Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

en dat ge in uw onderbroek gestaan hebt... serieuze vragen bij.
Toch was dat zo. Ik schrok daar echt van. Ik kan niet spreken of jou dienst dit wel of niet doet, maar ik stond daar toch wel schoon. (not.
Misschien gedroeg ik mij onbewust verdacht of had iets dat ik bij mij had, een alarm getriggerd of zo? :S

Dat was een volledige scan van mijn lichaam, alles wat ik droeg, is toen eveneens gecontroleerd geweest en na enige tijd mocht ik dan gewoon mijn reis verder zetten. Ik kreeg nog droogjes de melding dat alles in orde was en ik gewoon mijn reis mocht voortzetten.

ik zou echt geen commentaar meer geven op wat wij wel en niet controleren, want kledij is (van hetgeen dat valt onder die 430€) één van de meest beboete zaken...
:frown: Sterk. Want hoe bewijs je dit? Want een deel van de kledij die ik in mijn bezit heb, komt oorspronkelijk van de USA. (Vrouwlief is Amerikaanse, en vrienden versturen dit dan ook naar mij, en ja daar betalen we dan douanekosten op)

Ik stel die vraag nu NIET omdat ik de wet wil omzeilen, ik stel de vraag juist, omdat ik misschien onbewust iets niet juist doe, als ik eens op reis ga (naar bijvoorbeeld de USA), en dan kan jij mij hier corrigeren zodat ik het de volgende keer dus wel juist doe. Ik wens geen onterechte boete te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Verleden week iets besteld bij bol die redelijk duur was, maar ik enkel daar kon vinden. Ging dinsdag geleverd worden tussen 10u30 en 15u30.
Tegen 15u30 niemand gezien, en rond ongeveer 17u was de T&T status doorstreept met de boodschap erbij dat ze dezelfde dag niet meer konden leveren, en ik de T&T pagina in de gaten moest houden voor een nieuw levermoment. En jawel, een uur later stond er dat er ging geleverd worden de dag erna, tussen 10u30 en 15u30.

Wij zijn die avond naar vrienden geweest, en toen ik daar zat was de T&T terug veranderd naar: geleverd om 19u06. Bij thuiskomst, was al na middernacht, geen pakje te bespeuren. Toen 's nachts nog contact opgenomen met bol.com via de live chat, waar die mij hadden gevraagd om nog even te wachten, kon zijn dat er een verkeerd pakje gescand was en het kon eventueel toch nog geleverd worden. Ondertussen de woensdag al bij de buren gaan vragen of ze geen pakje hadden ontvangen voor mij, maar nergens was er iets afgeleverd.

Woensdagavond dan terug contact opgenomen met bol, en die gingen een onderzoek starten.

Fast forward naar zaterdag: sta rond de middag boodschappen uit te laden, hoor ik een bestelwagen volle gas komen afrijden op mijn dreef, remmen toe en claxoneren gelijk zot. Stapt uit en brabbelt in gebrekkig nederlands & redelijk agressief: jij hebt een klacht neergelegd tegen mij omdat ik een pakje niet afgeleverd heb, maar ik heb het pakje afgeleverd, 't lag aan uw voordeur! Heb geantwoord dat ik hem geloof, maar dat er geen pakje voor mijn voordeur lag toen ik thuiskwam. Is dan wat beginnen brabbelen in zijn moedertaal, heeft een blad onder mijn neus geduwd waarop ik moest aangeven dat ik het pakje niet gekregen heb. Had geen balpen bij, en toen ik naar binnen ging om 1 te halen kwam mijnheer achter gelopen. Hem vriendelijk verzocht om buiten te blijven, want mijn zwangere vrouw zat binnen en hij stond nog altijd redelijk agressief.

Eenmaal getekend is hij in zijn camionette gesprongen en heeft nog 10 minuten blijven staan. Mijn schoonouders waren ondertussen toegekomen om hier iets te komen afhalen, maar konden niet passeren. Toen mijn schoonvader uit zijn wagen stapte om te vragen of hij plaats kon maken, vroeg die chauffeur aan hem of wij van nummer 29 racisten waren. Mijn schoonvader heeft daar niet op geantwoord, en toen heeft de chauffeur zitten brabbelen dat hij klacht gaat neerleggen tegen ons wegens racisme.

Vandaag dan antwoord gehad van bol.com dat ze terugkoppeling hebben gehad van postNL dat de chauffeur zegt dat hij het pakje heeft afgeleverd BIJ DE BUREN (maw, das niet wat hij zei tegen mij), en dat ik het pakje inmiddels al in mijn bezit heb. Daarjuist terug contact opgenomen met bol.com en ben nu terug aan't wachten op antwoord van hen :crazy:.

Edit: net antwoord gehad van bol.com, krijg het bedrag teruggestort en zij zullen het oplossen met PostNL. Zeggen ook dat het niet kan zijn dat zo'n duur toestel aan de voordeur gelegd word.
 
Laatst bewerkt:
:frown: Sterk. Want hoe bewijs je dit? Want een deel van de kledij die ik in mijn bezit heb, komt oorspronkelijk van de USA. (Vrouwlief is Amerikaanse, en vrienden versturen dit dan ook naar mij, en ja daar betalen we dan douanekosten op)

Ik stel die vraag nu NIET omdat ik de wet wil omzeilen, ik stel de vraag juist, omdat ik misschien onbewust iets niet juist doe, als ik eens op reis ga (naar bijvoorbeeld de USA), en dan kan jij mij hier corrigeren zodat ik het de volgende keer dus wel juist doe. Ik wens geen onterechte boete te krijgen.
enig bewijs van betaling bij houden. tenzij het kassa-ticket, (online) factuur, of in de bank-app.
zeker als ge de wet braaf wilt volgen: facturen, ticket etc zeker bij houden, want anders moeten wij zelf een douanewaarde plakken op uw goederen
als ge niks wilt betalen: onder de 430€ blijven.
als ge geen boete wilt betalen: rode kanaal nemen, aangifte doen, en taksen betalen.
 
enig bewijs van betaling bij houden. tenzij het kassa-ticket, (online) factuur, of in de bank-app.
zeker als ge de wet braaf wilt volgen: facturen, ticket etc zeker bij houden, want anders moeten wij zelf een douanewaarde plakken op uw goederen
als ge niks wilt betalen: onder de 430€ blijven.
als ge geen boete wilt betalen: rode kanaal nemen, aangifte doen, en taksen betalen.
Bedankt. Ik heb dit opgezocht en blijkbaar geldt op kledij (maar ook andere spullen) de omgekeerde bewijslast. :eek:

Ik denk dat heel veel mensen dit echter niet weten (ik wist dit helemaal al niet, de collega's hier op de werkvloer vallen ook al één voor één uit de lucht). Dit is dus wel handig om te weten.

Dus eigenlijk .. foto's trekken van alles wat je meeneemt + facturen / aankoopbewijzen enzovoorts ... right ... dat weten we ook alweer.

Ik ben telkens dus gewoon doodleuk met mijn duur sporthorloge aan mijn pols, bij elke reis, zichtbaar voorbij de douane gewandeld. :)
(an sich geen issue, want ik kan via mijn Gsm wel scrollen door bol.com om te bewijzen dat ik dit aangekocht heb maar toch ..)
 
enig bewijs van betaling bij houden. tenzij het kassa-ticket, (online) factuur, of in de bank-app.
zeker als ge de wet braaf wilt volgen: facturen, ticket etc zeker bij houden, want anders moeten wij zelf een douanewaarde plakken op uw goederen
als ge niks wilt betalen: onder de 430€ blijven.
als ge geen boete wilt betalen: rode kanaal nemen, aangifte doen, en taksen betalen.
Dus wacht.
Als ik op vakantie ga en ik koop mij voor ik vertrek nog wat nieuwe t-shirten, (zwem)shorts (wat ik bijna elke keer doe voor n vakantie).
Dan moet ik kunnen aantonen (als ze me tegenhouden) aan u dat ik die hier in B heb gekocht voor ik vertrok en niet ginder ?

Het moet ook nie veel gekker worden
 
Dus wacht.
Als ik op vakantie ga en ik koop mij voor ik vertrek nog wat nieuwe t-shirten, (zwem)shorts (wat ik bijna elke keer doe voor n vakantie).
Dan moet ik kunnen aantonen (als ze me tegenhouden) aan u dat ik die hier in B heb gekocht voor ik vertrok en niet ginder ?

Het moet ook nie veel gekker worden
Ja, blijkbaar heeft Marcel effectief gelijk als ik het opzoek. :frown: Dus deze conversatie is toch wel nuttig.

En een kledingstuk van 10 jaar oud, daarvan gaan ze ook al snel zien dat het niet nieuw is hé.
Maar als je veel kleding hebt dat je zelden draagt of inderdaad recent gekocht hebt, en je neemt dat allemaal mee naar het buitenland .. mmm

Ik denk niet dat dit zo'n onoverkomelijk probleem is, maar het is wel goed om dit in uw achterhoofd te houden.

Het moet ook nie veel gekker worden
Moest het zijn dat je veel zwemkledij en handdoeken gekocht hebt in België, en je wordt daarvoor beboet als je terugkomt naar België. Je kan altijd nadien de bewijzen verzamelen en dit doorsturen naar de Douane.

Dan vervalt die boete lijkt mij? Maar Marcel zal hierop wel kunnen antwoorden of wat ik denk wél correct is ..
 
Laatst bewerkt:
Dus wacht.
Als ik op vakantie ga en ik koop mij voor ik vertrek nog wat nieuwe t-shirten, (zwem)shorts (wat ik bijna elke keer doe voor n vakantie).
Dan moet ik kunnen aantonen (als ze me tegenhouden) aan u dat ik die hier in B heb gekocht voor ik vertrok en niet ginder ?

Het moet ook nie veel gekker worden
als gij voor > 430€ aan zwemshorts en tshirts koopt voor op reis te gaan, kunt ge dat voor hebben, ja.
maar als ge zo'n dure aankopen doet, kunt ge wel een bonneke bij houden ook, zeker?
 
als gij voor > 430€ aan zwemshorts en tshirts koopt voor op reis te gaan, kunt ge dat voor hebben, ja.
maar als ge zo'n dure aankopen doet, kunt ge wel een bonneke bij houden ook, zeker?
Aaahja just, moet boven dat bedrag zijn :biglaugh: my mistake.

Dat telt per persoon toch dat bedrag of per koffer ?
 
Het pakje dat ik verwacht staat nu al een week op "In afwachting van douane-inklaring". Klopt het dat er eerst nog wat moet gebeuren vooraleer ik de douanekosten kan betalen? Ik zie immers niets dat ik kan aanklikken om te betalen ofzo
Heb je dat pakje ooit ontvangen? Mijn pakje staat al 12 dagen op die status en heb het gevoel dat er iets misgelopen is..
Een ander pakje dat een paar dagen later bij de douane aankwam was al op een paar dagen weer buiten!
 
Laatst bewerkt:
Dringende vraag... gisteren terug thuis gekomen na 2 weken Italië en nu blijken onze beide huissleutels nog in het huis waar we verbleven te liggen... contact gehad met de verhuurster en die wilt ze opsturen maar via welke logistieke firma doe ik dit het best? de website van de italiaanse post is uiteraard in het... italiaans :D via UPS geraak ik tot bij betalen maar dan vraagt men mij een Business VAT ID... ik vermoed dat die dienst voor bedrijven is... Ik zit vast, en het is echt dringend... iemand advies?
 
Dringende vraag... gisteren terug thuis gekomen na 2 weken Italië en nu blijken onze beide huissleutels nog in het huis waar we verbleven te liggen... contact gehad met de verhuurster en die wilt ze opsturen maar via welke logistieke firma doe ik dit het best? de website van de italiaanse post is uiteraard in het... italiaans :D via UPS geraak ik tot bij betalen maar dan vraagt men mij een Business VAT ID... ik vermoed dat die dienst voor bedrijven is... Ik zit vast, en het is echt dringend... iemand advies?
Waarom vertaal je de website niet even met Google Translate?

1661581240387.png


Verder kun je ook eens kijken op:

 
Waarom vertaal je de website niet even met Google Translate?

Bekijk bijlage 12725

Verder kun je ook eens kijken op:

bedankt voor je snelle reactie, ik heb het ondertussen kunnen oplossen door de codice fiscale van die dame te verkrijgen en in te geven... nu hopen dat die sleutels hier snel zijn... ;) niet meteen de leukste thuiskomst na een heerlijke vakantie :D
 
Verleden week iets besteld bij bol die redelijk duur was, maar ik enkel daar kon vinden. Ging dinsdag geleverd worden tussen 10u30 en 15u30.
Tegen 15u30 niemand gezien, en rond ongeveer 17u was de T&T status doorstreept met de boodschap erbij dat ze dezelfde dag niet meer konden leveren, en ik de T&T pagina in de gaten moest houden voor een nieuw levermoment. En jawel, een uur later stond er dat er ging geleverd worden de dag erna, tussen 10u30 en 15u30.

Wij zijn die avond naar vrienden geweest, en toen ik daar zat was de T&T terug veranderd naar: geleverd om 19u06.

Probleem is dus dat die systemen die status veranderen van 'in uitlevering' naar 'niet geleverd' puur omdat het nog niet als geleverd bevestigd was. Er is geen mechanisme dat aangeeft dat de chauffeur nog onderweg is en dat er mogelijks later geleverd wordt. Ofwel mogen de chauffeurs normaal niet meer uitleveren na X tijd, maar doen sommige het toch om bepaalde metrics te halen.

Heb het ook al meegemaakt... Heel de dag thuis blijven. Pakje komt niet opdagen — 'we plannen een nieuwe levermoment in'. Ga het huis uit en bij terugkomst blijkt dat de chauffeur 'niet kon leveren, niemand thuis' met een briefje in de bus. Ik noem dat "hiaten in systeem en proces" aka "management vind het de moeite niet om te laten oplossen".

Wel zwaar er over dat die gast nog het lef heeft u te belagen aan uw woning, nadat hij nalatig was door het pakje op het straat achter te laten, en u dan nog beschuldigd van racisme. Zoiets is reden voor ontslag om dringende redenen en kan misschien zelfs gerechterlijk vervolgd worden.
 
Probleem is dus dat die systemen die status veranderen van 'in uitlevering' naar 'niet geleverd' puur omdat het nog niet als geleverd bevestigd was. Er is geen mechanisme dat aangeeft dat de chauffeur nog onderweg is en dat er mogelijks later geleverd wordt. Ofwel mogen de chauffeurs normaal niet meer uitleveren na X tijd, maar doen sommige het toch om bepaalde metrics te halen.

Heb het ook al meegemaakt... Heel de dag thuis blijven. Pakje komt niet opdagen — 'we plannen een nieuwe levermoment in'. Ga het huis uit en bij terugkomst blijkt dat de chauffeur 'niet kon leveren, niemand thuis' met een briefje in de bus. Ik noem dat "hiaten in systeem en proces" aka "management vind het de moeite niet om te laten oplossen".

Wel zwaar er over dat die gast nog het lef heeft u te belagen aan uw woning, nadat hij nalatig was door het pakje op het straat achter te laten, en u dan nog beschuldigd van racisme. Zoiets is reden voor ontslag om dringende redenen en kan misschien zelfs gerechterlijk vervolgd worden.

Heb dan ook klacht neergelegd tegen die chauffeur bij PostNL. Hebben mij gezegd dat ze de nodige maatregelen gingen treffen. Zag die voor het incident geregeld rondrijden hier, na mijn klacht heb ik hem hier niet meer zien rondrijden. Is dus oftewel zijn werk kwijt of ze hebben hem ergens anders geplaatst.

Ik heb begrip voor de chauffeurs van PostNL, ze hebben het immens druk het hele jaar door. Maar had hij gewoon eens simpele sorry gezegd en rustig zijn verhaal kwam doen dat hij het pakje achter gelaten had aan mijn deur (wat ik nog altijd bullshit vind, er zijn plaatsen genoeg rond mijn huis om iets achter te laten waar niemand aan kan), was er amper een probleem geweest.
 
Die 15 euro die de douane telkens casht als ze een zending moeten inklaren, los van de btw, dat is toch ook slapend rijk worden daar he 🥴
 
Proberen via Fedex of UPS uw pakjes te laten komen indien mogelijk...

Maar ik weet niet meer vanbuiten en vind dat ook niet meteen terug wat hun tarieven zijn die zij aanrekenen voor inklaringskosten. Zou mijn facturen van Fedex eens kunnen opsnorren maar die zijn al van pakjes van 8 jaar geleden. Dus die tarieven zullen nu ook wel omhoog gegaan zijn.
 
Veel info over het laten leveren van pakjes hier, maar ik zou eens willen weten hoe ik best een pakje naar het buitenland verstuur.
Het gaat om pakjes met een waarde tussen 100 en 500 EUR en op dit moment beperk ik me tot Europa, gebruik ik gewoon Bpost of toch beter een koerierdienst?
 
Terug
Bovenaan