Het NMBS topic


En het houdt niet op qua problemen aan stations

 
En het houdt niet op qua problemen aan stations

Een gebouw naast het station, zonder verbinding ertussen, die al jaren leeg staat, dat is natuurlijk "een probleem aan een station". Terwijl dat gewoon evengoed gebeurt in andere gebouwen in Blankenberge.

Het zou nog iets correcter zijn om te zeggen dat het
Internationale (trein)reizigers kunnen gerust voor een ticket zorgen. Ik zie op dat vlak het probleem echt niet.
Nee? Als je het station afsluit met poortjes, waar zullen de internationale treinreizigers dan hun ticket kopen? Aan zo'n automaat is dat vaak niet realistisch voor internationale treinen, hé.

KnightOfCydonia zei:
Als € 10 of zelfs € 20 op een OV chipkaart zetten de prijs is die je moet betalen om als reiziger terug een veiligheidsgevoel te hebben in je treinstations, dan valt dat te overwegen.
Voor een binnenlandse treinreiziger (of reiziger openbaar vervoer): ok. Maar niet voor een buitenlandse of een persoon die gewoon te voet of met de fiets door/onder het station wil passeren, zoals in Gent, Ieper, Denderleeuw, Leuven, Mons, Hasselt, ...
 
Moet nu wel zeggen. de pickpocketers zijn vaak wel dezelfde mensen.
Die bedelaarsgroep met de blaadjes in Brussel, die doen dat toch al jaren. :p

Klopt, maar als die juridisch niet gekend zijn en een geldig ticket hebben kan NMBS bijna niets doen om die uit hun trein te weren. Iedereen met een geldig ticket mag in de trein zitten. Je kunt die even staande houden op vermoeden van, maar als je dan niets concreet vaststelt moet je ze meteen weer laten gaan en dan zitten ze gewoon op de volgende trein. Als je daar tegenin wil gaan moet je echt een enorm aantal agenten in grote stations gaan zetten en dat is personeelsmatig en op budgettair vlak helaas science fiction.

Edit: zelfs "een geldig ticket" hebben is een grijze zone, want je hebt als reiziger het recht om aan boord van de trein je ticket te kopen.
 
Die concessies lopen niet voor enkele maanden, hé.

Die winkels zullen blij zijn dat diefstallen zullen zakken, maar zullen razend zijn dat hun omzet zakt door studenten die niet door kunnen.


Alles is natuurlijk mogelijk, als je bvb een nieuwe tunnel bouwt in een aantal stations of vertragingen door de poortjes toelaat. Maar is het de kost wel waard?

Als je ziet hoe Nederland dat probleem heeft opgelost om van de ene kant van het station naar de andere te gaan als niet-passagier vind ik dat toch serieus administratitis.


Met die NMBS international tickets kreeg ik die poortjes ook nooit open. Toen ik zo veel reisde paar jaar geleden liep ik gewoon door de buggy ingang of klom ik erover (niet mijn schuld dat hun overcomplicated systeem niet werkt voor mijn geldig ticket)

Misschien 1 op de 5x aangesproken (en dan geldig ticket laten zien dus geen probleem). Dus erg effectief is het nu ook niet
 
Ik citeer even je bericht: "Toch zuur dat die gast nu gewoon even € 240 moet ophoesten omdat de NMBS 0,0 veiligheid op z'n treinen kan voorzien, je zou het gewoon op de NMBS moeten kunnen verhalen, want ze laten gewoon dieven toe op hun treinen."

Punt 1 is dat je als persoon nog altijd verantwoordelijk bent voor je eigen spullen. Hoe je een diefstal kunt verhalen op NMBS lijkt me een raadsel en juridisch ook gewoon nonsens. Of ga je de staat ook aanklagen voor een diefstal op straat omdat er geen persoonlijke agent met jou meewandelt?

Kort samengevat: victim blaming.

