Overgewicht, ondergewicht

Je laatste alinea geeft aan waarom er voor jou minder verrassingen zullen uitkomen dan voor een ander, toch? BMI perfect onder controle en je weet wat je de das omdoet en wat niet. Dat betekent niet dat er geen verrassingen meer zullen zijn, maar wel dat die er misschien voor jou minder zullen zijn dan voor een ander.
Maar ik heb in proportie wel een dikkere buik, ook al zou mijn BMI aangeven dat ik in controle ben. Vandaar dat een BMI voor mij weinig aangeeft. Ik heb vrienden die zwaar overgewicht zijn maar in principe gewoon gespierd zijn.

Mijn vraag kwam oorspronkelijk vanuit de verrassingen, zijn er voedingsmiddelen die we zwaar onderschatten? Sauzen, bieren enzovoort zijn voor mij ‘logische’ dikmakers. Ik ben oprecht benieuwd naar voedingsmiddelen waarvan ik zou denken ‘dat kan geen kwaad’ terwijl dat toch enorm hoog qua kcal ligt.

We dachten altijd dat we hier goed mee bezig waren maar de 'whole wheat tortilla's' die we gebruikten scoorden hoger in calorieën dan ik dacht, net als de noten en de aubergine!
Aubergine is juist laag in calorieën. Als je een bereide aubergine kocht waar al bijvoorbeeld olijfolie of tahini aan was toegevoegd, dan snap ik je opmerking.

Mijn vraag kwam oorspronkelijk vanuit de verrassingen, zijn er voedingsmiddelen die we zwaar onderschatten? Sauzen, bieren enzovoort zijn voor mij ‘logische’ dikmakers. Ik ben oprecht benieuwd naar voedingsmiddelen waarvan ik zou denken ‘dat kan geen kwaad’ terwijl dat toch enorm hoog qua kcal ligt.
Zoals eerder gezegd: noten, zaden, avocado, zalm, olijven, ... bevatten allemaal relatief veel vetten, maar zijn wel gezond. Over het algemeen vult vette natuurlijke voeding ook wel goed, dus de kans dat je je schromelijk daaraan overeet is toch al kleiner dan met bewerkte vette voeding.

Maar ik heb in proportie wel een dikkere buik, ook al zou mijn BMI aangeven dat ik in controle ben. Vandaar dat een BMI voor mij weinig aangeeft. Ik heb vrienden die zwaar overgewicht zijn maar in principe gewoon gespierd zijn.
BMI is ook een vereenvoudiging die niet echt opgaat voor zeer grote, kleine, of gespierde mensen.

Random voorbeeld: Lu Xiaojun is een wereldklasse gewichtheffer van 1m72 die meedoet in de -81 kg klasse. Pak dat die buiten competitie dus wat meer weegt, pak los uit de pols 85 kg. BMI van 29, overgewicht. Ik nodig je uit daar een foto van op te zoeken, je kan ongeveer elke spier zien wegens weinig vet. En zo zijn er waarschijnlijk nog wel extremere voorbeelden te vinden bij de zwaardere gewichtsklassen.

Gaat niet over keto of niet, ook zelfgemaakt met olijfolie is mayonaise meer calorieën dan volle room.
Maar daarom toch niet ongezond? Als je wil vermageren dien je calorieen te tellen helaas.
Maar vetten hebben zeker een plaats in een gezond voedingspatroon. (let wel ik spreek over zelfgemaakte mayo he met olijfolie)

Maar daarom toch niet ongezond? Als je wil vermageren dien je calorieen te tellen helaas.
Maar vetten hebben zeker een plaats in een gezond voedingspatroon. (let wel ik spreek over zelfgemaakte mayo he met olijfolie)
Olijfolie is gezonder dan bijvoorbeeld koolzaadolie (dat vaak wordt gebruikt in supermarkt mayonaises) als je eten wil bakken omdat olijfolie een hoger brandpunt heeft, maar mayonaise verhit je niet, dus ik denk niet dat koolzaadolie vervangen door olijfolie het gezonder of minder ongezond zal maken.

Olijfolie is gezonder dan bijvoorbeeld koolzaadolie (dat vaak wordt gebruikt in supermarkt mayonaises) als je eten wil bakken omdat olijfolie een hoger brandpunt heeft, maar mayonaise verhit je niet, dus ik denk niet dat koolzaadolie vervangen door olijfolie het gezonder of minder ongezond zal maken.
Er zijn er die hun steakje insmeren met mayo om te bakken nochtans... :drool::drool::drool:
the mayo sear...

