Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Ik zou iets uit de states moeten laten komen...

Probleem is dat het iets fysiek is (device) met een waarde van 100 euro, maar dat bij aanschaf er ook 200 euro jaarlijkse licentie wordt bijgerekend.

invoer (<150euro) + btw op 100 euro is leuker dan op 300 euro natuurlijk, terwijl die licentie gewoon een digitale overeenkomst is afgesloten op de website van de fabrikant.

Vraag is nu: hoe gaat de douane de waarde daarvan bepalen voor de import?
 
Ik zou iets uit de states moeten laten komen...

Probleem is dat het iets fysiek is (device) met een waarde van 100 euro, maar dat bij aanschaf er ook 200 euro jaarlijkse licentie wordt bijgerekend.

invoer (<150euro) + btw op 100 euro is leuker dan op 300 euro natuurlijk, terwijl die licentie gewoon een digitale overeenkomst is afgesloten op de website van de fabrikant.

Vraag is nu: hoe gaat de douane de waarde daarvan bepalen voor de import?
Normaal gaat de behandelaar van uw goederen de douanewaarde bepalen o.b.v. facturen e.d. waar die over beschikt maar moet natuurlijk de regels van de EU volgen daarin. De douane bepaalt dat niet maar zal het in geval van een controle wel nagaan natuurlijk.


Maar om op je vraag te antwoorden: in principe 'de werkelijk voor de goederen betaalde of te betalen prijs bij verkoop voor uitvoer naar het douanegebied van de Unie' zoals dat officieel wordt gezegd.
1.3.1 Transactiewaarde van ingevoerde goederen

De douanewaarde van de ingevoerde goederen is de transactiewaarde van die goederen. Dat wil zeggen: de werkelijk voor de goederen betaalde of te betalen prijs bij verkoop voor uitvoer naar het douanegebied van de Unie.
(artikel 70 DWU)

De prijs dient u mogelijk te verhogen met de volgende kosten of waarden:

kosten van bemiddeling met uitzondering van inkoopcommissie;

kosten van verpakkingsmiddelen en verpakken;

waarde van goederen en diensten die de koper gratis of voor een verminderd bedrag heeft geleverd;

royalty's en licentierechten die door de koper worden betaald voor de ingevoerde goederen op basis van een voorwaarde van de verkoop;

waarde van opbrengsten (winsten) bij verdere distributie die de verkoper ten goede komt;

kosten van vervoer en verzekering en andere kosten die verband houden met het vervoer tot aan het douanegebied van de Unie.

Let op!

De kosten of waarden kunnen alleen worden toegevoegd als deze niet in de werkelijk betaalde of te betalen prijs zijn inbegrepen.
(artikel 71 DWU)

De prijs kunt u verlagen met de volgende kosten of waarden, voor zover de bedragen bij de prijs zijn inbegrepen:

kosten van het vervoer in het douanegebied van de Unie;

kosten van constructiewerkzaamheden, installatie, montage, onderhoud of technische bijstand die na de binnenkomst in de Unie zijn verricht;

rente die bij de aankoop van de goederen verschuldigd is uit een financieringsovereenkomst;

kosten voor verkrijging van het recht van verveelvoudiging van de in de Unie ingevoerde goederen;

inkoopcommissies;

rechten bij invoer en andere belastingen die bij invoer of verkoop in de Unie worden geheven.
Bron Nederlandse douane: https://www.belastingdienst.nl/bibl...HDU/douanewaarde-douanewaarde.html#dchkrqelgo. Is zelfde regelgeving als Belgische gezien de wetgeving rond waardebepaling EU wetgeving is.

Let wel: dit vormt dan de maatstaf van heffing enkel voor de invoerrechten. Die moet je bij die waarde rekenen samen met de kosten die je behandelaar hier je aanrekent en kosten van transport binnen de EU (en andere kosten in EU) om tot je maatstaf van heffing voor BTW te komen.

In geval het je 300 EUR kost gaat het ook niet om een vereenvoudigde aangifte voor pakjes zoals Amazon e.d. wordt toegepast (IOSS systeem) gezien het > 150 EUR is. Dan moet er een normale invoeraangifte worden opgesteld. Kan zijn dat dit ook al wat meer kost.
 