Langer antwoord:
Punt 1 klopt slechts ten dele. Uiteraard heb je zelf altijd enige verantwoordelijkheid, maar je mag als pendelaar/reiziger ook gerust enige verwachtingen hebben.
Als ik met de auto rijdt, verwacht ik dat andere chauffeurs op de baan: een rijbewijs en een geldige verzekering hebben.
Als ik een hotel boek verwacht ik niet dat een dief die kamer kan binnenlopen en even mijn spullen uit die kamer kan stelen.
Als ik een vlucht neem, verwacht ik dat de luchtvaartmaatschappij zorg draagt voor mijn koffers én dat ik op de vlucht niet lastig gevallen kan worden door dieven en ander schorem dat vaak niet eens een kaartje koopt.
Waarom zou de trein vrijgesteld moeten zijn van de plicht mee te werken aan een veilige omgeving voor zijn/haar reizigers?

Punt 2: 0,0 veiligheid is ook onzin. Er is een veiligheidsdienst, er is een spoorwegpolitie, het securail nummer hangt overal uit, er zijn aankondigingen over pickpockets en er is treinpersoneel die een oogje in het zeil houdt. Zoals in punt 1 beschreven kan er in jouw utopie in elk rijtuig een agent gaan staan in de hoop dat er dan geen diefstallen gebeuren. Wat overigens ijdele hoop zou zijn want er zouden nog steeds pickpockets zijn.

Punt 2:
Die spoorwegpolitie bestaat blijkbaar uit 2 ploegen voor heel Vlaanderen, ik heb ze in Limburg nog NOOIT gezien denk ik dan.
De grote tekorten bij de spoorwegpolitie zijn overigens geen Brussels fenomeen. In heel Vlaanderen zijn er elke dag maar twee ploegen op de baan. Vroeger was dat minstens het dubbele. Het volk is op en ze zoeken er geen nieuwe bij. We vrezen dat de top en de politiek de spoorwegpolitie laat rotten om die dan te kunnen afschaffen.”
Je hebt inderdaad SecuRail, maar ook daar: vnl. voor de grote stations en daar ook onvoldoende.
Ik verwacht géén utopie waarin op elke trein een agent meereist, dat zou zot zijn.
Maar zeker in Brussel: lik- op stuk beleid. Illegalen, drugsgebruikers, etc. weghouden uit de stations met meer, ra-ra-ra: repressie!
Als dat negatieve neveneffecten heeft zoals niet-treinreizigers een omweg laten maken in hun stad of een moeilijkere toegang voor internationale treinreizigers... dan is dat zéér jammer, maar er mag en moet zeker in de Brusselse stations(buurten) eens dringend iets gebeuren.
Ik heb vrouwelijke collega's die niet meer alleen naar het station durven wandelen om 16h30! Dat alleen zegt genoeg.

punt3: Zij laten helemaal geen dieven toe in de trein. Of denk je dat je voor je isntapt even moet aangeven dat je een dief bent zodat je zéker meemag in de trein? NMBS is verplicht alle reizigers in de treinen toe te laten, tenzij die een juridisch bevel hebben. Kom ik terug tot puntje 1: hoe ga je dat controleren? Veel pickpockets zijn onbekend voor het gerecht dus hoe ga je de pickpockets eruit filteren? Aan elk perron, elke deur, elke ingang, elke trap of lift een flik of een toegangspoortje en op wat ga je dan controleren behalve een treinticket? Poortjes zijn overigens te omzeilen.

Ze laten die niet toe, maar ondernemen te weinig om het tegen te houden. Jij gaat er nu nog van uit dat die dieven wél nog een kaartje kopen. Ik zeg u: het zijn meer dan waarschijnlijk zwartrijders want waarom zou een dief wél betalen voor z'n rit als de NMBS nauwelijks of niet controleert op zwartrijden?
Ik heb conducteurs mij al weten controleren maar andere personen in dezelfde wagon die tegelijkertijd waren opgestapt niet... waarom niet?
Tja, je kan soms problemen anticiperen natuurlijk.
Nog vaker zie je op latere ritten géén enkele controle meer, cfr. de link naar een VRT reportage die ik hier al eerder neerzette.

Toegangspoortjes inderdaad. Moet niet eens in élk klein station, als je de grote stations beveiligt, dan doet dat al veel. Weinigen gaan enkel de trein nemen tussen enkel kleine haltes.

