop Van Aert wil aanvallen wil VDP overigens overduidelijk ook zélf aanvallen, na een prik of vier (?) onderweg, die was dus ook allesbehalve kapot.

Nee, als je wil blijven denken dat Van Aert oh zo duidelijk de sterkste was gisteren dan hebben we inderdaad, wederom, een andere koers gezien inderdaad, veel meer kan daar dan inderdaad niet over gezegd worden.
Zoals VA geen corona had vorig jaar zeker.. net hetzelfde..
Lees het topic / de topics eens na zou ik zeggen en turf is hoe vaak corona in vraag gesteld werd en hoe vaak de rugproblemen (die laatste werden gedurende maanden in twijfel getrokken), ik heb de rugproblemen hier tijdens het veldritseizoen meerdere keren aangehaald en daar werd dan door de typische individuen met veel unsures en aanverwanten op gereageerd, om maar iets te noemen. Dat grote ongeloof ivm Wout zijn corona is me ontgaan. Je zou ook belachelijk zot moeten zijn om corona in te roepen, zo een dikke koers te missen met winstkansen, terwijl je eigenlijk geen corona hebt.

Nu goed zelfs al moesten er hier triestigaards geweest zijn die dat toch in twijfel trokken, feit blijft dat er keer op keer dezelfde hier moeten beginnen twijfelen wanneer VDP ook maar durft zeggen dat die niet 100% is.

Ik ben overigens hier zeer duidelijk geweest bv over de blessure van Wout aan zijn ribben etc afgelopen week, namelijk gezegd dat ik hem meteen geloof als hij zoiets zegt. Ik zie het hier bepaalde anderen niet meteen doen moest Mathieu geklaagd hebben. En dat vind ik persoonlijk (op zijn minst) bijzonder jammer.

Supporter voor Van Aert, voor alle Belgen of voor mijn part voor een onbekende Litouwer maar heb respect voor Mathieu. Ook gisteren, in plaats van af te komen met "Wout was duidelijk de sterkste" zou je ook kunnen afkomen met, amai ze waren allebei dik in orde, kut dat Wout lek reed want ik had wel willen zien wie er won. Maar nee hoor, Wout pakt wat zal het zijn drie seconden op een Mathieu die ver stilstaat, en hopla Wout was duidelijk de sterkste daar kan geen twijfel over bestaan, jammer zoiets, vind ik.

Of in één zin samengevat: Hoe kan je in godsnaam nu een duidelijk sterkste kiezen gisteren?

------------

Wtf Cant die heeft idd nog veel geluk gehad dan... .
 
Niets mis met een fan te zijn van VA en Evenepoel.
Vele Belgenharten kloppen nu eenmaal liever voor landgenoten en ik kan wel inkomen dat het bloed (lichtjes) kookt als er slecht / minderwaardig / ... wordt over gepraat.
Ik had hetzelfde voor met JVDB, die kon en kan :tongue: niets slechts doen in mijn ogen. Net als Evenepoel na de Vuelta.
@kimme1975 laat de rest je niet tegenhouden om nog meer te posten hier over de Belgen.
Zo gniffel ik tussen het lezen door van talrijke reacties en de meningsverschillen.

MAAR, om op gisteren terug te komen, VDP was degene, die meerdere keren probeerde en VA eenmaal (tweemaal met de strook vóór het Bos) met onbesliste afloop. We kunnen niet weten of VA de beste was. Evengoed was het bobijntje af bij VA een paar kilometer verder of knabbelde VDP stilletjesaan aan de voorsprong van een vijftal seconden.
Voor iemand die een week terug stevig is gevallen, was VA zeer goed, maar iemand die meerdere keren probeert aan te vallen, geniet toch mijn voorkeur van de betere man in koers.
 
