CANVAS Pano opgelicht online

Tenzij het een zeer gekende website is (genre bol.com, coolblue) ga ik altijd eerst wel eens op trustpilot kijken. Toch ook al een paar keer websites tegengekomen die afgeraden werden.
Ik normaal gezien ook. Maar dan eens 1 keer niet.
Ik was na mijn werk langs VanCranenbroeck gereden. Daar stond echter een rij van 3 uur denk ik. Dan thuis direct maar online besteld. Bij VanCranenbroeck was het aan 75% van de prijs geweest.


Nu... €250. Dat is effe vloeken (hoewel dat voor sommige mensen inderdaad ook al veel geld is). Maar €6700 of wat het was op 2de hands....
Maar op 2dehands betaal ik ook wel sowieso enkel cash. Of overschrijving op rekeningnummer.
 
Er is wel een verschil tussen zelf een betaling doen op een site die vals bleek te zijn (en dus gewoon iemand die de koopsvoorwaarden niet respecteert) en phishing waar je niet denkt dat je een overschrijving doet (en de toegang tot je geld aan anderen geeft).

En als ze het echt achter jou gemunt hebben, denk ik dat iedereen er kan intrappen hoor. (gaat dan niet over codes geven) Hoe minder mensen in de obvious phissing trappen, hoe complexer ze te werk zullen gaan. Gaat dan eerder richting whaling.

Ik kan er wel niet bij dat mensen dat echt gewoon doen (andere mensen phishen) en kunnen leven met hunzelf. Jammer genoeg leeft dat soort mensen ook...
 
Mja, als daar €25.000 opstaat moet het toch uiteindelijk naar de échte eigenaar gaan hé :D
Of gaat die alle dagen €500 afhalen. Wat ook kan achterhaald worden met camerabeelden vandaag de dag.

Sorry maar de politie of de bank zegt iets te snel: 'uw geld is weg, we kunnen er niets aan doen'
Totdat het hun zélf eens overkomt natuurlijk. Dan snappen ze dat zulke uitspraken totaal niet kunnen.
 
Wat ik al jaren niet snap: als een crimineel €10.000 overschrijft van mijn rekening naar zijn rekening, dan is dat voor een bank toch niet moeilijk om de rekeninghouder te identificeren? Je kan toch niet anoniem een rekening openen, zonder een valabele identiteitskaart?

Ja, dat zijn 'money mules'. Dagelijks zijn er zo'n mensen waarvan hun rekeningen geblokkeerd en die worden buitengezet bij hun huidige bank. Waarschijnlijk, komen ze dan ook nog eens op één of andere zwarte lijst terecht.
Zo'n money mules worden ook selectief uitgekozen door de phishers trouwens, en ze houden zich meestal van de domme... 'ik doe niets verkeerd, ik transporteer enkel geld'.
En dat geld wordt dan ook nog snel verspreid over verschillende bankrekeningen in verschillende landen. Is dus heel moeilijk om alles te hertraceren eens het weg is.

Banken zijn nog niet volledig mee met het detecteren van dergelijke transacties, maar het kan alleszins al vaker tegengehouden worden.
En de bankmedewerkers worden ook getraind hierop en normaal gezien geven ze bij het openen van een rekening ook de informatie mee dat de bank NOOIT dergelijke info via telefoon of e-mail zou opvragen, maar enkel via officiële/beveiligde kanalen (app), en dat de klant NOOIT hun code zou mogen doorgeven (staat normaal ook op zo'n bakske).
Indien iemand vreemde e-mails/berichten zou krijgen, kunnen ze dat best altijd checken met hun bank of het waar is of niet.
 
Nogmaals.

‘het is heel moeilijk’ is voor mij geen excuus


naar Mars gaan is ook heel moeilijk
 
Nogmaals.

‘het is heel moeilijk’ is voor mij geen excuus


naar Mars gaan is ook heel moeilijk
Ik denk dat je hier op de verkeerde schiet. Banken kunnen niet veel meer doen behalve rekeningen blokkeren, verdachte transacties doormelden aan het CFI zoals voorzien in de antiwitwaswetgeving en de camerabeelden van eventuele afhalingen ter beschikking houden.

Politie kan op eigen initiatief in eerste instantie niet veel meer doen dan de klacht opnemen en camerabeelden opvragen.

Voor andere onderzoeksdaden zijn 9/10 opdrachten van het parket nodig. Als het parket seponeert (om diverse redenen, o.m. gebrek aan capaciteit en middelen bij sommige politiediensten), dan kunnen rechercheurs weinig doen. Tenzij ik iets over het hoofd zie?

Ik meng mij doorgaans niet in online discussies, maar vond uw antwoord iets te gemakkelijk. M.i. is het dus een politieke beslissing die nodig is om van deze criminaliteitsvorm een proriteit te maken. En niet onder de vorm van Tv-interviews, maar effectief met middelen en personeel. 😉
 
Wat ik al jaren niet snap: als een crimineel €10.000 overschrijft van mijn rekening naar zijn rekening, dan is dat voor een bank toch niet moeilijk om de rekeninghouder te identificeren? Je kan toch niet anoniem een rekening openen, zonder een valabele identiteitskaart?
Van mensen bij de bank hoor ik dat dit geld nadien over een constructie van vele buitenlandse rekeningen getransfereerd wordt waardoor je vanuit België als politie hier niets aan kan doen.

Voor die eerste rekening zijn er verschillende trukjes. Wat ik al vaker gehoord heb is dat dat bv een rekening op naam van een arme kloot is die zijn rekeninggegevens heeft gedeeld met een cybercrimineel in ruil voor iets meer geld in contanten dan wat er oorspronkelijk op de rekening stond. Als die kerel dan een dag na de criminele transacties bij de bank gaat aangeven dat zijn kaart gestolen is oid, sta je zo goed als nergens.

Ik vind het zelf onbegrijpelijk dat zoiets kan, maar blijkbaar gebeurt het wel.
 
Nu net de uitzending bekeken. Ga het straks nog eens opnieuw doen: een twee keer geïnformeerde vrouw is er 4 waard!
De schrik slaat mij rond het hart, jongens, waar gaat dat naartoe als ik oud ga zijn. En het gaat al lang niet meer over taalfouten of krakkemikkig nederlands. Ze zijn zo geraffineerd.

Maar ik heb voor elke transactie mijn digipass nodig, kunnen die mannen dat dan zonder?

Oh, was ik maar ni zo knap en wat slimmer! :rofl: :rofl:
 
Banken beginnen wel meer te doen om zo'n dingen zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan. Vorige keer nog bij ING een bedrag overgeschreven van 2k ofzo naar een andere rekening van mij. En ik kon ineens geen andere overschrijvingen meer doen. Iets daarna telefoon gehad om te vragen of ik die overschrijving wel had uitgevoerd. Daarna was het geld pas beschikbaar op mijn andere rekening ook.
 
Banken beginnen wel meer te doen om zo'n dingen zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan. Vorige keer nog bij ING een bedrag overgeschreven van 2k ofzo naar een andere rekening van mij. En ik kon ineens geen andere overschrijvingen meer doen. Iets daarna telefoon gehad om te vragen of ik die overschrijving wel had uitgevoerd. Daarna was het geld pas beschikbaar op mijn andere rekening ook.
Dat is wel heel positief.
Kost de bank wel wat geld om iemand die telefoons te laten doen maar vind ik toch zeer nuttig.

Gelijk bij die Hollander op tweedehands. Dat moet de bank toch gewoon even dubbel checken he. Wie schrijft nu in een paar uur in 4 stappen 6000 euro over.
 
Bij die student op 2de-hands stel ik mij toch vragen hoe dat exact in zijn werk gaat?
Die ziet op zijn scherm een overschrijving ding van €0,01.

Die doet die transactie.
En dan zijn er plots een stuk of 5 transacties van grote bedragen. Hoe kan dat?
Met zo één code kunt ge toch maar 1 overschrijving doen? Ofwel één app registreren maar dan krijgt ge dadelijk berichten/mails dat er een nieuwe app werd geregistreerd op uw rekening.
Ik heb de reportage nog niet gezien maar als je een overschrijving voor je neus krijgt van 0.01€ dan weet je toch automatisch dat het foute boel is.
 
Ik heb de reportage nog niet gezien maar als je een overschrijving voor je neus krijgt van 0.01€ dan weet je toch automatisch dat het foute boel is.

Een betaling van 0,01 euro is nochtans een gebruik dat ook toegepast wordt op betrouwbare sites (bij bv het afsluiten van proefperiodes die automatisch overgaan in een betalend abonnement.)
 
Ik dacht eens voor een beperkt bedrag wat cryptomunten te kopen.

Maar dan moet ge ne foto van uwe pas voor en achterkant online opsturen.

Daar ga ik toch ook maar voor passen. Al is dat een heel gekende website.
 
Inderdaad.
Maar dan nog. Identiteitsfraude.
Al doen ze het niet zelf. Kan altijd een lek zijn.
 
Ik heb dit zowel bij ING als Fortis nagevraagd, en blijkbaar kunnen beide dit niet wijzigen. Dit is standaard €25.000 per dag. Niets aan te doen.
Verwar je nu niet een kredietkaart met een bankkaart? Ik ken namelijk géén enkele kredietkaart met een limiet van 25000€ per dag :unsure:

Tenzij het een zeer gekende website is (genre bol.com, coolblue) ga ik altijd eerst wel eens op trustpilot kijken. Toch ook al een paar keer websites tegengekomen die afgeraden werden.
Mee opletten. Ooit heb ik iets willen aankopen op een site met 80+% (!) positieve reviews en dat waren ook honderden review (dus niet een paar). Toch was het een scamsite die massaal geld stal van slachtoffers. Blijkbaar betalen ze soms ook gewoon mensen om (véél) positieve reviews achter te laten op trustpilot.

Dus best ook altijd de negatieve reviews lezen en ook nog eens elders gaan zien of er negatieve berichten staan. Want ze worden steeds slimmer hé.
 
Laatst bewerkt:
Banken beginnen wel meer te doen om zo'n dingen zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan. Vorige keer nog bij ING een bedrag overgeschreven van 2k ofzo naar een andere rekening van mij. En ik kon ineens geen andere overschrijvingen meer doen. Iets daarna telefoon gehad om te vragen of ik die overschrijving wel had uitgevoerd. Daarna was het geld pas beschikbaar op mijn andere rekening ook.

Jup, ik heb zo ooit op mijn eentje in Centraal-Amerika zonder geld gezeten omdat mijn credit card geblokkeerd was. Reden was dat ze gebruikt was geweest in een verdacht land.
 
Terug
Bovenaan