Je kan zeggen dat die te omzeilen vallen, maar dat is een gemakzuchtig excuus want uiteindelijk valt alles te omzeilen.
Tegen het omzeilen van poortjes kan dan ook tegen opgetreden worden, en dan maak je het omzeilen van de poortjes an sich maar strafbaar. Voor mijn part idd met een "flik"/politieploeg met aanvalshond ter plaatse. Je hebt gewoon een paradigmashift nodig waarbij een crimineel of het nu zelfs maar een zwartrijder of toch een dief is, schrik moet hebben om zijn activiteiten in een station uit te voeren, en waarin illegalen niet meer durven zomaar het openbaar vervoer te nemen, want de buschauffeur of treinbegeleider komt toch niet meer controleren... en als je het wel doet? Dan dreig je ze af of sla je ze in elkaar...

Ik blijf bij mijn statement dat je onzin verkoopt. Wat goedkoop NMBS-bashing omdat dat nu éénmaal makkelijk is. Feit is dat kerel onvoorzichtig geweest is en zo bestolen werd, heel jammer voor hem maar néé daar is NMBS niet verantwoordelijk voor.

Ik leg de schuld heus niet alleen bij de NMBS, de politiek, en zeker de Brusselse politiek en gerecht zijn zeker en vast ruim mee verantwoordelijk voor de walgelijke situatie die daar ontstaan is. Ik verwacht bijvoorbeeld zeker en vast niet dat de NMBS het illegaliteitsprobleem in onze hoofdstad oplost, maar idealiter zou ze wel illegalen en junkies weg kunnen houden uit zijn/haar stations.

Lees dit artikel van het Nieuwsblad maar eens volledig: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230808_96934976

De NMBS kan inderdaad niet alles zelfstandig veranderen, voor meer politie en optreden tegen illegaliteit is er actie nodig op politiek niveau.
Wat de NMBS wél kan doen is meer investeren in basisbehoeften zoals veiligheid en toegankelijkheid, in plaats van megalomane stations (toegegeven die geldverspilling ligt natuurlijk voor een deel in het (recente) verleden maar heeft nog steeds zijn weerslag op gebrekige investeringen elders) en nutteloze of hypocriete reclamecampagnes zoals #trainbow zoals dit opiniestuk mooi illustreert.
 
Kort samengevat: victim blaming.
ik ga het gewoon kort houden: het is niet omdat je op je verantwoordelijkheden gewezen wordt, dat er aan victim-blaming gedaan wordt.
veel mensen gaan nonchalant om met hun spullen (op de luchthaven zelfs met kinderen en hulpbehoevende ouderen), en gaan dan iedereen verwijten als ze die kwijt zijn.

zoals jij nu: je wéét dat er dieven en krapuul op de treinen zit. dus je doet extra aandacht op je zaken, toch?
wel iedereen weet dat, maar er zijn nog altijd massa's mensen die hun gerief zelfs niet in de cabine zetten, maar op de gang laten staan. dat is er om vragen, tbh.

de veiligheidsdiensten doen veel, maar het is soms dweilen met de kraan open. dus doe zélf ook wat moeite.
 
ik ga het gewoon kort houden: het is niet omdat je op je verantwoordelijkheden gewezen wordt, dat er aan victim-blaming gedaan wordt.
veel mensen gaan nonchalant om met hun spullen (op de luchthaven zelfs met kinderen en hulpbehoevende ouderen), en gaan dan iedereen verwijten als ze die kwijt zijn.

zoals jij nu: je wéét dat er dieven en krapuul op de treinen zit. dus je doet extra aandacht op je zaken, toch?
wel iedereen weet dat, maar er zijn nog altijd massa's mensen die hun gerief zelfs niet in de cabine zetten, maar op de gang laten staan. dat is er om vragen, tbh.

de veiligheidsdiensten doen veel, maar het is soms dweilen met de kraan open. dus doe zélf ook wat moeite.

Ik betwist nergens dat mensen niet op hun spullen moeten letten, maar een vervoersmaatschappij zoals de NMBS zou gerust een omgeving moeten kunnen bieden waarin je zonder je zorgen te maken over diefstal, je een dutje kan doen op de trein zonder angst dat je rugzak gestolen wordt bijvoorbeeld.

Je gerief in de gang laten staan is nog iets anders.

Kan goed zijn dat het dweilen is met de kraan open, ik ben dan ook pro het dichtdraaien van héél wat kranen, inclusief een aantal van de maatschappelijke problemen die mee aan de grondslag van deze problemen op de trein liggen.
 