Het kwam ter sprake in de rode lantaarn. Maar bij Wout heb ik persoonlijk toch minder het gevoel dat hij met veel plezier op de fiets zit.
Alles moet een doel hebben, moet uit een analyse komen, moet afgewogen zijn, moet binnen de lijntjes passen, ...
En dat hij ook vooral schrik heeft om te verliezen. Waarschijnlijk is er uit een analyse gekomen dat op x meter op carrefour hij met y watt moet wegrijden om te winnen.
Dat is misschien wel het systeem Jumbo. Maar dat neemt naar mijn gevoel toch een pak van de flair weg.
VDP heeft volgens mij meer talent dan VA dus VA moet meer beredeneerd zijn in alles wat hij doet maar kan perfect dat hij daar ook plezier uit haalt, dat kan jij niet weten. Laat VA koersen zoals VDP en hij rijdt misschien geen top4 in de laatste 10 ééndagswedstrijden dus respect voor VA dat hij op alle vlakken het onderste uit de kan haalt. Als je tegenwoordig niet meer koerst zoals VDP of Pogacar dan koers je niet meer aantrekkelijk, weinig respect voor de andere renners die evenveel werken maar minder talent hebben. De wedstrijden zelf zijn ook maar een klein stuk van hun leven, ze mogen ook weken op een berg zitten en iedere dag in gelijk welk weer gaan trainen. Als je geen plezier hebt dan houd je dat volgens mij niet vol. Een tijdrit bvb. is iets waar je heel goed moet analyseren en een plan van aanpak moet hebben, is gewoon part of the game of je gaat er geen winnen tegenwoordig.
 
Wout moet het vooral hebben van de sprints in de tour en het feit dat hij als onderdeel van de tourploeg tot het einde meerijdt. Daardoor heeft hij gewoon al veel punten vergaard.
Ik denk dat van zijn 9 tour etappes er maar 2 massasprints waren...
Het feit dat hij in andere etappes meestal als knecht meedoet maakt het voor mij nog meer indrukwekkend. Cavendish of Sagan bvb. hebben nooit moeten knechten :)
 
Dat van die remschijf kan ik toch ook maar moeilijk geloven. Toch al zeker niet op die plaats in het gezicht.

Niemand, zelfs zij kan dat niet eens weten van wat die snede komt in haar gezicht. Je valt en je bloed immens, maar het is niet dat je op dat moment nog ziet wat er je raakt, dat gaat allemaal veel te snel.

Zal wel eerder van op een boord van een kassei terecht te komen zijn dan van een remschijf.
 
Toch frappant hoe toevalligheden een rol kunnen spelen in iemands carrière. Over Philipsen worden nu kranten volgeschreven en podcast volgeluld, en terecht want die reed tot het einde een beresterke koers. Maar als Laporte niet lek reed aan het eind van het Bos van Wallers komen Ganna, Gianni Vermeersch en Philipsen nooit meer aansluiten bij de eerste groep, zeker weten. En dan is Philipsen in de gazetten en bij analisten de renner die het goed deed maar weer wat tekort kwam om echt finale te rijden.

Daarom hecht ik ook veel waarde aan de prestaties van Florian Vermeersch, Laporte en Van Hooydonck. Zij zijn de enigen die zich in de achtergrond nog hebben kunnen onderscheiden. Zo’n Van Hooydonck zie ik op een dag zeker eens dicht bij de zege in Roubaix komen.
 
Als je tegenwoordig niet meer koerst zoals VDP of Pogacar dan koers je niet meer aantrekkelijk, weinig respect voor de andere renners die evenveel werken maar minder talent hebben.
Heeft niks met geen respect te maken hoor.
Er zijn nog renners die niet Pogacar of MVDP heten die een aanval niet schuwen.
En gelukkig maar, als iedereen zou wachten tot de laatste 300m voor te sprinten zou het mooi zijn :p

En WVA en minder talent in dezelfde zin noemen is zeer raar :unsure:
Wout is een fenomeen in het peloton eh. Hij mag dan minder explosief zijn als hij op de trappers gaat staan roepen de meesten op hun moeder. Die mens blaakt van het talent.
De wedstrijden zelf zijn ook maar een klein stuk van hun leven, ze mogen ook weken op een berg zitten en iedere dag in gelijk welk weer gaan trainen. Als je geen plezier hebt dan houd je dat volgens mij niet vol. Een tijdrit bvb. is iets waar je heel goed moet analyseren en een plan van aanpak moet hebben, is gewoon part of the game of je gaat er geen winnen tegenwoordig.
Niet vergeten dat het die mens zijn job is :p
Die krijg betaald om in de regen te gaan rijden en zich te verzorgen. En hij krijgt verdomd veel betaald.
Dat op die berg zitten is typisch het systeem jumbo. En ik kan daar wel inkomen dat er aangenamere dingen zijn.
Maar met dergelijk loon doet een mens al eens iets tegen zijn goesting :p
Daarom hecht ik ook veel waarde aan de prestaties van Florian Vermeersch, Laporte en Van Hooydonck. Zij zijn de enigen die zich in de achtergrond nog hebben kunnen onderscheiden. Zo’n Van Hooydonck zie ik op een dag zeker eens dicht bij de zege in Roubaix komen.

