Zoals beloofd bij deze een (tussentijdse) update over mijn allereerste "weight loss journey". De data gaat van 09/07 tot en met vandaag (19/11). De cijfers zijn steeds weekgemiddeldes. Link naar de data:
https://docs.google.com/spreadsheet...e_aEiT05lOibsdtH5WhiGomBKeBeDAyXxmFQv/pubhtml
Samengevat:
- Ik woog op 9 juli 85,1kg, vandaag weeg ik 77,4kg. Ik ben 1m88 groot, dat resulteert in een start-BMI van 24,1 naar vandaag 21,9.
- Ik ben dus in 19 weken in totaal 7,7kg afgevallen, wat een gemiddelde geeft van 0,41kg/week en 1,62kg/maand.
- Lichaamsvet% is gedaald van 21,9% naar 18,1%.
- Het gewichtsverlies van 7,7kg bestond voor 3kg uit spierverlies, maw 39% van het totale gewichtsverlies bestond uit spieren en 61% uit vet.
- Aangezien er meer vet dan spieren is verloren is de verhouding vetvrij lichaamsgewicht / totaal gewicht licht gestegen van 78% naar 82%.
- Ook de verhouding skeletspier / lichaamsvet is dus gestegen, van 1,87 naar 2,31 (hoe hoger, hoe meer spieren vs vet in je lichaam).
- De weegschaal berekent ook "lichaamsleeftijd", da's een onduidelijke samenhang van ratio's; mijn lichaamsleeftijd is op 19 weken gedaald van 34 naar 28 (echte leeftijd is 31).
Eigen ervaring:
Het begin ging vrij vlot maar hoe lager ik in gewicht ging hoe moeilijker het werd. Mijn BRM is ondertussen ook gezakt van 1881 kcal op 09/07 naar 1772 kcal vandaag. Ik ben begonnen aan 2000 kcal/dag, dan merkte ik dat dat niet meer zo vlot ging (of was ik ongeduldig?) en ben ik gezakt naar 1700 kcal/dag. Dat in combinatie met 3x/week fitness en af en toe gaan lopen zorgde ervoor dat het gewicht eigenlijk niet anders kon dan dalen maar door naar 1700 kcal/dag te gaan ben ik wel wat spiermassa verloren. Dit is volgens mijn vriendin vooral merkbaar in mijn armen, ik had voor ik begon af te vallen vrij brede armen, dit is duidelijk verminderd en ben ik zelf eigenlijk niet echt gelukkig mee.
Initieel was ik gestart met gewicht verliezen omdat ik merkte dat ik vet op mijn heupen begon te krijgen en er zich het begin van een buikje begon af te tekenen. Het is ondertussen duidelijk geworden dat bij mij vet zich ophoopt op mijn heupen: het buikvet is weg, ik heb een redelijk zichtbare sixpack, maar er blijft nog steeds wat vet hangen op mijn heupen. Hierdoor zie ik er vrij oké uit langs de voorkant maar langs de achterkant zit dat heupvet er nog steeds, weliswaar in mindere mate, maar het is zeker (nog) niet verdwenen.
Ik had de laatste paar weken het gevoel dat ik mijn tijd aan het verdoen was omdat ik in de fitness ook geen progressie op vlak van gewichten meer maakte en zelfs achteruitging en het gewichtsverlies ook niet erg snel vorderde maar als ik zo eens de cijfers bekijk valt het uiteindelijk wel mee. Ik ben waarschijnlijk gewoon ongeduldig. Alleszins ben ik het 1700 kcal/dag dieet en het bijhorende spierverlies wat beu geworden. Volgens de calorie-app en een tdee-calculatorsite zou mijn tdee met 4x/week te gaan sporten 2700 kcal zijn en zou ik moeten kunnen blijven gewicht verliezen aan 2200 kcal/dag. Ik betwijfel dat vrij sterk maar ik ga dat nu eens een paar weken proberen en zien wat er gebeurt. Keep you posted.