Overgewicht, ondergewicht

Just my 2 cents: soms heeft een lichaam, los van maatschappij en idealen etc een "ideaal gewicht". Een gewicht dat relatief makkelijk stabiel te houden is. En dat vecht tegen elke poging om daar van af te wijken.

Mijn moeder is ondertussen al weer 10j bezig met een diëtiste, na 20 jaar bij de Weight Watchers te zijn geweest. Die HEEFT een stabiel gewicht, maar met een BMI van 32 is dat geen ideaal gewicht. Zij beweegt, let op haar eten, verliest eens een kilo, komt er eentje bij,... Maar in haar hoofd wil ze nog STEEDS 10kg afvallen. Ik vroeg haar recent of ze de laatste 15j dan al ooit in de buurt is geweest van dat gewicht? Neen dus.
Momenteel is ze in haar 4de week waarbij ze slechts 2x een volwaardige maaltijd eet per week naast soep en maaltijdshakes. Ze is de volle 2kg kwijt. Dan ben ik van mening dat ze veel geld kan besparen door naar een psycholoog te gaan om te werken aan haar zelfbeeld ipv tienduizend euro's doorheen de jaren aan "afvallen".

Just my 2 cents: soms heeft een lichaam, los van maatschappij en idealen etc een "ideaal gewicht". Een gewicht dat relatief makkelijk stabiel te houden is. En dat vecht tegen elke poging om daar van af te wijken.

Mijn moeder is ondertussen al weer 10j bezig met een diëtiste, na 20 jaar bij de Weight Watchers te zijn geweest. Die HEEFT een stabiel gewicht, maar met een BMI van 32 is dat geen ideaal gewicht. Zij beweegt, let op haar eten, verliest eens een kilo, komt er eentje bij,... Maar in haar hoofd wil ze nog STEEDS 10kg afvallen. Ik vroeg haar recent of ze de laatste 15j dan al ooit in de buurt is geweest van dat gewicht? Neen dus.
Momenteel is ze in haar 4de week waarbij ze slechts 2x een volwaardige maaltijd eet per week naast soep en maaltijdshakes. Ze is de volle 2kg kwijt. Dan ben ik van mening dat ze veel geld kan besparen door naar een psycholoog te gaan om te werken aan haar zelfbeeld ipv tienduizend euro's doorheen de jaren aan "afvallen".
Ik besef wel heel goed dat ik nooit aan mijn ideale gewicht geraak. Maar heb wel 2 jaar lang 5kg minder kunnen wegen dan nu. En ik krijg die er op geen enkele manier meer af. Het aantal kg's maakt me nog zoveel niet uit, maar 't is wel een kledingmaat. Wil niet terug alles moeten vervangen 🤣

Ik besef wel heel goed dat ik nooit aan mijn ideale gewicht geraak. Maar heb wel 2 jaar lang 5kg minder kunnen wegen dan nu. En ik krijg die er op geen enkele manier meer af. Het aantal kg's maakt me nog zoveel niet uit, maar 't is wel een kledingmaat. Wil niet terug alles moeten vervangen 🤣
Nee, dat snap ik volledig!
Hier begin dit jaar op enkele maanden 7kg erbij, waarschijnlijk hormonaal.
Ondertussen zijn die er al enkele maanden terug af door mijn stappen op te drijven: van 8000-10.000 stappen naar 12.000-14.000 stappen. Geen idee of dat een optie is voor jou om aan de kant van verbranding wat extra toe te voegen?

Maar hier is het dus ook zo dat ik die extra stappen blijf zetten en de weegschaal niet lager wil. Al heb ik zeker nog marge op het eetgedeelte om daar nog in te snoeien. 😬

Nee, dat snap ik volledig!
Hier begin dit jaar op enkele maanden 7kg erbij, waarschijnlijk hormonaal.
Ondertussen zijn die er al enkele maanden terug af door mijn stappen op te drijven: van 8000-10.000 stappen naar 12.000-14.000 stappen. Geen idee of dat een optie is voor jou om aan de kant van verbranding wat extra toe te voegen?