Hij zal dan toch zich moeten loswrikken van jumbo. Hij is ook al 27 en heeft nog een jaar een contract.
Hij is binnen die ploeg altijd een goeie knecht want met WVA, Laporte, Bennoot en Van Baarle heb je vier kopmannen die altijd voor u gekozen worden.

Maar het kan perfect zo zijn dat hij ook zo presteert omdat hij bij Jumbo rijdt. Het kan zo maar zijn dat hij zonder jumbo niet meer presteert zoals hij nu presteert.
Je mag de druk van een kopman te zijn ook niet onderschatten.
 
Ieder jaar heb je na RVV/PR wel iemand waarvan men zegt: "die gaat zeker nog terugkomen om RVV/PR winnen." Kijk maar naar bijv. Dillier

Uiteindelijk heb je maar een beperkt aantal kansen en zullen er sowieso al 1 of 2 worden ontnomen door ziekte/pech/val op een slecht moment.
 
Of je kan het ook anders bekijken, als WVA en Pogacar niet in deze generatie zouden rijden, wie zou MVDP dan kunnen tegenhouden?
Dan wint hij gewoon elk monument, en focust hij zich op Luik en pakt die ook gewoon mee. Tot nu toe legt hij de focus vooral op het klassieke werk.
Hij had noch de ploeg, noch de zin om echt zich toe te leggen op grote rondes. En waarom zou hij? Wat moet hij daar bewijzen?
We mogen niet vergeten dat die man ook gewoon vooral voor zijn plezier fietst. De manier waarop hij sprints aantrekt voor Philipsen, dat moet hij niet doen maar hij vindt dat gewoon tof. Na de scheldeprijs gewoon naar huis fietsen, waarom? Gewoon omdat hij daar zin in heeft.

Het kwam ter sprake in de rode lantaarn. Maar bij Wout heb ik persoonlijk toch minder het gevoel dat hij met veel plezier op de fiets zit.
Alles moet een doel hebben, moet uit een analyse komen, moet afgewogen zijn, moet binnen de lijntjes passen, ...
En dat hij ook vooral schrik heeft om te verliezen. Waarschijnlijk is er uit een analyse gekomen dat op x meter op carrefour hij met y watt moet wegrijden om te winnen.
Dat is misschien wel het systeem Jumbo. Maar dat neemt naar mijn gevoel toch een pak van de flair weg.

Ik heb ook zo wat het gevoel dat Wout op dat vlak een andere mindset heeft dan MVDP en Pogacar. Voor Wout lijkt het fietsen een job waarmee hij vrouw en kind(eren) moet onderhouden. Mathieu en Tadej zijn vrije vogels die zich amuseren zonder dat ze daarbij enige verantwoordelijkheid lijken te moeten dragen.
 
Hulde aan Stijn Steels. Tegendraadse mening, maar het is volledig terecht imo. Ook nog wel goed onderbouwd.

We kunnen niet en foeteren op rotondes in de laatste km van een sprint, maar tegelijk geilen op die strook op die positie, of verlekkerd terugkijken naar de waaiereditie van GW. Spektakel moet van de sportieve prestatie komen.

 
Hulde aan Stijn Steels. Tegendraadse mening, maar het is volledig terecht imo. Ook nog wel goed onderbouwd.

We kunnen niet en foeteren op rotondes in de laatste km van een sprint, maar tegelijk geilen op die strook op die positie, of verlekkerd terugkijken naar de waaiereditie van GW. Spektakel moet van de sportieve prestatie komen.

100 jaar geleden toen daar op stalen fietsen tegen 30 per uur max werd over gereden viel dat inderdaad allemaal nog te verantwoorden. Maar met het snelle materiaal van vandaag de dag weet ik het ook niet goed of dat nog oké is.
 
Ze rijden er wel pas over sinds eind jaren 60 denk ik ;)

Terug in de andere richting (bergop) lijkt me geen slechte zaak te zijn.
 