Hoe zit dat nu met AliExpress? Moet je daar nu wel of geen extra douane kosten enz op betalen? Ik vind tegenstrijdige berichten op het internet
 
Hoe zit dat nu met AliExpress? Moet je daar nu wel of geen extra douane kosten enz op betalen? Ik vind tegenstrijdige berichten op het internet
Ik heb al meerdere dingen besteld na de invoer van die nieuwe regelingen.
Nog nooit moeten bijbetalen. Ik bestel wel enkel dingen die minder dan 150€ kosten.
 
Ik heb al meerdere dingen besteld na de invoer van die nieuwe regelingen.
Nog nooit moeten bijbetalen. Ik bestel wel enkel dingen die minder dan 150€ kosten.
Same here. Vriendin besteld meermaals per week daar en nog geen betaalverzoek van Bpost gehad.
 
Mijn vriendin heeft schoonheidsproducten vanuit thailand laten komen naar BE, met de post
haar zus heeft die dus gekocht in winkel en verzonden.

nu krijgen we een brief van BPOST: 40 euro douane taksen betalen! dan pas krijgen we de goederen.
amai m'n frak, die producten kosten daar nooit geen 40 euro natuurlijk...


soit, in de kleine lettertjes stond, als je kon aantonen dat het een GIFT (geschenk ) is , dat je die dan niet hoeft betalen.

hoe bewijs je dit dan? enkele screenshots van hun chat verkeer (in het thais lol) bezorgen aan BPOST?
en heeft dit over algemeen kans van slagen? want ze moeten toch ook zien dat dit producten door een particulier zijn verkocht, er zit geen leveringsbon bij , of het afzender adres is geen firma....

jeezes wat een gedoe toch weer.


laatste vraag: je bent niet verplicht die te betalen . als je die gewoon niet betaald, sturen ze die terug naar afzender.
maar moet die afzender dan nog kosten betalen om die terug te krijgen? want zij heeft uiteraard al gewone verzend kosten betaald.
anders halen we die gewoon zelf af in Thailand, als we daar zijn in juli.
 
Een paar dingetjes over pakjes van buiten de EU:
  • Deze hebben voor de douane ALTIJD een waarde, ook al is het een geschenk dus "gratis". Voor geschenken ben je vrijgesteld tot 45 euro, maar dat moet je inderdaad bij bpost bewijzen, met inderdaad, chatgesprekken, mails, bewijzen dat je de afzender kent, enzoverder. (Ook al is dit in het Thais, bpost kent waarschijnlijk ook wel een vertaalapp hoor)
  • Die 40 euro die jij zegt, is niet enkel voor de douane, bpost rekent ook 15-32 euro verwerkingskosten aan om voor jou de nodige douaneformaliteiten te vervullen. Dus ja, op een pakje van 3 euro kan je 15 euro verwerkingskosten moeten betalen aan bpost.
  • De verwerkingskosten maken ook deel uit van de maatstaf van heffing, waarop je dus BTW moet betalen, dus op die 15-32 euro + waarde van je pakje + verzendkosten betaal je 21% BTW.
  • Ik heb geen idee over de slaagkansen om zo een dingen te bewijzen, ik kan me best voorstellen dat er zo ook vaak geprobeerd wordt om de invoerkosten te vermijden, maar op zich gaat het natuurlijk altijd (<45) over een kleiner bedrag.
  • Ze zouden kunnen veronderstellen dat het van een particulier komt, maar ook hier weer zijn er mensen genoeg die dit zouden "nadoen" om belastingen te ontlopen. (of van die kleine winkeltjes die versturen vanop een privaat adres en hoe weet bpost wat privaat is of niet daar in Thailand?) En daarvoor weten ze de waarde nog niet en aan de aangerekende kosten te zien, hebben ze dat wel wat hoger ingeschat.
  • Je kan het inderdaad weigeren, dit kost je, bij mijn weten, niets en de verzender krijgt het volgens mij ook gewoon kosteloos terug. Dit zou hetzelfde zijn als het adres niet juist is, dan krijg je het ook kosteloos terug. Maar geen idee hoe de Thaise post werkt natuurlijk :)

Meer informatie op de site van bpost (https://www.bpost.be/nl/pakje-ontvangen/douane) en daar lees ik zelfs dat ook bij een geschenk (dus indien je dit kan aantonen en je onder de 45 euro zit), je ook 15 euro moet betalen aan bpost. Maar ok, dan geen BTW of eventuele invoerrechten, maar dat is pas van toepassing boven de 150 euro. Foutje van mij, had mij miskeken.

Hier vind je trouwens meer info over wanneer het een geschenk is: https://financien.belgium.be/nl/dou...eren/pakketten/goederen-buiten-eu-particulier
 
Laatst bewerkt:
Meer informatie op de site van bpost (https://www.bpost.be/nl/pakje-ontvangen/douane) en daar lees ik zelfs dat ook bij een geschenk (dus indien je dit kan aantonen en je onder de 45 euro zit), je ook 15 euro moet betalen aan bpost. Maar ok, dan geen BTW of eventuele invoerrechten, maar dat is pas van toepassing boven de 150 euro.
Waar zie jij dat? In die tabel staat bij geschenken met waarde < 45 EUR dat er geen douanekosten, BTW en invoerrechten zijn.
 
Mijn pakje legt weer heel wat kilometers af :crazy:. Dan nog besteld op Amazon Frankrijk.

PwGUw8p.jpg
 
Ik laat regelmatig pakjes afkomen uit het buitenland. Bpost negeert tot op heden in 100% van de gevallen een 'geschenk'.
Ik denk dat ze dat zeer goed beseffen bij Bpost. Ze negeren 'geschenk' echt bewust.

Al je er over klaagt, dan duurt het tot 2 maanden (!) voor ze antwoorden.
Dat is tot op heden altijd wel een positief antwoord.
Het grootste issue is echter, dat er wel eens produkten met een houdbaarheidsdatum in de pakjes zitten. :frown:
Als dat het geval is, betaal ik gewoon, omdat het anders te lang duurt voor ze het vrijgeven. Dat is dan gewoon 'kassa kassa' voor bpost.

Mijn pakje legt weer heel wat kilometers af :crazy:. Dan nog besteld op Amazon Frankrijk.
Hier puzzellijm besteld van 4€ vanuit amazon.NL
Na 1,5 maand komt dit aan: 20€ douanekosten betalen aub. Het was dan verstuurd vanuit Amerika. :angry:
Ik kan het beter retour laten sturen.
 
Laatst bewerkt:
Bon. Eerste blu-ray's besteld op Amazon UK afgelopen dinsdag. Eerste deel zat vandaag netjes in de bus zonder extra paperassen en/of betalingen. BTW mooi op voorhand afgerekend. Maandag hopelijk het tweede deel geleverd.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik laat regelmatig pakjes afkomen uit het buitenland. Bpost negeert tot op heden in 100% van de gevallen een 'geschenk'.
Ik denk dat ze dat zeer goed beseffen bij Bpost. Ze negeren 'geschenk' echt bewust.

Al je er over klaagt, dan duurt het tot 2 maanden (!) voor ze antwoorden.
Dat is tot op heden altijd wel een positief antwoord.
Het grootste issue is echter, dat er wel eens produkten met een houdbaarheidsdatum in de pakjes zitten. :frown:
Als dat het geval is, betaal ik gewoon, omdat het anders te lang duurt voor ze het vrijgeven. Dat is dan gewoon 'kassa kassa' voor bpost.
Bij mij hebben ze zelfs nooit gereageerd (ik had na 1 dag al een verzoek voor herziening van de kosten ingediend, het was een gift, net hetzelfde als 2 maanden voordien) en na maanden wachten gewoon teruggestuurd naar de afzender...?!
Bij de helpdesk zeiden ze elke keer dat het ok was en verzonden voor aflevering of dat de verantwoordelijke van de afdeling me ging contacteren bla bla want gebeurde natuurlijk allemaal niet.
En daar kan je niets tegen doen. 🤔
 
Bij mij hebben ze zelfs nooit gereageerd (ik had na 1 dag al een verzoek voor herziening van de kosten ingediend, het was een gift, net hetzelfde als 2 maanden voordien) en na maanden wachten gewoon teruggestuurd naar de afzender...?!
Bij de helpdesk zeiden ze elke keer dat het ok was en verzonden voor aflevering of dat de verantwoordelijke van de afdeling me ging contacteren bla bla want gebeurde natuurlijk allemaal niet.
En daar kan je niets tegen doen. 🤔
Fedex of UPS gebruiken ;).
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Terug
Bovenaan