Soit, we zijn hier in een behoorlijk politieke richting aan het afdwalen, misschien hoort dat meer in P&A thuis maar eigenlijk is het wel triest en tekenden dat een thread waar je zou verwachten dat het zou gaan over de avonturen van het reizen met de trein, of realistischer in België de gebrekige stiptheid en de verouderde treinen zonder airco (gelukkig weinig impact de laatste zomermaand), dat het ook nog eens moet gaan over onveiligheid en criminaliteit in de stations, en neen, dat mag/moet je niet als normaal beschouwen voor "internationale" treinstations.

Ik ben iemand die desondanks nog graag met de trein reist, want in mijn ogen zou dat eigenlijk een ideaal vervoermiddel kunnen zijn:

De ideale wereld:
  • je kan rustig iets lezen onderweg of naar muziek luisteren zonder filestress,
  • je kan in prachtige historische stations aankomen zoals Antwerpen-Centraal, pal in het historisch centrum.
    Fucking hell, zelfs voor de megalomane UFO van Mons valt iets te zeggen mocht de NMBS voor de rest z'n andere stations niet verwaarloosd hebben en geen schuldenput van jewelste.
  • je reist met een meer beperkte impact op het milieu,
  • je kan zonder risico voor anderen gerust iets drinken op een festival, concert, feestje of terrasje.
De harde realiteit:
  • De stiptheid van treinen in België is bedroevend, 86,3% in de praktijk,
    wat nog een grotere impact heeft als je een overstap moet maken.
  • De bereikbaarheid: een concert, festival of ander cultureel evenement?
    Eigenlijk reken je best niet op de NMBS want er zijn ruim onvoldoende treinen laat op de avond, zeker niet als je rekening houdt met het volgende punt...
  • ... de veiligheid: zwartrijders en geweld, diefstal en andere criminaliteit, druggebruik, vuiligheid en stank etc.
    • controle in de stationsbuurten stelt teleur, daar zou je nog de NMBS kunnen vrijpleiten, zij kunnen het ook niet helpen dat de stad Brussel een hoerenbuurt of kolonies van illegalen, daklozen en/of junkies toelaat in de buurt van z'n stations.
    • Maar controle in de stations of zelfs op de trein? In onveilige situaties zal je soms gewoon niet alleen geen conducteur zien ter controle, maar zit de conducteur in een afgesloten 1e klasse wagon 's avonds laat.
  • Oh, en als brave reiziger? Gelieve ook alvast maar te beginnen betalen voor je wagen te parkeren aan het station.
    Je weet hoe je hebt gekozen voor een kostenefficiënte en milieuvriendelijke manier van reizen?
    We belonen je met je maandelijks nog eens € 40 extra af trachten te troggelen door zowat alle kleinere stations buiten de grootsteden betalend beginnen te maken (Aarschot, Diest, Sint-Truiden, Tongeren, Landen, Herentals).
    • De NMBS verkoopt deze grap ook als "voor een betere dienstverlening", maar je krijgt er 0,0 voor terug.
  • Denk je als oplossing voor het voorgaande misschien met de fiets of met de bus naar het station te gaan?
    • Fiets? Géén bewaakte, deftige fietsenstallingen, maar gewoon een rek, met een grote kans dat je fiets dus gestolen wordt, ongestraft uiteraard, want geen prioriteit voor politie of parket.
    • Bus? Hahahahaha... vergeet het maar, dan ga je nog beter te voet.
Dat je hier dan nog serieus verdedigers van de NMBS hebt die afkomen met de schuld wat op de slachtoffers van diefstal te steken, of toegangspoortjes als een onmogelijke oplossing zien.
Jammer toch dat de NMBS precies iets anders denkt over slagbomen aan zijn parkings wanneer het op brave betalende burgers neerkomt.

En misschien één van de meest onthutsende zinnen uit één van m'n vorige posts hier nog eens hernemen:
ik heb vrouwelijke collega's die om half vijf op een heldere zomerdag niet meer alleen richting een Brussels treinstation durven wandelen, een wandeling van nog nauwelijks 1,2 km, laat staan dat die 's avonds nog de trein nemen.
Dit zegt andermaal énorm véél over de sh*tshow wat de trein en treinstations geworden zijn.
 
Toch altijd vreemd dat jij en ik in een volledig andere wereld leven.

De stiptheid van treinen in België is bedroevend, 86,3% in de praktijk,
wat nog een grotere impact heeft als je een overstap moet maken.


Of net minder, want de vertraging die ik soms heb van Brussel-Centraal naar Gent-SP, heeft bij mij geen impact, omdat ik genoeg tijd heb voor mijn overstap naar de trein naar Poperinge.

De bereikbaarheid: een concert, festival of ander cultureel evenement?
Eigenlijk reken je best niet op de NMBS want er zijn ruim onvoldoende treinen laat op de avond, zeker niet als je rekening houdt met het volgende punt...


Gezien het aantal personen die op een trein 's avonds laat zitten, ben ik blij dat daar geen geld wordt in gestoken. De kost om het volledige net nog te laten runnen later, is beperkt. Ik heb een trein tot 23:10 vanuit Kortrijk, verder ga ik effectief een ander vervoersmiddel moeten nemen.


... de veiligheid: zwartrijders en geweld, diefstal en andere criminaliteit, druggebruik, vuiligheid en stank etc.

Letterlijk nog geen last van gehad, maar ik kom effectief niet zoveel in Brussel-Zuid. Centraal is zeker meer dan ok. Maar de keren dat ik overdag in Zuid kom, ook geen miserie eigenlijk.

Maar controle in de stations of zelfs op de trein? In onveilige situaties zal je soms gewoon niet alleen geen conducteur zien ter controle, maar zit de conducteur in een afgesloten 1e klasse wagon 's avonds laat.

De lijn Kortrijk-Ieper is ekend als een "slechte" lijn. Ook hier echter nog nooit miserie gehad. Zelfs een stuk minder dan gewoon op straat :). Een conducteur is ook geen agent, heeft bij mijn weten op dat vlak geen enkele speciale bevoegdheid. En dat stuk over Securail vind ik vreemd, ik zie ze af en toe, zou me verbazen dat er maar 2 ploegen voor gans Vlaanderen zijn.

Oh, en als brave reiziger? Gelieve ook alvast maar te beginnen betalen voor je wagen te parkeren aan het station.
Je weet hoe je hebt gekozen voor een kostenefficiënte en milieuvriendelijke manier van reizen?
We belonen je met je maandelijks nog eens € 40 extra af trachten te troggelen door zowat alle kleinere stations buiten de grootsteden betalend beginnen te maken (Aarschot, Diest, Sint-Truiden, Tongeren, Landen, Herentals).


6 limburgse treinstations en dan zijn zowat "alle kleinere stations betalend". Feiten: 60 stations hebben een betalende parking.

De NMBS verkoopt deze grap ook als "voor een betere dienstverlening", maar je krijgt er 0,0 voor terug.

Jawel, een gegarandeerde parkeerplaats. Wat niet meer evident was.

Denk je als oplossing voor het voorgaande misschien met de fiets of met de bus naar het station te gaan?
Fiets? Géén bewaakte, deftige fietsenstallingen, maar gewoon een rek, met een grote kans dat je fiets dus gestolen wordt, ongestraft uiteraard, want geen prioriteit voor politie of parket.


De betalende fietsenstallingen werden nauwelijks gebruikt, toch in onze regio. Die zijn allemaal verdwenen, wegens gratis fietstallingen in de buurt.
 
Toch altijd vreemd dat jij en ik in een volledig andere wereld leven.

De stiptheid van treinen in België is bedroevend, 86,3% in de praktijk,
wat nog een grotere impact heeft als je een overstap moet maken.


Of net minder, want de vertraging die ik soms heb van Brussel-Centraal naar Gent-SP, heeft bij mij geen impact, omdat ik genoeg tijd heb voor mijn overstap naar de trein naar Poperinge.

Voor mij is de impact voor mij momenteel ook onbestaande omdat ik geen overstap meer heb. Tot 2018 was dat echter anders, en kon elke vertraging van meer dan 6 minuten maken, dat ik een pak langer onderweg was wegens gemiste overstap. In de praktijk nam ik dan maar noodgedwongen voor een langer deel van het traject de wagen.