Iemand gezien wanneer Vdp is moeten wisselen van fiets? Hij kwam binnen op zijn reservefiets (zonder kaderplaatje). Er was alleszins een beeld in de koers waar er een renner van Alpecin een rode (?) fiets tegen de haag zet (nog voor de 1ste versnelling van WVA dachtek) maar Karl was bezig over Gogl die leek reed toen.
 
Ik vrees het ook dat we een andere koers gezien hebben, gebeurt me nog al wel als ik je posts lees. Het zij zo.

Hij beantwoordt en pareert elke aanval van VDP onderweg? Jup net als Degenkolb, Kung, Philipsen, ... . Waren die allemaal sterker dan VDP of straffer nog, duidelijk de sterkste?

Op carrefour duidelijk de sterkste op basis waarvan? Ik vraag het mij oprecht af. Op basis van het feit dat hij aanvalt op een moment dat VDP het grootste deel van zijn snelheid kwijt is en dus terug moet optrekken en dan ook maar een klein beetje afstand neemt? Het moment waarop Van Aert wil aanvallen wil VDP overigens overduidelijk ook zélf aanvallen, na een prik of vier (?) onderweg, die was dus ook allesbehalve kapot.

Nee, als je wil blijven denken dat Van Aert oh zo duidelijk de sterkste was gisteren dan hebben we inderdaad, wederom, een andere koers gezien inderdaad, veel meer kan daar dan inderdaad niet over gezegd worden.

Lees het topic / de topics eens na zou ik zeggen en turf is hoe vaak corona in vraag gesteld werd en hoe vaak de rugproblemen (die laatste werden gedurende maanden in twijfel getrokken), ik heb de rugproblemen hier tijdens het veldritseizoen meerdere keren aangehaald en daar werd dan door de typische individuen met veel unsures en aanverwanten op gereageerd, om maar iets te noemen. Dat grote ongeloof ivm Wout zijn corona is me ontgaan. Je zou ook belachelijk zot moeten zijn om corona in te roepen, zo een dikke koers te missen met winstkansen, terwijl je eigenlijk geen corona hebt.

Nu goed zelfs al moesten er hier triestigaards geweest zijn die dat toch in twijfel trokken, feit blijft dat er keer op keer dezelfde hier moeten beginnen twijfelen wanneer VDP ook maar durft zeggen dat die niet 100% is.

Ik ben overigens hier zeer duidelijk geweest bv over de blessure van Wout aan zijn ribben etc afgelopen week, namelijk gezegd dat ik hem meteen geloof als hij zoiets zegt. Ik zie het hier bepaalde anderen niet meteen doen moest Mathieu geklaagd hebben. En dat vind ik persoonlijk (op zijn minst) bijzonder jammer.

Supporter voor Van Aert, voor alle Belgen of voor mijn part voor een onbekende Litouwer maar heb respect voor Mathieu. Ook gisteren, in plaats van af te komen met "Wout was duidelijk de sterkste" zou je ook kunnen afkomen met, amai ze waren allebei dik in orde, kut dat Wout lek reed want ik had wel willen zien wie er won. Maar nee hoor, Wout pakt wat zal het zijn drie seconden op een Mathieu die ver stilstaat, en hopla Wout was duidelijk de sterkste daar kan geen twijfel over bestaan, jammer zoiets, vind ik.

Of in één zin samengevat: Hoe kan je in godsnaam nu een duidelijk sterkste kiezen gisteren?

------------

Wtf Cant die heeft idd nog veel geluk gehad dan... .
Ik zal u eens klaar en duidelijk antwoorden wat ik namelijk steeds altijd en overal doe. Nogmaals, op de Carrefour de L'Arbre zet WVA zijn demarrage in net op het moment van die ondertussen beruchte sandwich (het zogezegde race-incident). Wout neemt hier hooguit een aantal meters extra door maar je ziet op de beelden duidelijk wanneer VDP erachter gaat Wout verder en verder uitloopt op VDP. Het moment van zijn leegloper en dus hierdoor duidelijk snelheidsverlies van Wout laat VDP toe om snel terug te keren en er dan los over te gaan.

Onderweg was het wel degelijk Wout die de stevigste aanvallen van VDP kon beantwoorden. Kung, Ganna, Degenkolb en co werden er vrijwel steeds afgereden in die situaties. Neen, die waren volgens mij duidelijk niet de sterkste in koers.

