phate_13
Well-known member
Ik vind het wel jammer dat zo'n interessante discussie zo bitsig gevoerd wordt, naar mijn perceptie.
Naar mijn mening is het bij een dergelijke discussie ook wel belangrijk om wat vooruit te kijken en de grotere complexiteit te erkennen. Dit gaat namelijk niet enkel over "trein nemen of niet" maar het gehele mobiliteitsvraagstuk en waar we daarin naartoe willen. Hierin lijkt het me alleszins wel een goed gegeven om het treinnetwerk hierin te versterken en meer te verankeren.
Ik denk ook wel dat een uitgebreider aanbod een belangrijke, maar zeker niet enige, component is. Flankerende maatregelen zullen altijd belangrijk blijven. Uiteindelijk zal er wel degelijk moeten gekeken worden naar de mobiliteitsnoden van mensen en hoe deze nu ingevuld worden. Dit zal moeten afgetoetst worden met waar we naartoe willen. (Waarbij we ook meer/minder veplaatsingen niet moeten schuwen. Er zullen ook veel "onnodige" verplaatsingen zijn netzoals er "niet uitgevoerde" verplaatsingen zijn. Waarbij er wel een behoefte is, maar die niet ingevuld wordt op dit moment en waardoor er geen verplaatsing plaatsvindt.)
Dat een uitgebreid nachtelijk aanbod niets voor direct is, lijkt me ook de evidentie zelve. Een eerste stap om naar toe te werken zou al één trein kunnen zijn op bepaalde hoofdassen op een tijdstip 2h na de huidige laatste trein. Geeft al heel wat meer mogelijkheden en vertrouwen. Maar ook aan dit vertrouwen (stiptheid ed.) zal zeker nog gewerkt moeten worden.
Maar dit allen heeft niet veel nut, of is vooral pleisters op de wonde, als we niet weten waar we naartoe willen met ons mobiliteitsbeleid. Iets waar we in de toekomst, wellicht, ook steeds meer tegenaan zullen lopen is dat veel belangrijke stations in centra van grote steden liggen, die steeds meer de auto weren. Dus de combinatie auto-trein, wordt steeds moeilijk op deze manier. En de combinaties van transportmiddelen moet zeker ook goed bekeken worden. Zie ook bv. "fiets op de trein". Nu in de spits niet te doen (en misschien zelfs niet wenselijk), maar ook daarbuiten vaak amper ruimte voor.
Ik heb het gevoel dat in de discussie hierboven het stukje "noden", "wensen", "huidige situatie", "mogelijkheden voor de toekomst", "moeilijkheden", ... wat teveel door elkaar gegooid wordt. En er moet zeker met een realistische blik naar gekeken worden, maar tegelijkertijd mag er ook wel wat ambitie zitten in ons mobiliteitsbeleid op lange termijn.
Naar mijn mening is het bij een dergelijke discussie ook wel belangrijk om wat vooruit te kijken en de grotere complexiteit te erkennen. Dit gaat namelijk niet enkel over "trein nemen of niet" maar het gehele mobiliteitsvraagstuk en waar we daarin naartoe willen. Hierin lijkt het me alleszins wel een goed gegeven om het treinnetwerk hierin te versterken en meer te verankeren.
Ik denk ook wel dat een uitgebreider aanbod een belangrijke, maar zeker niet enige, component is. Flankerende maatregelen zullen altijd belangrijk blijven. Uiteindelijk zal er wel degelijk moeten gekeken worden naar de mobiliteitsnoden van mensen en hoe deze nu ingevuld worden. Dit zal moeten afgetoetst worden met waar we naartoe willen. (Waarbij we ook meer/minder veplaatsingen niet moeten schuwen. Er zullen ook veel "onnodige" verplaatsingen zijn netzoals er "niet uitgevoerde" verplaatsingen zijn. Waarbij er wel een behoefte is, maar die niet ingevuld wordt op dit moment en waardoor er geen verplaatsing plaatsvindt.)
Dat een uitgebreid nachtelijk aanbod niets voor direct is, lijkt me ook de evidentie zelve. Een eerste stap om naar toe te werken zou al één trein kunnen zijn op bepaalde hoofdassen op een tijdstip 2h na de huidige laatste trein. Geeft al heel wat meer mogelijkheden en vertrouwen. Maar ook aan dit vertrouwen (stiptheid ed.) zal zeker nog gewerkt moeten worden.
Maar dit allen heeft niet veel nut, of is vooral pleisters op de wonde, als we niet weten waar we naartoe willen met ons mobiliteitsbeleid. Iets waar we in de toekomst, wellicht, ook steeds meer tegenaan zullen lopen is dat veel belangrijke stations in centra van grote steden liggen, die steeds meer de auto weren. Dus de combinatie auto-trein, wordt steeds moeilijk op deze manier. En de combinaties van transportmiddelen moet zeker ook goed bekeken worden. Zie ook bv. "fiets op de trein". Nu in de spits niet te doen (en misschien zelfs niet wenselijk), maar ook daarbuiten vaak amper ruimte voor.
Ik heb het gevoel dat in de discussie hierboven het stukje "noden", "wensen", "huidige situatie", "mogelijkheden voor de toekomst", "moeilijkheden", ... wat teveel door elkaar gegooid wordt. En er moet zeker met een realistische blik naar gekeken worden, maar tegelijkertijd mag er ook wel wat ambitie zitten in ons mobiliteitsbeleid op lange termijn.