De bereikbaarheid: een concert, festival of ander cultureel evenement?
Eigenlijk reken je best niet op de NMBS want er zijn ruim onvoldoende treinen laat op de avond, zeker niet als je rekening houdt met het volgende punt...


Gezien het aantal personen die op een trein 's avonds laat zitten, ben ik blij dat daar geen geld wordt in gestoken. De kost om het volledige net nog te laten runnen later, is beperkt. Ik heb een trein tot 23:10 vanuit Kortrijk, verder ga ik effectief een ander vervoersmiddel moeten nemen.

Zoals ik zei: wat mij betreft zou de trein een ideaal vervoermiddel kunnen zijn, onder andere in de strijd tegen klimaatopwarming, en dan zouden nachttreinen wel kunnen helpen om wagens van de baan te helpen. In de praktijk hoop ik echter dat ik over X aantal jaar zelf een elektrische wagen kan betalen, want van de trein zal het dan niet meer moeten komen om nog eens tot laat in de avond in een leuke stad als Antwerpen te blijven.

... de veiligheid: zwartrijders en geweld, diefstal en andere criminaliteit, druggebruik, vuiligheid en stank etc.

Letterlijk nog geen last van gehad, maar ik kom effectief niet zoveel in Brussel-Zuid. Centraal is zeker meer dan ok. Maar de keren dat ik overdag in Zuid kom, ook geen miserie eigenlijk.

Ik heb bijna 4 jaar vlakbij Brussel-Zuid gewerkt, jij leeft inderdaad in een andere wereld.

Vorige week nog, letterlijk de weg geblokkeerd door een "assertieve" bedelaar ter hoogte van de Kruidtuin.
Deze week maandag? Een vrouwelijke collega die "geëscorteerd" werd door een mannelijke omdat ze idd niet meer aan Brussel-Noord wou komen. Maar hey, ze zullen een affaire hebben zeker...

Maar controle in de stations of zelfs op de trein? In onveilige situaties zal je soms gewoon niet alleen geen conducteur zien ter controle, maar zit de conducteur in een afgesloten 1e klasse wagon 's avonds laat.

De lijn Kortrijk-Ieper is ekend als een "slechte" lijn. Ook hier echter nog nooit miserie gehad. Zelfs een stuk minder dan gewoon op straat :). Een conducteur is ook geen agent, heeft bij mijn weten op dat vlak geen enkele speciale bevoegdheid. En dat stuk over Securail vind ik vreemd, ik zie ze af en toe, zou me verbazen dat er maar 2 ploegen voor gans Vlaanderen zijn.

De spoorwegpolitie is dan ook nog iets anders dan SecuRail. SecuRail is een veredelde bewakingsfirma van de NMBS zonder politionele bevoegdheden, de spoorwegpolitie is een gespecialiseerde dienst van de Federale Politie.


Oh, en als brave reiziger? Gelieve ook alvast maar te beginnen betalen voor je wagen te parkeren aan het station.
Je weet hoe je hebt gekozen voor een kostenefficiënte en milieuvriendelijke manier van reizen?
We belonen je met je maandelijks nog eens € 40 extra af trachten te troggelen door zowat alle kleinere stations buiten de grootsteden betalend beginnen te maken (Aarschot, Diest, Sint-Truiden, Tongeren, Landen, Herentals).


6 limburgse treinstations en dan zijn zowat "alle kleinere stations betalend". Feiten: 60 stations hebben een betalende parking.

Your point being? Dat zijn zowat meer en meer stations op de lijnen waarop ik kom, en je ziet een duidelijke trend in de richting van alle stations betalend maken. Na renovatie van de parkings aan de stations van Bilzen en Diepenbeek die voorlopig nog niet betalend zijn, zie je echter ook dat de infrastructuur klaar is om slagbomen te installeren. Jammer dat je die niet zoals een zwartrijder kan opentrappen nietwaar?

De NMBS verkoopt deze grap ook als "voor een betere dienstverlening", maar je krijgt er 0,0 voor terug.

Jawel, een gegarandeerde parkeerplaats. Wat niet meer evident was.

Daar zijn andere en klantvriendelijkere oplossingen voor denkbaar.

