Ik citeer even je bericht: "Toch zuur dat die gast nu gewoon even € 240 moet ophoesten omdat de NMBS 0,0 veiligheid op z'n treinen kan voorzien, je zou het gewoon op de NMBS moeten kunnen verhalen, want ze laten gewoon dieven toe op hun treinen."
Punt 1 is dat je als persoon nog altijd verantwoordelijk bent voor je eigen spullen. Hoe je een diefstal kunt verhalen op NMBS lijkt me een raadsel en juridisch ook gewoon nonsens. Of ga je de staat ook aanklagen voor een diefstal op straat omdat er geen persoonlijke agent met jou meewandelt?
Kort samengevat: victim blaming.
Langer antwoord:
Punt 1 klopt slechts ten dele. Uiteraard heb je zelf altijd enige verantwoordelijkheid, maar je mag als pendelaar/reiziger ook gerust enige verwachtingen hebben.
Als ik met de auto rijdt, verwacht ik dat andere chauffeurs op de baan: een rijbewijs en een geldige verzekering hebben.
Als ik een hotel boek verwacht ik niet dat een dief die kamer kan binnenlopen en even mijn spullen uit die kamer kan stelen.
Als ik een vlucht neem, verwacht ik dat de luchtvaartmaatschappij zorg draagt voor mijn koffers én dat ik op de vlucht niet lastig gevallen kan worden door dieven en ander schorem dat vaak niet eens een kaartje koopt.
Waarom zou de trein vrijgesteld moeten zijn van de plicht mee te werken aan een veilige omgeving voor zijn/haar reizigers?
Punt 2: 0,0 veiligheid is ook onzin. Er is een veiligheidsdienst, er is een spoorwegpolitie, het securail nummer hangt overal uit, er zijn aankondigingen over pickpockets en er is treinpersoneel die een oogje in het zeil houdt. Zoals in punt 1 beschreven kan er in jouw utopie in elk rijtuig een agent gaan staan in de hoop dat er dan geen diefstallen gebeuren. Wat overigens ijdele hoop zou zijn want er zouden nog steeds pickpockets zijn.
Punt 2:
Die spoorwegpolitie bestaat blijkbaar uit 2 ploegen voor heel Vlaanderen,
ik heb ze in Limburg nog NOOIT gezien denk ik dan.
De grote tekorten bij de spoorwegpolitie zijn overigens geen Brussels fenomeen. In heel Vlaanderen zijn er elke dag maar twee ploegen op de baan. Vroeger was dat minstens het dubbele. Het volk is op en ze zoeken er geen nieuwe bij. We vrezen dat de top en de politiek de spoorwegpolitie laat rotten om die dan te kunnen afschaffen.”
Na de vele incidenten in en om het Zuidstation in Brussel, met 238 politie-interventies in 5 maanden tijd, heeft de spoorwegpolitie tijdelijke maatregelen genomen. Extra patrouilles en twee opzichtig geparkeerde – lege – politiecombi’s moeten de rust doen weerkeren. “Wie de trein wil nemen en in...
www.nieuwsblad.be
Je hebt inderdaad SecuRail, maar ook daar: vnl. voor de grote stations en daar ook onvoldoende.
Ik verwacht géén utopie waarin op elke trein een agent meereist, dat zou zot zijn.
Maar zeker in Brussel: lik- op stuk beleid. Illegalen, drugsgebruikers, etc. weghouden uit de stations met meer, ra-ra-ra: repressie!
Als dat negatieve neveneffecten heeft zoals niet-treinreizigers een omweg laten maken in hun stad of een moeilijkere toegang voor internationale treinreizigers... dan is dat zéér jammer, maar er mag en moet zeker in de Brusselse stations(buurten) eens dringend iets gebeuren.
Ik heb vrouwelijke collega's die niet meer alleen naar het station durven wandelen om 16h30! Dat alleen zegt genoeg.
punt3: Zij laten helemaal geen dieven toe in de trein. Of denk je dat je voor je isntapt even moet aangeven dat je een dief bent zodat je zéker meemag in de trein? NMBS is verplicht alle reizigers in de treinen toe te laten, tenzij die een juridisch bevel hebben. Kom ik terug tot puntje 1: hoe ga je dat controleren? Veel pickpockets zijn onbekend voor het gerecht dus hoe ga je de pickpockets eruit filteren? Aan elk perron, elke deur, elke ingang, elke trap of lift een flik of een toegangspoortje en op wat ga je dan controleren behalve een treinticket? Poortjes zijn overigens te omzeilen.
Ze laten die niet toe, maar ondernemen te weinig om het tegen te houden. Jij gaat er nu nog van uit dat die dieven wél nog een kaartje kopen. Ik zeg u: het zijn meer dan waarschijnlijk zwartrijders want waarom zou een dief wél betalen voor z'n rit als de NMBS nauwelijks of niet controleert op zwartrijden?
Ik heb conducteurs mij al weten controleren maar andere personen in dezelfde wagon die tegelijkertijd waren opgestapt niet... waarom niet?
Tja, je kan soms problemen anticiperen natuurlijk.
Nog vaker zie je op latere ritten géén enkele controle meer, cfr. de link naar een VRT reportage die ik hier al eerder neerzette.
Toegangspoortjes inderdaad. Moet niet eens in élk klein station, als je de grote stations beveiligt, dan doet dat al veel. Weinigen gaan enkel de trein nemen tussen enkel kleine haltes.
Je kan zeggen dat die te omzeilen vallen, maar dat is een gemakzuchtig excuus want uiteindelijk valt alles te omzeilen.
Tegen het omzeilen van poortjes kan dan ook tegen opgetreden worden, en dan maak je het omzeilen van de poortjes an sich maar strafbaar. Voor mijn part idd met een "flik"/politieploeg met aanvalshond ter plaatse. Je hebt gewoon een paradigmashift nodig waarbij een crimineel of het nu zelfs maar een zwartrijder of toch een dief is, schrik moet hebben om zijn activiteiten in een station uit te voeren, en waarin illegalen niet meer durven zomaar het openbaar vervoer te nemen, want de buschauffeur of treinbegeleider komt toch niet meer controleren... en als je het wel doet? Dan dreig je ze af of sla je ze in elkaar...
Ik blijf bij mijn statement dat je onzin verkoopt. Wat goedkoop NMBS-bashing omdat dat nu éénmaal makkelijk is. Feit is dat kerel onvoorzichtig geweest is en zo bestolen werd, heel jammer voor hem maar néé daar is NMBS niet verantwoordelijk voor.
Ik leg de schuld heus niet alleen bij de NMBS, de politiek, en zeker de Brusselse politiek en gerecht zijn zeker en vast ruim mee verantwoordelijk voor de walgelijke situatie die daar ontstaan is. Ik verwacht bijvoorbeeld zeker en vast niet dat de NMBS het illegaliteitsprobleem in onze hoofdstad oplost, maar idealiter zou ze wel illegalen en junkies weg kunnen houden uit zijn/haar stations.
Lees dit artikel van het Nieuwsblad maar eens volledig:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230808_96934976
De NMBS kan inderdaad niet alles zelfstandig veranderen, voor meer politie en optreden tegen illegaliteit is er actie nodig op politiek niveau.
Wat de NMBS wél kan doen is
meer investeren in basisbehoeften zoals veiligheid en toegankelijkheid,
in plaats van megalomane stations (toegegeven die geldverspilling ligt natuurlijk voor een deel in het (recente) verleden maar heeft nog steeds zijn weerslag op gebrekige investeringen elders)
en nutteloze of hypocriete reclamecampagnes zoals #trainbow zoals
dit opiniestuk mooi illustreert.