Parijs-Roubaix 09/04/23

Wat ik letterlijk op mijne facebook las : "Wout was de sterkste, Mathieu de gelukkigste"

Dat tweede klopt helemaal. Dat eerste.... Daar heb ik setieus mijn twijfels over. Zoals altijd waren ze serieus aan elkaar gewaagd. Mathieu raakte niet weg van Wout, Wout niet van Mathieu. En in een sprint op de piste in Roubaix maakten ze vo'gens mijbeiden evenveel kans om te winnen.
Heelspijtig voor ons dat we niet de droomfinale gezien hebben. Heel spijtig voor Wout dat hij zoveel pech had. Maar ook spijtig voor Mathieu want hij heeft niet de kans gehad om te tonen dat hij Wout kon verslaan
Ik zou zelfs durven zeggen dat VDP meer kans had in een sprint met twee, VA laat zich altijd ringeloren :(
 
Lausanne vorig jaar kan je toch moeilijk een massasprint noemen als alle klassementsmannen in de top 20 staan? :)
Zowat elke sprint behalve de laatste rit staan de klassementsmannen in de top 20-25.
Ik denk dat ze daat met een groep van +50man de laatste km in gegaan, dat lijkt me wel een massasprint
 
Zowat elke sprint behalve de laatste rit staan de klassementsmannen in de top 20-25.
Ik denk dat ze daat met een groep van +50man de laatste km in gegaan, dat lijkt me wel een massasprint
Rit 2 en 3 waren pure massasprints en ik zie daar zo goed als geen klassementsmannen in staan?
Heb je het profiel bekeken van Lausanne? Was trouwens een sprint met 25 man en de top 4 van het eindklassement zaten bij de eerste 12.
Nutteloze discussie maar deze is toch ver van een massasprint.
 
Je overschat het geheugen van de mensen hoor. Binnen 3 jaar als je over VA en Calais begint gaan mensen het horen donderen in keulen. En zoals ik ook al zei 2 weken terug hadden we het nog over hoe niemand na een paar jaar nog weet hoe een zege is behaald toen Laporte GW won maar nu staan plots de manier waarop voor eeuwig in het collectief geheugen geprent? Wat is het nu?

Museeuw is Museeuw en Steels is gewoon Steels in mijn vergelijking.

euh Cav won 34 ritten in de Tour en is daarmee samen met Merckx record houder niet onlogisch dat hij vooral daarom wordt herinnerd. VA zit daar laats ik check nog niet echt in de buurt van.

En denk je nu echt dat ze bij VDP op het einde van zijn carriere met nu al 4 monumenten op zijn palmares veel aandacht gaan besteden aan die ene Tour rit? Kom nou serieus blijven.

DE TOUR is het belangrijkste. Maar wel DE TOUR hé dat is die gele trui in Parijs hebben dat is de essentie van de Tour en niet de prijs voor de strijdlust.
De random persoon (daarom zelfs niet wielerfan) gaat eerder Van Aert zijn overwinning in Calais gezien hebben dan die in MSR. In Frankrijk bijvoorbeeld heb je voor een tourrit +-5M kijkers, voor de RVV is dat maar 1,3M. Zelfs in België heeft de RVV niet zoveel meer kijkers als een tourrit. Er hebben zelfs meer mensen in Vlaanderen Van Aert zijn 2de wereldtitel in het veld zien winnen dan Gilbert de RVV. In de meeste landen zit de monumenten ook gewoon achter een betaalmuur terwijl de tour meer op de publieke zenders zit. Je gaat weinig Fransmannen vinden die liever MSR of RVV winnen dan de sprint op Champs-elysees of Ventoux. En dan spreken we nog niet over de gele trui kunnen dragen en er dan nog een rit in winnen.

Jij mag daar gerust uw eigen mening over hebben maar je hoeft dat niet te verkondigen alsof dat de absolute waarheid is eh. Yves Lampaert bijvoorbeeld zou winst in tijdrit vorig jaar (en bijhorende gele trui) niet zomaar inruilen voor winst in RVV. Van wat ik weet zelfs niet inruilen. Idem voor Jan Bakelants zijn tourrit versus winst in LBL.
 
Sterke reply. Mijn post is nochtans gebaseerd op gepubliceerde cijfers en gesprekken met de renners zelfs. Puur sport economisch gezien verbleekt een overwinning in een monument zelfs tegenover een tourrit. Voordat je toch zou beslissen om nog een reply neer te schrijven met wat gefundeerde argumenten, er zijn ook renners die liever de RVV of Roubaix winnen dan één rit + gele trui. Een gewone overgangsettape heeft natuurlijk een pak minder waarde dan eender welk monument.
 
Sterke reply. Mijn post is nochtans gebaseerd op gepubliceerde cijfers en gesprekken met de renners zelfs. Puur sport economisch gezien verbleekt een overwinning in een monument zelfs tegenover een tourrit. Voordat je toch zou beslissen om nog een reply neer te schrijven met wat gefundeerde argumenten, er zijn ook renners die liever de RVV of Roubaix winnen dan één rit + gele trui. Een gewone overgangsettape heeft natuurlijk een pak minder waarde dan eender welk monument.

Wat moet ik dan wel replyen? Je slaat gewoon onzin uit. Je hebt trouwens zelf door want je dekt je al in met nu te zeggen dat er ook renners zijn die liever een monument winnen dan de een rit.

GVA won ook 2 ritten in de Tour + een lange gele periode en toch staat die meer bekend als OS en winnaar van PR hoor.
Kristof is toch ook meer bekend voor zijn zege in de RVV en MSR dan zijn 4 (!) Tour ritten.

Dus nog eens Tour eindwinst > monument > Tour rit. Daarop moet je niet met 2 posts afkomen waarvan eentje me tegenspreekt om dan nog eentje te posten waarbij je toch toegeeft dat ik eigenlijk wel gelijk heb.
 
Wout was heel sterk op die carrefour strook Misschien niet beter als MVDP maar ook niet slechter.
==> Hij had al redelijk snel op die strook platte band. Om dan nog MVDP zo lang te kunnen blijven volgen :eek:

Natuurlijk leuk om over te praten, maar opt einde ist gewoon Matje die wint en als de rest is passé.
 
Ik heb ook zo wat het gevoel dat Wout op dat vlak een andere mindset heeft dan MVDP en Pogacar. Voor Wout lijkt het fietsen een job waarmee hij vrouw en kind(eren) moet onderhouden. Mathieu en Tadej zijn vrije vogels die zich amuseren zonder dat ze daarbij enige verantwoordelijkheid lijken te moeten dragen.
Dat gebeurt er wanneer je papa wordt. Heel je wereldbeeld verandert en je doet alles niet meer alleen voor jezelf.

Kan er van meespreken :)
 
Akkoord met uw post buiten dit. De blessures vielen toen toch allemaal heel goed mee? Zag er allemaal veel gevaarlijker uit dan het was.

Ik vond dat (in retrospect, want mannekes wat heb ik gegeild toen tijdens de uitzending) eigenlijk best wel gevaarlijk. Dat de blessures uiteindelijk wel meevielen is voor mij zich geen criterium - er hoeft voor mij geen "dode" te vallen eer het gevaarlijk wordt.
Als zelfs renners van boven de tachtig kilo zonder pardon de berm in worden gewaaid, goh... Maar goed, laat ons zeggen dat ik de renners liever door die wind jaar, dan over die strook, of bepaalde finishes van massasprints.
 
Wat moet ik dan wel replyen? Je slaat gewoon onzin uit. Je hebt trouwens zelf door want je dekt je al in met nu te zeggen dat er ook renners zijn die liever een monument winnen dan de een rit.

GVA won ook 2 ritten in de Tour + een lange gele periode en toch staat die meer bekend als OS en winnaar van PR hoor.
Kristof is toch ook meer bekend voor zijn zege in de RVV en MSR dan zijn 4 (!) Tour ritten.

Dus nog eens Tour eindwinst > monument > Tour rit. Daarop moet je niet met 2 posts afkomen waarvan eentje me tegenspreekt om dan nog eentje te posten waarbij je toch toegeeft dat ik eigenlijk wel gelijk heb.
@Jarvis heeft nochtans wel gewoon gelijk, het belang van deze of gene rit of koers is voor veel nationaliteiten gewoon anders.

Uiteraard gaan veel Fransen in eerste instantie een tourrit winnen, en al zeker de grote ritten, belangrijker vinden dan de RVVL of zelfs PR. Maar ook voor sommige andere nationaliteiten gaat dat spelen. Denk dat een doorsnee Amerikaan, Australiër of zelfs Brit ook liever pakweg de koninginnenrit naar Alpe D'Huez wint dan de RVVL of PR.

Voor ons als Belg zijn die 2 monumenten, na de algemene Tourwinst, het belangrijkste in wielerland. En dat zal zeker in nog veel andere landen zo zijn. Maar dat is echt niet in elk land zo.
 
Wat moet ik dan wel replyen? Je slaat gewoon onzin uit. Je hebt trouwens zelf door want je dekt je al in met nu te zeggen dat er ook renners zijn die liever een monument winnen dan de een rit.

GVA won ook 2 ritten in de Tour + een lange gele periode en toch staat die meer bekend als OS en winnaar van PR hoor.
Kristof is toch ook meer bekend voor zijn zege in de RVV en MSR dan zijn 4 (!) Tour ritten.

Dus nog eens Tour eindwinst > monument > Tour rit. Daarop moet je niet met 2 posts afkomen waarvan eentje me tegenspreekt om dan nog eentje te posten waarbij je toch toegeeft dat ik eigenlijk wel gelijk heb.
Je kan misschien ook gewoon mijn post deftig lezen. Ik geef u helemaal geen gelijk. Ik zeg dat er tourritten zijn die belangrijker zijn als een monument maar er ook zijn die dat niet zijn. En ik geef daarbij zelfs aan dat de renners in kwestie hun tourrit zelfs niet zouden inruilen wat dus aantoont dat het niet zo zwart wit is dan wat jij hier verkondigd.

Ge zou ervan verschieten hoeveel er nog weten dat Kristoff MSR gewonnen heeft. Poulidor "De eeuwige tweede" gewoon omdat die 3x 2de en 5x 3de was in de TDF. Dat weet iedereen, maar niemand onthoudt dat die ook een monument gewonnen heeft. Het hangt gewoon heel sterk af van nationaliteit en welke koersen ze allemaal gewonnen hebben. Van Aert is ondertussen (zeker in het buitenland) bekender voor zijn exploten in de TDF dan het klassieke werk hoor.
 
:wallbash: denken dat Laporte niet graag zijn Tour rit zou willen inleveren voor PR

Ik had me er nooit aan mogen wagen te mengen in de dicussie tussen VDP en VA natuurlijk. Ik bleef weg maar toen mensen maar die Tour ritten bleven oppompen om toch maar te kunnen blijven geloven dat VDP niet een veel mooier palmares tot nu toe bij eens heeft gefietst dan VA vond ik dat ik toch even moest tussenkomen maar er valt niks te doen. Dit is een vete die al vele jaren meegaat natuurlijk jullie zijn al fan sinds ze nog veldrijders waren. Ik volg het veldrijden niet dus die discussies zijn aan mij voorbij gegaan.
 
Van Aert is ondertussen (zeker in het buitenland) bekender voor zijn exploten in de TDF dan het klassieke werk hoor.

Welke exploten dan? Hij heeft nog maar enkel MSR gewonnen hé. Dat je dan 9 ritten hoger inschat kan ik wel geloven. Maar 4 monumenten + 1 rit tegenover 9 ritten en 1 monuement is de keuze altijd voor die 4 monumenten hoor.

MODEDIT: die 20 smileys zijn onnodig uitdagend
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:wallbash: denken dat Laporte niet graag zijn Tour rit zou willen inleveren voor PR

Ik had me er nooit aan mogen wagen te mengen in de dicussie tussen VDP en VA natuurlijk. Ik bleef weg maar toen mensen maar die Tour ritten bleven oppompen om toch maar te kunnen blijven geloven dat VDP niet een veel mooier palmares tot nu toe bij eens heeft gefietst dan VA vond ik dat ik toch even moest tussenkomen maar er valt niks te doen. Dit is een vete die al vele jaren meegaat natuurlijk jullie zijn al fan sinds ze nog veldrijders waren. Ik volg het veldrijden niet dus die discussies zijn aan mij voorbij gegaan.

Dat denk ik niet. Dat zeg ik ook niet. Ik heb ook nergens de vergelijking gemaakt tussen het palmares van VA en dat van VDP. Ik heb u alleen de waarde proberen te doen inzien van overwinningen in de Tour.
Welke exploten dan? Hij heeft nog maar enkel MSR gewonnen hé. Dat je dan 9 ritten hoger inschat kan ik wel geloven. Maar 4 monumenten + 1 rit tegenover 9 ritten en 1 monuement is de keuze altijd voor die 4 monumenten hoor.
En dat staat er al helemaal niet.
 
:wallbash: denken dat Laporte niet graag zijn Tour rit zou willen inleveren voor PR

Ik had me er nooit aan mogen wagen te mengen in de dicussie tussen VDP en VA natuurlijk. Ik bleef weg maar toen mensen maar die Tour ritten bleven oppompen om toch maar te kunnen blijven geloven dat VDP niet een veel mooier palmares tot nu toe bij eens heeft gefietst dan VA vond ik dat ik toch even moest tussenkomen maar er valt niks te doen. Dit is een vete die al vele jaren meegaat natuurlijk jullie zijn al fan sinds ze nog veldrijders waren. Ik volg het veldrijden niet dus die discussies zijn aan mij voorbij gegaan.

Welke exploten dan? Hij heeft nog maar enkel MSR gewonnen hé. Dat je dan 9 ritten hoger inschat kan ik wel geloven. Maar 4 monumenten + 1 rit tegenover 9 ritten en 1 monuement is de keuze altijd voor die 4 monumenten hoor.

Man gij hebt een irritante manier van discussiëren.

Je ziet dit heel erg zwart wit, alsof iemand nu automatisch pro WVA en contra MVDP zou zijn omdat dit wordt gezegd?

Terwijl, ik geef @Jarvis gelijk en ik ben compleet neutraal als het op WVA of MVDP aankomt. Maar de RVVL en PR zijn niet voor iedereen automatisch hoger aangeschreven dan een belangrijke rit in de Tour. En al zeker niet als het meerdere belangrijke ritten zijn én dan nog in verschillende specialiteiten. Want dat heeft WVA wel degelijk internationaal op de kaart gezet, het feit dat hij én een begrit, én op de Champs-Elysées, én een tijdrit én de groene trui heeft gewonnen. Dat krijgt internationaal minstens evenveel weerklank dan de RVVL of PR winnen, in sommige landen zelfs meer.
 
Wout was heel sterk op die carrefour strook Misschien niet beter als MVDP maar ook niet slechter.
==> Hij had al redelijk snel op die strook platte band. Om dan nog MVDP zo lang te kunnen blijven volgen :eek:

Natuurlijk leuk om over te praten, maar opt einde ist gewoon Matje die wint en als de rest is passé.
Dat zijn dan ook geen platte banden zoals vroeger maar gewoon wat minder druk in.
Colbrelli won op 2 platte banden :p
 
Voor ons als Belg zijn die 2 monumenten, na de algemene Tourwinst, het belangrijkste in wielerland. En dat zal zeker in nog veel andere landen zo zijn. Maar dat is echt niet in elk land zo.

Ik weet niet of je het weet maar onze twee monumenten zijn de ronde van Vlaanderen en Luik-Bastenaken-Luik :unsure:
Parijs-Roubaix is een Franse koers. En geloof me vrij dat dat een HEEL belangrijke koers is daar, alles omtrent die koers is episch. Ze rijden geen centimeter door België voor alle duidelijkheid eh.

Noem de belangrijkste wielerlanden, wat zijn de belangrijkste koersen daar denk je? Toch al zeker de ronde van Frankrijk en de eigen grote ronde (Spanje of Italië), maar toch ook gewoon de belangrijkste eendagskoersen zijnde de monumenten.
Dat je afkomt dat een Spanjaard weinig boeit hoe of wat er gebeurt in Dwars door Vlaanderen daar kan ik u nog enigszins in gelijk geven. Maar de monumenten dat zijn, Allez ja, de monumenten eh. Dat is geen term die wij als Belgen hebben uitgevonden eh.

En zoals ook al gezegd de tour is vooral de gele trui eh. En waarom kennen zoveel mensen de tour?
Duidelijk om de negatieve bijklank want het gaat vooral over dat het veel dagen op fiets zitten is, in vaak brandende hitte en vooral zeer goed geprepareerd in de geschiedenis.
EPO en alle andere doping kennen de mensen vooral van de tour, het wordt vaak in dezelfde adem genoemd.
Vraag random mensen wie de bollen al gewonnen heeft en de meeste weten het niet. Vraag wie er allemaal ritten gewonnen heeft in de afgelopen tour, 90% weten ze niet.

Bij een monument is dat totaal anders, er zijn weinig tot geen koersen in de aanloop, er wordt een hype gecreëerd en na de koers wordt er nog 5 dagen over gepraat bij gebrek aan andere koersen.

Bij de tour win je gisteren en vandaag als Jan met de pet thuiskomt van zijn werk staat er al iemand anders op dat hoogste schavotje.
Je bent al direct oud nieuws. En misschien, heel misschien als je een zotte rit gereden hebt spreekt men er 2 of 3 dagen later sporadisch nog eens over. Maar in the end is het vooral de man in het geel in Parijs.
 
Kunnen jullie niet gewoon overeenkomen dat VDP de betere eendagsrenner is en Wout beter presteert in rittenkoersen?
 
Ik weet niet of je het weet maar onze twee monumenten zijn de ronde van Vlaanderen en Luik-Bastenaken-Luik :unsure:
Parijs-Roubaix is een Franse koers. En geloof me vrij dat dat een HEEL belangrijke koers is daar, alles omtrent die koers is episch. Ze rijden geen centimeter door België voor alle duidelijkheid eh.

Uiteraard weet ik dat, en dat weet je zelf ook wel. Maar je gaat toch niet ontkennen dat voor ons als Belg (of toch zeker als Vlaming) PR hoger aangeschreven staat dan LBL als monument?
 
Kunnen jullie niet gewoon overeenkomen dat VDP de betere eendagsrenner is en Wout beter presteert in rittenkoersen?
Matthieu heeft 2 tourritten nodig gehad om een rit te pakken en de leiderstrui
In de Giro zelfs maar 1.

Hoezo presteert Wout daar beter? :oi22:

Het zijn gewoon beide toppers
 
Terug
Bovenaan