Denk je als oplossing voor het voorgaande misschien met de fiets of met de bus naar het station te gaan?
Fiets? Géén bewaakte, deftige fietsenstallingen, maar gewoon een rek, met een grote kans dat je fiets dus gestolen wordt, ongestraft uiteraard, want geen prioriteit voor politie of parket.


De betalende fietsenstallingen werden nauwelijks gebruikt, toch in onze regio. Die zijn allemaal verdwenen, wegens gratis fietstallingen in de buurt.

Dit is in géén enkel opzicht een weerwoord op hetgeen dat ik schreef. Je kan dus inderdaad niet je fiets veilig stallen in de buurt van de meeste kleine treinstations.
 
Discussie over nachttreinen verplaatst naar hier:

 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik betwist nergens dat mensen niet op hun spullen moeten letten, maar een vervoersmaatschappij zoals de NMBS zou gerust een omgeving moeten kunnen bieden waarin je zonder je zorgen te maken over diefstal, je een dutje kan doen op de trein zonder angst dat je rugzak gestolen wordt bijvoorbeeld.

Je gerief in de gang laten staan is nog iets anders.

Kan goed zijn dat het dweilen is met de kraan open, ik ben dan ook pro het dichtdraaien van héél wat kranen, inclusief een aantal van de maatschappelijke problemen die mee aan de grondslag van deze problemen op de trein liggen.

We zullen vanaf nu 100.000 securail vacatures uitschrijven zodat we bij elke valies of handtas een bewakingsagent kunnen zetten zodat iedereen zijn dutje kan doen en de eigen verantwoordelijkheden volledig kan afschuiven op een ander.

Man man man...
 
We zullen vanaf nu 100.000 securail vacatures uitschrijven zodat we bij elke valies of handtas een bewakingsagent kunnen zetten zodat iedereen zijn dutje kan doen en de eigen verantwoordelijkheden volledig kan afschuiven op een ander.

Man man man...

Vooral reageren met een LOL emoji, grappig toch hé, diefstal?

Ik zal vooral onthouden dat mensen die kiezen voor de trein volgens jou, i.e. een NMBS medewerker (?), continu alert moeten zijn op hun spullen, en vooral niet van de tijd profiteren om een dutje te doen, geconcentreerd een boek te lezen of op enige andere wijze afgeleid te zijn, want zwartrijdende dieven op de trein is normaal, de conducteur zit ergens veilig in zijn kotje of een eerste klasse wagon en spoorwegpolitie? Die zal je van je leven niet zien. Zelfs Secu Rail verlaagt zich niet om tot buiten de grotere steden te komen.
 
Vooral reageren met een LOL emoji, grappig toch hé, diefstal?

Ik zal vooral onthouden dat mensen die kiezen voor de trein volgens jou, i.e. een NMBS medewerker (?), continu alert moeten zijn op hun spullen, en vooral niet van de tijd profiteren om een dutje te doen, geconcentreerd een boek te lezen of op enige andere wijze afgeleid te zijn, want zwartrijdende dieven op de trein is normaal, de conducteur zit ergens veilig in zijn kotje of een eerste klasse wagon en spoorwegpolitie? Die zal je van je leven niet zien. Zelfs Secu Rail verlaagt zich niet om tot buiten de grotere steden te komen.

Serieus, neem jij jezelf serieus als je zo'n dingen en veralgemeenheden schrijft of mensen woorden in de mond probeert te leggen?
 
Vooral reageren met een LOL emoji, grappig toch hé, diefstal?

Ik zal vooral onthouden dat mensen die kiezen voor de trein volgens jou, i.e. een NMBS medewerker (?), continu alert moeten zijn op hun spullen, en vooral niet van de tijd profiteren om een dutje te doen, geconcentreerd een boek te lezen of op enige andere wijze afgeleid te zijn, want zwartrijdende dieven op de trein is normaal, de conducteur zit ergens veilig in zijn kotje of een eerste klasse wagon en spoorwegpolitie? Die zal je van je leven niet zien. Zelfs Secu Rail verlaagt zich niet om tot buiten de grotere steden te komen.
Je mag gerust een boek lezen of een dutje doen. Maar laat dan aub je spullen niet open en bloot liggen. Hang je jas met portefeuille en gsm in niet aan de kapstok aan het raam bijvoorbeeld. Laat je rugzak met spullen in dan niet naast je op de lege plek liggen...
Eigenlijk net zoals wanneer je een wereldstad gaat bezoeken je daar ook niet gaat rond wandelen met je portefeuille uitstekend uit je achterzak of een openstaande handtas nonchalant aan de arm. Dan word je ook bestolen. De trein is jammer genoeg ook zo een plek die zich leent voor dieven.
In een ideale wereld blijven mensen van andermans spullen af, heeft de trein nooit vertraging en is er altijd politie beschikbaar maar zo is het gewoon niet.
Ik heb het gevoel dat jij dingen verwacht die gewoon onrealistisch/niet haalbaar zijn.


