Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Kan je veel mis doen met iets op Etsy te bestellen? Zijn de prijzen vast of kan je nog voor verrassingen komen te staan wanneer je op Etsy besteld maar het wordt verzonden van een bepaalde land waarbij er nadien nog douanekosten en dergelijke bijkomen? Of is dit weer zo'n site waar je vanuit België beter af blijft?
Als ik het goed voorheb is Etsy een soort platform zoals Ebay zeker?

Als het een verkoper is die verzendt vanuit een niet EU-land is het best van goed de voorwaarden van de verkoper eens na te lezen en/of er te informeren. Als die verkoper zelf al de BTW e.d. aanrekent en op IOSS geregistreerd is zou het probleemloos bij jou moeten toekomen en betaal je dus enkel hetgeen je aan de verkoper hebt betaald. Rekent die verkoper jou enkel het product, verzendingskosten e.d. aan zal de koerierdienst hier (Bpost, Fedex...) jouw pakje afhandelen en de inklaring doen. Bijgevolg zal je dan aan de koerier nog eens BTW en inklaringskosten moeten betalen.
 
Kan je veel mis doen met iets op Etsy te bestellen? Zijn de prijzen vast of kan je nog voor verrassingen komen te staan wanneer je op Etsy besteld maar het wordt verzonden van een bepaalde land waarbij er nadien nog douanekosten en dergelijke bijkomen? Of is dit weer zo'n site waar je vanuit België beter af blijft?

Etsy is niet helemaal als Ebay. Het is weliswaar een overkoepelend platform maar ze hebben geen input in het verkoop-proces. Dat is tussen jouw en de handelaar. Daar zit wel van alles tussen van de hobbyist op een zolder over mini-ondernemingen en grote zaken.
Je moet dus echt per winkeltje goed hun voorwaarden gaan lezen. Het is wel een heel betrouwbaar platform, hoor, de nadruk ligt op handgemaakte dingen, kunst en creatie. Je kan er met een gerust hart kopen want je hebt dus wel dat overkoepelend platform.
 
Iemand al eens zaken geleverd gekregen met Colis Privé BeLux? Verwacht een pakket van Amazon.nl en werd daarmee verstuurd blijkbaar. Zitten sinds 2021 ook op de Belgische markt blijkbaar.
Ik heb al pakketjes ontvangen via hun zonder problemen.

Amazon verstuurt soms ook via hun eigen? koerierdienst en als ik niet thuis ben bellen die altijd naar mijn gsm. Opzich handig maar probleem is dat die altijd Franstalig zijn en ik eigenlijk niet zo goed Frans meer kan. Engels verstaan die ook helemaal niet. Maar tot nu toe altijd wel kunnen duidelijk maken waar ze het pakketje mogen achter laten.
 
Royal mail zegt dat het pakketje I'd handen is van Bpost. Bpost zegt dat het nog I'd handen is van royal mail :crazy:
Pakje is ondertussen terug naar de verzender gegaan omdat ik het zogezegd niet heb willen ontvangen (nooit melding gekregen)

Sinds 3/1 terug vertrokken uit de UK.. Hopelijk met een beter resultaat deze keer
 
Allereerste keer dat Bpost hier op zondag een pakket komt leveren. Ging normaal gisteren geleverd worden maar lukte blijkbaar niet. Dus had het eigenlijk niet meer verwacht. Tot ze plots aanbelden dus.
 
Zonder veel nadenken een kleinigheid besteld in de UK ter waarde van 7 GBP.

Vandaag brief in de bus van bpost: 18.15 EUR invoerrechten aub. No thanks :unsure:.
 
okee, lang verhaal.

Half augustus nietsvermoedend iets uit de UK besteld (domeinnaam was eu en de prijzen stonden in euro). Nadat het al zo'n 2 maand bij de douane lag een mailtje gestuurd naar de firma om te vragen of het normaal was dat dit zo lang duurde. Als antwoord gekregen dat het pakje terug gestuurd was naar hun en dat hij de terugbetalingsprocedure al had ingezet. Effectief mijn geld teruggekregen en er daarna niet meer aan gedacht.

Fast forward nog is 3 maanden. Ik krijg vandaag een mail van Bpost dat het pakje door de douane is geraakt en dat ik kosten moet betalen voor ontvangst (barcode gecontroleerd, het gaat over hetzelfde pakje). Wat denken jullie? Zou ik ermee wegraken met enkel die kosten te betalen (het pakje was toch zo'n 250eur) of gaat dat bedrijf daar melding van krijgen en het bedrag alsnog van mijn krediet kaart halen?
 
okee, lang verhaal.

Half augustus nietsvermoedend iets uit de UK besteld (domeinnaam was eu en de prijzen stonden in euro). Nadat het al zo'n 2 maand bij de douane lag een mailtje gestuurd naar de firma om te vragen of het normaal was dat dit zo lang duurde. Als antwoord gekregen dat het pakje terug gestuurd was naar hun en dat hij de terugbetalingsprocedure al had ingezet. Effectief mijn geld teruggekregen en er daarna niet meer aan gedacht.

Fast forward nog is 3 maanden. Ik krijg vandaag een mail van Bpost dat het pakje door de douane is geraakt en dat ik kosten moet betalen voor ontvangst (barcode gecontroleerd, het gaat over hetzelfde pakje). Wat denken jullie? Zou ik ermee wegraken met enkel die kosten te betalen (het pakje was toch zo'n 250eur) of gaat dat bedrijf daar melding van krijgen en het bedrag alsnog van mijn krediet kaart halen?
Volgens mij gaan die daar niets meer van horen.
 
Sinds 21/10 ligt er een pakje bij de douane/bpost. Verstuurd vanuit de UK (verzonden als geschenk)

Nog steeds geen update oid, ik ging al beginnen klagen maar als ik dit topic zo lees ben ik nog aan de rookie numbers qua wachttijden :)
Eindelijk vrijgegeven door de douane.

Beschikbaar voor bpost
De invoerprocedure voor je pakje is afgerond door de douane. Je pakje is ter beschikking gesteld van bpost. We voorzien de levering op het vermelde adres. Van zodra de verwerking van je pakje start, houden we je hier op de hoogte van het geplande moment van levering.


Nu kan het niet meer misgaan denk ik... Toch? :unsure:
 
Blijkbaar zijn er toch nog verkopers op amazon.co.uk waarbij er geen BTW aangerekend wordt, daar had ik bij het afronden van een bestelling over gelezen; ik wist niet dat dat van verkoper tot verkoper kan verschillen, goed om in de gaten te houden dus!

Ook een CD besteld op Bandcamp van een Europese groep. Blijkt het label in India te zitten en van daaruit te versturen, toch weer BTW en die €15 "administratiekosten" aan mijn rekker :sarcastic:
 
Amazon gaat zijn eerste eigen sorteercentrum in Antwerpen openen eind dit jaar.

De optimist in mij denkt, yay veel nieuwe jobs. De pessimist in mij denkt. Argh, nog meer mensen die aan een hongerloon tegen kutvoorwaarden mogen gaan werken.
 
Is dat zo? Hoe goed betaalt amazon eigenlijk in west EU?
Als je op Glassdoor kijkt is het zowel in Nederland als Duitsland zo'n 12-13 euro per uur. Minimumloon is in beide landen zo'n 10 euro per uur. Ik vind het wat bizar dat er zo gefocused wordt pakjesleveringen, de horeca bvb betaalt vaak nog slechter, uren zijn onregelmatig en werkdruk is hoog maar niemand vindt het een slechte zaak als er ergens een restaurant of café opent.
 
Als je op Glassdoor kijkt is het zowel in Nederland als Duitsland zo'n 12-13 euro per uur. Minimumloon is in beide landen zo'n 10 euro per uur. Ik vind het wat bizar dat er zo gefocused wordt pakjesleveringen, de horeca bvb betaalt vaak nog slechter, uren zijn onregelmatig en werkdruk is hoog maar niemand vindt het een slechte zaak als er ergens een restaurant of café opent.
Werknemers van een restaurant mogen doorgaans wel even naar de wc tijdens hun shift.

En er is een heel groot verschil in hoe je in die job kan staan he... Pakjesventer in een groot warenhuis is een heel andere setting dan barman/vrouw of ober of wat ook in de horeca.
Al bij al heb je natuurlijk wel een punt.
 
Als je op Glassdoor kijkt is het zowel in Nederland als Duitsland zo'n 12-13 euro per uur. Minimumloon is in beide landen zo'n 10 euro per uur. Ik vind het wat bizar dat er zo gefocused wordt pakjesleveringen, de horeca bvb betaalt vaak nog slechter, uren zijn onregelmatig en werkdruk is hoog maar niemand vindt het een slechte zaak als er ergens een restaurant of café opent.

Die horeca-werknemers krijgen vaker wel dan niet nog altijd een zwarte enveloppe ondanks de witte kassa (nu ja, in België, voor andere landen kan ik niet spreken), dus die zal je véél minder snel horen klagen dan pakjesventers die in een schijnzelfstandige statuut gedwongen worden om zo nog lager verloond te worden dan dat als ze een minimumloon zouden krijgen.
 
Werknemers van een restaurant mogen doorgaans wel even naar de wc tijdens hun shift.
Amazon zal zich in europa ook wel aan de europese arbeidsnormen moeten houden.
ook al zit daar nog enorm veel verschil op, en is de e-commerce meer en meer gewoon moderne slavernij.
 
Vandaag een pakje ontvangen van Amazon Logistics als bezorgpartner. Die zijn dus al actief n BE. Vermoedelijk dan nog niet zo lang.
 
Terug
Bovenaan