Maar hier is het dus ook zo dat ik die extra stappen blijf zetten en de weegschaal niet lager wil. Al heb ik zeker nog marge op het eetgedeelte om daar nog in te snoeien. 😬
Ik sport al 4 à 5 van de 7 dagen. In't begin van dieet 7 op 7. Dat was wel beter voor de kilo's, maar helaas niet voor de blessures. Dus echt meer bewegen wordt moeilijk hier...

Op de dagen dat'k niet sport zit'k wel maar rond de 6000 stappen (bureaujob). Misschien moet'k die dagen toch nog eens extra wandelingetje doen (als't weer wat betert toch 🤣).

Maar waw, 12000 tot 14000 per dag is wel veel. Respect!

Ik sport al 4 à 5 van de 7 dagen. In't begin van dieet 7 op 7. Dat was wel beter voor de kilo's, maar helaas niet voor de blessures. Dus echt meer bewegen wordt moeilijk hier...

Op de dagen dat'k niet sport zit'k wel maar rond de 6000 stappen (bureaujob). Misschien moet'k die dagen toch nog eens extra wandelingetje doen (als't weer wat betert toch 🤣).

Maar waw, 12000 tot 14000 per dag is wel veel. Respect!
Als ik fitness zijn dat dagen van 17000, maar dat deed ik al voor de extra kilo's kwamen ook. 😬 Een hond en een kleuter hebben, helpt! 🤣

Geen idee of je een fiets/step/loopband thuis hebt zodat je die voor tv kan zwieren? 🙈

Als ik fitness zijn dat dagen van 17000, maar dat deed ik al voor de extra kilo's kwamen ook. 😬 Een hond en een kleuter hebben, helpt! 🤣

Geen idee of je een fiets/step/loopband thuis hebt zodat je die voor tv kan zwieren? 🙈
Huis is wat klein voor zo'n groot toestel helaas.

Mijn ouders hebben wel een hond sinds september. Plan is wel om die regelmatig op te pikken voor wandelingetje. Maar dat is nog effe wachten tot de puppy-kuren door zijn, want meneer gaat nog niet graag wandelen 🤣

Hier ook een kantoorjob (fulltime thuiswerk) maar ik zit de afgelopen maand aan dik 12000 stappen gemiddeld dagelijks.

Ik heb een in hoogte verstelbaar bureau en een loopband. Elke ochtend hebben wij met de collega’s een dagelijkse korte call. Dat duurt gemiddeld 30-40min. Die vergadering doe ik altijd al “wandelend”. De rest van de dag hangt af van dag tot dag. Soms wandel ik nog een beetje, soms niet. Doorheen de dag zet ik sowieso ook nog stappen in en rond het huis: ik ga bewust naar het toilet beneden terwijl mijn bureau boven is (en ik drink 2 liter water achter m’n bureau per dag), ik eet beneden, ik gooi fruitresten op de mesthoop achteraan de tuin,… door die wandel-vergadering en de rest als dagdagelijkse beweging kom ik dagelijks gemakkelijk aan 10000 stappen.

Ik heb ook helemaal geen overgewicht, integendeel, ik weeg amper 65kg voor 1m75 maar ik ben wel heel blij met die loopband en bureau.

Misschien kan @benjicroc jou doorverwijzen naar iemand als het echt zo drastisch is?

Maar nee, die shortcuts bestaan niet. Of toch niet zomaar vrij te verkrijg zonder medische begeleiding.
Ik vrees ervoor (mijn bmr is ondertussen al onder de 800)
Spiermassa zou een oplossing moeten zijn maar tot nu toe geen succes ( kan ondanks ok testo waarden geen spieren opbouwen)
Naar mijn gevoel vooral door de voeding.
In mijn geval zijn mijn dokters aan het kijken om te kijken hoe ik het best op gewicht kan blijven.( zou zomaar Ozempic kunnen worden)

Gewicht 2 weken geleden 86kilo.
Na 2 weken met een gebroken teen niet te kunnen lopen zit ik al aan 91kilo
Op een dieet van 1400kcal.

Bij mij is het vooral het lopen en de 20 a 30k stappen per dag dat het grote verschil zijn.
Mijn voeding is nog altijd hetzelfde

Ik betwijfel dit... Wat ik eerder vermoed is dat mensen een bepaald "basis" eet- en bewegingspatroon hebben waarmee ze vanzelf richting een bepaald gewicht graviteren. Waar je dus eigenlijk niets speciaal voor moet doen om dat stabiel te houden, want je gewicht is een gevolg van hoe je je standaard gedraagt.

Als ik naar mezelf kijk dan was de lijn historisch gewoon stijgend, zonder dat er direct een einde leek. Over de jaren heel was ik aanbeland tegen een 120 kg. Veel stabiliteit zag ik daar niet in, dat bleef gewoon stijgen omdat ik ook nooit echt iets deed aan mijn eten. Ik heb een drietal keer kunnen afvallen, waardoor die stijgende lijn even werd onderbroken, maar nadien gewoon weer doorging.

4 tot 3 jaar geleden dan serieus afgevallen en mijn lichaam heeft daar op zich niet tegen gevochten. Ik had wel de mentale discipline nodig, maar fysiek ging alles eigenlijk uitstekend aan een constante 3kg per maand.

1 jaar en een dikke week later heb ik gisteren de -50kg aangetikt. Ik hoop om er nog minstens 10kg af te krijgen tegen volgende zomer. Iets meer zou nog beter zijn maar ik zie wel waar ik eindig. Voorlopig val ik nog altijd gemiddeld 2 à 2,5kg per maand af. :)

1 jaar en een dikke week later heb ik gisteren de -50kg aangetikt. Ik hoop om er nog minstens 10kg af te krijgen tegen volgende zomer. Iets meer zou nog beter zijn maar ik zie wel waar ik eindig. Voorlopig val ik nog altijd gemiddeld 2 à 2,5kg per maand af. :)
Wat een fenomenaal fantastisch resultaat! 💪🏻💪🏻💪🏻

Waw, schitterend. Dikke proficiat al!

Proficiat. Volgende keer herken ik je niet meer. But that's a good thing right?

Wauw proficiat!! Wat zijn de de voornaamste aanpassingen die je gedaan hebt in je levensstijl?

Wauw proficiat!! Wat zijn de de voornaamste aanpassingen die je gedaan hebt in je levensstijl?
Minder (en gezonder) eten is vooral wat er moest gebeuren. :unsure: En nu ik fitter ben kan ik ook meer bewegen, wandelingen zijn niet meer lastig, ik raak minder snel moe/uitgeput. Ik had het eerder dit jaar al in dit topic gepost, na 15 jaar strijden tegen mijn gewicht heb ik gekozen om een gastric sleeve te laten uitvoeren. Het blijft lastig en ik zal denk altijd wel wat moeite hebben met eten maar ik hoop om door deze keuze het vanaf nu toch beter onder controle te hebben derest van mijn leven en nooit meer zo dik te worden :)
Ik denk dat mijn grootste struggle nu nog is om eten niet als een coping mechanisme te gebruiken (waardoor ge op die moment slechte keuzes maakt).

Ik betwijfel dit... Wat ik eerder vermoed is dat mensen een bepaald "basis" eet- en bewegingspatroon hebben waarmee ze vanzelf richting een bepaald gewicht graviteren. Waar je dus eigenlijk niets speciaal voor moet doen om dat stabiel te houden, want je gewicht is een gevolg van hoe je je standaard gedraagt.

Als ik naar mezelf kijk dan was de lijn historisch gewoon stijgend, zonder dat er direct een einde leek. Over de jaren heel was ik aanbeland tegen een 120 kg. Veel stabiliteit zag ik daar niet in, dat bleef gewoon stijgen omdat ik ook nooit echt iets deed aan mijn eten. Ik heb een drietal keer kunnen afvallen, waardoor die stijgende lijn even werd onderbroken, maar nadien gewoon weer doorging.

4 tot 3 jaar geleden dan serieus afgevallen en mijn lichaam heeft daar op zich niet tegen gevochten. Ik had wel de mentale discipline nodig, maar fysiek ging alles eigenlijk uitstekend aan een constante 3kg per maand.
Als je er mentale discipline voor nodig hebt is dat al teken dat de kans klein is dat je dat voedingspatroon zal volhouden op lange termijn. Afvallen is meestal geen probleem voor de meeste mensen maar dat nieuwe gewicht houden is een ander paar mouwen.

Terug
Bovenaan