Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Bij mij hebben ze zelfs nooit gereageerd (ik had na 1 dag al een verzoek voor herziening van de kosten ingediend, het was een gift, net hetzelfde als 2 maanden voordien) en na maanden wachten gewoon teruggestuurd naar de afzender...?!
Bij de helpdesk zeiden ze elke keer dat het ok was en verzonden voor aflevering of dat de verantwoordelijke van de afdeling me ging contacteren bla bla want gebeurde natuurlijk allemaal niet.
En daar kan je niets tegen doen. 🤔

Als ze het zomaar terugsturen als je een herziening hebt aangevraagd, dan is het terugsturen onterecht gebeurd.
Bpost is dan verplicht de verzendkosten te vergoeden (daar zit wel een max bedrag op dacht ik).

Bpost doet de laatste jaren wel heel veel moeite om onder deze kosten onderuit te komen dus je gaat wel veel moeten zagen en klagen dan. Meestal is het ook de verzender die de vergoeding dan moet aanvragen (en niet diegene die het pakje ontvangt).

---

Krijg je uiteindelijk geen schadevergoeding dan kan je gewoon een aanmaningsprocedure starten tegen Bpost.
Het grootste issue is eigenlijk dat de vrienden die mij pakjes verzenden dan altijd reageren met: Ik doe niet mee met deze zever! Dan het pakje opnieuw versturen (en dus dubbele verzendkosten betalen). :confused: Dus ja dan stopt het natuurlijk voor mij.

Ik kan dit ook wel ergens begrijpen. Voor een paar eurokes, Bpost aanklagen, ... dat is de moeite niet waard ..

Ik herinner dat ik 1x zelf iets verzonden had, dat onterecht werd teruggestuurd en ik ben toen echt door blijven gaan. Finaal uiteindelijk effectief de verzendkosten terug gekregen. Maar ik heb daar zeker 3 maand moeten voor vechten toen. Bpost doet heel erg moeilijk
 
Laatst bewerkt:

Als ze het zomaar terugsturen als je een herziening hebt aangevraagd, dan is het terugsturen onterecht gebeurd.
Bpost is dan verplicht de verzendkosten te vergoeden (daar zit wel een max bedrag op dacht ik).

Bpost doet de laatste jaren wel heel veel moeite om onder deze kosten onderuit te komen dus je gaat wel veel moeten zagen en klagen dan. Meestal is het ook de verzender die de vergoeding dan moet aanvragen (en niet diegene die het pakje ontvangt).

---

Krijg je uiteindelijk geen schadevergoeding dan kan je gewoon een aanmaningsprocedure starten tegen Bpost.
Het grootste issue is eigenlijk dat de vrienden die mij pakjes verzenden dan altijd reageren met: Ik doe niet mee met deze zever! Dan het pakje opnieuw versturen (en dus dubbele verzendkosten betalen). :confused: Dus ja dan stopt het natuurlijk voor mij.

Ik kan dit ook wel ergens begrijpen. Voor een paar eurokes, Bpost aanklagen, ... dat is de moeite niet waard ..

Ik herinner dat ik 1x zelf iets verzonden had, dat onterecht werd teruggestuurd en ik ben toen echt door blijven gaan. Finaal uiteindelijk effectief de verzendkosten terug gekregen. Maar ik heb daar zeker 3 maand moeten voor vechten toen. Bpost doet heel erg moeilijk
Valt hier goed mee dan want het was echt een gift dus ik betaalde niets, ook geen verzendkosten, maar het geeft zo'n machteloos gevoel dat ze gewoon lekker hun zin kunnen doen en je er niets aan kan doen.
 
Heeft Amazon eigenlijk een verdeelcentrum in Nederland ook? Al 2 pakjes besteld op Amazon NL deze week en die zijn telkens de dag volgend op de dag dat het verzonden is al geleverd. Kan bij de details van de zending ook niet zien vanwaar het komt. Moest het uit Frankrijk zijn van net over de grens, staat dat er meestal wel bij.
 
Heeft Amazon eigenlijk een verdeelcentrum in Nederland ook? Al 2 pakjes besteld op Amazon NL deze week en die zijn telkens de dag volgend op de dag dat het verzonden is al geleverd. Kan bij de details van de zending ook niet zien vanwaar het komt. Moest het uit Frankrijk zijn van net over de grens, staat dat er meestal wel bij.
Meestal komen die dag nadien pakketten uit Duitsland. Amazon heeft meerdere magazijnen net over de grens in Noordrijn-Westfalen.

Op het verzendlabel staat een alfanumerieke code waarmee je kan afleiden waar je bestelling is ingepakt.
 
Een pakje naar de VS is verloren geraakt. Bpost (de bediende per email) zegt dat ze geen enkele vergoeding kunnen geven hiervoor. Maar klopt dit wél?

Ja de inhoud is/was NIET verzekerd (het was ook maar chocolade) dus de inhoud kunnen ze niet vergoeden.

Maar ik heb tevens een kleine 50€ verzendkosten betaald. (Dat is verschrikkelijk duur geworden als je > 2kg verstuurd)
Ik dacht dat bij 'verloren pakjes' de verzendkosten zowiezo terugbetaald zouden worden? Dit heeft namelijk niets te maken met 'wel of niet' een verzekering afgesloten te hebben (betreffende de inhoud van het pakje).
 
Een pakje dat ik verwachtte met Bpost is volgens de track and trace eergisteren in mijn brievenbus afgeleverd, er was echter niets te vinden. Aangezien ik afgelopen dagen van thuis werkte en mijn bureau aan de straatkant is kan ik de postbode dus onmogelijk gemist hebben. Ik nam contact op met Bpost en die weten me te zeggen dat het hun verantwoordelijkheid niet is en dat de afzender maar moet opdraaien voor een compensatie.
 
Net telefoon gehad nadat ik 'opnieuw' een dossier had opgestart (het oude was afgesloten). De 49,2€ verzendkosten worden alsnog terugbetaald, omdat het pakje volgens de track & trace duidelijk verloren geraakt is (geen enkele beweging in een maand tijd en pakje is nooit in de VS gearriveerd) De inhoud is helaas verloren (was dus ook niet verzekerd).

Een pakje dat ik verwachtte met Bpost is volgens de track and trace eergisteren in mijn brievenbus afgeleverd, er was echter niets te vinden. Aangezien ik afgelopen dagen van thuis werkte en mijn bureau aan de straatkant is kan ik de postbode dus onmogelijk gemist hebben. Ik nam contact op met Bpost en die weten me te zeggen dat het hun verantwoordelijkheid niet is en dat de afzender maar moet opdraaien voor een compensatie.
Dat is altijd zo. Alleen de verzender kan klacht indienen en -best case- een compensatie verkrijgen, de ontvanger kan nooit een klacht indienen.

Echter vermits Bpost een bewijs heeft van levering, zal de verzender in jou scenario (jammer genoeg), alleen een compensatie verkrijgen, als een handtekening vereist was bij aflevering en de verzender kan aantonen dat de handtekening vervalst is of ontbreekt.
 
Laatst bewerkt:
We zijn ondertussen al maand verder nul reactie van bpost (pakketje ligt al sinds 20st in depot). Ik had beter pakketje laten terug sturen naar de verzender (btw is betaald) en terug opnieuw zelfde items besteld, waarschijnlijk had ik het dan al lang ontvangen.
    • Herziening kosten of melding van btw nummer
    • 2021-07-29 | 17:25
Om mezelf even te quoten, na bijna 5 maand werkt mijn trackingcode niet meer :angry:. Ik kan dus op geen enkele manier meer de status controleren. Klote bpost.
Uiteindelijk na zware bevalling die 9 maanden 🤰 duurde (Jul 2021 - Apr 2022) heb ik vandaag mijn pakje ontvangen :baard:.
 
Laatst bewerkt:
Postnl die opeens al niet meer weet waar mijn pakje blijft. Hebben ze kindjes tekort?

Eerst was het vrijdag, dan zaterdag en nu is het bezorgtijd nog onbekend. Pakje kwijt?
 
Och BPost zet vandaag in mijn app dat ze gaan proberen mijn pakje gisteren te leveren.

Contact opgenomen met BPost: de levering van het pakje is gestopt. Neem contact op met je leverancier.
Contact met Bol: ah ja, we zien dat ze het niet gaan leveren, maar we hebben beloofd ten laatste 6/5 te leveren dus kunnen we nog niks doen...

:wallbash:
 
Laatst bewerkt:
Onlangs toch mijn vriendin haar pakje gekregen via BPOST zonder invoer kosten (40 euro, die hebben ze laten vallen) te betalen.

ik moest gewoon het chat verkeer (in het thais lol ) bezorgen, en zo zagen ze dat haar zus die heeft verstuurd.
 
De instelling leveringsvoorkeur op bpost hun site voor pakje heeft niet veel nut precies? Briefje in de bus, niets aangeduid waar het geleverd is, gelukkig via barcode kunnen zien dat het in het postkantoor ligt ipv gekozen ophaalpunt.
 
De instelling leveringsvoorkeur op bpost hun site voor pakje heeft niet veel nut precies? Briefje in de bus, niets aangeduid waar het geleverd is, gelukkig via barcode kunnen zien dat het in het postkantoor ligt ipv gekozen ophaalpunt.

Ja, dat lijkt heel random te zijn. Mijn voorkeur is een pakketautomaat; zeker de helft van de keren belandt het pakje in het lokale postkantoor en al ettelijke keren gehad dat het in het postkantoor van verschillende gemeentes op 15-20 km afstand geleverd werd.

Ik moet wel zeggen dat ik meestal geluk heb met de postbodes zelf, het gebeurt soms dat ze het een tweede keer aan huis komen brengen (ondanks dat de track & trace zegt dat het onderweg is naar die pakketautomaat en er klaar had moeten liggen) of de tweede keer op een veilige plaats achter laten.

Die tracking app is trouwens ook een gedrocht, deze week nog een pakje gehad dat zogezegd al in de automaat zou liggen... een aantal uur voor de postbode het niet kon leveren. En die update kwam er 2 dagen na de mislukte levering, daarvoor stond het nog op "onderweg en zal morgen in de automaat zitten" :confused:
 
Net telefoon gehad nadat ik 'opnieuw' een dossier had opgestart (het oude was afgesloten). De 49,2€ verzendkosten worden alsnog terugbetaald, omdat het pakje volgens de track & trace duidelijk verloren geraakt is (geen enkele beweging in een maand tijd en pakje is nooit in de VS gearriveerd) De inhoud is helaas verloren (was dus ook niet verzekerd).
Lol dat pakje dat verloren was is alsnog gevonden en geleverd. Net op dezelfde dag dat Bpost mij die 49,2€ heeft teruggestort. :tongue:
 
Och BPost zet vandaag in mijn app dat ze gaan proberen mijn pakje gisteren te leveren.

Contact opgenomen met BPost: de levering van het pakje is gestopt. Neem contact op met je leverancier.
Contact met Bol: ah ja, we zien dat ze het niet gaan leveren, maar we hebben beloofd ten laatste 6/5 te leveren dus kunnen we nog niks doen...

:wallbash:
Van het originele pakje staat er nog steeds dat ze het 3 mei gaan leveren :unsure:

Leverancier heeft ondertussen wel een nieuw pak opgestuurd.
Resultaat bij BPost: pakje voldoet noe aan de normale afmetingen en gewicht, en zal met het aangepast netwerk verstuurd worden...

Nog wachten.
 
Ik wil uit de UK een netwerkrack kopen van 272€ (£231) met verzendkosten 12€ (£10). Klopt het dat ik dan 32€ invoerkosten en 67€ BTW moet betalen ? Dus totale kostprijs zou dan +/- 383€ zijn.
 
Ik wil uit de UK een netwerkrack kopen van 272€ (£231) met verzendkosten 12€ (£10). Klopt het dat ik dan 32€ invoerkosten en 67€ BTW moet betalen ? Dus totale kostprijs zou dan +/- 383€ zijn.
Ik vermoed dat dit over een rack gaat zonder de apparaten erin? Dus puur het rek?

In dat geval:
- Douanewaarde: 272 EUR + 12 EUR = 284 EUR
- Invoerrechten: 0 EUR want tarief van 0% invoerrechten op meubelen van metaal (zie https://eservices.minfin.fgov.be/ex...0&cssfile=tarbro&date=20220530&lang=NL&page=1)
- Maatstaf van heffing BTW: 284 EUR + 0 EUR + 32 EUR = 316 EUR
- BTW: 316 EUR x 21% = 66,36 EUR

Dus het klop inderdaad. 32 EUR aan Bpost te betalen voor de verwerking en 66,36 EUR BTW te betalen aan de staat.

In geval dat er routers, switches e.d. al inzitten blijft het dezelfde berekening. Want ook daar tarief van 0% invoerrechten (zie https://eservices.minfin.fgov.be/ex...0&cssfile=tarbro&date=20220530&lang=NL&page=1).
 
Dit weekend pakje besteld in NL, levering via PostNL op maandag op kantoor

Maandag: levering tss 14.30 en 18.00
- Maandag avond krijg ik bericht dat ze vertraging hebben maar dat ze zeker voor 22h langskomen. (kantoor gesloten om 18u)
Geen pakje gezien

Dinsdag update, levering tss 13.30 - 17.30
- om 20u update in de track&trace dat ze wat vertraging hebben maar ze zeker nog afleveren op dinsdag :cautious:

Woensdag blijft track&trace staan op dinsdag namiddag...

Deze ochtend staat de track&trace nog steeds op dinsdag.
Na een refresh zie ik plots, pakketje afgeleverd om 7u57. Ik ga een horen aan de receptie/security geen PostNL gezien.

Neem contact op met PostNL, aja iemand zal uw pakje verkeerd gescand hebben, je moet nog 2 dagen wachten voor aflevering.

Collega wacht ook op pakketje sinds maandag, zelfde updates en vandaag ook niks geleverd.


Prutsers bij PostNL 🤬
 
Laatst bewerkt:
Het pakje dat ik verwacht staat nu al een week op "In afwachting van douane-inklaring". Klopt het dat er eerst nog wat moet gebeuren vooraleer ik de douanekosten kan betalen? Ik zie immers niets dat ik kan aanklikken om te betalen ofzo
 
Terug
Bovenaan