Waarom niet gewoon light mayo van D&L gebruiken? Dat is 100 kcal voor 30 gram. En 30 gram is eigenlijk genoeg bij de maaltijd, of bij een slaatje.

Ik had gisteren een ervaring met een plotse caloriebom. Ik maakte met mijn vriendin lamswraps en noteerde tijdens het koken alles. In essentie zijn dit wraps met veel groenten, noten, lamsgehakt en een yoghurtsausje. We dachten altijd dat we hier goed mee bezig waren maar de 'whole wheat tortilla's' die we gebruikten scoorden hoger in calorieën dan ik dacht, net als de noten en de aubergine!

Voor mijn huidige afvalpoging at ik die calorieën onnadenkend op en dronk daarna nog een biertje of twee (dat zijn natuurlijk echt caloriebommen). Nu probeer ik toch vooral goed op mijn portiegrootte te letten en laat ik de extra's voor wat ze zijn. Enfin, hier is het uiteindelijk wel hopen op meer winst dan afgelopen maand ;-)
Noten zijn ook echt veel calorieën. 't Is gezond, maar telt wel goed door. Jammer, want ik eet dat super graag. Maar koop het bijna nooit omdat'k dan toch heel dat potteke opfret.

De vraag was ook welke verrassingen van caloriebommen naar boven kunnen komen. Dat mayo, ook de zelfgemaakte, heel veel meer calorieën heeft dan ik had gedacht, zelfs meer dan andere dingen waarvan ik dacht dat ze al veel calorieën bevatten.

Wij hadden ook een "gezond" gerecht vroeger dat we maakten als we zelf iets vers wilden maken. Een zelfgemaakte nasi met cashewnoten, wortel, babymaïs en erwten, en wat lekkere sesamolie... Uiteindelijk eens allemaal ingegeven, bleek dat we bijna evengoed pizza konden gaan halen :D

Hoe vaak zie je mensen etiketten lezen? Naar mijn mening zie je het inderdaad wat simplistisch. Want zelf buiten etiket lezen om, hoeveel gram pindakaas/choco/speculaaspasta doe je op een boterham? Door dat effectief eens na te wegen en dan systematisch in te vullen weet je veel beter wat je binnen krijgt, dan door "een etiket te lezen" (en dan mogelijks weer te vergeten aangezien er 1000-en-één verschillende producten zijn).
Pro-tip: uittellen uit wat er in 1 pot zit en kijken hoe lang je met 1 pot doet. Als je in je eentje op een week een pot Nutella van 400g binnenspeelt, is dat een kleine 2200kcal/week. dus 300kcal per dag. Als je in een gezin leeft, kan je wel ongeveer inschatten welk deel van de pot jij hebt opgegeten en zal je gemiddelde wel op +/- 50 kcal/dag na correct zijn.

Aubergine is juist laag in calorieën. Als je een bereide aubergine kocht waar al bijvoorbeeld olijfolie of tahini aan was toegevoegd, dan snap ik je opmerking.
Goed dat je dat zegt, ben ik toch al wat meer gerustgesteld ;). Op mijn app stond gebakken aubergine als 115 kcal maar nu ik terug kijk zie ik dat daar ook 10g vetten bij zouden zitten. De olijfolie zal dan waarschijnlijk meegerekend zijn (wij bakken in een anti-aanbakpan zonder vetstof of in water)

Goed dat je dat zegt, ben ik toch al wat meer gerustgesteld ;). Op mijn app stond gebakken aubergine als 115 kcal maar nu ik terug kijk zie ik dat daar ook 10g vetten bij zouden zitten. De olijfolie zal dan waarschijnlijk meegerekend zijn (wij bakken in een anti-aanbakpan zonder vetstof of in water)
Als je het nauwkeurig wil bijhouden, zou ik gewoon ieder ingrediënt apart ingeven; geen bereidingen :) Als je dan vetstof zou gebruiken, kan je zelf nog aangeven in de app welke vetstof het was (olijfolie, boter, sesamolie, ...) en de hoeveelheid.

BMI is ook een vereenvoudiging die niet echt opgaat voor zeer grote, kleine, of gespierde mensen.

Random voorbeeld: Lu Xiaojun is een wereldklasse gewichtheffer van 1m72 die meedoet in de -81 kg klasse. Pak dat die buiten competitie dus wat meer weegt, pak los uit de pols 85 kg. BMI van 29, overgewicht. Ik nodig je uit daar een foto van op te zoeken, je kan ongeveer elke spier zien wegens weinig vet. En zo zijn er waarschijnlijk nog wel extremere voorbeelden te vinden bij de zwaardere gewichtsklassen.
Volledig akkoord en geleerd tijdens het afvallen (en daarna krachttraining).
Vetpercentage zegt 100 keer meer dan BMI. Het kan een hulpmiddel zijn natuurlijk en als je een BMI van 30 hebt en in de spiegel duidelijk veel vet ziet, dan betekent dat inderdaad obesitas, een BMI van 26 met een vetpercentage van 15% is dan weer OK, ...

Soit, om in te pikken op de discussie, ik heb een tijdlang echt alles ingegeven in MyFitnessPal, op het absurde af. Voor een tijdje was dat OK, maar ik heb daarna wel gezocht naar een goede balans en "niet te fel opgaan" in mijn gewicht.

Ik lust dus niks van koude sauzen mayonaise, ketchup ( een klein beetje ). Kan mij altijd thuis wat opwinden dat mijn vouw dat vollebak mee brengt voor onze zoon en dochter.. gevolg die kunnen niks meer eten zonder hun sauzeke. Mijn dochter heeft aanleg om zwaarder te worden dus ik wil ze wat behoeden uit zelf ondervinding.
Als kind dik geweest vanaf mij 16-30 alles in orde en dan is het bij mij ook wat weer mis gegaan.

Ik lust dus niks van koude sauzen mayonaise, ketchup ( een klein beetje ). Kan mij altijd thuis wat opwinden dat mijn vouw dat vollebak mee brengt voor onze zoon en dochter.. gevolg die kunnen niks meer eten zonder hun sauzeke. Mijn dochter heeft aanleg om zwaarder te worden dus ik wil ze wat behoeden uit zelf ondervinding.
Als kind dik geweest vanaf mij 16-30 alles in orde en dan is het bij mij ook wat weer mis gegaan.
Hier thuis ook van dat. Mevrouw Mamba eet overal wel een klodder mayonaise bij terwijl koude sauzen meer iets voor bij een slaatje of frietjes voor mij zijn.

Het gaat er gewoon bij mij niet in dat je je eten zou vergallen met telkens wat saus erover. Los van het feit dat dit natuurlijk sluipende dikmakers zijn.

Ik stond op het punt een crosstrainer aan te kopen om eens een paar dagen per week toch wat beweging te hebben omdat we beide echt moeten vermageren. Gaan het snoepen enzo laten alleszins en dan eens 2-3 keer per week op de crosstrainer zal al wel helpen zeker.

Maar nu zegt mijn madam da ze da nie graag doet, da ze liever een roeimachien zou willen omdat het bij haar vooral haar buik is die ze wil kwijt raken na de zwangerschap.

Wat is jullie gedacht daarvan?

Bij mij gaat het puur om wat te bewegen en te verbranden, maar mijn madam wil echt haar zwangerschapskilo's rond haar buik weg.

Ik stond op het punt een crosstrainer aan te kopen om eens een paar dagen per week toch wat beweging te hebben omdat we beide echt moeten vermageren. Gaan het snoepen enzo laten alleszins en dan eens 2-3 keer per week op de crosstrainer zal al wel helpen zeker.

Maar nu zegt mijn madam da ze da nie graag doet, da ze liever een roeimachien zou willen omdat het bij haar vooral haar buik is die ze wil kwijt raken na de zwangerschap.

Wat is jullie gedacht daarvan?

Bij mij gaat het puur om wat te bewegen en te verbranden, maar mijn madam wil echt haar zwangerschapskilo's rond haar buik weg.
Beide huren en zien wat hoe frequent gebruikt wordt 😉.

Beide huren en zien wat hoe frequent gebruikt wordt 😉.

Haha das mss een optie. 't zal sowieso nooit met plezier zijn, maarja :D

Vroeger bij mijn ouders wel vaak op de crosstrainer gestaan, 2-3 keer per week een uur, maar zelfs met series kijken werd ik daar onnozel van hoe traag de tijd gaat.

Wil vooral mijn vrouw steunen in het verliezen van haar zwangerschapskilo's :p Ikzelf ben al van zo lang ik mij herinner te dik en heb er al mee leren leven 🤣

Terug
Bovenaan