Over pakjes, koeriers, douanekosten, invoerrechten enz.

Het pakje dat ik verwacht staat nu al een week op "In afwachting van douane-inklaring". Klopt het dat er eerst nog wat moet gebeuren vooraleer ik de douanekosten kan betalen? Ik zie immers niets dat ik kan aanklikken om te betalen ofzo
Ja pas na inklaring van de douane moet je betalen. Dat duurt tussen de paar uur tot een maand (soms zelfs langer).

Vandaar dat ik ook nooit nog pakjes naar het buitenland verstuur (buiten de EU) via 'fast delivery'. (In mijn geval fedex 24 hour shipping)
Ik heb zo ooit eens een paar honderd € betaald voor iets dringend (dat was echt duur), maar dat heeft toen een maand bij de douane gelegen.

Toen ik een klacht indiende voor een refund / gedeeltelijke refund, antwoordde Fedex doodleuk: "Wij hebben alles geleverd binnen 24 uur, dat de douane dat dan een maand tegenhoudt, daar kunnen wij niets aan doen. En ik kreeg gewoon 0€ refund" :unsure:

Ik vind dat voor een paar honderd euro's ze dan toch een gedeeltelijke refund mogen geven als het "eeuwig" bij de douane blijft liggen voor iets dat erg dringend was. Dus ik was toen niet goed gezind.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij hebben ze zelfs nooit gereageerd (ik had na 1 dag al een verzoek voor herziening van de kosten ingediend, het was een gift, net hetzelfde als 2 maanden voordien) en na maanden wachten gewoon teruggestuurd naar de afzender...?!
Bij de helpdesk zeiden ze elke keer dat het ok was en verzonden voor aflevering of dat de verantwoordelijke van de afdeling me ging contacteren bla bla want gebeurde natuurlijk allemaal niet.
En daar kan je niets tegen doen. 🤔
Valt hier goed mee dan want het was echt een gift dus ik betaalde niets, ook geen verzendkosten, maar het geeft zo'n machteloos gevoel dat ze gewoon lekker hun zin kunnen doen en je er niets aan kan doen.
Gisteren dus pakketje aangekregen... 😂😂
19.09.2021 dus verzonden, de dag na de mail dat ik douanekosten moest betalen een herziening van de kosten aangevraagd hier kwam geen reactie op. Via hun Facebook gaven ze telkens een ander antwoord. Afwachten, de verantwoordelijke ging het bekijken, het was onderweg naar mij, het lag nog bij hun, ...
En na 3? maanden was er via het tracking nummer niets meer te vinden bij hun...
"Ah meneer waarschijnlijk teruggestuurd naar de verzender." (waarom?!)
Contact opnemen met de verzender die kan wel klacht indienen maar jij niet. En best opnieuw versturen.
Dus de hoop opgegeven en verzender ging het nadien opnieuw opsturen met nog een ander pakket alles ineens.

15 juni volgende mail ontvangen:
Hallo 515,
Je hebt onlangs een aanvraag ingediend voor herziening van de invoerkosten of tot melding van een btw nummer voor je zending van *******.

Je kan hierbij het resultaat vinden van deze aanvraag.​

Barcode UH*nummers*GB​
Afleveradres​
Xxxxxxx​
Aan douane voorgelegd ten laatste op​
17-06-2022​
icn_delivered
Geen betaling vereist
Te betalen bedrag: €0
En gisteren dus in de brievenbus 😂
 
Laatste 2 bestellingen bij bol zouden bezorgd worden via postNL.
Geen enkele hebben ze geleverd maar gewoon bij een postNL punt (trouwens niet in mijn buurt) gedropt.
2e keer dat ik het pakje ging afhalen wist die mens van het postNL punt mij te vertellen dat de laatste tijd die gasten die in onderaanneming werken (die gasten met gewone kledij in een witte bestelwagen) gewoon een volledige lading komen droppen omdat de naft zo duur staat ipv rond te rijden met de pakjes...

Klacht ingediend bij Bol en die zeiden dat ze daar niks aan kunnen doen maar toch gingen klacht neerleggen bij postnl. Heb ze alvast veel succes gewenst...
 
Als ge op de link van plus shipping klikt op die site krijgt ge de kost te zien (waarschijnlijk excl. douanekosten)
 
Er moet wel iemand zijn die dat kan maken langs ons kanten. Douanegewijs kan daar tot de helft of meer bijkomen van kosten en je zal ook nog eens lang mogen wachten. Iets op kunststof drukken moet hier ook mogelijk zijn.
 
My bad, had het niet over de verzendkosten maar wel over de douanekosten. Hoe kan ik dit weten per stuk / per 10 stuks?
 
Voor zover ik kan vinden komen je extra kosten voor 10 stuks op een €137 máár dat is berekend op die verzendkost van €56. Als het meer is dan vervalt die 137 natuurlijk. Er zijn ook €15 admin kosten van Bpost om de formaliteiten te volbrengen voor het bij de douane komt.
 
Wat is eigenlijk de prijs voor 1 stuk? 43,43 EUR of kijk ik ergens verkeerd? Want nu komt er weer 37,23 EUR op. En in de winkelwagen is het 35,98 EUR?
 
 
Ik wil dit aankopen op Etsy.com: https://www.etsy.com/be/listing/1149465716/let-be-social-scanbare-qr-code-acryl?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=social&ref=sc_gallery-1-3&bes=1&plkey=64b581b116ad22f9db9a3e47b2e697b9a963f00e:1149465716&variation0=2446626875#

Echter, nu merk ik dat deze allemaal verzonden worden vanuit de USA. Iemand enig idee aan welke verzendkosten ik mij mag verwachten? Ik zou ze per 1 kunnen bestellen, maar ook per 10. Is dat dan dezelfde verzendkost? Kan je dit niet gewoon ergens in België of Nederland kopen? Ik heb het alleszins nog niet gevonden :(
Hint: Soms is het beter om eens naar de USA te gaan als toerist, veel inkopen doen voor eigen gebruik (Max 430€ blijkbaar, bedankt aan Marcel voor de informatie) alles in uw reiskoffer te steken en terug naar België te komen.

Douanekosten? 0,0€, want dat zijn dan geschenken / aankopen aan uzelf voor eigen gebruik, en ze kunnen u daarvoor niet tegenhouden. Zolang het bedrag maximaal 430€ bedraagt, het gewicht van je koffers in orde is en er niets illegaals insteekt. (En je kan desnoods ook altijd betalen voor een extra koffer, en daar al uw aankopen allemaal in steken.)

Douanekosten zijn tegenwoordig echt zo hoog (het is echt erg geworden, zeker nu ze tegenwoordig een "gift" van vrienden uit de USA, chronisch negeren en als je verzet aantekent, dan houden ze uw pakje soms een maand bij om u te kloten), dat je met bovenstaand trukje echt wél veel geld mee bespaart, zelfs al bij de minste aankoop. Natuurlijk moet je dan wel een reisje boeken naar de USA en dat kost natuurlijk ook geld ;)
 
Laatst bewerkt:
Douanekosten? 0,0€, want dat zijn dan geschenken / aankopen aan uzelf voor eigen gebruik, en ze kunnen u daarvoor niet tegenhouden. In theorie zit er ne limiet op van wat je kan aankopen en meenemen, maar in praktijk wordt daar niet naar zo nauw op gekeken, zolang het gewicht van je koffers in orde is en er niets illegaals insteekt. En je kan desnoods ook altijd betalen voor een extra koffer, en daar al uw aankopen allemaal in steken.
correctie: ge kunt daarvoor wél tegengehouden worden, en als ge boven de vrijstelling (voor luchtvaartpassagiers is dat 430€) zit, gaat ge wel degelijk een boete krijgen.
ge doet een invoer van goederen, dus ge moet invoerrechten en btw betalen. (ge kunt dat ook komen aangeven, dan betaalt ge enkel dat, en niet de boete)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Hint: Soms is het beter om eens naar de USA te gaan als toerist, veel inkopen doen, alles in uw reiskoffer te steken en terug naar België te komen.

Douanekosten? 0,0€, want dat zijn dan geschenken / aankopen aan uzelf voor eigen gebruik, en ze kunnen u daarvoor niet tegenhouden. In theorie zit er ne limiet op van wat je kan aankopen en meenemen, maar in praktijk wordt daar niet naar zo nauw op gekeken, zolang het gewicht van je koffers in orde is en er niets illegaals insteekt. En je kan desnoods ook altijd betalen voor een extra koffer, en daar al uw aankopen allemaal in steken.

Douanekosten zijn tegenwoordig echt zo hoog (het is echt erg geworden, zeker nu ze tegenwoordig een "gift" van vrienden uit de USA, chronisch negeren en als je verzet aantekent, dan houden ze uw pakje soms een maand bij om u te kloten), dat je met bovenstaand trukje echt wél veel geld mee bespaart, zelfs al bij de minste aankoop. Natuurlijk moet je dan wel een reisje boeken naar de USA en dat kost natuurlijk ook geld ;)

Nieuwe zaken kopen buiten EU boven de vrijstelling en niet aangeven is gewoon een strafbaar feit hoor. Ik dacht dat dat als raad geven nog steeds verboden was op dit forum. Het is niet omdat er geen 100% controle is en je niet altijd gepakt wordt, dat het mag.
Ge moogt bv ook niet ineens te snel rijden omdat er geen flitser staat en ge moogt ook geen snoepen pikken in de winkel wanneer er niemand kijkt.
 
correctie: ge kunt daarvoor wél tegengehouden worden, en als ge boven de vrijstelling (voor luchtvaartpassagiers is dat 430€) zit, gaat ge wel degelijk een boete krijgen.
ge doet een invoer van goederen, dus ge moet invoerrechten en btw betalen. (ge kunt dat ook komen aangeven, dan betaalt ge enkel dat, en niet de boete)

Uit curiositeit: hoe gebeurt die selectie van controles van luchtvaartpassagiers? Ik heb nauwelijks het gevoel dat er daar echt gecontroleerd wordt. Ik herinner mij van die tijden wanneer 1 euro gelijk was aan 1,30 dollar dus reizen naar de VS werd de ideale shoppingtrip voor kledij en Iphones. Je vertrok met een lege koffer en kwam met een volle koffer terug.

En je doet dat niet voor 430 euro aan aankopen :p.

Als je van die programma's ziet op tv van de Britse douanes en dergelijke, zijn het quasi altijd "vreemdelingen" die men tegenhoudt. :p
 
Als je van die programma's ziet op tv van de Britse douanes en dergelijke, zijn het quasi altijd "vreemdelingen" die men tegenhoudt. :p
da's ook de selectie van de programma-makers he. als ge naar luchthaven 24/7 kijkt, zou je denken dat 90% van wat op Brussels Airport paseert, Afrikanen zijn. wat dus niet waar is ;)

hoe we precies selecteren, zijn zo van die dingen die vallen onder onze deontologische code, dingen die we dus niet zomaar gaan delen ;)
 
Uit curiositeit: hoe gebeurt die selectie van controles van luchtvaartpassagiers? Ik heb nauwelijks het gevoel dat er daar echt gecontroleerd wordt. Ik herinner mij van die tijden wanneer 1 euro gelijk was aan 1,30 dollar dus reizen naar de VS werd de ideale shoppingtrip voor kledij en Iphones. Je vertrok met een lege koffer en kwam met een volle koffer terug.

En je doet dat niet voor 430 euro aan aankopen :p.

Als je van die programma's ziet op tv van de Britse douanes en dergelijke, zijn het quasi altijd "vreemdelingen" die men tegenhoudt. :p
Ivm kledij gaan ze normaal gezien niet moeilijk doen. Dat controleren ze niet, dat is de logica zelve. (But correct me if I am wrong?)
"Ja meneer die onderbroek heb je die gekocht of nam je die mee van thuis want die ruikt nog fris!" :rofl:

Ivm phones. Ik raad dit ten stelligste af om dit te doen en ik zou dit gewoon aangeven. Want als ze u betrappen daarop, gaan ze u beboeten.
En als de prijs < 430€, dan zorg je ervoor dat je het kassaticket nog in je bezit hebt.

hoe we precies selecteren, zijn zo van die dingen die vallen onder onze deontologische code, dingen die we dus niet zomaar gaan delen ;)
Ze hebben mij 1x tegengehouden. Ik stond daar nog alleen met mijn onderbroek aan. I am not kidding. Dat was dan wel een controle op uw lichaam (drugs / smokkelwaren denk ik?).

Meestal controleren ze niet, maar ze doen inderdaad dus steekproeven.

(Ik mocht toen uiteindelijk wel gewoon mijn reis verder zetten, ik had niets verkeerd gedaan)
 
Laatst bewerkt:
Ivm kledij gaan ze normaal gezien niet moeilijk doen. Dat controleren ze niet, dat is de logica zelve.
"Ja meneer die onderbroek heb je die gekocht of nam je die mee van thuis want die ruikt nog fris!" :rofl:
ik zou echt geen commentaar meer geven op wat wij wel en niet controleren, want kledij is (van hetgeen dat valt onder die 430€) één van de meest beboete zaken...

en dat ge in uw onderbroek gestaan hebt... serieuze vragen bij.
 
Terug
Bovenaan