Oh ja en uit ons 'veilige' kotje stelen ze ook he. En onze werkgever zegt dan tegen ons: "pech gehad, had je waardevolle spullen daar liggen? Niet slim he."
 
Laatst bewerkt:
Met een uur vertraging toch de laatste trein uit Gent St Pieters naar huis kunnen nemen. Oef! Het was weeral de moeite.
 
Ik heb al een rugzak gestolen zien worden in Brussel-Noord van een persoon die gewoonweg alert was. Rugzak stond gewoon op de zetel naast haar, en ze had haar hand deels erop. Man passeert, grist de rugzak mee en sprint van de trein terwijl de deuren nog openstonden.

In ieder geval, ik volg hier wel dat het uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de reiziger is. Je kan dit onmogelijk op de NMBS verhalen.

Dat gezegd zijnde, de NMBS blijft gewoon de incompetentie zelve. Dan heb je zelfs op dit forum een medewerker die op zich zogezegd vriendelijk antwoordt aan iedereen, maar ook hier merk ik voortdurend een zeer kattige ondertoon, veel excuses, het afschuiven van verantwoordelijkheid en het ontkennen dat er problemen zijn met de competentie van het personeel en de werking van de NMBS.

Nu in de zomer zit er geen kat op mijn trein, en dan nog heb ik alweer twee keer op drie mijn verbinding niet gehaald vanwege een vertraging van meer dan 10 minuten deze week. Vanavond wordt dat waarschijnlijk alweer 3 op 4. Het probleem en de klachten rond deze verbinding worden nog steeds straal genegeerd. De conducteurs en het treinpersoneel waarmee we geconfronteerd worden zijn voor 90% nog steeds compleet incompetent en onopgeleid. En de enige ex-NMBS werknemer die ik ken, laat zich nog negatiever uit over de NMBS en hun personeel dan ikzelf.

Mijn laatste hallucinant verhaal dateert van vorige week, toen we wilden uitstappen aan de halte maar de deuren niet opengingen. Conducteur zat aan de andere kant van de trein en was dus nergens te vinden. Een station verder gingen de deuren wel open, en werd verhaal gehaald bij de conducteur. Die zei dat er door werken aan het vorige station, de deuren van de eerste twee wagons niet open mochten, en dat dat zogezegd in de trein werd afgeroepen. Ten eerste waren er helemaal geen werken aan het station, dus daar zit er al een miscommunicatie. Maar dat was weer de schuld van Infrabel. Ten tweede werd het niet afgeroepen in de trein, terwijl de conducteur beweerde van wel. Ofwel liegt hij, ofwel waren de speakers weer defect. En als je dat op voorhand weet, ga dan tenminste eerst rond aan die kant van de trein om de mensen die aan dat station moeten afstappen op de hoogte te brengen. Dan begint de conducteur zich kwaad te maken in een plat Gents accent, zegt hij dat we maar ons plan moeten trekken en dat hij er niks kan aan doen, dat we maar een klacht moeten indienen al het ons niet aanstaat, en weg was hij.

Maar goed. Kop in het zand en leugens blijven verkopen dan maar.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond voor het eerst met de gewone fiets op de trein.
Heb het extra ticket en weet welke treinen te nemen.
Ik vroeg me echter af of die wagons voor de fietsers altijd op dezelfde plek in de trein zitten?
Zodat ik weet waar ik me "ongeveer" moet gaan zetten op het perron.
Kan ik die deuren zelf openen of moet ik wachten op de treinbegeleider?
 
voor de fiets is het zelfbediening, denk ik.
en niet elke trein heeft die wagons, dus is het een beetje gokken
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan