Overgewicht, ondergewicht

6kg is wel heel veel, maar hier schommelt het soms ook eens 2-3 kg na een wild weekend en een paar dagen later is dat ook weer weg.

Als ik iets te zoutig heb gegeten, dan hou ik enorm veel vocht op.
Dan kan het ook wel kg of 2 schelen, maar nog geen 6kg.

Getal is maar een indicatie, zelf weeg ik me elke dag nog altijd. Puur voor op het einde van de week een gemiddelde te hebben.
Zodat ik mijn calorie inname moet aanpassen.
Ook al sta stationeer je op een getal, gewoon eens in de spiegel kijken.

Over dat afwegen van eten, je leert gewoon bewuster worden van voeding.
Het is niet omdat iets gezond is, dat je daarom er een grote hoeveelheid van naar binnen kan werken.
Zie maar na pindakaas, of gewone noten, etc.

Damn you, weegschaal. 98 kg dit weekend en nu 104 kg. Komende van 110 kg+ in januari. Daar klopt toch iets niet. Ik voel me wel minder "gezwollen" en merk het ook wel aan hoe mijn kleren zitten, dat zal toch een betere indicator zijn dan die misleidende weegschaal zeker?
Gohja, eerst 's morgens na een toiletbezoek en voor ontbijt gewogen vs tweede keer 's avonds na een dag met veel, zout voedsel wil ik het nog wel geloven. Kan natuurlijk ook aan de weegschaal of manier van wegen liggen.

Als je wil vergelijken sowieso altijd op hetzelfde moment van de dag wegen.

Gohja, eerst 's morgens na een toiletbezoek en voor ontbijt gewogen vs tweede keer 's avonds na een dag met veel, zout voedsel wil ik het nog wel geloven. Kan natuurlijk ook aan de weegschaal of manier van wegen liggen.

Als je wil vergelijken sowieso altijd op hetzelfde moment van de dag wegen.
Gewoon zwaar gescheten dus. :unsure:

Damn you, weegschaal. 98 kg dit weekend en nu 104 kg. Komende van 110 kg+ in januari. Daar klopt toch iets niet. Ik voel me wel minder "gezwollen" en merk het ook wel aan hoe mijn kleren zitten, dat zal toch een betere indicator zijn dan die misleidende weegschaal zeker?
'afgaan op jouw buikgevoel ' is hier niet passend zeker? 🤭

Op zo'n korte periode zal je niet bijkomen in vet. Hoge intake zout en (snelle) suikers zorgen voor het vasthouden van vocht. Volle buik (na het eten) en naar 't groot toilet gaan speelt ook mee.

Ik kan na enkele dagen goed eten en in 't weekend wat teveel alcohol e.d. zonder te sporten ook makkelijk meer wegen op maandag. Vorige week woog ik plots 84 kg, terwijl ik stabiel rond de 78-79 kg zit. Na 2 dagen clean eten en sporten zat ik weer op 78.

Ik probeer wel altijd de dag na een braspartij te trainen of te gaan lopen om de overvloed aan kcal wat te compenseren. Niet altijd aangenaam met een kater.

Nu weer 99 kg. Haha. Wegen is in ieder geval een momentopname, dus ik ga me niet elke dag wegen want dat heeft geen zin. Zoals hierboven gezegd zal het wel voor een deel liggen aan zoutopname en het vasthouden van vocht.

Ik ga geen calorieën beginnen tellen maar ik ben wel in het voorjaar begonnen met meer bewegen. Met een zittend beroep en geen sportbeoefening is enkel op je eten letten niet voldoende.

Nu weer 99 kg. Haha. Wegen is in ieder geval een momentopname, dus ik ga me niet elke dag wegen want dat heeft geen zin. Zoals hierboven gezegd zal het wel voor een deel liggen aan zoutopname en het vasthouden van vocht.

Ik ga geen calorieën beginnen tellen maar ik ben wel in het voorjaar begonnen met meer bewegen. Met een zittend beroep en geen sportbeoefening is enkel op je eten letten niet voldoende.
Ik denk dat op je eten letten nu net wel belangrijker is dan sporten of gewoon bewegen. Het merendeel van je kcal-behoefte is er gewoon omdat je leeft uiteindelijk, en je moet al echt serieus wat sporten voor je die behoefte significant verhoogt. Dit alles als je louter spreekt over vermageren hé, uiteraard is gezondheid een pak meer van dat en zijn we praktisch allemaal veel te sedentair.

Allez, kijk eens naar de hoeveelheid kcal van je doos dinokoeken bijvoorbeeld en reken eens uit hoeveel uur je daarvoor moet wandelen, lopen, ... om dat te compenseren.

Ik denk dat op je eten letten nu net wel belangrijker is dan sporten of gewoon bewegen. Het merendeel van je kcal-behoefte is er gewoon omdat je leeft uiteindelijk, en je moet al echt serieus wat sporten voor je die behoefte significant verhoogt. Dit alles als je louter spreekt over vermageren hé, uiteraard is gezondheid een pak meer van dat en zijn we praktisch allemaal veel te sedentair.

Allez, kijk eens naar de hoeveelheid kcal van je doos dinokoeken bijvoorbeeld en reken eens uit hoeveel uur je daarvoor moet wandelen, lopen, ... om dat te compenseren.
Mijn vrouw telt calorieën zodat ze exact weet of ze nog chips kan eten of niet. :unsure: Ze blijft wel mooi op gewicht. Ik eet nu wel minder en meer bedachtzaam, maar hou het inderdaad niet bij met een app of in een sheet. Dat dinokoeken niet bevorderlijk zijn (en je het ook au fond niet nodig hebt) weet ik, al is dat een eenmalige uitspatting en geen terugkerend gegeven. Ik drink en snoep minder en beweeg meer en zie dat ik daardoor al 10 kg ben kwijtgeraakt ten opzichte van een half jaar geleden.

een pak dino koeken krijg je er in een dag alleszins niet afgesport haha.

Gisteren ook een uitbarsting gehad en een halve zak chips en wat koeken gegeten.
Nuja een halve zak chips is op zich ook maar ene 300-400 tal kcal I guess en wat koeken, allé laat ons zeggen een zwak moment van 1000kcal in totaal.

De grote reden voor overgewicht is dan ook hoe gemakkelijk het is in een samenleving zoals de onze om een hoop kcal binnen te werken. Als ik vanavond denk "goh, een hongertje", kan er iemand binnen het uur een kapsalon afleveren, wat waarschijnlijk genoeg kcal bevat om de dagbehoefte van een gemiddeld persoon af te dekken. Zo'n verwerkt voedsel heeft een gigantische energie-dichtheid.

Daar kan je met sporten niet/amper tegenop natuurlijk, tenzij je denkt aan mensen die dagelijks honderden km fietsen of kolossen zoals een Brian Shaw. En weet je, dan eet je er gewoon twee.

een pak dino koeken krijg je er in een dag alleszins niet afgesport haha.

Gisteren ook een uitbarsting gehad en een halve zak chips en wat koeken gegeten.
Nuja een halve zak chips is op zich ook maar ene 300-400 tal kcal I guess en wat koeken, allé laat ons zeggen een zwak moment van 1000kcal in totaal.
Chips is ong 500kcal per 100 gram. Weet ik goed, want ik heb ook vaak chipsuitbarstingen waarbij ik een volledig zak (200gram) binnengooi.

470kcal meestal per 100gr :p
Kheb er ook al veel naar gekeken hahaha

Ook als ik dingen vergelijk dan heb je zo rijstwafelchips met smaak, is eigenlijk evenveel kcal per 100gr, maar je kan er wel veel meer van eten voor je 100gr.

Terug
Bovenaan