Er waren nochtans een aantal mensen die er vorig jaar mee lachten of het onzin vonden dat hij corona had (niet op u bedoeld) zeker na zijn sterke P-R de week nadien. Het zij zo..

Om misverstanden hier uit de wereld te helpen ---> ik ben geen fan van VDP maar nog minder een hater en weet gerust dat hij een wereldtopper is in de koers.

Ik heb mijn mening ... jij de uwe ... ik zal het speciaal voor u nuanceren. Van Aert was duidelijk de sterkste renner op de Carrefour de l'Arbre... VDP de winnaar overall.
 
Ik zal u eens klaar en duidelijk antwoorden wat ik namelijk steeds altijd en overal doe. Nogmaals, op de Carrefour de L'Arbre zet WVA zijn demarrage in net op het moment van die ondertussen beruchte sandwich (het zogezegde race-incident). Wout neemt hier hooguit een aantal meters extra door maar je ziet op de beelden duidelijk wanneer VDP erachter gaat Wout verder en verder uitloopt op VDP. Het moment van zijn leegloper en dus hierdoor duidelijk snelheidsverlies van Wout laat VDP toe om snel terug te keren en er dan los over te gaan.
welke beelden zie jij dat dan duidelijk? Want ik zie op de beelden enkel dat VDP terugrijdt naar Van Aert nadat hij zo goed als stil stond door die fase met Degenkolb (ook wel een zeer triestige reactie om dat een zogezegd race-incident te noemen, maar dat zal wel de frustratie zijn hoop ik)
 
Op het WK veldrijden 2017 was VDP absurd veel sterker dan VA.
Wie werd WK? VA want VDP reed 4x lek. :tongue:
Tcho ja... in hun eerste WK bij de profs sukkelde Wout met mechanische pech en kon hij zijn kans nooit verdedigen. Los van de tijd die hij daar verloor kon vdP nergens meer afstand nemen maar dáár wordt nooit over gesproken, altijd alléén over Luxemburg. Heeft er iemand hier ooit al met die blauwe/groene banden gereden? Voor hetzelfde geld is dat een band die voor geen meter bolt, maar als je er niet plat mee rijdt... in F1 wordt 98% van de races beslist door materiaal, daar maalt duidelijk niemand om want anders keek er niemand nog naar.

En laat ons effe eerlijk zijn: als je aan vdP nu vraagt of hij zijn lekke banden daar wil inruilen voor een paar lekke banden in Roubaix wat gaat hij zeggen? Of hij nu 5 of 10 keer WK CX wordt... who cares. vdP is gewoon de GOAT op CX gebied. Dat VA er uberhaupt 3 keer in geslaagd is van WK te worden tegen hem is al sterk en het is ook een paar keer niet nipt geweest hé. In 2018 op de Cauberg haalde een "niet ademende" VA gewoon alles en iedereen door de maalmolen, dat was eigenlijk een genante rammeling voor vdP die dat seizoen wel alle klassementen gewonnen had.
Wout moet het vooral hebben van de sprints in de tour
Dit vraagt voor een fact check.

Ik weet niet of je het goed beseft maar ritten in de Tour geven nauwelijks UCI punten als je geen top 2 rijdt: 120, 50, 25, 15, 5... that's it. Waar de overwinningen dan ook nog héél hard doorwegen in het puntentotaal en je 6 keer 3de moet worden voor een aantal punten gelijk aan winst.
Ter info: die TTT waar hij ook één van de grote motoren was, en niet bij zijn 9 stuks hoort, heeft 15 UCI punten opgeleverd.

Overwinningen: 2x ITT, Ventoux, Calais (sprint maar wel nadat Wout binnen was...). Dat zijn er 4 van de 9... en dan spreek ik niet over Lausanne (een sprint maar wel boven op een klim waar Luik-Bastenaken-Luik jaloers op is) + een waaierrit + nog andere waar enkel de sterkere mannen nog tot sprinten komen. Als je niet snel bent aan de meet dan win je gewoon geen (lees: nauwelijks) koersen punt.

Fact check: NEE, Wout moet het niet vóóral van sprints hebben in de Tour voor zijn UCI punten.

Als we u logica gaan volgen moet Pogacar het ook vooral van de sprints hebben... Pogacar heeft buiten zijn 2 ITT's 7x "in de sprint" gewonnen, nog nooit solo.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan